Permalänk
Medlem

Sätta ihop en renderingsdator

Första gången jag skriver något här och inte jätte duktig med allt heller, så har jag missat något hojta till.
Tänkte sätta ihop en dator som ska klara av relativt tunga modeller i olika cad program samt kunna rendera fort.
Detta är för attköpa till mitt jobb så har ingen fast peng men vill hålla nere kostnaden så mycket som möjligt men ligga på den nivå att jag kan jobba med dom tunga modellerna och renderingarna som görs.
Renderar främst i V-ray för tillfället och ska ta fram fotorealistiska bilder.
Har kollat runt lite själv.. (inte gjort världens efterforskning om jag ska vara ärlig) men insåg att jag inte har superkoll på grejerna längre så ville kolla med alla duktiga här om tips och råd.

Hittade en sida som visade ett par datorer för rendering men som sagt, kan inte själv säga om det är passade grejer eller hur bra dom faktiskt är.
Har 2 datorer jag tänkt på, där den ena är något för dyr.. Finns det bättre/billigare lösningar, mixa komponenter utan att det blir en flaskhals eller helt andra uppsättningar som kan tänkas passa mig?
Första uppsättningen ligger på runt 47 000 och andra på ca 20 000.
Kan tänka mig någonstans där i mellan prismässigt.

Dator 1

Processor
Intel Core i9-7940X - 28 trådar / 3,10GHz / 19,25MB

Grafikkort
ASUS GeForce GTX TITAN X 12GB (GTXTITANX-12GD5)
PNY Quadro K2200 4GB GDDR5

Moderkort
ASUS ROG RAMPAGE VI APEX - E-ATX / X299

Ram
Corsair Vengeance LPX Black 64GB (8x8GB) / 4133MHz / DDR4 / CL19 / CMK64GX4M8X4133C19

Hårddisk
Samsung SSD 960 PRO 1TB (MZ-V6P1T0BW)

Power Supply
Seasonic PRIME 1000 W Titanium

Chassi
be quiet! Dark Base Pro 900 PC chassi

Kylning
Corsair Hydro H115i

Dator 2

Processor
Intel Core i7-8700 - 12 trådar / 3.2GHz (4,2Ghz Turbo) /12MB / Socket 1151

Grafikkort
ZOTAC GeForce GTX 1060 6GB Mini Grafikkort, PCI-Express 3.0, GDDR5, 1506/1708MHz, Pascal

Moderkort
ASUS PRIME Z370-A - ATX / Z370

Ram
Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) / 2666MHz /DDR4 / CL16 / CMK32GX4M2A2666C16

Hårddisk
Samsung SSD 960 EVO 500GB (MZ-V6E500BW)

Power Supply
EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA G3 750W Gold Rated

Chassi
Phanteks Enthoo Luxe - Tempered Glass Window

Kylning
Cryorig H5 Ultimate CPU Kylare

Tacksam för alla svar och tips.

Permalänk
Avstängd

Glöm inte bort threadripper om du vill ha grym flertrådsprestanda med förhållandevis snäv budget

Permalänk

Jag hade kört för cad bruk något i stil med antingen x299 eller x399 beroende på vad man prioriterar, mer I/O så ligger ju TR bättre till men cpu prestanda(som nästan är irrelevant i denna klassen) så är intel bättre.

du får däremot en 16 core 32 trådars Threadripper billigare vilket i rendering typ cinebench(vilket är cad/renderings last) så är TR ett väldigt bra pris medvetet val.

och stöd för quad channel etc på båda plattformarna. AMD edgar dock ut x299 en hel del plattforms vis.

ang gpu så är ju quadro att föredra med supporten man får därifrån.

Ram minneshastighet spelar inte sjukt stor roll då du ändå ha så pass hög minnes bandbredd.

En NVMe disk är ju alltid trevligt, gärna med en del utrymme, vet inte hur er setup är på ert jobb om ni arbetar mot en server eller lokalt men det brukar väl vara mot server, iaf vad jag vart van vid.

Kylning hade jag nog hällre valt luft, dom corsair kylare jag haft har antingen pumpen lagt av på, eller så blocket gäggat igen så mindre bekymmer hade ju varit en luft kylare likt noctua. finns till både x299 samt threadripper.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Värt att komma ihåg för just vray och liknande mjukvara är att det du försöker rendera måste få plats i minne. Och vill du rendera med GPU, så måste det få plats i VRAM.
Jag har ingen aning om vad du renderar och hur mycket minne som krävs för just det du pillar med. Men det PNY Quadro K2200 4GB GDDR5 som du hade med i listan känns som det har lite snålt med VRAM och troligen lär 1080Ti fungera mycket bättre för rendering i det fallet. Då 4GB VRAM är inte speciellt mycket.

Som de själva skriver "In case your scene won’t fit into your GPU RAM limits, you can still render on CPU."

Finns även gott om resultat och information om olika setups och renderings tider för vray benchmark där du kan kolla lite hur det ser ut. Men så länge det får plats i VRAM så är GPU otroligt mycket snabbare (3-5x snabbare).

Threadripper och Epyc kan även vara alternativ. Även om du renderar med GPU så kan du tillåta processorn att rendera samtidigt vilket kan dra ned renderingstiderna med en extra 10-20% beroende på scener.
en 1950x kostar också hälften så mycket vilket är trevligt. Även om du har vettig budget så måste man inte slänga pengar på saker bara för att.

Jag har dock väldigt liten koll på vray överlag och vet mer eller mindre bara det som står på deras hemsida samt skummat igenom deras vray benchmark resultat (med allmänt löjliga setups för den delen också )
Men kort och gott, ska du nyttja GPU rendering så vill du ha mycket VRAM.
Quadro är så klart bra alternativ och gjort för sådant bruk även om vanliga grafikkort också fungerar. Många av resultaten är med just 1080ti's i massor, då de är billigare än motsvarande Quadro men så klart så får man inte samma support istället.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Sötast

Ett tips om du köper hårdvara till företaget så är det oftast lämpligast att köpa B2B från dell eller dylikt med avtal ^^

Permalänk
Medlem

@JJray: Satte samman ett system (mest för att det är kul att göra med andras pengar )
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11401349/

Finns givetvis att spara in på, men lade in saker som kan vara najs att ha (t.ex HDD och mycket SSD)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jätte kul att läsa alla inlägg och tacksam för alla svar och tips!!
Ska sätta mig ner och kolla igenom allt noga så fort jag får lite tid över