"Technicolor TG799vac Xtream" eller "TP-Link Archer C3150"?

Permalänk
Medlem

"Technicolor TG799vac Xtream" eller "TP-Link Archer C3150"?

Hej! Har precis fått igång bredband från Telia (100/100) och har fått en "TG799vac Xtream" i samband med att jag tecknade abonnemanget.

Dock har jag en "TP-Link C3150" sedan tidigare.

Det jag undrar är vilken av dessa två jag bör använda? Konstigt nog ger min TP-Link bara ca 60 upp när jag gör anslutningstest via Playstation 4 medan telias ger 250 upp. Dessa tester är gjorde via nätverkskabel från respektive router.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nAix:

Hej! Har precis fått igång bredband från Telia (100/100) och har fått en "TG799vac Xtream" i samband med att jag tecknade abonnemanget.

Dock har jag en "TP-Link C3150" sedan tidigare.

Det jag undrar är vilken av dessa två jag bör använda? Konstigt nog ger min TP-Link bara ca 60 upp när jag gör anslutningstest via Playstation 4 medan telias ger 250 upp. Dessa tester är gjorde via nätverkskabel från respektive router.

Tack på förhand!

Prova en reset av TP-link enheten, och se om det blir någon skillnad. Känns ju konstigt att du får 250 Mbit/s upp med Xtream:en, trots att du bara har 100/100 Mbit/s.
Sen så skulle jag inte säga att det är några fel med Xtreamen, väldigt bra enhet med tanke på att den ingår i tjänsten.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Den medföljande routern är inte alls pjåkig faktisk! Har haft min ett bra tag nu och är väldigt nöjd.

Om man är superanvändare så kanske man saknar lite funktionalitet men jag har den bara för att köra trådlöst till mobilen och chromecast, resten kör trådat så för mig är den mer än godkänd.

Kör 250 / 100 och jag maxar uppkopplingen med routern så har aldrig funderat på att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Prova en reset av TP-link enheten, och se om det blir någon skillnad. Känns ju konstigt att du får 250 Mbit/s upp med Xtream:en, trots att du bara har 100/100 Mbit/s.
Sen så skulle jag inte säga att det är några fel med Xtreamen, väldigt bra enhet med tanke på att den ingår i tjänsten.

Resetade nyss, ger samma resultat.

500 ned och 60 upp. Xtreamen ger 300 ned och 200 upp.

Känns ju jäkligt skumt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nAix:

Resetade nyss, ger samma resultat.

500 ned och 60 upp. Xtreamen ger 300 ned och 200 upp.

Känns ju jäkligt skumt?

Har du någon VPN, och vad använder du för att mäta med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Har du någon VPN, och vad använder du för att mäta med?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen VPN.

Har mätt via mitt PS4 med nätverkskabel samt via min dator (bredbandskollen) med wifi.

Bredbandskollen ger ganska lika resultat. PS4 med nätverkskabel inte riktigt lika

Permalänk
Medlem
Skrivet av nAix:

Ingen VPN.

Har mätt via mitt PS4 med nätverkskabel samt via min dator (bredbandskollen) med wifi.

Bredbandskollen ger ganska lika resultat. PS4 med nätverkskabel inte riktigt lika

Jadu, har inte en aning om hur du kan få de resultaten med en 100/100 lina. Vet att VPN kan ju underliga resultat, men om det nu inte finns... Får ta mig en funderare!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Jadu, har inte en aning om hur du kan få de resultaten med en 100/100 lina. Vet att VPN kan ju underliga resultat, men om det nu inte finns... Får ta mig en funderare!

Skickades från m.sweclockers.com

Inte jag heller...haha. Men ska väl inte klaga.

Det jag undrar mest över är ändå vilken router jag bör använda? Vilken är bäst av dem 2 liksom?