Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon186252:

Hans poäng är att konsensus inte är samma sak som bevis. En bättre liknelse är väl om folk skulle påstå att strängteori var bevisat för att 95% av forskarna var i konsensus om saken.
Eller har jag missat något?

Du kommer aldrig att få 100% bevis. Är det ett argument för att aldrig dra några slutsatser om någonting öht?
Naturligtvis inte.

Däremot kan du säga att de är fastställda med ett visst mått av säkerhet och med tillräckligt stor säkerhet för att handla, speciellt map. vad konsekvensen kan bli om du INTE gör något.

Vad de kommer fram till kan i framtiden visa sig vara ett dåligt val eller inte men det är fortfarande den aktiva forskningen man ska lyssna till och handla efter därför att de har den bästa förutsättningen att dra rätt slutsats om vart vi är på väg och vad riskerna är.

Permalänk
Avstängd

@kanskedet: Du verkar missa det fundamentala med den vetenskapliga metoden, och det är upprepningsbara experiment och modeller med "predictive power".
Detta saknas för klimatet då vi inte göra ett upprepningsbart experiment på hela planeten och systemet är i det närmsta kaotiskt och därmed extremt svårt att modellera med någon sorts träffsäkerhet (och nej, att få en modell att passa in på redan kända data är INTE samma sak som att göra modellen bättre på att förutsäga saker. Det är inte på något vis självklart att modellen blir bättre bara för att den råkas passa in på fler redan kända data).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

@kanskedet: Du verkar missa det fundamentala med den vetenskapliga metoden, och det är upprepningsbara experiment och modeller med "predictive power".
Detta saknas för klimatet då vi inte göra ett upprepningsbart experiment på hela planeten och systemet är i det närmsta kaotiskt och därmed extremt svårt att modellera med någon sorts träffsäkerhet (och nej, att få en modell att passa in på redan kända data är INTE samma sak som att göra modellen bättre på att förutsäga saker. Det är inte på något vis självklart att modellen blir bättre bara för att den råkas passa in på fler redan kända data).

Att förutspå framtiden när det kommer till hur människan påverkar klimatet är givetvis omöjligt, då det beror på hur människan beter sig i framtiden. Så, visst, har man en sådan utgångspunkt kommer man aldrig kunna visa någonting. Och det är väl skönt, antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Samma sak med att köra dieselfordon på begagnad fritösolja. Olagligt det med. I stället tippas den i kraftvärmeverk, och eldas upp som skräp. Dumt. (Nu går inte alla dieselfordon att köra på obehandlad, filtrerad fritösolja, men principen.)

Att tillverka fjärrvärme och el av frityrolja är väl ändå ett utmärkt sätt stt återvinna gammal illaluktande frityrolja.
Fasta stora installationer har mycket bättre rening och verkningsgrad än vad de små system som får plats i bilar har.
Att mata bilen med ett drivmedel den inte är optimerad för ger sämmre förbränning och högre utsläpp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon999:

Du kommer aldrig att få 100% bevis. Är det ett argument för att aldrig dra några slutsatser om någonting öht?
Naturligtvis inte.

Däremot kan du säga att de är fastställda med ett visst mått av säkerhet och med tillräckligt stor säkerhet för att handla, speciellt map. vad konsekvensen kan bli om du INTE gör något.

Vad de kommer fram till kan i framtiden visa sig vara ett dåligt val eller inte men det är fortfarande den aktiva forskningen man ska lyssna till och handla efter därför att de har den bästa förutsättningen att dra rätt slutsats om vart vi är på väg och vad riskerna är.

Jag är medveten. Börjar bara tröttna på poänglösa oneliners som tillför nada. Känns bara som att folk söker att behålla sin stjärna för bästa troll.
Men då kanske vi kan få en konversation om saken i o m ditt inlägg.

Vad har man för "träffsäkerhet" på detta påstående?
Kan det inte vara så att det snarare handlar om att ingen vill se de potentiella konsekvenserna utav detta, och därför anser att vi bör göra allt vi kan för att motverka det hela? Alltså att många handlar av ren rädsla, snarare än att sannolikheten är oerhört hög.

Jag är förövrigt av åsikten att det låter osannoligt att vi inte skulle ha en påverkan.

Däremot så grubblar jag lite på andra punkter.
Kan man inte anse att vår påverkan är naturlig? Vi tillhör planeten trots allt.
Kanske det var liknande händelser som fick samma effekt förr i tiden?
Vill planeten bli av med oss?
Sånna frågor jag tycker är underhållande att grubbla över..

Permalänk
Avstängd

@kanskedet: Då tycker jag att ni bör sluta låtsas som att det här är redan avgjort och i samma kategori som gravitation och relativitetsteori.
"Konsensus" betyder ingenting i vetenskapen, det är bevis som spelar roll. Det är hela poängen med den vetenskapliga metoden.
Att bevisbördan skiftas och man bara pratar om konsensus är en stor varningsflagga.

Permalänk
Medlem

Det där är ju bara semantik. All påverkan är "naturlig" då allt ryms inom "naturen".

Det intressanta är vilka konsekvenser påverkan får, för människan torde det vara vilka konsekvenser det får för människan. Dom är redan rätt tydligt påvisbara och kostsamma. Högst sannolikt mycket mer kostsamma än vad åtgärder för att begränsa konsekvenserna skulle vara.

Vad jag finner mest intressant i inte bara denna diskussion utan i många liknande är bristen på förståelse för avsaknad av egen kompetens och förrståelse för andras, i detta specifika fallet klimatforskares kompetens.

Sannolikt finns ingen eller möjligen bara någon i denna tråd som faktiskt har kompetens att bedöma huruvida konsensus inom klimatforskning är relevant eller inte.

Tyckande och tro håller man på med inom religon. Inom vetenskap har man rationella, logiska och falsifierbara teorier som bevisas eller motbevisas i en ständigt pågående process. Vetenskapen blir aldrig färdig.

Men den bästa vetenskapen vi har idag om klimatforskning visar en tydlig påverkan på klimatet orsakad av människan, som med stor sannolikhet har och kommer få negativa, kostsamma konsekvanser för mänskligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

@kanskedet: Då tycker jag att ni bör sluta låtsas som att det här är redan avgjort och i samma kategori som gravitation och relativitetsteori.
"Konsensus" betyder ingenting i vetenskapen, det är bevis som spelar roll. Det är hela poängen med den vetenskapliga metoden.
Att bevisbördan skiftas och man bara pratar om konsensus är en stor varningsflagga.

Jag har inte sagt att det är avgjort på samma sätt som gravitationen är avgjord. Du lägger åter igen ord i munnen på mig. Du är verkligen expert på att tillskriva mig åsikter som jag inte har. Du gör det i vartannat inlägg? Jämförelsen med gravitation handlade om att relatera bevis till vetenskapligt konsensus. Att det vi lär oss som sant är det som vetenskapligt konsensus finns kring. Sedan finns det självklart olika grader av vetenskapligt konsensus och självklart kan vetenskapligt konsensus förändras över tid. Bevisbördan skiftas inte alls, utan anledningen till varför man pratar om vetenskapligt konsensus är att gemene man inte förstår och inte kan tolka vetenskapliga resultat på ett adekvat vis. Därför går man till forskarna och frågar vad de anser om saken.

Jag vet mycket väl hur den vetenskapliga metoden fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woland:

Sannolikt finns igen eller möjligen bara någon i denna tråd som faktiskt har kompetens att bedöma huruvida konsensus inom klimatforskning är relevant eller inte.

Vad menar du om detta? Varför skulle det inte vara relevant att veta hur forskarna tolkar forskningsresultaten? Det är väl alltid relevant?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

Öh, va? även om vi flyttade massor motsvarande Mount Everest skulle det inte påverka jordens tyngdpunkt avsevärt (hela jordskorpan utgör ca 1% av jordens volym)

Upprepar mig, vill ej inleda diskussion.

Då jag kan tydliggöra skälen:
Du läser vad du läser, du bildar din egen uppfattning, du väljer vad du vill tro på, och vad som passar i din världsbild, liksom jag i min.

Och jag är emot diskussioner av denna karaktär, för det ger mig ingenting, det räcker med att jag finner att jag hittar tillräckliga belägg för min egen, personliga uppfattning, eller att bilda min egen åsikt.

Och för mig räcker det med att jag har mina egna källor, såvida dem källorna inte tas ner/mutas ner, då klimatfrågan är en enda fråga i något så mycket större.

Därav häxjakten även här inom detta område att tysta personer/stänga ner webbsidor som inte följer det skrivna manuset, med diverse tillvägagångssätt.

Du har eventuellt hört uttrycket "den som köpt historien äger framtiden", det passar in här i min mening, bland andra.

Och jag kan visst sitta och leta reda på vackra diagram där de spekulerar över en tid där det inte fanns väderstationer, där det står text kring vad som ger skäl till dessa spekulationer, och vad som ger belägg kring vad som ger mig den punkt jag har, respektive vad var person kommit fram till.

Men det ger mig ingenting mer än en person på internet som antingen vill ha källor på det, en enda lång diskussion som inte utmynnar i något mer än att vi kommer överens om att vi inte är överens, eller att den enes resonemang giver den andres intellekt något, och gör en klokare om man väljer att acceptera, och inte förneka det som läses.

Men att jag väljer aktivt att inte göra detta, då jag anser mitt jordeliv kunna brukas till något vettigare än att sitta och försvara vad jag själv har byggt upp mina åsikter kring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hellowiener:

@kanskedet: Då tycker jag att ni bör sluta låtsas som att det här är redan avgjort och i samma kategori som gravitation och relativitetsteori.
"Konsensus" betyder ingenting i vetenskapen, det är bevis som spelar roll. Det är hela poängen med den vetenskapliga metoden.
Att bevisbördan skiftas och man bara pratar om konsensus är en stor varningsflagga.

Varför är det en varningsflagga?

Om Pelle börjar skrika att 1+1=3, borde alla börja dyka ner i det och undersöka om det kan stämma?
Tror du forskarna plötsligt dyker tillbaka i böcker och experiment för att folk börjat prata om att jorden är platt?
Nej, vetenskapen har tillräckligt med bevis och grund för att det inte räcker med enkla påståenden för att starta något arbete. Därför ligger bevisbördan hos den som går emot konsensus. Det finns ingen anledning att lyssna på någon som säger emot det berg av befintliga beviset.
Det bästa en forskare kan göra är att motbevisa befintliga ståndpunkter, det är så de blir stjärnor. Det mesta av arbetet går in i att bevisa att det man redan antar faktiskt är fel. När man slutar komma på sätt att rubba sin hypotes, ja då börjar man ana att den kanske stämmer. Hittar man en sak som utan tvekan motbevisar sin hypotes ja då avbryter man och det är jättebra, för då kan man gå vidare och forska om något annat. Jag tvivlar på att du förstår processen.

Permalänk
Medlem

Har inte lyckats läsa igenom hela tråden. Men självklart litar jag inte ett skit på vad politikerna och deras falska påståenden att 2500 IPCC forskare har kommit fram till. Det är en sak att man vill värna om Naturen,Djuren och våra Hav, det är vi nog alla överens om. Men att människan påverkar den globala uppvärmningen tror jag inte ett skvatt på. Klimatfrågan är bara som vilken annan Lobbiverksamhet för att få in pengar. Hur många blev inte lurade att Ryssland hade ubåtar i Stockholms Skärgård, Att Irak hade massförstörelsevapen, att gaddafi var en tyrann osv osv? Finner det väldigt konstigt att Akademiker och Professorer som verkligen ifrågasätter blir utfrysta och uthängde som idioter i media osv, så funkar inte vetenskap, något lurt är det.

Professor i fysikalisk Kemi.
https://www.youtube.com/watch?v=53Jm26PV-Kc&t=1622s
https://www.youtube.com/watch?v=HmTGjIBrWqc&t=678s

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woland:

Men den bästa vetenskapen vi har idag om klimatforskning visar en tydlig påverkan på klimatet orsakad av människan, som med stor sannolikhet har och kommer få negativa, kostsamma konsekvanser för mänskligheten.

Okej, där tror jag vi har vad tråden handlar om. Vad säger att forskningen pekar mot en tydlig påverkan av människan? Hur pass bra är "den bästa vetenskapen vi har idag"?

Utifrån det lilla jag själv läst -
Forskningen pekar på en tydlig påverkan på klimatet. Men man är osäker på hur mycket utav det som faktiskt är mänsklig påverkan, delvis därför förfinas de olika modellerna, för att ta reda på detta. Det handlar snarare om "vi bör göra allt vi kan, ifall att", och inte så mycket om "vi är problemet". Forskarna blir lite skräckslagna då siffrorna inte bådar väl, och väljer därför att råda oss om minskade utsläpp, snarast.
-
Har jag missförstått något?

Vi låtsas som att svaret är nej.
Är det verkligen så konstigt att ifrågasätta forskningen, på punkterna som egentligen inte är särskilt tydliga alls?
Om även forskarna är osäkra på hur stor påverkan vi har, och antagligen använder logiskt tänkande, för att göra antagandet om att vår upptrappning är orsaken. Vad är så konstigt med att ifrågasätta dessa forskares konsensus?

Jag begriper faktiskt inte varför diskussionen blivit så trist. Låter som nyttig nyfikenhet och ifrågasättande bland lekmännen. Kanske för att det är över nätet som problemet kommer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Jag begriper faktiskt inte varför diskussionen blivit så trist. Låter som nyttig nyfikenhet och ifrågasättande bland lekmännen. Kanske för att det är över nätet som problemet kommer..

För att det är löjligt att som lekman utan några forskningsresultat hävda att en klar majoritet av experterna inom ett område har fel. Det blir extra fånigt när man sen blir arg och irriterad över att ingen tar en seriöst. Även om man är lagd åt det mer konspirationsteoretiska hållet så är det oändligt mycket troligare att oljeindustrin skulle försöka förminska effekterna av fossila bränslen än något annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grovlimpa:

För att det är löjligt att som lekman utan några forskningsresultat hävda att en klar majoritet av experterna inom ett område har fel. Det blir extra fånigt när man sen blir arg och irriterad över att ingen tar en seriöst. Även om man är lagt åt det mer konspirationsteoretiska hållet så är det oändligt mycket troligare att oljeindustrin skulle försöka förminska effekterna av fossila bränslen än något annat.

Okej, så för att folk tycker att det är fånigt, så är det alltså värt att skriva ett flertal inlägg som inte leder någon vart? Ovan på det, också läsa alla 13 sidor..
Jag kan förstå att folk tycker att det är fånigt. Men varför då svara alls? Har inte folk något bättre för sig än att trolla?
Vill man inte diskutera saken, så förstår jag inte varför man lägger tid på det. Själv var jag sugen på att se om det blev något intressant att läsa. Tackar för att ni slösat även min tid..
Edit: Vet inte om det bör vara riktat mot dig egentligen.. Blir mest lite förbannad på detta beteende..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Min poäng är att dina påståenden är tagna ur luften. Din ståndpunkt uppfattar jag som att vara att CO2 inte skulle vara en växthusgas men du verkar inte komma med annat än att "kolla på Mars, det känns konstigt".

Var har jag påstått att CO2 inte är en växthus gas? Jag försöker påvisa att situationen är mycket mer komplex, och att relationerna inte är självklara.

Skrivet av Shimonu:

Var påstås det?

Det är ju det CO2 paniken handlar om, så, överallt, om det inte kommer från en skeptiker, skulle jag vilja påstå.

Skrivet av Shimonu:

Förstår inte alls vad din poäng är med PPM och hur det relaterat till mitt påstående att atmosfären är för tunn för att framkalla en växthuseffekt.

Mars atmosfär är nästan ren CO2. Mängden överstiger vida den mängd ett par PPM i skillnad utgör här. Trots det påstås det få katastrofala följder här, men har tydligen ingen påverkan på Mars. Det framstår som lite märkligt att det har enorma effekter här, men inga någon annanstans. Rimligtvis borde en viss atom ha samma egenskaper överallt.

Skrivet av Paddanx:

Det finns liksom inga andra större radioaktiva utfall som skett i den graden... så vad kan det annars vara? En fis på tvären som gav cancer?

Problemet här är väl att även om vi vet att radioaktivitet ger cancer, fosterskador, och märkliga mutationer, så är det ju svårt att peka med hela handen på Tjernobyl och säga att det är deras fel. Cancer, fosterskador, och mutationer har vi ju haft redan tidigare. Har vi fått mer? Jag tror det, fan, alla har någon i familjen som fått cancer tycker jag... Hur mycket av det är att vi helt enkelt är bättre på att diagnosticera skiten, och hur mycket är "annat", som radonhus... ? Det innebär ju inte att det var en mindre katastrof, men det gör det svårare att säga "det här var effekten". Jag misstänker att Fukoshima dessutom är "värre", om inte än, så på sikt, eftersom det tydligen fortfarande läcker i någon utsträckning. Eftersom det verkar som om man har bestämt sig för att inte göra något åt det, så antar jag att man bestämt sig för att läckaget är så lågaktivt, att det inte skadar något, men det känns inte riktigt bra i alla fall.

Skrivet av Paddanx:

Så vitt jag minns flyttar väl båda sig, och de kommer till slut att skifta plats (nord blir söder så att säga). Och allt eftersom massan flyttas runt i planeten, lär ju rent fysiskt vår axel vi roterar runt också ändras (om nu inte fysikens lagar upphört i denna tråden dvs).

De magnetiska polerna vet jag vandrar, och har växlat plats flera gånger förut, och kommer med hög sannolikt göra det igen. Men de geografiska borde vara "mer" konstanta. Jorden är ju en ganska massiv snurra, och gyroskop med mycket massa brukar vara rätt stabila. Men jag har faktiskt ingen aning.

Skrivet av Paddanx:

Tänk på alla avgaser att frakta dit det

Äh. Gengas. Lagra det rena kolet, bränn de flyktiga gaserna. An tjäran gör vi smörjmedel, så behöver bå-tfan inte ens motorolja...

Skrivet av Paddanx:

Sen är ju frågan om det är bra sett till utsläppet i sig. Det är ju bra sett till att man får använt oljan mer än till bara värme, men du måste ju klarar reningen också.

Utsläppen är de samma som för RME (Rapsolja) och det kallar man ju eco bränsle. Att utsläppen är de samma är inte så konstigt, ofta är det just rapsolja i fritöserna, i bland med andra vegetabiliska oljor som tillsatser. Alternativet för bilar som inte klarar av att köra på RME / fritösolja är att processa det till HVO. Vid det laget är det i princip kemiskt identiskt med fossil diesel. (Vilket gör det lite lustigt att man inte får köra HVO i de flesta fordon. Täcks inte av tillverkargarantin. Man gör helt enkelt inte motorerna, eller framförallt slangar och packningar, för riktig diesel längre.)

Skrivet av sweisdapro:

Öh, va? även om vi flyttade massor motsvarande Mount Everest skulle det inte påverka jordens tyngdpunkt avsevärt (hela jordskorpan utgör ca 1% av jordens volym)

Det är mer spännande än så. Om man flyttar så stora massor till en bestämd plats, så börjar den platsen sjunka, eftersom jordskorpan flyter. Det är en av anledningarna till varför berg krymper, även om jag håller det för mer troligt att de vittrar från toppen fortare.

Skrivet av henkiii:

Att tillverka fjärrvärme och el av frityrolja är väl ändå ett utmärkt sätt stt återvinna gammal illaluktande frityrolja.
Fasta stora installationer har mycket bättre rening och verkningsgrad än vad de små system som får plats i bilar har.
Att mata bilen med ett drivmedel den inte är optimerad för ger sämmre förbränning och högre utsläpp.

Jag vet inte hur det fungerar överallt annars, men här har vi ett överskott av fjärrvärme, och för att värmeverket ska kunna jobba effektivt, så har man lagt oisolerade rör under ett par av stadens huvudleder & gågator. Tacksamt så till vida att det håller dem halkfria, men jag ser inte riktigt någon miljövinst i det hela. Eldar sopor gör vi för att slippa lagra dem, inte för att det är miljövänligt. Hade det varit i miljöavsikt hade soporna vi tar in från England och Norge inte eldats utan att först sorteras.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Okej, så för att folk tycker att det är fånigt, så är det alltså värt att skriva ett flertal inlägg som inte leder någon vart? Ovan på det, också läsa alla 13 sidor..
Jag kan förstå att folk tycker att det är fånigt. Men varför då svara alls? Har inte folk något bättre för sig än att trolla?
Vill man inte diskutera saken, så förstår jag inte varför man lägger tid på det. Själv var jag sugen på att se om det blev något intressant att läsa. Tackar för att ni slösat även min tid..

Att diskutera orsakerna till den globala uppvärmningen på ett internetforum är inte värt särskilt mycket, nej. Jag tror inte heller någon inbillar sig att det leder någonstans. Samtidigt finns det rätt mycket i livet som är poänglöst men underhållande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Mars atmosfär är nästan ren CO2. Mängden överstiger vida den mängd ett par PPM i skillnad utgör här. Trots det påstås det få katastrofala följder här, men har tydligen ingen påverkan på Mars. Det framstår som lite märkligt att det har enorma effekter här, men inga någon annanstans. Rimligtvis borde en viss atom ha samma egenskaper överallt.

Koldioxiden (som för övrigt är en molekyl, inte en atom) i Mars atmosfär påverkar naturligtvis klimatet där. Atmosfären är dock såpass tunn att den inte förmår hålla kvar värme i långt när samma utsträckning som jordens atmosfär gör. Det spekuleras i att Mars tidigare haft en betydligt tjockare atmosfär och, som en direkt följd, betydligt högre temperatur.
Du kan jämföra med Venus atmosfär, som innehåller ungefär samma procentandel koldioxid som Mars men som är tjockare än jordens atmosfär. Där ligger yttemperaturen uppåt behagliga 500°C.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Var har jag påstått att CO2 inte är en växthus gas? Jag försöker påvisa att situationen är mycket mer komplex, och att relationerna inte är självklara.

Det är ju det CO2 paniken handlar om, så, överallt, om det inte kommer från en skeptiker, skulle jag vilja påstå.

Mars atmosfär är nästan ren CO2. Mängden överstiger vida den mängd ett par PPM i skillnad utgör här. Trots det påstås det få katastrofala följder här, men har tydligen ingen påverkan på Mars. Det framstår som lite märkligt att det har enorma effekter här, men inga någon annanstans. Rimligtvis borde en viss atom ha samma egenskaper överallt.

Och vad har du att säga om Venus?

Det låter som du försöker förenkla det till att koncentrationen av CO2 direkt påverkar alla atmosfärer likadant, det tror jag ingen påstått. Påståendet har väl främst varit att ökad CO2 i vår atmosfär ger en ökad växthuseffekt här på jorden?

CO2 är en molekyl, inte en atom. Och ja, den har samma egenskaper även på Mars. Den reflekterar en del av IR-spektrat. Sen har det inte samma påverkan på medeltemperaturen på Mars som på jorden.

Permalänk
Medlem

Finns det antropologisk påverkan? Ja
Är det sannolikt att den antropologiska påverkan på ett väsentlig sätt kan skifta utfallet? Ja
Är det då smart att i största möjliga mån tillämpa försiktighetsprincipen och offra kortsiktig tillväxt för mer långsiktig sådan? Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Och vad har du att säga om Venus?

Det låter som du försöker förenkla det till att koncentrationen av CO2 direkt påverkar alla atmosfärer likadant, det tror jag ingen påstått. Påståendet har väl främst varit att ökad CO2 i vår atmosfär ger en ökad växthuseffekt här på jorden?

CO2 är en molekyl, inte en atom. Och ja, den har samma egenskaper även på Mars. Den reflekterar en del av IR-spektrat. Sen har det inte samma påverkan på medeltemperaturen på Mars som på jorden.

En kombination av mycket tät atmosfär och vulkanisk aktivitet bidrar till höga atmosfäriska temperaturer. Planeten ligger även närmare solen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Glam:

En kombination av mycket tät atmosfär och vulkanisk aktivitet bidrar till höga atmosfäriska temperaturer. Planeten ligger även närmare solen.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressanta hypoteser. Låt oss anta att det här stämmer. Hur mycket bidrar varje komponent nu? Räcker det att atmosfären är tät(högt tryck?) eller spelar innehållet i atmosfären roll? Avståndet till solen kan inte spela så stor roll. Det blir varmare på Venus än vad det är på Merkurius.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RazerBlader:

Upprepar mig, vill ej inleda diskussion.

Då jag kan tydliggöra skälen:
Du läser vad du läser, du bildar din egen uppfattning, du väljer vad du vill tro på, och vad som passar i din världsbild, liksom jag i min.

Och jag är emot diskussioner av denna karaktär, för det ger mig ingenting, det räcker med att jag finner att jag hittar tillräckliga belägg för min egen, personliga uppfattning, eller att bilda min egen åsikt.

Inget illa menat, men vill man inte delta i en diskussion så är det ganska kontraproduktivt att skriva inlägg i en diskussionstråd. Sen kan jag även tycka det är synd att man bildar uppfattningar som man sedan inte är beredd att få ifrågasatta. För det kan ju faktiskt vara så att man har fel, och blir man aldrig ifrågasatta så kan man heller inte lära sig att man har fel, och riskerar därigenom att fatta beslut baserat på dåliga fakta. Det kan rent ut sagt vara farligt i vissa fall.

Däremot tycker jag det är tråkigt när diskussioner måste leda till personliga förolämpningar och dylikt bara för att man inte är av samma uppfattning som majoriteten, så jag kan till viss del förstå resonemanget i dessa fall.

Skrivet av Shimonu:

Och vad har du att säga om Venus?

Det låter som du försöker förenkla det till att koncentrationen av CO2 direkt påverkar alla atmosfärer likadant, det tror jag ingen påstått. Påståendet har väl främst varit att ökad CO2 i vår atmosfär ger en ökad växthuseffekt här på jorden?

CO2 är en molekyl, inte en atom. Och ja, den har samma egenskaper även på Mars. Den reflekterar en del av IR-spektrat. Sen har det inte samma påverkan på medeltemperaturen på Mars som på jorden.

Vad jag tror han försöker poängtera är att problemet med CO2 är mycket mer komplicerad än vad min ursprungliga kommentar antydde. Det var i alla fall så jag tolkade det hela.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Okej, där tror jag vi har vad tråden handlar om. Vad säger att forskningen pekar mot en tydlig påverkan av människan? Hur pass bra är "den bästa vetenskapen vi har idag"?

Utifrån det lilla jag själv läst -
Forskningen pekar på en tydlig påverkan på klimatet. Men man är osäker på hur mycket utav det som faktiskt är mänsklig påverkan, delvis därför förfinas de olika modellerna, för att ta reda på detta. Det handlar snarare om "vi bör göra allt vi kan, ifall att", och inte så mycket om "vi är problemet". Forskarna blir lite skräckslagna då siffrorna inte bådar väl, och väljer därför att råda oss om minskade utsläpp, snarast.
-
Har jag missförstått något?

Vi låtsas som att svaret är nej.
Är det verkligen så konstigt att ifrågasätta forskningen, på punkterna som egentligen inte är särskilt tydliga alls?
Om även forskarna är osäkra på hur stor påverkan vi har, och antagligen använder logiskt tänkande, för att göra antagandet om att vår upptrappning är orsaken. Vad är så konstigt med att ifrågasätta dessa forskares konsensus?

Jag begriper faktiskt inte varför diskussionen blivit så trist. Låter som nyttig nyfikenhet och ifrågasättande bland lekmännen. Kanske för att det är över nätet som problemet kommer..

Du gör helt rätt att ifrågasätta.
Hela klimatdebatten kretsar kring den informellt utsedda auktoriteten, FNs klimatpanel (IPCC). Överallt refereras det till denna klimatpanel, som om det är sanningen, vilket är centralt för konsensus. Dom bedriver i stort sett ingen egen forskning utan gör urval av den publicerade litteraturen och sammanfattar den, för att slutligen ger rekommendationer till beslutsfattare. Deras eget bidrag är dom så kallade klimatscenarierna som visar temperaturökningen för olika mängder växthusgasutsläpp 100 år framåt.

Dom säger att om vi dubblar mängden koldioxid kommer temperaturen troligtvis öka med 1.5-4.5C (klimatkänslighet) och att det är osannolikt att det är under 1C eller över 6C (AR5 rapporten). I den föregående rapporten (AR4) angav dom en klimatkänslighet 3C som mest troligt, men i den senaste rapporten har dom strykt detta och säger att det finns inte tillräckligt med bevis för att kunna bedömma vad som är mest troligt. Trots detta väljer man att använda 3C som best estimate när man ska bestämma hur mycket koldioxid vi får släppa ut för att inte överstiga 2C temperaturökning.

No best estimate for equilibrium climate sensitivity can now be given because of a lack of agreement on values across assessed lines of evidence and studies. -IPCC AR5

För det första, den undre gränsen, 1.5C leder inte till något klimathot, utan det är den högre man är rädd för, detta nämns väldigt sällan av medier. För det andra, det finns hundratals publicerade studier i renommerade vetenskapliga journaler som visar på en klimatkänsligheten som är <1.5C (jag har gett listor tidigare i tråden). Att FN väljer att ange den undre trolighetsgränsen till 1.5C är inte så ur ett ekonomiskt perspektiv. Det minskar andelen pengar länderna är villiga att betala in till deras Green Climate Fund. Hela FN har en budget på ca 50 miljarder dollar. Dom vill ha in 100 miljarder dollar per år från 2020 till deras klimatfond! Men det slutar inte där, år 2030 vill dom ha ytterligare häpnadsväckande 300 miljarder dollar per år utöver de tidigare 100 miljarderna. Ju värre scenarier dom målar upp desto mer pengar får dom. Att man överhuvudtaget har sådan blint tillit till en organisation som har ett så uppenbart bias är för mig totalt vansinne. Det är lika vansinnigt som att fråga tobaksbolagen om rökning är skadligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Finns det antropologisk påverkan? Ja
Är det sannolikt att den antropologiska påverkan på ett väsentlig sätt kan skifta utfallet? Ja
Är det då smart att i största möjliga mån tillämpa försiktighetsprincipen och offra kortsiktig tillväxt för mer långsiktig sådan? Ja

Är du villig att sluta köra bil, sluta äta mat som odlas längre bort en tyskland, sluta flyga, sluta använda din dator varje dag, sluta köpa billig saker från Asien, lägga stor del av din inkomst på CO2 reducerande åtgärder? För det är detta som krävs om du ska tillämpa försiktighetsprincipen.

Permalänk
Medlem

@kanskedet och alla andra som bara bryr sig om konsensus

I början på 70 talet trodde man på global cooling. Sen vände temperaturen och man började tro på global warming. Vetenskapen ändras konstant så länge det inte finns konkreta bevis.

Stewart and Glantz, 1985
“The conclusions of the NDU study might have been predicted from a knowledge of the prevailing ‘spirit of the times’ (i.e., the prevailing mood in the science community) when the first part was conducted. This was an interesting time in recent history of climate studies. One could effectively argue that in the early 1970s the prevailing view was that the earth was moving toward a new ice age. Many articles appeared in the scientific literature as well as in the popular press speculating about the impact on agriculture of a 1-2°C cooling. By the late 1970s that prevailing view had seemingly shifted 180 degrees to the belief that the earth’s atmosphere was being warmed as a result of an increasing CO2 loading of the atmosphere. … The causes of global climate change remain in dispute. Existing theories of climate, atmospheric models, and actuarial experience are inadequate to meet the needs of policymakers for information about future climate.”

U.S. Central Intelligence Agency,1974
Potential Implications of Trends in World Population, Food Production, and Climate

“According to Dr. Hubert Lamb–an outstanding British climatologist– 22 out of 27 forecasting methods he examined predicted a cooling trend through the remainder of this century. A change of 2°-3° F. in average temperature would have an enormous impact. … A number of meteorological experts are thinking in terms of a return to a climate like that of the 19th century. This would mean that within a relatively few years (probably less than two decades, assuming the cooling trend began in the 1960’s) there would be brought belts of excess and deficit rainfall in the middle-latitudes; more frequent failure of the monsoons that dominate the Indian sub-continent, south China and western Africa; shorter growing seasons for Canada, northern Russia and north China. Europe could expect to be cooler and wetter. … in periods when climate change [cooling] is underway, violent weather — unseasonal frosts, warm spells, large storms, floods, etc.–is thought to be more common.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happen:

Är du villig att sluta köra bil, sluta äta mat som odlas längre bort en tyskland, sluta flyga, sluta använda din dator varje dag, sluta köpa billig saker från Asien, lägga stor del av din inkomst på CO2 reducerande åtgärder? För det är detta som krävs om du ska tillämpa försiktighetsprincipen.

Njae. Problemet med det jag skrev är att det egentligen inte ger någon som helst vägledning om vad som är "rätt" att göra. Vad innebär "i största möjliga mån"? Hur stor mån är det? Jag vet inte. Det är inte precis som att det är riskfritt att planera och hitta på strategier om framtiden, ju längre fram du blickar, desto större risk att dina antaganden är felaktiga.

Det jag anser är att det inte är tillräckligt bra att säga, "det är omöjligt att försöka agera långsiktigt ur ett klimatperspektiv" och samtidigt luta sig mot att "det är ändå inte helt säkert att det spelar någon roll".

Permalänk
Medlem

@Happen: Du har så rätt. Det är en enda stor kassako som fylls på ju mer dom skriker ut katastrofväder. Nu hade tydligen IPCC ändrat sig från att för något år sedan sagt att vi kommer nog aldrig mer få se snö i norr till att den lilla istiden som kommer nu är också en påverkan av koldioxidutsläpp. Så skönt att folk börjar se igenom denna smörjan. Danska analyser visar att istäcket blir bara tjockare o tjockare i Antarktis. Nyss höll allt på att smälta bort och skulle öka vattennivåerna så folk fick flytta från kusterna.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happen:

@kanskedet och alla andra som bara bryr sig om konsensus

I början på 70 talet trodde man på global cooling. Sen vände temperaturen och man började tro på global warming. Vetenskapen ändras konstant så länge det inte finns konkreta bevis.

Stewart and Glantz, 1985
“The conclusions of the NDU study might have been predicted from a knowledge of the prevailing ‘spirit of the times’ (i.e., the prevailing mood in the science community) when the first part was conducted. This was an interesting time in recent history of climate studies. One could effectively argue that in the early 1970s the prevailing view was that the earth was moving toward a new ice age. Many articles appeared in the scientific literature as well as in the popular press speculating about the impact on agriculture of a 1-2°C cooling. By the late 1970s that prevailing view had seemingly shifted 180 degrees to the belief that the earth’s atmosphere was being warmed as a result of an increasing CO2 loading of the atmosphere. … The causes of global climate change remain in dispute. Existing theories of climate, atmospheric models, and actuarial experience are inadequate to meet the needs of policymakers for information about future climate.”

U.S. Central Intelligence Agency,1974
Potential Implications of Trends in World Population, Food Production, and Climate

“According to Dr. Hubert Lamb–an outstanding British climatologist– 22 out of 27 forecasting methods he examined predicted a cooling trend through the remainder of this century. A change of 2°-3° F. in average temperature would have an enormous impact. … A number of meteorological experts are thinking in terms of a return to a climate like that of the 19th century. This would mean that within a relatively few years (probably less than two decades, assuming the cooling trend began in the 1960’s) there would be brought belts of excess and deficit rainfall in the middle-latitudes; more frequent failure of the monsoons that dominate the Indian sub-continent, south China and western Africa; shorter growing seasons for Canada, northern Russia and north China. Europe could expect to be cooler and wetter. … in periods when climate change [cooling] is underway, violent weather — unseasonal frosts, warm spells, large storms, floods, etc.–is thought to be more common.

Jo, det är så vetenskapen fungerar. Men det har vi ju redan varit inne på.

Dock är vetenskapligt konsensus det bästa vi kan gå på just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happen:

Du gör helt rätt att ifrågasätta.
Hela klimatdebatten kretsar kring den informellt utsedda auktoriteten, FNs klimatpanel (IPCC). Överallt refereras det till denna klimatpanel, som om det är sanningen, vilket är centralt för konsensus. Dom bedriver i stort sett ingen egen forskning utan gör urval av den publicerade litteraturen och sammanfattar den, för att slutligen ger rekommendationer till beslutsfattare. Deras eget bidrag är dom så kallade klimatscenarierna som visar temperaturökningen för olika mängder växthusgasutsläpp 100 år framåt.

Dom säger att om vi dubblar mängden koldioxid kommer temperaturen troligtvis öka med 1.5-4.5C (klimatkänslighet) och att det är osannolikt att det är under 1C eller över 6C (AR5 rapporten). I den föregående rapporten (AR4) angav dom en klimatkänslighet 3C som mest troligt, men i den senaste rapporten har dom strykt detta och säger att det finns inte tillräckligt med bevis för att kunna bedömma vad som är mest troligt. Trots detta väljer man att använda 3C som best estimate när man ska bestämma hur mycket koldioxid vi får släppa ut för att inte överstiga 2C temperaturökning.

No best estimate for equilibrium climate sensitivity can now be given because of a lack of agreement on values across assessed lines of evidence and studies. -IPCC AR5

För det första, den undre gränsen, 1.5C leder inte till något klimathot, utan det är den högre man är rädd för, detta nämns väldigt sällan av medier. För det andra, det finns hundratals publicerade studier i renommerade vetenskapliga journaler som visar på en klimatkänsligheten som är <1.5C (jag har gett listor tidigare i tråden). Att FN väljer att ange den undre trolighetsgränsen till 1.5C är inte så ur ett ekonomiskt perspektiv. Det minskar andelen pengar länderna är villiga att betala in till deras Green Climate Fund. Hela FN har en budget på ca 50 miljarder dollar. Dom vill ha in 100 miljarder dollar per år från 2020 till deras klimatfond! Men det slutar inte där, år 2030 vill dom ha ytterligare häpnadsväckande 300 miljarder dollar per år utöver de tidigare 100 miljarderna. Ju värre scenarier dom målar upp desto mer pengar får dom. Att man överhuvudtaget har sådan blint tillit till en organisation som har ett så uppenbart bias är för mig totalt vansinne. Det är lika vansinnigt som att fråga tobaksbolagen om rökning är skadligt.

Fast det är ju ganska många som står bakom IPCC? Vi har ju redan varit inne på detta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_opinion_on_climate_c...

Det är ganska många tunga namn på den listan...