Överföring mellan två bärbara datorer genom trådlöst nätverk i Windows 10?

Permalänk
Inaktiv

Överföring mellan två bärbara datorer genom trådlöst nätverk i Windows 10?

Hej!

Jag vill överföra 250 GB semesterbilder från dator A till dator B. Båda datorerna drivs av Windows 10 och är uppkopplade till samma trådlösa nätverk.

Hur gör jag detta på ett enkelt sätt, utan att behöva installera "freeware" och i annat än snigelhastighet anno 2018?

Permalänk
Medlem

Att göra det via wlan kommer troligen gå väldigt sakta samt är risken väldigt stor att din router kommer dyka om du använder standard asus,netgear mm

smidigast är om du kopplar in dom med en korsad kabel eller vanlig kabel om du har en switch och sedan dela ut den foldern som du vill dela. har du inte möjlighet att göra det, kan du använda en usb hdd eller ett usb minne och flytta sakerna i omgångar. (bör dock vara usb 3 för hastigheten inte ska vara löjligt låg) skulle det fortfarande vara för svårt/krångligt kan du som sista lösning skicka ett pm till mig så kan jag ge dig tillgång till min webbserver där du kan ladda upp dina saker via webbläsare och sedan ladda ner dom via webbläsaren till din andra dator. (eller sftp om du föredrar det) //

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aragon:

Att göra det via wlan kommer troligen gå väldigt sakta samt är risken väldigt stor att din router kommer dyka om du använder standard asus,netgear mm

smidigast är om du kopplar in dom med en korsad kabel eller vanlig kabel om du har en switch och sedan dela ut den foldern som du vill dela. har du inte möjlighet att göra det, kan du använda en usb hdd eller ett usb minne och flytta sakerna i omgångar. (bör dock vara usb 3 för hastigheten inte ska vara löjligt låg) skulle det fortfarande vara för svårt/krångligt kan du som sista lösning skicka ett pm till mig så kan jag ge dig tillgång till min webbserver där du kan ladda upp dina saker via webbläsare och sedan ladda ner dom via webbläsaren till din andra dator. (eller sftp om du föredrar det) //

Tack för svar! Finns det ethernetkablar som man ansluter via USB? Datorerna har inte något vanligt ethernetuttag.

Permalänk
Medlem

Äsch starta en hemgrupp och för över filerna under natten så ska det nog gå att lösa smidigt Antingen kan du söka på "Hemgrupp" i windowsmenyn eller hitta det via kontrollpanelen

Permalänk
Medlem

@anon260898: nja inte kabel. men det finns nätverkskort för usb som går att köpa lite varstans.
(använder det själv till min surface pro) ska du köra det, glöm inte kolla så den har usb3 (om du har det i datorn vill säga)
annars begränsas överföringshastigheten till ca 300mb/s

tex: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

lite billigare: https://www.komplett.se/product/834891/datorutrustning/natver...

eller om du vill ha med usb hubb: https://www.amazon.co.uk/UGREEN-20265-Ethernet-Adapter-1000Mb...

Billigast: https://www.wish.com/search/usb%203%20to%20rj45#cid=5912e38e0...
(eller nja kanske inte om du åker på posten avgift)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

- Använd Wifi:t, starta överföringen innan du går till jobbet/skolan så bör det vara klart sen.
- Använd en extern hårddisk som du för över filerna till.

Om du nu inte vill köpa två st USB-nätverksadaptrar (som du iförsig kan lämna tillbaka öppet köp när du är klar)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Saddl3r:

Äsch starta en hemgrupp och för över filerna under natten så ska det nog gå att lösa smidigt Antingen kan du söka på "Hemgrupp" i windowsmenyn eller hitta det via kontrollpanelen

Problemet med detta är att Microsoft tycker att det är en bra idé att begränsa användaren till att välja mellan att kunna dela på redan förutbestämda mappar. Jag vill dela min lagringshårddisk.

Permalänk
Inaktiv

Microsoft kan verkligen inte göra ett skit rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon260898:

Microsoft kan verkligen inte göra ett skit rätt.

Du kan dela alla mappar i Windows..så vem så gör rätt och inte kan undra.

Högerklicka på din "lagringsdisk" och välj ge åtkomst till.

ett tips
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ezah:

Du kan dela alla mappar i Windows..så vem så gör rätt och inte kan undra.

Högerklicka på din "lagringsdisk" och välj ge åtkomst till.

Mm och när jag gör det så frågar den efter "nätverksautentisering" för att kunna få åtkomst till mappen. Fråga mig inte heller vilket lösenord det är. För det är inte det som gäller för windows-användaren och heller inte det som man får för hemgruppen.

Permalänk
Medlem

Resilio?

Skickades från m.sweclockers.com