Permalänk
Medlem

C# varför fungerar det inte?

Tjena,
Uppgiften är att göra ett program där man kan skriva in sina kurser + betyg i Textboxarna och sedan få ut dem i listboxen genom att använda klasser. Jag förstår inte riktigt varför det inte fungerar och hopppas att någon kan säga till vad jag ska ändra i koden för att få det att fungera.

Får bara tillbaka ett kolon

Klassen

Form Koden

Permalänk

Om du tittar på konstrukorn i din klass.

a = ämne
b = betyg

Så finner du felet.

(edit) tog bort "hinten", kom på att det var ett dåligt exempel.

Permalänk
Medlem

@MindBlaster_303:

Holy shit, tack så hemskt mycket

Permalänk
Skrivet av Tyruko:

@MindBlaster_303:

Holy shit, tack så hemskt mycket

Det är nemas!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tyruko:

Tjena,
Uppgiften är att göra ett program där man kan skriva in sina kurser + betyg i Textboxarna och sedan få ut dem i listboxen genom att använda klasser. Jag förstår inte riktigt varför det inte fungerar och hopppas att någon kan säga till vad jag ska ändra i koden för att få det att fungera.

Får bara tillbaka ett kolon

Klassen

Form Koden

För att göra ditt eget liv enklare i framtiden, skriv alltid kod på engelska

Kod ska vara så intuitiv som möjligt och man spar sig själv mycket huvudvärk genom att alltid skriva på engelska eftersom man då kan öva upp att skriva koden så att meningen går ihop med de inbyggda engelska nyckelorden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

För att göra ditt eget liv enklare i framtiden, skriv alltid kod på engelska

Kod ska vara så intuitiv som möjligt och man spar sig själv mycket huvudvärk genom att alltid skriva på engelska eftersom man då kan öva upp att skriva koden så att meningen går ihop med de inbyggda engelska nyckelorden.

Kanske kan komma på några fler skäl att skriva kod på engelska också

Permalänk
Medlem

@anon99339: Ska tänka på det tills nästa uppgift

@MindBlaster_303 @anon99339 Ni råkar inte ha tid att hjälpa mig hur jag skriver kod för att ta bort det senaste tillagda i listboxen, så att den också försvinner ifrån listan(alltså läggTillKurs[i]). Så att när jag klickar på lägg till, lägger den inte till den jag just tagit bort utan listan uppdateras.

hittar ingenting på google som kan lösa mitt problem :/

Permalänk
Medlem

@Tyruko:
@MindBlaster_303 @anon99339
Ska också finnas en till knapp som skriver ut i en label hur man många godkända betyg man har. Alltså A, B, C, D, E har man F så räknas den inte med... asså jag känner mig helt knäckt på programmering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyruko:

@kazen_90: Ska tänka på det tills nästa uppgift

@MindBlaster_303 @kazen_90 Ni råkar inte ha tid att hjälpa mig hur jag skriver kod för att ta bort det senaste tillagda i listboxen, så att den också försvinner ifrån listan(alltså läggTillKurs[i]). Så att när jag klickar på lägg till, lägger den inte till den jag just tagit bort utan listan uppdateras.

hittar ingenting på google som kan lösa mitt problem :/

Inte kollat på din kod men förutsatt att du lägger till det nyaste sist och du använder någon form av lista så så kan namnpålistan.Count och .Remove vara en ledtråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyruko:

@Tyruko:
@MindBlaster_303 @kazen_90
Ska också finnas en till knapp som skriver ut i en label hur man många godkända betyg man har. Alltså A, B, C, D, E har man F så räknas den inte med... asså jag känner mig helt knäckt på programmering.

FInns väl mer eleganta sätt att göra det men en loop där du går går igenom varje objekt och kollar om det är någon av de betyg du ska ha och då räknar upp ett index är en bra början. Använder du listor och annat finns en del bra funktioner inbyggda redan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tyruko:

@kazen_90: Ska tänka på det tills nästa uppgift

@MindBlaster_303 @kazen_90 Ni råkar inte ha tid att hjälpa mig hur jag skriver kod för att ta bort det senaste tillagda i listboxen, så att den också försvinner ifrån listan(alltså läggTillKurs[i]). Så att när jag klickar på lägg till, lägger den inte till den jag just tagit bort utan listan uppdateras.

hittar ingenting på google som kan lösa mitt problem :/

Använd en list och inte en array (såna med brackets []). Sök på vilka inbyggda metoder som finns för list, sen använder du dem. Läs på om alla metoder som finns för list innan du skriver mer kod.

När du läst och förstått, gör om den delen av koden.

Permalänk
Medlem

@improwise:
Guds gåva till folket säger jag bara, tack du är en LIFESAVER.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyruko:

@Tyruko:
@MindBlaster_303 @kazen_90
Ska också finnas en till knapp som skriver ut i en label hur man många godkända betyg man har. Alltså A, B, C, D, E har man F så räknas den inte med... asså jag känner mig helt knäckt på programmering.

Detta kan du lösa rätt enkelt genom att skapa en variabel som räknar upp varje gång du trycker på "lägg till"-knappen om tbxBetyg.Text är lika med A eller B eller C osv. Sen kopplar du bara denna räknaren till en label någonstans.

Alternativt gör du det i en egen for-loop som itererar igenom läggTillKurs och gör samma jämförelse som nämns ovan på varje element när man trycker på en "visa godkända betyg"-knapp.

Permalänk
Medlem

@elBenko: Kan tom använda labeln i sig som variabeln, även om det kanske inte är en Enterprise-lösning direkt