Har man "rätt" till en hatthylla vid hyresrätt?

Permalänk
Avstängd

Har man "rätt" till en hatthylla vid hyresrätt?

Tjabba! Lite patetisk fråga, men frågar ändå så jag vet hur jag ska gå tillväga:

Det pågår stambyte i min lägenhet och tapeterna i vardagsrummet och i hallen byttes med goda resultat. Samtidigt så togs gamla hatthyllan bort i hallen av tapetseraren för den var så gammal påstod han (troligen sedan 80-talet).

Sedan sa tapetseraren att kvartesvärden skulle komma och sätta upp en ny vit hatthylla i trä istället. Dock har snubben ej dykt upp. Snackade då med en annan arbetare i samma lägenhetsbyggnad som oxå stambyter åt folk, som sa att kvartesvärden verkar "ha fastnat med tummarna" och menar på att kvartesvärden inte verkar veta hur man sätter upp en ny hatthylla(?)

Enligt tapetseraren så verkar de inte heller få sätta upp en ny åt en för det måste göras på ett visst sätt? Som om det vore mer krångligt än att mäta rätt höjd, använda vattenpass, borra med borrmaskin, sätta in fästelement, fästa fast ny hatthylla och sedan skruva fast med maskin igen? Hur svårt kan det vara egentligen?

Visst äré en simpel del i en lägenhet, men en 3a med 6 lax i hyra med pågående stambyte (allt är klart i hallen, el, tapeter, osv) förväntar man sig iaf en hatthylla. Har jag som hyresperson med hyresrätt rätt till en hatthylla i min lägenhet eller är det något man får bistå med själv?

Har felanmält till hyresvärden sedan igår angående detta men det är ju då samma kvartesvärd som kommer att få uppdraget. Får se hur fort han får ur tummarna ur sin röv... Vad gör jag annars om inget händer om sisådär sju arbetsdagar?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det är inte så exakt specificerat i lagen så hatthylla krävs vad jag kan läsa...

https://lagen.nu/1970:994#K12P18aS1

edit: faller nog under något sorts sunt förnuft
Min bostadsrätt saknar hatthylla men det är ju å andra sidan tekniskt sett inte en hyresrätt

Permalänk
Medlem

Frågeställningen i rubriken är inte densamma som trådinlägget avslutas med.

Rubrikfrågan: Nej, det finns ingen sådan generell rättighet (om den inte fanns där från början). Man har inte ens rätt till frys om det inte fanns någon där från början: https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/lagenheten/fr...

Avslutningsfrågan: Om man efter påstötningar på hyresvärden fortfarande inte får hjälp bör man vända sig till Hyresgästföreningen om man är medlem där.

Permalänk
Medlem

Vi fick omtapetserat och jag bad specifikt om att få montera en egen. Vi hade en sån där ful från 80-90 nånting innan.

Det beror så klart på hyresvärden. Inte alla som är glada i att man borrar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Viceroy:

Frågeställningen i rubriken är inte densamma som trådinlägget avslutas med.

Rubrikfrågan: Nej, det finns ingen sådan generell rättighet (om den inte fanns där från början). Man har inte ens rätt till frys om det inte fanns någon där från början: https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/lagenheten/fr...

Avslutningsfrågan: Om man efter påstötningar på hyresvärden fortfarande inte får hjälp bör man vända sig till Hyresgästföreningen om man är medlem där.

Men det du då säger i samma andetag är att TS har rätt till en hatthylla eftersom det ingick en från början?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Ja, det korrekta ordet är nog "Målare" även fast jag inte fattade först att en målare också TAPETSERAR väggar så därför jag kallar personen för "tapetserare" som tydligen klär om möbler nu, ingen verkar göra det deras namn antyder!

Det fanns en hatthylla tidigare och det finns som sagt var en inbuktning/utrymme i hallen som verkar vara specifikt avsedd för en hatthylla. På så vis tolkar jag det som att det är tänkt att vara en del av standarden?

Dessutom i samband med "stambyte" så verkar det ju riktigt snålt att strunta i en ny hatthylla om gamla ändå började bli gammal/paj? Konstig "standarduppgradering" med andra ord, imho.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

En trea för 6000? Bor i en etta för lika mycket

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LudvigLindell:

En trea för 6000? Bor i en etta för lika mycket

Jag bor ca 2 km från stadens centrum. Bor du kanske i centrum?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: bor i en av Linköpings billigaste närområden, är dyrt här

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag bor ca 2 km från stadens centrum. Bor du kanske i centrum?

Jag bor ganska långt från centrum i GBG och betalar 9k hyra exkl tv/bredband/el för en 3a...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LudvigLindell:

@AplAy: bor i en av Linköpings billigaste närområden, är dyrt här

Skrivet av frong:

Jag bor ganska långt från centrum i GBG och betalar 9k hyra exkl tv/bredband/el för en 3a...

Fyfan, ni måste ha hög standard då i era lägenheter?

Min håller på att moderniseras nu och kommer då att få en standardhöjning på 540 kr, och betalar egentligen 6,4 lax så efter höjningen bliré 6,9 lax.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Fyfan, ni måste ha hög standard då i era lägenheter?

Min håller på att moderniseras nu och kommer då att få en standardhöjning på 540 kr, och betalar egentligen 6,4 lax så efter höjningen bliré 6,9 lax.

Antagligen bara dyrt läge. En 80-tals 3:a snålt renoverad går på 7000kr i Umeå, cirka 10km från centrum.

ONT: Det som fanns i lägenheten när du flyttade in ska ingå. Om hyresvärden tar bort din hatthylla så ska han ersätta den eller sänka din hyra. Ni har skrivit kontrakt där det antagligen står något i stil med att all utrustning som finns vid inflyttning ingår i hyran. Om hyresvärden sänker levnadsstandarden med att plocka bort något så är det ett kontraktsbrott.

Läs ditt hyresavtal med bilagor.

99% träffsäkrare än att fråga här på SweC.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

En trea för 6000? Bor i en etta för lika mycket

Vent tils trådstarter vil få den nye hyran etter stambytet er klart. Pleie å bli en del mer å betale etter et stambytei hyra....

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Fyfan, ni måste ha hög standard då i era lägenheter?

Min håller på att moderniseras nu och kommer då att få en standardhöjning på 540 kr, och betalar egentligen 6,4 lax så efter höjningen bliré 6,9 lax.

Jo det har jag väl. Nyrenoverad, alla vitvaror osv. Tvättmaskin och torktumlare ingår dock inte i hyran, det "hyr" jag..

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drickz:

Antagligen bara dyrt läge. En 80-tals 3:a snålt renoverad går på 7000kr i Umeå, cirka 10km från centrum.

ONT: Det som fanns i lägenheten när du flyttade in ska ingå. Om hyresvärden tar bort din hatthylla så ska han ersätta den eller sänka din hyra. Ni har skrivit kontrakt där det antagligen står något i stil med att all utrustning som finns vid inflyttning ingår i hyran. Om hyresvärden sänker levnadsstandarden med att plocka bort något så är det ett kontraktsbrott.

Läs ditt hyresavtal med bilagor.

99% träffsäkrare än att fråga här på SweC.

Ja just det, ska kika i min kontrakt. Lär garanterat stå att samma utrustning som ut- och inflytt skall vara kvar. Dock var det målaren som tog bort den i samband med tapetseringen i hallen. Målaren menade på att jag då borde kunna få en ny sådan där vit hatthylla i trä från hyresvärden (som är kommunalägt btw om det kan hjälpa).

Jag är ju "halvpolare" med de som renoverar här (då jag arbetar hemifrån så snackar med dem varje dag) så jag har "vittnen" om hyresvärden och/eller kvartesvärden nu skulle neka till att det nånsin fanns en hatthylla där. En liten detalj må det vara, men rätt ska vara rätt. Som päronen oxå sa, "betalaru sån hyra själv så haru rätt å ställa krav".

Skrivet av frong:

Jo det har jag väl. Nyrenoverad, alla vitvaror osv. Tvättmaskin och torktumlare ingår dock inte i hyran, det "hyr" jag..

Åh fyfan, att hyra sånt asså. Jag kan boka tid, men har även ett grovkök som håller på att renoveras nu (ska fogas imorgon) där det ingår torkskåp och finns plats för egen tvättmaskin.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja just det, ska kika i min kontrakt. Lär garanterat stå att samma utrustning som ut- och inflytt skall vara kvar. Dock var det målaren som tog bort den i samband med tapetseringen i hallen. Målaren menade på att jag då borde kunna få en ny sådan där vit hatthylla i trä från hyresvärden (som är kommunalägt btw om det kan hjälpa).

Jag är ju "halvpolare" med de som renoverar här (då jag arbetar hemifrån så snackar med dem varje dag) så jag har "vittnen" om hyresvärden och/eller kvartesvärden nu skulle neka till att det nånsin fanns en hatthylla där. En liten detalj må det vara, men rätt ska vara rätt. Som päronen oxå sa, "betalaru sån hyra själv så haru rätt å ställa krav".

Om man ska hårdra det så. Hyresvärden är byggherre och målaren är entreprenör i det här fallet. Vem som tog bort hatthyllan spelar ingen roll så länge det inte var du själv. Anser hyresvärden att målaren inte skulle tagit bort hatthyllan så är det målaren som får stå för det eftersom det antagligen inte stod i deras kontrakt. Målerifirman blir då erlagd att ersätta hyresvärden med en ny hatthylla.
Det eftersom det inte är du som är beställare, utan du har ditt kontrakt med hyresvärden och målaren har sitt.
Detta är i alla fall vad jag fått lära mig, och tolkar din fundering entreprenadjuridiskt.

Det spelar egentligen ingen roll hur mycket du betalar i hyra eller vad som sagts mellan fyra ögon. Svart på vitt trumfar alltid. I det här fallet finns förhoppningsvis din hatthylla i ditt kontrakt, och det är hyresvärden eller målaren som får stå för en ny. Finns den inte i kontraktet/inventarielistan/utrustningslistan så får du förlita dig till att du kan övertala din hyresvärd.

Självklart är det enkelt att säga så och så ska det vara. En del är riktigt bra att ha och göra med. Andra får man stångas med till världens ände.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Inaktiv

Köp en golvstående vettja! Finns där ingen och har annonseringen av lägenheten inte sagt att det ska finnas en så kan du inte kräva att en ska finnas där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Åh fyfan, att hyra sånt asså. Jag kan boka tid, men har även ett grovkök som håller på att renoveras nu (ska fogas imorgon) där det ingår torkskåp och finns plats för egen tvättmaskin.

Det finns allmänt också, men värt ett par hundringar i månaden för komforten tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Du får sätta upp en egen om du vill, att du inte har rätt att "kräva en" är inte samma sak som att du inte får sätta upp en, dock måste du vara beredd att återställa allt du gör som inte är standard när du flyttar ut i det fall att ägaren av lägenheten vill ha det återställt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag bor ganska långt från centrum i GBG och betalar 9k hyra exkl tv/bredband/el för en 3a...

Bodde fram tills för drygt ett år sedan i en 3a på Guldheden för 6700kr/mån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB