Permalänk
Medlem

Får du errors på någon port på vägen?. Går cpu högt? Softirq? Vilket os har servern?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Har också funderat på om PCI-E är en bov i dramat, men med tanke på PCIE 2.0 x4 throughput på 16Gbit. Det gäller ju hastigheten på hela bussen, som i detta fallet är dubbelt så hög eftersom att data går både in och ut ur bussen. Därför bör det vara ha en cap på ~8Gbit, något jag inte riktigt når. Processorn verkar dock inte vara flaskhals då den endast spikar till 15% vid iperf test.

Ska testa installera pfsense på en annan dator jag har med PCIE 3.0 istället, får dock bli till helgen.

För gamla PCI gällde det att bandbredden delades över hela bussen, men för PCI-Express är det per slot, per riktning. Du har alltså vid PCI-Express 2.0 4x ungefär 2 GB/s (16 Gbit/s) per riktning, eller totalt 4 GB/s (32 Gbit/s) fram och tillbaka. Du ska inte ha några problem att slå 10 Gbps in och ut samtidigt så länge du inte har en flaskhals någon annanstans.

Jag har utan några problem tryckt 10 Gbps åt båda hållen samtidigt över PCI-E 2.0 4x.

Däremot har jag haft massvis med problem att trycka höga hastigheter mot iperf när det körts på pfSense. Jag skulle istället prova med att köra mot någon Linux-burk. Lägg den inom ditt interna nät för att prova länkhastigheten, och lägg den bortom pfSense för att testa hur snabbt pfSense kan routa trafiken och hur väl brandväggen klarar av den mängden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Uppdatering:

Har också funderat på om PCI-E är en bov i dramat, men med tanke på PCIE 2.0 x4 throughput på 16Gbit. Det gäller ju hastigheten på hela bussen, som i detta fallet är dubbelt så hög eftersom att data går både in och ut ur bussen. Därför bör det vara ha en cap på ~8Gbit, något jag inte riktigt når. Processorn verkar dock inte vara flaskhals då den endast spikar till 15% vid iperf test.

Ska testa installera pfsense på en annan dator jag har med PCIE 3.0 istället, får dock bli till helgen.

Du bör ha 16Gbit i båda hållen på PCI-E bussen, så det borde inte vara problemet. Det är mer troligt att det är nätverkskortet som inte är optimerat för just 2.0 då.

3.0 vs 2.0 använder ju olika ECC nivåer. 2.0 använder 8/10b och 3.0 128/130b. Så det du praktiskt får ut är i runda slängar ca 440MB/s (3520Mb) per PCI-E kanal i 2.0. Med 4x borde du även med det lågt räknat få iaf 14Gbit rent praktiskt, i båda riktningarna, oberoende av varandra.

Problemet är dock om du satt det på moderkortets PCI-E portar... då kommer det flaska med resten av systemet. Detta eftersom allt där ska gå igenom DMI porten till CPUn, som också är samma prestanda som 2.0 4x, men det delas med SATA, USB, andra nätverkskort på moderkortet osv. I så fall sätt det på den andra GPU platsen, eller gå över till integrerad GPU och kör första GPU PCI-E platsen, så du har dessa direkt till CPUn.

Men det är ett enkelt test, och relativt enkelt fix, om det är problemet. Att hitta billiga 3000-series i5or (behöver ju inte upplåst) är ju relativt enkelt idag. 3470/3450 tex räcker och blir över för det jobbet.
https://www.tradera.com/item/301822/305078957/intel-core-i5-3...
https://www.tradera.com/item/344505/305359871/intel-core-i5-3...
https://www.tradera.com/item/344505/304376555/intel-core-i5-3...-
https://www.tradera.com/item/344505/304921698/intel-core-i5-3...-

Vi pratar 100-lappar.
Du kanske behöver uppdatera BIOSet på moderkortet först bara. Och tänk på, detta uppgraderar bara de direkt till CPUns portar. Inte det till moderkortet, de förblir DMI 2.0 (med 2.0 x4).

Permalänk
Medlem

Har du benchat UDP eller TCP eller bägge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Tjenare gott folk,

Väntar på min 10Gb inkoppling av Bahnhof men har smällt ihop en PFsense router samt inhandlat kablar som behövs inför detta.

Just nu ser det ut såhär.

http://forumbilder.se/H68PA/namnlos.png

Jag testade iperf mellan pfsense routern och min stationära med 10Gb länk och får ut mellan 5.2-5.8Gbit.
Har ni några andra tips på grejer jag kan testa tills min lina är uppkopplad?

Pfsense routern består av en gammal i5 2500k samt 8gb ddr3 ram. Nätverkskortet är ett Intel X550-t2 10Gbe kort. Har inte gjort något utöver standardkonfigurering. Någon som har tips på inställningar mm som kan förbättra prestandan?

jag undrar hur går testet till när du vill testa linans kapacitet?

enligt mig kan inte datan lagras på hårddisken snabbare än vad du fick i testet , inte ens för SSD eftersom lagringsmaxhastighet är runt 550 mbyte/s vilket motsvarar runt 5 gbit/s.

den här hastighetstesten måste använda sig av ram minne som dumpar tidigare nollor och ettor lika snabbt son nya inkommande kommer.

Permalänk
Medlem

@tonyboya:

På den här sidan, iaf under HTTP DOWNLOAD http://speedtest.tele2.net/ står det följande: "These are sparsefiles and so although they appear to be on disk, they are not limited by disk speed but rather by CPU", vet inte riktigt hur kraftig CPU som krävs för full fart

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Cat5e är bara 1Gbit säker, 10 går väl om man har tur men den är inte designad för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Purrfected:

@xervz: Om du får ut runt 5 Gbit på Cat 5e så gissar jag att uttagen är 5GBASE-T.
Om du flyttar datorn och testar direkt in i switchen, vad får du via iperf till brandväggen då?

Skrivet av RHWarrior:

Gissar på att det blir svårt om inte omöjligt att få ut 10Gb stabilt med Cat5e, så kommer du upp i bortåt 6Gb utan problem så är det redan bra, men det lär ju bero på kabeltyp, kabellängd, kontakter i väggen.

Lite sent, men för de som har cat5e draget så rekommenderar jag folk att prova innan de drar ner allt och skall dra nya kablar. Har själv cat5e-nät draget i huset hemma som jag gjorde för kanske 7 år sedan. Det var då uttag som säkert kan klassas för cat5e också. Min pfsense har ett 10Gbe nic och likaså min server och hela nätet går via en 24p portars 10Gbe Unifi switch. Övriga klienter har lite olika saker så som 1Gbe, 2.5Gbe och 10Gbe.

Kan meddela att jag fått 10Gbe att fungera utan några synliga kvalitetsproblem, inga tappade paket, jitter eller annat. Via iperf3 så får jag ut ca 9.6Gbit. En klient som är längst bort och kanske har en 20 meter kabel eller så har problem med 10Gbe men får stabilt 5Gbe (vilket även är min fiberanslutnings hastighet). Om det beror på längden eller om det beror på det faktum att den maskinen har ett nätverkskort baserat på Aquantia AQC107 medans alla andra 10Gbe nic jag kör är Intel X710 vet jag ej. Aquantia AQC107 har vad jag förstått haft stabilitetsproblem speciellt med 10Gbe. Orkar jag någon dag så kan jag ta och testa köra ett X710 i den burken och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P