Permalänk
Inaktiv

Vilken UPS/SPS?

Tänkte köpa mig en UPS eller SPS för att säkert kunna stänga ner mina servrar vid ett eventuellt avbrott i ström.

Är dock väldigt osäker på vad jag ska köpa.
Så tänkte att ni kanske kunde komma med lite tips.

Jag har tidigare (ett par år sedan) testat en från APC och hårdvaran har jag väl inget att säga om egentligen. Men deras mjukvara var riktigt usel.

Vad tycker ni? Vad är det som gäller nu?

Jag ska köpa en elmätare för att se vad allt drar. Men har inte gjort detta än. Så kan inte ge någon sådan info än. Återkommer om detta i helgen.

Den ska iaf kunna driva följande hårdvara i några minuter så att de hinner stänga ner säkert.
Synology ds413j
Synology ds1817+
Asus esc500 workstation (hyper-v host)
Dell t20 server

Permalänk
Hedersmedlem

Budget? Rack eller tower? Jag kikar också på en rackmonterad UPS i dagsläget, men har inte kommit fram till något vettigt. Eaton och APC är stabila val, men känns inte så prisvärda och mer tänkta för företag. Har spanat in ett märke som heter Trip Lite som verkar prisvärda, men där är man ju lite osäker på kvalitén. Finns inte övermycket att välja på direkt som avancerad hemanvändare. APC lanserade ju sina Lithium-modeller häromveckan, de skulle jag lätt ge min vänstra lilltå för.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Ser inte att lithium skulle ge några jättefördelar om man inte jagar vikt och utrymme.

Lithium är heller inte så glad att vara på toppladdning under långa tider med några få urladdning under hela livslängden och frågan är hur bra det står sig mot blybatterier över tiden samt priset när de skall bytas. Alla batteriet tröttnar över tiden - även lithium-batterier.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kr^PacMan:

Budget? Rack eller tower? Jag kikar också på en rackmonterad UPS i dagsläget, men har inte kommit fram till något vettigt. Eaton och APC är stabila val, men känns inte så prisvärda och mer tänkta för företag. Har spanat in ett märke som heter Trip Lite som verkar prisvärda, men där är man ju lite osäker på kvalitén. Finns inte övermycket att välja på direkt som avancerad hemanvändare. APC lanserade ju sina Lithium-modeller häromveckan, de skulle jag lätt ge min vänstra lilltå för.

För min del spelar det ingen roll om det är rack eller tower. Är viktigare är det är en bra ups än vilken formfaktor den har.

Budgeten likaså. Men hamnar det under 10k så är jag extra nöjd.

Jag ska ha UPS'en i ett förråd, tillsammans med servrar och NAS. Tror förrådet är ca 3x2 meter, Kanske lite större.
Så jag är lite osäker på hurvida det ska vara en fläktlös UPS eller ej (för ljudnivån). Och om det ska vara en On-line eller line-interactive (läst mig till att On-line alstrar mer värme).

Jag har de två NAS'arna inkopplade på ett.uttag för tillfället. Och de två servrarna på ett annat uttag. I de uttagen har jag satt varsin elmätare. Och detta är vad de visar.

Elmätare 1: (två enheter anslutna)
141W
232V
0.66A

Elmätare 2: (två enheter anslutna)
124 W
232V
0.58A

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder förra modellen av dessa https://www.dustin.se/product/5010756608/5sc-500i-ups (utan display). Gillar att det är ren sinusvåg ut, bättre för ansluten utrustning. Har 5st hemma av olika storlekar sedan runt 10 år. Ingen har gått sönder och originalbatterierna höll runt 7 år, så deras laddningsteknik verkar fungera väldigt väl.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Personligen använder jag mig av APC hemma (Eaton på jobbet) och är väldigt nöjd. Har en äldre variant av https://www.dustin.se/product/5010875933/smart-ups-1000-lcd utan LCD som jag bytt ut batterierna ur mot billiga från biltema och de håller fortfarande systemen som är anslutna mot den i någonstans mellan 30-45 minuter. Är snart 4 år sedan jag satte i de batterierna tror jag, om inte 5 år, så förmodligen hög tid att bytas ut.

Har två små ( https://www.dustinhome.se/product/5010485773/back-ups-rs-lcd-... ) också som driver min workstation och en mindre offsite server på annan ort, båda har passerat två år nu och fungerar fortfarande mycket bra de gånger strömmen går. Tror jag köpte dem för hälften av det priset dock, köpte två för 1600:-, de hade någon kampanj.

Nu är väl ingen av dessa två några high-end produkter kanske och har väl inte egentligen de fräsigaste funktionerna men de duger gott för mig och håller god kvalitet.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Jag använder förra modellen av dessa https://www.dustin.se/product/5010756608/5sc-500i-ups (utan display). Gillar att det är ren sinusvåg ut, bättre för ansluten utrustning. Har 5st hemma av olika storlekar sedan runt 10 år. Ingen har gått sönder och originalbatterierna höll runt 7 år, så deras laddningsteknik verkar fungera väldigt väl.

Har sneglat på den med 1000VA. Hur är ljudnivån på fläkten på din? Läst några reviews som påstår att det är väldigt högt fläktljud från dem. Och hur är värmeutvecklingen? Skulle den fungera bra i ett förråd utan extra kylning?

Skrivet av devour:

Personligen använder jag mig av APC hemma (Eaton på jobbet) och är väldigt nöjd. Har en äldre variant av https://www.dustin.se/product/5010875933/smart-ups-1000-lcd utan LCD som jag bytt ut batterierna ur mot billiga från biltema och de håller fortfarande systemen som är anslutna mot den i någonstans mellan 30-45 minuter. Är snart 4 år sedan jag satte i de batterierna tror jag, om inte 5 år, så förmodligen hög tid att bytas ut.

Har två små ( https://www.dustinhome.se/product/5010485773/back-ups-rs-lcd-... ) också som driver min workstation och en mindre offsite server på annan ort, båda har passerat två år nu och fungerar fortfarande mycket bra de gånger strömmen går. Tror jag köpte dem för hälften av det priset dock, köpte två för 1600:-, de hade någon kampanj.

Nu är väl ingen av dessa två några high-end produkter kanske och har väl inte egentligen de fräsigaste funktionerna men de duger gott för mig och håller god kvalitet.

Jag har kollat på den här: https://www.dustinhome.se/product/5010750616/smart-ups-c-1000...
Den är dock on-line, så misstänker att det är högre värmeutveckling än den smart-ups du länkade.
Så lite nervös att on-line ska bli lite problematiskt när det står i ett förråd. Med för hög värmeutveckling.
Hur är förresten ljudnivån på din smart-ups?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xxargs:

Ser inte att lithium skulle ge några jättefördelar om man inte jagar vikt och utrymme.

Lithium är heller inte så glad att vara på toppladdning under långa tider med några få urladdning under hela livslängden och frågan är hur bra det står sig mot blybatterier över tiden samt priset när de skall bytas. Alla batteriet tröttnar över tiden - även lithium-batterier.

Nu är dess citat iofs tagna från APC:s egna whitepaper (länk här) men enligt dem finns det ett gäng fördelar:

  • Fewer battery replacements (perhaps none) required over the life of the UPS eliminates the risk of downtime posed by battery replacement

  • About three times less weight for the same amount of energy

  • Up to ten times more discharge cycles depending on chemistry, technology, temperature, and depth of discharge

  • About four times less self-discharge (i.e. slow discharge of a battery while not in use)

  • Four or more times faster charging, key in multiple outage scenarios

Lithium-UPS:er är precis lanserade, tror alla UPS:er kommer vara det inom sinom tid.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Nu är dess citat iofs tagna från APC:s egna whitepaper (länk här) men enligt dem finns det ett gäng fördelar:

  • Fewer battery replacements (perhaps none) required over the life of the UPS eliminates the risk of downtime posed by battery replacement

  • About three times less weight for the same amount of energy

  • Up to ten times more discharge cycles depending on chemistry, technology, temperature, and depth of discharge

  • About four times less self-discharge (i.e. slow discharge of a battery while not in use)

  • Four or more times faster charging, key in multiple outage scenarios

Lithium-UPS:er är precis lanserade, tror alla UPS:er kommer vara det inom sinom tid.

Batteribytena på APC UPS'er tillskrivs väl rätt mycket deras relativt höga laddspänning.

Finns lite guider på nätet jag sett, även youtyube där dom kalibrerar ner spänningen vilket gör att batterierna istället för att vara 3 år borde hålla 5-6 år i alla fall.
Finns blyackar på Elfa goda för 10 år som tydligen ska fungera bra speciellt om man får ner laddspännigen lite.

Ligger ju tyvärr lite i APC's intresse att sälja en nya blyackar var 3:e år.

Ska själv riva ner min APC 1500VA en dag och se till att jag inte har dåliga elektrolykodensatorer, APC snålade på vissa av dom och satte ren kina skit vilket fuckar laddnigen med. Man skulle ställt ner sin laddspänning med lite, rätt gött att slippa byta ackar var 3:e år.

Permalänk
Avstängd

@anon170706:

Finns massa bra råd och tips i mina gamla trådar som du kan kolla.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1452759-ups-fraga-vad-...

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1505737-ups-losning-me...

http://networkupstools.org/ funkar till det mesta.

Så även om du köper en sån jag som har på 2700 watt så kommer den ladda runt 350 watt och den kommer dra så mycket ström som dina saker behöver och priset är helt okej.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jag har en CyberPower PFC Sinewave CP1500EPFCLCD som funkat bra under de två år den varit igång. Jag har förvisso inte haft något längre strömavbrott men en del strömspikar/-dippar har den hanterat bra.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1680322

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Inaktiv

Det är då själva...
Att man glömmer kolla så att det finns jordade uttag i lägenheten känns ju löjligt kul när UPS'en levererats.

Tur det är tillfälligt boende (hyresrätt) i väntan på tillträde i bostadsrätt. Där vet jag iaf att det finns jordade uttag.

Så blir till att stå ut i ca 2 månader utan UPS. Kan ju alltid titta på den så länge..

Permalänk
Medlem

UPS funktionen borde fungera, mina APC gjorde det men tror inte garantin gäller då om något händer för den använder gjorden för att skydda sig.

Permalänk
Inaktiv

@pa1983:
Jo tack, därav min kommentar.