LG OLED65B7V TV, Eftersläpningar kopplad till dator, varför?

Permalänk
Medlem

LG OLED65B7V TV, Eftersläpningar kopplad till dator, varför?

Hej har en stationär dator med ett GTX 680 som har 2 HDMI portar och en displayport och en lite äldre intel i7a av samma årgång.
När jag spelar material från datorn via HDMI kabeln till TVn OLED 65B så blir det eftersläpningar på bilden (det blir som ett bild sträck över hela bilden 1/3 del nerifrån där det ser ut som att bilden ovanför och nedanför sträcket är osynk men bara någon hundradels sekund,sem helt plötsligt kan det hända likadant fast 1/3 del upp i bilden, ser inte synkat ut helt enkelt) , det kanske var så förut på min plasma 60tum men inte alls lika ofta eller tydligt. Märker det mera på snabba rörelser.

Är det datorn som inte orkar med att visa bilden?. Kör då 1920*1080 split screen mellan tv och min 27tummare som också har 1920*1080. Jag har testat att ta visa endast Tvn då när jag spelar upp material på Youtube så laggar det som om det är FPS drop i spel 15 bilder/sekund känns det som. När jag spelar på tvns inbyggda webläsare så flyter det på fint I 4k upplösning kanske inte perfekt men något så när?, har inte testat snaba rörelser dock.

Tvn klarar även 120HZ i 1920*1080 och 60HZ i 3840*2160 .
Tror min port på grafikortet bara har HDMI 1.4 medans på tvn så har den 2.0b om det spelar någon roll?.

Visa signatur

IBM 486:a 66Mhz 8mb ram (uppg till 12mb!)RedAlert lagg 10fps
I7-E6850 3.0Ghz::Gainward 8800Gts 512mb::4096 Mb Ram
I7-930 2.8GHz Gigabyte 480 SDD Corsair 120GB 6GB Ram
i7-3770K@3.5Ghz 680GTX mITX 16GB ram SSD Intel 250GB
i7-8700K@3.7Ghz 1070 Gaming X 16GB3000mhz SSD860EVO1TB

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ber: Kör du TV:n utan att ändra bildläge kommer du ha eftersläp från brusfilter och interpolering, "Trumotion". Testa med att ställa TV:n i PC-läge eller åtminstone spelläget. PC-läget på LG brukar aktiveras med att man anger i att HDMI-ingången används av en PC.

Kör du splitscreen kan du behöva ändra TV:n till den primära. Men testa att köra enbart TV:n, utan extra skärm och se hur det fungerar.

HDMI-versioner har inget med saken att göra. Istället finner du svaren i hur allt används. TV:n kan inte göra youtube långsammare, utan TV:n visar den signal den får från grafikkortet. Förutom överst nämnda bildinställningar som påverkar bilden negativt, finner du alltså svaren i datorn.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som att du upplever tearing. Googla på "tearing secondary monitor" eller liknande så lär du få en del tips på fixar etc.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ber:

Hej har en stationär dator med ett GTX 680 som har 2 HDMI portar och en displayport och en lite äldre intel i7a av samma årgång.
När jag spelar material från datorn via HDMI kabeln till TVn OLED 65B så blir det eftersläpningar på bilden (det blir som ett bild sträck över hela bilden 1/3 del nerifrån där det ser ut som att bilden ovanför och nedanför sträcket är osynk men bara någon hundradels sekund,sem helt plötsligt kan det hända likadant fast 1/3 del upp i bilden, ser inte synkat ut helt enkelt) , det kanske var så förut på min plasma 60tum men inte alls lika ofta eller tydligt. Märker det mera på snabba rörelser.

Är det datorn som inte orkar med att visa bilden?. Kör då 1920*1080 split screen mellan tv och min 27tummare som också har 1920*1080. Jag har testat att ta visa endast Tvn då när jag spelar upp material på Youtube så laggar det som om det är FPS drop i spel 15 bilder/sekund känns det som. När jag spelar på tvns inbyggda webläsare så flyter det på fint I 4k upplösning kanske inte perfekt men något så när?, har inte testat snaba rörelser dock.

Tvn klarar även 120HZ i 1920*1080 och 60HZ i 3840*2160 .
Tror min port på grafikortet bara har HDMI 1.4 medans på tvn så har den 2.0b om det spelar någon roll?.

Som någon nämnt ovan så låter det som tearing, ditt första problem du beskriver. Är det spel så kan du ju prova aktivera v-sync i spelets inställningar. Själv använder jag aldrig v-sync för jag tycker det är jobbigt med den input-lag som skapas av det. Har vant mig vid tearingen och tänker inte på den när den är där, men beror nog mest på att jag försöker få till 144 FPS i spelen jag spelar på min 144 hz skärm

Edit: just det har för mig att v-sync låser FPS till 60 och din dator behöver kunna driva spelet i den FPSen. Går FPS ner under 60 så låses FPS till 30 istället.

Tearing

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Skrivet av Ber:

Tvn klarar även 120HZ i 1920*1080 och 60HZ i 3840*2160 .
Tror min port på grafikortet bara har HDMI 1.4 medans på tvn så har den 2.0b om det spelar någon roll?.

1080p - 120hz ska gå bra via 1.4. 2160p - 60hz så behöver du dock 2.0 om du skall köra 4:4:4.

True-Motion som andra nämner är väl lite en preferens sak att ha på eller av. Men för att få korrekt bild utan att introducera artefakter och annat skräp så bör denna vara helt avstängd. Kan eventuellt skapa de problem du upplever, men tror inte det. Är det true tearing som du upplever så är det oftast pga. att framerate och tv:n uppdateringsfrekvens är i osynk.

Förstår dock att du får problem med 4k i Youtube pga. din dator. GTX 680 har inte stöd för HW-decoding av VP9 eller HEVC, så blir nog rätt tungt för din CPU som behöver göra detta via mjukvara istället.

https://en.wikipedia.org/wiki/VP9#Hardware_device_support

Värt att testa först är väl att ställa tv:n till 1080p 60hz och se om du har samma problem med 1080p material. Men kan nästan garantera att alla dina problem kommer försvinna om du skaffar ett annat grafikkort, om du nu vill kunna köra 4k material. GTX 680 har dels inte stöd för HDMI 2.0b som krävs för 2160p 60hz 4:4:4, på det inte stöd för de codecs som används för 4k samt att det öht inte kommer i närheten till att kunna spela något modernare spel i 4k.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
*När jag körde splitt-screen i början så var det endast 1080p.

*Ja det ser ut som tearing.

*Hittade inte pc mode i menyn men antar att den fattar att den är på min HDMI 3 som jag angett som dator. Men jag testade ändå att slå på "game mode", för det skulle ungefär vara samma som jag förstod då slog den av Truemotion bla bla men det blev inte någon som helst skillnad, men vet inte om jag ser skillnaden i bild (tearingen blev iallfall samma) Kanske var för dålig film.

*Testade att försöka göra tv till primär men det gick inte, vet vad du menar dock för har gjort det förr.
Kopplade då ut datorskärmen då försvann "tearingen" när jag testade med samma film (sagan om ringen) när den bara visade TVn (och då när även även upplösningen gick upp till 3840*2160.

*Hur vet en om en har allt avkodnings lull lull (HW-decoding av VP9 eller HEVC, 4:4:4 osv) som en behöver på ett nyare grafikort?
Köper jag ett nytt blir det åtminstone GTX 1070 eller nyare.

*Hade inte tänkt spela spel i 4k, (då jag primärt kör spel på min 27 tums som har högsta upplösning 1920*1080) däremot kan jag tänka mig köpa nyare grafikkort för detalj höjning eller flyt.

Visa signatur

IBM 486:a 66Mhz 8mb ram (uppg till 12mb!)RedAlert lagg 10fps
I7-E6850 3.0Ghz::Gainward 8800Gts 512mb::4096 Mb Ram
I7-930 2.8GHz Gigabyte 480 SDD Corsair 120GB 6GB Ram
i7-3770K@3.5Ghz 680GTX mITX 16GB ram SSD Intel 250GB
i7-8700K@3.7Ghz 1070 Gaming X 16GB3000mhz SSD860EVO1TB

Permalänk
Skrivet av Ber:

*Testade att försöka göra tv till primär men det gick inte, vet vad du menar dock för har gjort det förr.
Kopplade då ut datorskärmen då försvann "tearingen" när jag testade med samma film (sagan om ringen) när den bara visade TVn (och då när även även upplösningen gick upp till 3840*2160.

Min gissning är att V-sync kom in i det hela när nu skärmen blev den primära skärmen iom. att du plugga ur den andra. Kan ha fel på den delen och kan lika med ha att göra med att den bytte uppdateringsfrekvens mot tv:n när du gjorde detta. Är bilden lite ryckig med True-motion avstängt? (True-motion kan gömma detta till viss del).

Saken med just filmer och uppspelare är lite av ett dilemma som många inte inser. Först ut är att 99% av Filmer är filmade med en uppdateringsfrekvens på 24hz, eller för att vara mer korrekt 23,976~hz. Du vill helst mata TV:n då med samma uppdateringsfrekvens eller iaf. med ett så nära jämnt delbart nummer som möjligt, exempelvis 48, 96, 120 osv.

Det som händer ofta om man kör med exempelvis 60hz ut mot TV:n (som är standard för många monitorer idag) är att spelaren måste försöka korrigera detta på något vis. Detta kan te sig på många olika sätt och olika spelare gör det olika bra. Vanligtvis kan man regelbundet uppleva stutter och detta beror på att spelaren då och då måste repetera en frame för att på något sätt hamna i sync.

För bästa möjliga uppspelning från datorn bör du vid filmtittande ställa om TV:n i Nvidia Control Panel till 23hz, vilket egentligen är 23,980~hz. Se till att Cinema Mode är på i TV:n, (inte själva bildläget Cinema utan det finns en inställning när man går in och konfigurerar profilerna som heter Cinema-Något, har för mig det är Cinema-Mode) tror dock att den är på som standard i själva Cinema profilen. Värt att tänka på här också är att denna förmodligen blir avstängd om du flaggar HDMI-porten som PC. Minns jag rätt så körs OLED-panelerna i 120hz och minns jag rätt igen så drar Cinema inställningen bl.a. ned uppdateringsfrekvensen till 48hz + lite annat lull för att kunna hantera en signal på 24hz på ett bra sätt och få så bra flyt som möjligt.

Det går att tala om detta i evigheter och denna information finns överallt på nätet om du googlar. Så stannar nog här. Ett tips dock är att hitta en bra MPC-HC + madVR guide och eventuellt ReClock, madVR kan bl.a. hjälpa till med att automatiskt byta till lämplig frekvens mot TV:n beroende på vad som spelas upp. Men framförallt är madVR en ypperlig Scaler som är toppen att ha om man vill få ut så bra bildkvalité som möjligt när man tittar på material som inte är 4k.

Skrivet av Ber:

*Hur vet en om en har allt avkodnings lull lull (HW-decoding av VP9 eller HEVC, 4:4:4 osv) som en behöver på ett nyare grafikort?
Köper jag ett nytt blir det åtminstone GTX 1070 eller nyare.

Länken i mitt förra inlägg listar dessa. GTX 1070 som du är inne på har det som behövs.

Skrivet av Ber:

*Hade inte tänkt spela spel i 4k, (då jag primärt kör spel på min 27 tums som har högsta upplösning 1920*1080) däremot kan jag tänka mig köpa nyare grafikkort för detalj höjning eller flyt.

Låter då vettigt med ett GTX 1070 eller 1070TI.

Permalänk
Medlem

Uppdatering. Jag har nu köpt bättre HDMI kablar samt Displayport,
En Deltaco kabel:
HDMI-1030 Deltaco Premium HDMI-kabel, 3m, 4K, 3D, svart som klarar mycket hög överföringshastighet

passade även på från datorn till datorskärm:
DP8K-1020 Deltaco DisplayPort monitorkabel, 7680x4320 i 60Hz, 32,4 Gb/s, 2m, svart

och tack vare Hdmi kabeln så försvann tearingen!
Det enda problemet just nu är att datorn inte orkar med 4k film material, men det kanske är vlc?, rekommenderar ni nån spelare för sånt för att spela upp nertankade filmer på nätet?

Visa signatur

IBM 486:a 66Mhz 8mb ram (uppg till 12mb!)RedAlert lagg 10fps
I7-E6850 3.0Ghz::Gainward 8800Gts 512mb::4096 Mb Ram
I7-930 2.8GHz Gigabyte 480 SDD Corsair 120GB 6GB Ram
i7-3770K@3.5Ghz 680GTX mITX 16GB ram SSD Intel 250GB
i7-8700K@3.7Ghz 1070 Gaming X 16GB3000mhz SSD860EVO1TB

Permalänk

@Ber: Prova MPC-HC

Visa signatur

__________________
.: ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO (WI-FI) | AMD Ryzen 7 2700X | G.Skill Trident Z RGB 3600MHz 16GB | XFX Radeon RX6800XT MERC 319 16GB | Corsair Hydro H100i v2 | Samsung 960 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair HX850i | Asus XG32VQ | LG ET430k | Logitech Z-2300 | Asus ROG Strix Scope TKL Deluxe Cherry MX Silent Red | Xtrfy M42 | Corsair MM350| Philips Fidelio X3 | Sennheiser GSP 600 :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ber:

Uppdatering. Jag har nu köpt bättre HDMI kablar samt Displayport,
En Deltaco kabel:
HDMI-1030 Deltaco Premium HDMI-kabel, 3m, 4K, 3D, svart som klarar mycket hög överföringshastighet

passade även på från datorn till datorskärm:
DP8K-1020 Deltaco DisplayPort monitorkabel, 7680x4320 i 60Hz, 32,4 Gb/s, 2m, svart

och tack vare Hdmi kabeln så försvann tearingen!
Det enda problemet just nu är att datorn inte orkar med 4k film material, men det kanske är vlc?, rekommenderar ni nån spelare för sånt för att spela upp nertankade filmer på nätet?

Eller så kör du KODI. Fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiniBlommen:
Skrivet av Regal:

Eller så kör du KODI. Fungerar utmärkt.

Tackar!, testade båda, då båda var intressanta open source och freeware som jag gillar.
Kodi laggade för mig med 4K material men däremot så fungerade MPC-HC helt flytande med min dator och källa.
Frågan är om det inte lika bra grafik, om en tappar inehåll? Det står ju att en av deras starkaste pros är ju att det är lightweigh
/hoj!

Visa signatur

IBM 486:a 66Mhz 8mb ram (uppg till 12mb!)RedAlert lagg 10fps
I7-E6850 3.0Ghz::Gainward 8800Gts 512mb::4096 Mb Ram
I7-930 2.8GHz Gigabyte 480 SDD Corsair 120GB 6GB Ram
i7-3770K@3.5Ghz 680GTX mITX 16GB ram SSD Intel 250GB
i7-8700K@3.7Ghz 1070 Gaming X 16GB3000mhz SSD860EVO1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ber:

Uppdatering. Jag har nu köpt bättre HDMI kablar samt Displayport,
En Deltaco kabel:
HDMI-1030 Deltaco Premium HDMI-kabel, 3m, 4K, 3D, svart som klarar mycket hög överföringshastighet

passade även på från datorn till datorskärm:
DP8K-1020 Deltaco DisplayPort monitorkabel, 7680x4320 i 60Hz, 32,4 Gb/s, 2m, svart

och tack vare Hdmi kabeln så försvann tearingen!
Det enda problemet just nu är att datorn inte orkar med 4k film material, men det kanske är vlc?, rekommenderar ni nån spelare för sånt för att spela upp nertankade filmer på nätet?

Rekommenderar nya VLC 3.0 den måste du ladda ner manuellt från deras hemsida även om du redan har en tidigare variation för att kunna uppdatera. Den kommer med mycket bättre stöd för 4k och HDR material bland annat.

Edit Kolla så du får 64bit variationen och inte 32bit som man får om man bara trycker på den stora ladda ner knappen på deras sida. Vet inte om det är någon skillnad, tänker bara att 64 är väll nyare än 32 och kanske bättre lämpad för dagens operativsystem

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Uppatering igen,jag trodde bara den försvann, det berodde tillfälligtvis på källan jag kollade på, Tearingen är fortfarande kvar så nästa steg blir ett nytt grafikkort 1070 eller vega 56 eller senare modeller, sen blir det test av mjukvara

Ok! tack för svaret där Mega-Dark ska testa detta senare, japp det blir 64x!

Visa signatur

IBM 486:a 66Mhz 8mb ram (uppg till 12mb!)RedAlert lagg 10fps
I7-E6850 3.0Ghz::Gainward 8800Gts 512mb::4096 Mb Ram
I7-930 2.8GHz Gigabyte 480 SDD Corsair 120GB 6GB Ram
i7-3770K@3.5Ghz 680GTX mITX 16GB ram SSD Intel 250GB
i7-8700K@3.7Ghz 1070 Gaming X 16GB3000mhz SSD860EVO1TB