Lenovo Thinkpad X380 Yoga – nya jobbdatorer på redaktionen

Permalänk
Relik 📜

Lenovo Thinkpad X380 Yoga – nya jobbdatorer på redaktionen

Morrn!

Det blir som bekant en del resande med SweClockers, allt från mässor till Dreamhack. Det ställer krav på vettiga bärbara datorer, speciellt när flera av oss börjat köra samma maskiner med extern skärm även för vardagstugget. Jag, Jonas och Jacob hade system som passerat tre år, där de börjar kännas rätt såsiga för det vi gör. Film- och fotoredigering har tagit extra stryk, men även vanlig webbsurfande anno 2017/2018 får datorerna att svettas.

Dags att investera i nytt alltså. Jag och Jonas körde Lenovo Thinkpad Yoga innan, den första varianten som lanserades 2014. Vi har varit väldigt nöjda, så när Lenovo presenterade 2018-modellerna Thinkpad X380 Yoga med fyrkärnig Kaby Lake under skalet blev det ett naturligt val. De är lite inkilade mellan väldigt påkostade X1-serien och mer nedskalade L-serien. Rent praktiskt handlar det om en direkt efterföljare till Thinkpad 370 Yoga från 2017, med samma skal och yttermått. (Relevanta) specar för våra maskiner är..

* Intel Core i7-8550U
* 16 GB DDR4
* 512 GB SSD

Resten är gemensamt för alla modeller och finns på Lenovos webbplats.

Jag har inte tänkt göra någon recension direkt, utan mest dela med mig för intresserade och se om någon har frågor. Vi fick maskinerna i fredags (nåja, två av oss – Jacob får vänta lite, fraktfirman "löste" det), så har lagom hunnit med första intryck. Maskinerna känns välbyggda och betydligt modernare i designen ställt mot våra gamla Thinkpad Yoga. De är mer avrundade och lättare, samt en större skärm i princip samma chassistorlek – betydligt mindre sorgkanter runt, alltså.

Maskinen går rätt tyst, med betydligt kortare stötar av fläkt jämfört med den gamla. Visst hörs ett susande vid belastning, men det ger sig snabbt när processorn får vila igen. Jag upplever inte heller någon direkt störande värme, även om det nog blir obehagligt att sitta med datorn i knäet vid till exempel videorendering. Med tanke på att det fysiskt sitter två ytterligare kärnor ställt mot gamla Haswell-modellen är det i alla fall tydligt att utvecklingen gått framåt.

Prestandamässigt är jag än så länge väldigt nöjd. PCIe-SSD:n (Samsung PM981) är riktigt snabb och gör att alla diskoperationer flyger förbi. Även processorn jobbar på prima med höga turbolägen, speciellt i korta stötar när till exempel webbläsaren öppnas. Längre tids full belastning får dock klockfrekvenserna att falla, först till strax över 2 GHz och senare under. Trots det låter fläkten inte enormt, så det känns som ett aktivt val av Lenovo – på gott och ont.

Notebookcheck märkte samma sak i sitt test (tyska), att datorn har svårt att hålla värmen under kontroll vid längre tids belastning. Jag får dock inte riktigt samma prestandafall som loggades där, men trots det handlar det om rätt många procent kraft som försvinner. Nedan är 20 körnignar på rad i Cinebench R15, ungefär 15 minuters full belastning. Sista resultatet, 424 poäng, kan jämföras med 381 poäng för Notebookcheck i samma läge.

Citat:

Cinebench R15: 516, 508, 509, 506, 504, 498, 496, 485, 485, 478, 478, 471, 470, 459, 462, 448, 447, 444, 434, 424

I övrigt har jag inte hunnit testa mycket, utan det är mest installera program och förbereda för jobb efter föräldraledigheten som gäller. Kan nämna kort att eDrive tyvärr inte fungerar med SSD-enheten (ännu?), vilket det gjorde på gamla. Eventuellt kan det fixas av Samsung i framtida firmware, men traditionellt har de varit dåliga på att följa upp sådant i efterhand. Bitlocker går dock bra ändå, tack vare snabb SSD i sig samt processor med acceleration av AES.

Så, det var lite korta intryck och första tankar! Vet att många alltid är nyfikna runt vad vi kör för grejer på redaktionen, så tänkte jag skulle dela med mig. Finns säkert de som är nyfikna på just den här datorn med! Har ni frågor, skjut iväg så ska jag och @JonasT se vad vi kan svara på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Vad har ni för dock-station-lösning till dessa?

Permalänk
99:e percentilen

Det vore intressant (åtminstone för mig och kanske också för er) att veta om TPFanControl fungerar på dem. Tack vare den mjukvaran kan jag köra min X1 Carbon 2017 helt passivt den absoluta majoriteten av tiden. Fläkten går endast vid Windows Update, långvarig Dropbox-synkning eller annan tung belastning.

(Det är värt att nämna att jag manuellt behövde sätta en offset om −10 °C på sensorn pwr, som annars alltid rapporterar 66 °C vid laddning, vilket får fläkten att gå igång helt i onödan.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Grymt bra val.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag har sett rapporter om att du kan undervolta kaby lake R rätt ordentligt.
XTU och Throttlestop verkar användas.
I det bästa jag sett så kunde en X1C6 hålla 550-600 i R15 kontinuerligt med första bästa peak på 700 med höjd TDP till 50W short och 40W lång tids med nästan .1V undervoltning som gav 78 grader.
Rätt coolt, han kanske bara hade tur men jag har sett fler som undervoltat och tack vara turbo boost får rätt mycket mer prestanda då den inte blir så varm och drar mindre ström
Sedan har jag sett att L380 Yoga verkar klara bättre temperaturer tack vare att den är tjockare men den saknar ju lite roliga funktioner

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Va? Får en Lenovo Thinkpad Yoga från 2014 svettningar vid vanligt websurf? Det var dårakt inget gott betyg för Thinkpad.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning till att ni inte kör MBP?

Permalänk
Medlem

"ThinkPad X380 Yoga har en inbyggd och uppladdningsbar penna så att du aldrig behöver vara orolig för att tappa bort den, få slut på bläck eller behöva batterier."

Hmm intressant penna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Finns det någon anledning till att ni inte kör MBP?

Rätt säker på att det bara är processorer med två kärnor i 13" modellen av mac book pro? I så fall är ju det en vettig anledning att inte köpa en sådan om man ska hålla på med video.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Älskar mina Yoga Thinkpad X1. Inte lika kraftfull processor som er i men räcker för mig för det mesta. Ända tråkiga är pennan i min version. Den är helt enkelt lite för liten omkrets runt för att knapparna på dem skall gå att använda naturligt. O andra sidan får man fördelen att den laddas automatiskt i sin plats i chassiet så man slipper tappa bort den.

Permalänk
Medlem

Klarar dom Crysis?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Älskar mina Yoga Thinkpad X1. Inte lika kraftfull processor som er i men räcker för mig för det mesta. Ända tråkiga är pennan i min version. Den är helt enkelt lite för liten omkrets runt för att knapparna på dem skall gå att använda naturligt. O andra sidan får man fördelen att den laddas automatiskt i sin plats i chassiet så man slipper tappa bort den.

Du kan köpa Lenovo pro pennan eller wacoms aktiva för den panelen som är tjockare och mer pen formad. Det får du dock inte plats i datorn

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Du kan köpa Lenovo pro pennan eller wacoms aktiva för den panelen som är tjockare och mer pen formad. Det får du dock inte plats i datorn

Japp. Dock är det just det där med att den inte får plats.
Så man får helt enkelt ta nackdelen med att jag ifall har pennan nästa gång jag behöver den ;=)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Zipparn:

Vad har ni för dock-station-lösning till dessa?

Jag kör helt docklöst, eftersom jag främst använder den i fält och kör stationärt på kontoret. Men Emil kikar på en Thunderbolt-baserad docka från Lenovo.

Skrivet av Alling:

Det vore intressant (åtminstone för mig och kanske också för er) att veta om TPFanControl fungerar på dem. Tack vare den mjukvaran kan jag köra min X1 Carbon 2017 helt passivt den absoluta majoriteten av tiden. Fläkten går endast vid Windows Update, långvarig Dropbox-synkning eller annan tung belastning.

(Det är värt att nämna att jag manuellt behövde sätta en offset om −10 °C på sensorn pwr, som annars alltid rapporterar 66 °C vid laddning, vilket får fläkten att gå igång helt i onödan.)

Ska kika på detta!

Skrivet av infigo:

Jag har sett rapporter om att du kan undervolta kaby lake R rätt ordentligt.
XTU och Throttlestop verkar användas.
I det bästa jag sett så kunde en X1C6 hålla 550-600 i R15 kontinuerligt med första bästa peak på 700 med höjd TDP till 50W short och 40W lång tids med nästan .1V undervoltning som gav 78 grader.
Rätt coolt, han kanske bara hade tur men jag har sett fler som undervoltat och tack vara turbo boost får rätt mycket mer prestanda då den inte blir så varm och drar mindre ström
Sedan har jag sett att L380 Yoga verkar klara bättre temperaturer tack vare att den är tjockare men den saknar ju lite roliga funktioner

Mycket intressant! Det måste testas!

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Finns det någon anledning till att ni inte kör MBP?

Som någon annan skrev ligger Apple fortfarande kvar på tidigare generationers processorer med två kärnor. Förutom det är priset och faktumet att slippa köra Bootcamp för Windows två viktiga faktorer för oss att välja bort MBP.

Skrivet av Solaris:

Klarar dom Crysis?

Kanske?

Permalänk

Om man vill köra linux (mint exempelvis), går det då att hitta relevanta drivrutiner till denna på ett enkelt sätt?

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

@Svartsmurfen:
NoteBookCheck testar Ubuntu 17.10.1 på länken nedan:
https://www.notebookcheck.com/Test-Lenovo-ThinkPad-X380-Yoga-...

Tyvärr information på tyska, men generellt brukar ThinkPad ha mycket bra support från Linux-communityt.

Permalänk
Medlem

Hur är tangentbordet? Tycker dagens laptop tangentbord blir sämre för varje generation. Fullkomligt avskyr den nya trenden med apple liknande tangenter som har 1mm travel.

Permalänk
Medlem

Nice, 8550u CPU är nog också mitt nästa. Verkar vara mycket kraft i snålt paket.

EDIT: Man ser också att de verkligen satsat på lite classic design. Nedsänkt tangentbord som gör skrivandet bättre och tom muspinnen är kvar... är extremt få laptops som har det idag.

Permalänk
Medlem

Har personligen svårt för dessa rent designmässigt, det ser ut som någonting som är teleporterat från 90-talet. Varje gång man har ett möte med nån som drar fram en sån och ställer bredvid andra modeller så känns det verkligen retro på gott och ont. Skönt tangentbord kan jag hålla med om dock.

Tycker HP har lyckats bättre med sin Elitebook Serie med motsvarnde prestanda, tunna, har många portar, kopatibel docka och går tyst. Både 820 och 840 är väldigt välbyggda.

Edit: värt att nämna några nackdelar jag uppleved med G3 (ej senaste G4) av Elitebook är väldigt dålig inbyggd mikrofon, och vissa version av firmware till HPs Ultra Slim docka som har buggar med flera skärmar över DP. Tror dock det senare ska vara åtgärdat nu.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Klarar dom Crysis?

Skrivet av JonasT:

Enligt uppskattad prestanda ska CPUn klara det... på medium, ja
https://shopineer.com/laptops/Lenovo-TS-X380-Yoga-i7-8GB-256G...
Crysis - CPU Benchmark 53
Crysis - GPU Benchmark 66
Crysis 2 48
(FPS)

Upp till bevis nu @JonasT

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte förtäckt reklam.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Moderna maskiner jämfört med min.. en HP DM1 2020eo med Athlon Neo x2 1.3ghz och 9gb ram

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av JonasT:

Jag kör helt docklöst, eftersom jag främst använder den i fält och kör stationärt på kontoret. Men Emil kikar på en Thunderbolt-baserad docka från Lenovo.

Har provkört Lenovodockerna tidigare och dem strulade en del i Linux. Nu var det över ett år sedan så möjligt att stödet är bättre nu.

Kan rekommendera Dell WD15. Finns både som 130W och 180W. Vi kör såna på kontoret och dem fungerar bra med alla datorer (Dell XPS, Lenovo X1, MBP) och operativsystem (Linux, MacOS, Windows) vi har testat. Vi använder dock endast 1 Ultrawide skärm per plats så vet inte hur dem presterar i en flerskärmslösning och det är ett behov ni har.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av superapan:

Jag gillar inte förtäckt reklam.

Vilken tur, för detta är inte det. Lenovo har inte varit inblandade överhuvudtaget i våra inköp av nya datorer.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Gix:

Har provkört Lenovodockerna tidigare och dem strulade en del i Linux. Nu var det över ett år sedan så möjligt att stödet är bättre nu.

Kan rekommendera Dell WD15. Finns både som 130W och 180W. Vi kör såna på kontoret och dem fungerar bra med alla datorer (Dell XPS, Lenovo X1, MBP) och operativsystem (Linux, MacOS, Windows) vi har testat. Vi använder dock endast 1 Ultrawide skärm per plats så vet inte hur dem presterar i en flerskärmslösning och det är ett behov ni har.

Tack för tipset! Det är nog främst enskärmslösningar som gäller.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Baxtex:

Hur är tangentbordet? Tycker dagens laptop tangentbord blir sämre för varje generation. Fullkomligt avskyr den nya trenden med apple liknande tangenter som har 1mm travel.

Jag gillar det! Något är annorlunda mot de gamla, kan inte sätta fingret på exakt vad. Kan hända förra datorn bara är mer insliten, hehe. Såklart det inte finns enorm travel, men skönt att skriva även längre texter på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered: Hmmm... Är det verkligen nya datorer eller en ThinkPad från 2002?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av SweMerlin:

Va? Får en Lenovo Thinkpad Yoga från 2014 svettningar vid vanligt websurf? Det var dårakt inget gott betyg för Thinkpad.

.

Beror nog lite på hur man definerar "vanligt webbsurf", hehe. Drar jag igång Chrome med den vanliga batchen tabbar, Slack i bakgrunden, några dokument, ett par kalkylark, Discord, säkert Lightroom liggandes.. kort och gott vad jag normalt använder en arbetsdag så får absolut processorn jobba. Det är "bara" en tvåkärnig Haswell som dessutom kliver ned i frekvens när temperaturen går upp.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Erik.dv:

@emilakered: Hmmm... Är det verkligen nya datorer eller en ThinkPad från 2002?

Som tur är, svårt att se skillnaden! ❤️

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Som tur är, svårt att se skillnaden! ❤️

Waaaaaaaaoooow! Smaken är verkligen som baken! Huvudsaken är att ni är nöjda!