Ångerrätt hos Greattech?

Permalänk
Medlem

Alla måste veta att leveranstiden på deras sida var inom en arbetsvecka men när jag sedan får svar om att dom inte har en aning om när den kan levereras så ska jag nöja mig med det tycker ni?

Jag frågade specifikt om det skulle ta ytterligare 1 vecka eller kan det lika gärna vara 4 veckor och dom sa att det kunde vara vilket som för dom hade ingen aning och om jag kände att det skulle ta för lång tid kunde jag avbeställa datorn vilket jag gjorde sen fick jag krav på betala vissa delar helt plötsligt.

Det enda "special" som jag frågade efter var hårddisken men dom nämnde inget om att den inte går att avbeställa.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag skriver bara ned mina personliga tankar kring detta.
Tycker att det är ok av Greattech att fakutera detta _OM_ de informerat kunden att det tillkomer en hög kostnad om varan avbeställs, INNAN de börjar specialbeställa saker och ting.

Har de inte informerat kunden om vad som gäller, så bör de bita i det sura äpplet och lära sig av sina misstag.

Varför det? Det står ju uttryckligen i lagstiftning att dem får ta ut sådana kostnader utan att informera om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Varför det? Det står ju uttryckligen i lagstiftning att dem får ta ut sådana kostnader utan att informera om det.

Då kan väl mindre seriösta aktörer hävda att de slutat lagerföra en produkt och måste fakturera ~6000:-?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Fast TS har ju köpt produkten av er vilket de facto innebär att ni säljer den, med tillhörande ångerrätt. Det är möjligt att ni kan kräva TS på detta, men var i lagen har ni i så fall stöd för det? Och informerade ni om en stor kostnad vid eventuell ångerrätt?

Skickades från m.sweclockers.com

KKöpL 41 §
Konsumenten kan inte åberopa ångerrätt innan dess att han tagit emot varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Då kan väl mindre seriösta aktörer hävda att de slutat lagerföra en produkt och måste fakturera ~6000:-?

Nej, säljaren måste kunna påvisa att han dragits med denna kostnad om det uppstår tvist gällande beloppet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemurenSwe:

Varför det? Det står ju uttryckligen i lagstiftning att dem får ta ut sådana kostnader utan att informera om det.

Precis min tanke ochså, mårkliga inlägg av många här inne som inte vet hur det fungerar.

Dåligt att pajkasta företag pga dåligt insatta i hur det fungerar.

Permalänk
Medlem

@Mystah: Hur mycket hade du fått betala för hårddisken enligt första fakturan?

Licensen är en tråkig utgift, men hårddisken hade jag hellre gått vidare och köpt än betala 540kr för ingenting.

Permalänk
Greattech
Skrivet av Lodisen:

Att ni har pissdåliga avtal med en leverantör ska väl inte slutkunden lida för?
Ni hade kunnat bygga en ny burk, slänga upp den på hemsidan och skriva "Lagersaldo: 1" på datorn med just den disken.
Ni tog helt enkelt den mest bekväma vägen ut för er även om det är taskigt mot slutkunden.

Det handlar om standard villkor som alla företag följer. Du tecknar inte unika avtal med en leverantör. Sker detta så är det oftast med tillverkaren av produkter. Även då skulle inte tillverkaren ta tillbaka en SSD du köpt till en kund, man lägger helt enkelt inte ner tid på det. Storleken på bolaget påverkar inte detta. Vill man ändå returnera så har man villkor som man följer vilket är det jag skrev om tidigare. Leverantören tar ut en returavgift + transport.

Skrivet av Shakermaker:

Fast TS har ju köpt produkten av er vilket de facto innebär att ni säljer den, med tillhörande ångerrätt. Det är möjligt att ni kan kräva TS på detta, men var i lagen har ni i så fall stöd för det? Och informerade ni om en stor kostnad vid eventuell ångerrätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte riktigt vart du fått detta till "ångerrätt" men ärendet gäller avbeställning och inte ångerrätt. Hade kunden velat ångra köpet när han tagit emot datorn så hade vi inte nekat han och debiterat för M.2 kostnaden enligt lag vilket vi skrivit tidigare i tråden.

Köpvillkoren kunden har läst och godkänt innan köpet där vi ingått ett avtal med kunden framgår dessa villkor vilket även har blivit kontrollerad av Trygg E-handel och blivit godkänd. Eftersom det handlar om avbeställning och inte ångerrätt så har vi debiterat kunden enligt Konsumentköplagen.

Förändring/annullering av beställning
Beställaren äger rätt att avbeställa ordern fram tills ordern är uthämtad från ombudet, kostnad för detta tillkommer beroende på produkt. Vid ej påbörjad order kan köpet avbeställas utan kostnad. Pris vid ändringstillfället är gällande. Avbeställning av icke lagerförda eller för kunden specifikt beställda varor är ej tillåtet.

Skrivet av Mystah:

Alla måste veta att leveranstiden på deras sida var inom en arbetsvecka men när jag sedan får svar om att dom inte har en aning om när den kan levereras så ska jag nöja mig med det tycker ni?

Jag frågade specifikt om det skulle ta ytterligare 1 vecka eller kan det lika gärna vara 4 veckor och dom sa att det kunde vara vilket som för dom hade ingen aning och om jag kände att det skulle ta för lång tid kunde jag avbeställa datorn vilket jag gjorde sen fick jag krav på betala vissa delar helt plötsligt.

Det enda "special" som jag frågade efter var hårddisken men dom nämnde inget om att den inte går att avbeställa.

På villkoren framgår det att monteringstiden är upp till 15 arbetsdagar. (kan ta 5 eller 15 dagar) Detta beror på hög belastning just nu på grund av hög efterfrågan av speldatorer med tanke på grafikkorten bristen och kraftigt höja priser på grafikkort. Du hade även kunnat få besked om leveransen om du hade funderingar kring det Innan du valde att slutföra köpet. Vi har inget emot att du avbeställt ordern, det handlar om att vi tog hem en M.2 disk du ville uppgradera till och valde att avbeställa ordern efter någon dag på grund av leveransen som vi tydligt meddelat innan köpet. Du har därför blivit debiterat för denna extra kostnad, har inget med datorn att göra. Vi har inte tagit ut någon avgift för datorn.

- GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Precis min tanke ochså, mårkliga inlägg av många här inne som inte vet hur det fungerar.

Dåligt att pajkasta företag pga dåligt insatta i hur det fungerar.

Som vanligt på detta forum. Den som gissar mest vinner.

Permalänk
Medlem

@Greattech:

Ljuger ni nu också?
Ni sa till mig att ni inte hade en aning om när ni kan leverera datorn pga brist av grafikkort när jag ringde. När jag ringde butiken hänvisa dom till supporten och när jag maila supporten hänvisa dom till butiken. Noll koll!

Visa signatur

/M

Permalänk

Jag förstår inte att folk vågar beställa ifrån greattech, tycker man läser såna här inlägg lite då och då, varför inte beställa från Inet till exempel istället för såna här ställen? Visst dom kanske är en hundring eller två billigare men blir det såna här tvister så sitt man i skiten sen

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Greattech
Skrivet av Mystah:

@Greattech:

Ljuger ni nu också?
Ni sa till mig att ni intr hade en aning om när ni kan leverera datorn pga brist av grafikkort när jag ringde. När jag ringde butiken hänvisa dom till supporten och när jag maila supporten hänvisa dom till butiken. Noll koll!

Kan inte se att jag sagt något annat?
Upp till 15 arbetsdagar är det som gäller. Ringer du till kundtjänsten så kommer man säga att man inte har mer info än det som står på hemsidan vilket stämmer. Har du fler frågor kring detta så hänvisas du till supporten. Självklart handlar det inte om flera månader leverans om det är dit du vill få detta till.

- GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Nu har Greattech skickat en faktura på Windows 10, 1190kr och retur av SSD disken, 540kr. Jag kommer självklart inte betala den då jag beställt en komplett dator och inget löst Windows 10 samt tror jag knappast retur av disken kostar 540kr och ännu mindre sannolikt är att dom inte har behållt disken då det garanterat är någon annan som vill ha den då dom sa att dom hade så fruktansvärt mycket att göra.

Betalningsvilkor: 7 dagar 😂

Vad tror ni om detta?

Efter att själv "provat" att gå igenom beställningsförfarandet hos GT så ser jag en hel del brister. När man väljer en dator, till exempel en "Infinity GT-4 - Coffee Lake", så kan man öppna en konfigureringsflik och göra vissa ändringar på datorn. Bland annat kan man lägga till Windows 10 Home eller Windows 10 Pro (jag tolkar det som att det är denna väg du gått TS?).

Ingenstans i denna konfiguration står det att val av detta operativsystem innebär digital leverans av en licensnyckel. Om sedan klickar sig vidare till "Information"-fliken, så står följande att läsa om ändringar som gjorts i konfiguratorn:

Citat:

Installerar ni operativsystemet samt monterar det jag konfigurerar?

- Ja, allt installeras och monteras när du använder fliken "Konfiguration".

Så hittills har jag som konsument inte fått en enda antydan till att jag nu köpt en mjukvara med omedelbar digital leverans av licensnycklar och att jag därmed avsagt mig rätten till ånger.

När jag sedan klickar mig vidare till köpet så finns inte heller någon länk eller uppmaning till mig att godkänna era allmänna köpvillkor. Vad jag kan se så måste jag själv gå in under "Service och Kontakt" för att sedan hitta länken till era villkor där ni säger följande:

Citat:

Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du som privatkund rätt att ångra ditt köp i 14 dagar från det att du har tagit emot varan. Inom 14 dagar ska du meddela oss om du vill ångra köpet eller vid delleverans, när sista varan är levererad. Du ska sedan på egen bekostnad, skicka tillbaka varan till oss inom senast 14 dagar. Det innefattar ej programvara/digitala nycklar där försegling brutits eller där licenser har registrerats/aktiverats, det gäller även erbjudanden där digital nyckel medföljer som har blivit levererad.

Här är det första jag reagerar på valet av formulering. När ni säger "Det innefattar ej programvara/digitala nycklar...", så är det inte alls tydligt att det är ångerrätten som åsyftas, det skulle lika gärna kunna vara villkoret ni nämner i meningen före, där kunden på egen bekostnad ska skicka tillbaka varan inom 14 dagar. Vidare i nästa mening så har ni använt "det gäller även". Vad gäller även? Gäller det även att ångerrätten inte gäller?

ARN har slagit fast ett köpvillkor ska dels vara tydliga och dels ska de vara lättillgängliga. Jag tycker att GT's villkor faller platt på båda punkterna. Dels är villkoren inte lättillgängliga (jag kunde inte hitta någon information om detta i beställningsprocessen, utan man måste alltså själv utforska webbshoppens olika undersidor). Men framförallt så blir köparen inte tydligt informerad om att konfigurationen innebär leverans av digital licensnyckel (informationen i beställningsprocessen indikerar snarare att alla tillval kommer installerat och klart), och sedan är dessutom formuleringarna i köpvillkoren otydliga gällande just digitala nycklar och programvaror.

Enligt Konsumentköplagen ska otydliga villkor alltid tolkas i konsumentens favör. Så TS, jag skulle säga att du inte behöver betala en krona för Windows-licensen. Gällande hårddisken så beror det nog lite på vad som sagts i mailet där, enligt utsago, andra villkor ska ha godkänts.

Permalänk
Medlem

@greattech:

nyfiken på detta:
TS har redan sagt att han kommer bestrida fakturan. Är detta något ni planerar att ta till tingsrätten för att få in era pengar?
Om så är fallet, tror ni att någon annan datorbutik skulle agera som ni gör?

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte på folk. Om det finns ett omstritt företag där många skriver negativa saker, varför väljer man att köpa därifrån?
Jag begriper verkligen inte... Konkurrensen i elektronikmarknaden och inte minst inom datormarknaden är stenhård, det kan knappast vara mycket pengar mellan en stor etablerad firma mot denna.
Tänker inte folk på vad som händer om någonting börjar krångla? Själv hade jag alla dagar i veckan tagit t.ex Inet där man vet att kundservice är på topp istället för en firma som verkar vara i gråzonen i många fall.

Permalänk
Medlem

Att folk inte lär sig. Kolla upp företag innan ni handlar av dem. Här på swec har de blivit dränkta i klagomål.

Prisjakt är förövrigt ganska underhållande vad gäller greattech. Anonyma recensioner genom "kund i nätbutik"som höjer företaget till skyarna med dåliga marknadsföringsuttryck. Ett par "1 omdömesanvändare" som gör detsamma.

Kollar man recensioner från användare som skriver om fler butiker/produkter så sågas greattech med knäna. Att greattech sysslar med fejkrecensioner är ganska uppenbart.

Kolla gärna sågningarna på trustpilot också. Det är helt klart att greattech inte hanterar retur och/eller garantiärenden korrekt.

Förövrigt så finns det inget Greattech AB enligt konkursbeslutet 2017-04-06. "Greattech" är nu ett namn som används av Karatas Group AB (samma personer bakom dock).

Tänk innan ni handlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Självklart har jag läst hela tråden. Att licensen är levererad betyder inte nödvändigtvist att den är använd.

Fast butiken har nog ingen som helst möjlighet att verifiera att den är oanvänd. Så det är fullt rimligt att inte ha någon ångerrätt på digitala licenser.

Skrivet av DavidtheDoom:

Tror du någon annan återförsäljare skickar ut windows-licensen separat för en dator som skall byggas innan datorn är levererad? Speciellt då OS-skall installeras av återförsäljare så krävs det en speciell licens för byggnation som inte får säljas lös till konsument. Den är på alla sätt och vis identisk med de tidigare OEM-licenserna.

Jag tror inte det krävs en OEM licens för att systembyggare ska få bygga datorn, och installera OS. Rätt säker på att butiker installerar retail om de inte har något annat alternativ, om retail är det billigare alternativet, osv. OEM är en systembyggar version som säljs billigare, för att systembyggare ska kunna konkurrera med exempelvis HP, DELL, osv, som ju inte betalar fullt pris för sitt OS.

Skrivet av DavidtheDoom:

Således bör denna licens rimligtvis inte begäras ut från systemet förrän datorn är byggd. Dessutom, varför skulle kund behöva OS-licens
innan hårdvaran är levererad? Kan ju vara förslagsvis ett förbättringsförslag för ert IT-system.

"Affären" är ju genomförd, och butiken levererar allt så snart de kan. De har dessutom inget behov av nyckeln för installation, och då den är kundens värdehandling, har de inte med den att göra. Så jag misstänker att deras system spottar ur sig licensnyckeln så fort som möjligt, och sedan är det upp till kunden att förvara den.

Skrivet av anon131444:

Ni bör nog inta en försiktig inställning till hur ni ska svara på denna fråga.

Det är inte mycket att ta ställning till. Om kunden har avbeställt varan, och man vill ha ersättning för upplupna kostnader i samband med kundens order, så måste man leverera det man inte har någon avbeställningsalternativ för, exempelvis specialordrar, vilka kunden då eventuellt kan "ångra", och får betala företagets kostnader för. Företaget ska då rimligtvis kunna visa vad det kostar att skicka tillbaka varan till grossisten, eventuell förlust i form av valuta förluster (växelkurs) lagerföringsavgifter osv.

Skrivet av IMPANI:

Kommentar: Först säger man att lagerförda eller för kunden specifikt beställda produkter så gäller ej avbeställning. Sedan läser man att enligt distansavtalslagen har du som privatkund rätt att ångra köpet. Varför det är två olika delar i köpvillkoren upplevs ju förvirrande. Det framgår heller inte exempel på vad som klassas som lagerförd produkt eller vad specifikt beställd vara är.

Framgår ej heller vilket lager som gäller. Ifall det är butikens eller leverantörens lager. Då båda lagersaldon existerar på webbsidan. Eftersom båda lagersaldon vistas på webbsidan så utgår jag från att det gäller även leverantörens lager. För att det då ska va klassat som en specifik produkt till kund så tolkar jag det som att produkten i sig inte ens kan beställas från leverantören/leverantörerna.

Man pratar om helt olika saker. Det ena är det avtal man accepterar som kund, det andra är dina lagliga rättigheter. För avbeställning utgår det ingen kostnad, och avtalet tydliggör vad som gäller. Får ångerrätten kan det tillkomma kostnader för kunden, som är reglerade i lag.

Skrivet av boogey:

Det innefattar ej programvara/digitala nycklar där försegling brutits eller där licenser har registrerats/aktiverats, det gäller även erbjudanden där digital nyckel medföljer som har blivit levererad.

Detta är ju något luddigt. Enligt Greattechs egna villkor tycker jag det ser ut som att det visst går att ångra köp på nycklar så länge man inte har brutit plombering/aktiverat nyckel?

Det är ju inte ett dugg luddigt. Deras avtal säger att det inte går att göra ett återköp på en digital licens som blivit levererad. Leveransen består i att den skickats till kund, och tydligen gör man det via kommentarsfältet på ordern. Jag hade antagligen föredragit ett email eller så, men licensnyckeln är "levererad".

Skrivet av anon200632:

Precis min tanke ochså, mårkliga inlägg av många här inne som inte vet hur det fungerar.

Dåligt att pajkasta företag pga dåligt insatta i hur det fungerar.

I sak tycker jag nog att GT har rätt.
Med allt det sagt... Jag hade nog gjort ett återköp på SSD'n & licensen, efter att jag verifierat att den fungerar på någon annan hårdvara. God PR, goodwill, och allt det där.
Det här är ju inte precis något man kommer tänka tillbaka på, och tycka, jo, men GT, de verkade hantera en olycklig kund på ett bra sätt" utan jag kommer ju aldrig att beställa något från GT...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Att folk inte lär sig. Kolla upp företag innan ni handlar av dem. Här på swec har de blivit dränkta i klagomål.

Prisjakt är förövrigt ganska underhållande vad gäller greattech. Anonyma recensioner genom "kund i nätbutik"som höjer företaget till skyarna med dåliga marknadsföringsuttryck. Ett par "1 omdömesanvändare" som gör detsamma.

Kollar man recensioner från användare som skriver om fler butiker/produkter så sågas greattech med knäna. Att greattech sysslar med fejkrecensioner är ganska uppenbart.

Läste genom prisjakt-recensionerna för Greattech på jobbet och länkade dem till resten av avdelningen efter du skrev det där, A som jobbar mitt emot mig skrattade till så han spottade ut kaffet över tangentbordet.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag tror inte det krävs en OEM licens för att systembyggare ska få bygga datorn, och installera OS. Rätt säker på att butiker installerar retail om de inte har något annat alternativ, om retail är det billigare alternativet, osv. OEM är en systembyggar version som säljs billigare, för att systembyggare ska kunna konkurrera med exempelvis HP, DELL, osv, som ju inte betalar fullt pris för sitt OS.

Notera skillnaden på systembyggare och skojare på hörnet.
Alla seriösa aktörer är DSP och måste använda sig av OEI-licenser om de vill fortsätta vara DSPs.

Sedan finns det ingen lag som gör att skojaren på hörnet inte får använda sig av vilken licens som helst förutsatt den är legalt införskaffad precis som du säger. OEM, retail etc, OEI går dock inte att få om man inte är DSP (systembyggare).

Citat:

"Affären" är ju genomförd, och butiken levererar allt så snart de kan. De har dessutom inget behov av nyckeln för installation, och då den är kundens värdehandling, har de inte med den att göra. Så jag misstänker att deras system spottar ur sig licensnyckeln så fort som möjligt, och sedan är det upp till kunden att förvara den.

Jag ser fortfarande inte någon vits med delleverans mer än vinning för företaget. (Ha nu är kunden fast).

Detta är dock ett solklart fall där jag vill trycka på uttrycket "Kunden har alltid rätt" (vilket absolut inte alltid är sant).
Visst, juridiskt kanske GT kan ta sig igenom detta, men det är inte snyggt, ingen är nöjd och det är orimligt att dra det till tingsrätten mer än för principskäl. Tänk publiciteten när det kommer fram att ÅF drar kunder inför rätten pga 1500 kr istället för att lösa det på ett snyggt sätt.

OS går ju att ta bort från kunds sida och faktura makuleras när nästa dator är installerad till annan kund och licensnyckel testad. Alternativt är man en seriös DSP-aktör på marknaden och inte har detta problemet.

SSD skulle man med lätthet kunna ta tillbaka och försöka sälja till annan kund som köper dator, t ex genom att erbjuda rabatt på uppgradering till den SSD som avbeställts av TS.

Den datorbutiken jag jobbade i var det väldigt strikt i hur vi informerade oss till kund när produkter skulle specialbeställas. Till exempel ingen ångerrätt eller bytesrätt på specialbeställda varor. Om det blir en "Oj hoppsan!" från kund så har man som företag brustit i sin kommunikation, då kan man se det som läropengar.

Ska vi dra det krasst så anser jag följande om TS @Mystah inte fått reda på försening av leverans innan orderläggning:

Skrivet av Konsumentköplagen:

Vad som avses med dröjsmål
9 § Dröjsmål på säljarens sida föreligger om varan inte avlämnas eller avlämnas för sent och detta inte beror på köparen eller något förhållande på hans sida.

Påföljder vid dröjsmål
10 § Vid dröjsmål på säljarens sida får köparen hålla inne betalningen enligt 11 §. Han får välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet enligt 12 § och att häva köpet enligt 13 §. Dessutom får köparen kräva skadestånd av säljaren enligt 14 §.

Rätt att häva köpet
13 § Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för köparen [...]

Realistiskt är dröjesmål på 2-3 fulltaliga arbetsveckor acceptabelt för en leverans av produkten i fråga. Man får titta på vad det tar från andra aktörer att beställa en färdigkonfigurerad dator med modifikation i sortimentet.

Om dröjesmålet gör att motsvarande dator går att köpa från annan aktör inom tidsspannet så bör det ses som ett dröjesmål av väsentlighet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Man pratar om helt olika saker. Det ena är det avtal man accepterar som kund, det andra är dina lagliga rättigheter. För avbeställning utgår det ingen kostnad, och avtalet tydliggör vad som gäller. Får ångerrätten kan det tillkomma kostnader för kunden, som är reglerade i lag.

Först och främst är Konsumentköplagen inte dispositiv. Vilket alltså betyder att den inte går att avtala bort i olika köpvillkor. För den andra så handlar det som jag förstår det om en "avbeställning" av hårddisken, som nu medför en kostnad.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är ju inte ett dugg luddigt. Deras avtal säger att det inte går att göra ett återköp på en digital licens som blivit levererad. Leveransen består i att den skickats till kund, och tydligen gör man det via kommentarsfältet på ordern. Jag hade antagligen föredragit ett email eller så, men licensnyckeln är "levererad".

Jo, det är extremt luddigt. Som jag redogör i mitt inlägg ovan, så är dels skrivningarna om digitala licenser/mjukvaror luddiga i avtalet, dels är avtalet inte lättillgängligt (man kommer inte i kontakt med det när man lägger sin beställning). Men framförallt så får konsumenten aldrig reda på att tillval av Windows 10 innebär en digital leverans utan ångerrätt. Snarare så låter det som att allt kommer installerat och klart på datorn.

Ett utav ovan tre nämnda skäl skulle enskilt kunna vara tillräckligt för att även få häva köpet av den digitala licensen. Men alla tre tillsammans gör att det inte finns en rimlig chans att ånger kan nekas (förutsatt att jag nu inte missat någon extremt tydligt information).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Notera skillnaden på systembyggare och skojare på hörnet.
Alla seriösa aktörer är DSP och måste använda sig av OEI-licenser om de vill fortsätta vara DSPs.

Jag vet inte ens vad "DSP" är, och har jobbat åtminstone några år i en butik som hade ett leverans kontrakt för militären i ett utvecklingsprojekt där man experimenterade med "laser baserade övningsvapen". Glorifierad laserdome, i större skala, och portabelt, typ. Däremot vet jag att vi närmast regelmässigt plockade fram retailprodukter när det gällde "one off" mjukvaror, eftersom det inte fanns något incitament för att plocka hem andra licenstyper om man inte tog hem dem i bulk.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag ser fortfarande inte någon vits med delleverans mer än vinning för företaget. (Ha nu är kunden fast).

Jag tycker inte att GT's förklaring till varför man del-levererar är speciellt konstig. Du kan kalla det "ha, nu är kunden fast!" eller "Kunden slipper flera kreditprövningar, och det blir inga konstigheter med att kunden först fick, och sedan inte får, handla på kredit."

Skrivet av DavidtheDoom:

Detta är dock ett solklart fall där jag vill trycka på uttrycket "Kunden har alltid rätt" (vilket absolut inte alltid är sant).

Som jag skrev tidigare, JAG hade gjort ett återköp, och önskat kunden lycka till med datorn från den andra leverantören. Ett trevligt bemötande gör att kunden eventuellt återkommer. Men GT har inte gjort FEL, så vitt jag kan se.

Skrivet av DavidtheDoom:

Ska vi dra det krasst så anser jag följande om TS @Mystah inte fått reda på försening av leverans innan orderläggning:
Realistiskt är dröjesmål på 2-3 fulltaliga arbetsveckor acceptabelt för en leverans av produkten i fråga. Man får titta på vad det tar från andra aktörer att beställa en färdigkonfigurerad dator med modifikation i sortimentet.

Om dröjesmålet gör att motsvarande dator går att köpa från annan aktör inom tidsspannet så bör det ses som ett dröjesmål av väsentlighet.

Nu vet jag inte vilket grafikkort man har beställt, men det är helt omöjligt att det kommer som en överraskning för någon som har varit det minsta mottaglig för nyheter i den branschen att grafikkort är en bristvara. Har man då valt att konfigurera sitt nya system med ett grafikkort systembyggaren inte har på hyllan, ska man kanske inte bli väldigt förvånad om de är restnoterade, och ligger med okänd väntetid. Om jag inte minns tokfel så var GT ganska tydliga här i tråden, när de påpekade att det var just grafikkortet som var källan till dröjesmålet. Jag ser inte riktigt hur det påverkar en uppgradering till en SSD de inte lagerför, eller en licensnyckel till ett OS.

Skrivet av Blomman90:

Först och främst är Konsumentköplagen inte dispositiv. Vilket alltså betyder att den inte går att avtala bort i olika köpvillkor. För den andra så handlar det som jag förstår det om en "avbeställning" av hårddisken, som nu medför en kostnad.

Återigen, Konsumentköplagen behandlar inte avtalet, avtalet behandlar inte konsumentköplagen. Det är två helt olika saker. Kunden har all rätt, och får, i enlighet med konsumentköplagen, ångra köpet. Han kommer då bli skyldig att ersätta GT för kostnader i samband med en beställning av en vara de normalt inte lagerför. Deras kundavtal ger dig rättigheter utöver de lagstiftningen ger dig, exempelvis att avbryta köpet kostnadsfritt, så länge det inte gäller varor de har tagit hem specifikt till dig.

Skrivet av Blomman90:

Jo, det är extremt luddigt. Som jag redogör i mitt inlägg ovan, så är dels skrivningarna om digitala licenser/mjukvaror luddiga i avtalet,

Läs texten du citerade. Det står solklart att digitala licensnycklar som levererats, inte går att häva köpet på. Det är inte ett dugg luddigt.

Skrivet av Blomman90:

dels är avtalet inte lättillgängligt (man kommer inte i kontakt med det när man lägger sin beställning). Men framförallt så får konsumenten aldrig reda på att tillval av Windows 10 innebär en digital leverans utan ångerrätt. Snarare så låter det som att allt kommer installerat och klart på datorn.

Ingen aning, och har inte ifrågasatt.

Skrivet av Blomman90:

Ett utav ovan tre nämnda skäl skulle enskilt kunna vara tillräckligt för att även få häva köpet av den digitala licensen. Men alla tre tillsammans gör att det inte finns en rimlig chans att ånger kan nekas (förutsatt att jag nu inte missat någon extremt tydligt information).

Som sagt, jag hade inte ens diskuterat det, utan gjort ett återköp rakt av. Jag har ingen aning om vad resultatet blir av att man försöker lagföra något sådant här. Kostnaden på 540:- för SSD'n har de alla möjligheter att få igenom, medan om det stämmer att man inte på ett vettigt sätt faktiskt kan hitta avtalet när man handlar, så kan de ha svårt för att få betalt för licensen, men då för att det är just svårt att ta del av, inte för att det är luddigt skrivet.
Det värsta i sammanhanget är att om det går till rätten ska man nog helst ha en advokat, och går utslaget på båda hållen är det inte alls omöjligt att man även får betala sina egna rättskostnader. Och då får man hoppas att hemförsäkringen täcker det. Men man lär ju åka på självrisk i alla fall. På ren princip hade jag antagligen bråkat i alla fall, eftersom jag tycker att GT borde ta det på goodwill / PR, men man bör vara införstådd med att det kan bli dyrare med rättegång än att bara betala räkningen.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag vet inte ens vad "DSP" är, och har jobbat åtminstone några år i en butik som hade ett leverans kontrakt för militären i ett utvecklingsprojekt där man experimenterade med "laser baserade övningsvapen". Glorifierad laserdome, i större skala, och portabelt, typ. Däremot vet jag att vi närmast regelmässigt plockade fram retailprodukter när det gällde "one off" mjukvaror, eftersom det inte fanns något incitament för att plocka hem andra licenstyper om man inte tog hem dem i bulk.

DSP är man om man är systembyggare med direkt avtal som gör att man har tillgång till verktyg designade av Microsoft. Scrolla lite bakåt i tråden så beskriver jag skillanden mellan OEM och OEI-licenser.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Hej Greattech.

TS har redan sagt att han kommer bestrida fakturan. Är detta något ni planerar att ta till tingsrätten för att få in era pengar?
Om så är fallet, tror ni att någon annan datorbutik skulle agera som ni gör?

Tycker hela tråden är ett bra exempel på varför man aldrig ska handla hos er.

Har ägnat några kvällar åt att läsa en hel del mycket roande läsning på detta forum kring GreatTech och kan bara hålla med om vad vissa skriver.

Oavsett om GT har rätt juridiskt eller ej så är dessa ärenden typiska exempel på att "kunden har alltid rätt - annars kan det drabba en officiellt duktigt".

Många av de större bolagen (WH, Inet, Komplett, Dustin, NetonNet) har riktigt bra retur/garanti/reklamationshantering men även några av de mindre såsom Billigteknik i lund (som jag handlat av flertal gånger).

@greattech - bara att lära sig av de misstag ni gjort tidigare o inte göra om dem helt enkelt.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Återigen, Konsumentköplagen behandlar inte avtalet, avtalet behandlar inte konsumentköplagen. Det är två helt olika saker. Kunden har all rätt, och får, i enlighet med konsumentköplagen, ångra köpet. Han kommer då bli skyldig att ersätta GT för kostnader i samband med en beställning av en vara de normalt inte lagerför. Deras kundavtal ger dig rättigheter utöver de lagstiftningen ger dig, exempelvis att avbryta köpet kostnadsfritt, så länge det inte gäller varor de har tagit hem specifikt till dig.

Deras köpvillkor måste i alla avseenden vara förenliga med konsumentköplagen. Är de inte det, så är de heller inte giltiga. Att du sitter och säger att det är helt olika saker som inte verkar röra varandra, får stå för dig. Du har dock fel.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Läs texten du citerade. Det står solklart att digitala licensnycklar som levererats, inte går att häva köpet på. Det är inte ett dugg luddigt.

Du kan inte bara lyfta ut den mening som du tycker passar dig. Du måste läsa hela stycket, där det alltså föreligger ett grovt syftningsfel:

Citat:

(1) Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du som privatkund rätt att ångra ditt köp i 14 dagar från det att du har tagit emot varan. (2) Inom 14 dagar ska du meddela oss om du vill ångra köpet eller vid delleverans, när sista varan är levererad. (3) Du ska sedan på egen bekostnad, skicka tillbaka varan till oss inom senast 14 dagar. (4) Det innefattar ej programvara/digitala nycklar där försegling brutits eller där licenser har registrerats/aktiverats, det gäller även erbjudanden där digital nyckel medföljer som har blivit levererad.

För tydlighetens skull har jag numrerat dessa fyra första meningar i stycket om ångerrätt. I första meningen så står det att konsumenten har 14 dagars ångerrätt (check). I andra meningen beskrivs att man ska meddela GT inom 14 dagar. Tredje meningen beskriver hur man returnera produkten (där man alltså själv bekostar frakt). Sen har vi den spännande meningen. Här börjar man helt sonika med "Det innefattar ej". Vad är "det"? Är det otvivelaktigt själva ångerrätten (som alltså bara nämnts en gång i första meningen)? Verkligen inte! Man kan inte skriva ett "det gäller inte" och syfta tillbaka till predikatet flera meningar tillbaka (som alltså inte använts i de efterföljande meningarna). Snarare är det så man skulle skriva om man syftar att den tidigare meningen inte gäller vid programvara/digitala nycklar. Alltså att vid ånger av programvara/digitala nycklar, så behöver man inte själv bekosta och skicka tillbaka varan inom 14 dagar.

Så du kan inte sitta och säga att det står glasklart, då det finns grundligga språkmässiga brister. Ett juridiskt avtal står ju och faller med att det är korrekt formulerat med korrekt syftning. Hade man istället för "den" skrivit "Ångerrätten innefattar ej", så hade man tagit bort all tvivel om vad som åsyftas och man hade inte haft ett problem. Men nu har man klumpiga och otydliga formuleringar i sitt avtal. Det är något som endast kan vara till nackdel för näringsidkaren.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Ingen aning, och har inte ifrågasatt.

Jag har aldrig påstått att du ifrågasatt detta. Jag lyfter enbart fram punkter där GT är extremt otydliga vilket gör att de inte "gjort rätt i sak" eller kan kräva pengar för den levererade Windows-licensen.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Som sagt, jag hade inte ens diskuterat det, utan gjort ett återköp rakt av. Jag har ingen aning om vad resultatet blir av att man försöker lagföra något sådant här. Kostnaden på 540:- för SSD'n har de alla möjligheter att få igenom, medan om det stämmer att man inte på ett vettigt sätt faktiskt kan hitta avtalet när man handlar, så kan de ha svårt för att få betalt för licensen, men då för att det är just svårt att ta del av, inte för att det är luddigt skrivet.
Det värsta i sammanhanget är att om det går till rätten ska man nog helst ha en advokat, och går utslaget på båda hållen är det inte alls omöjligt att man även får betala sina egna rättskostnader. Och då får man hoppas att hemförsäkringen täcker det. Men man lär ju åka på självrisk i alla fall. På ren princip hade jag antagligen bråkat i alla fall, eftersom jag tycker att GT borde ta det på goodwill / PR, men man bör vara införstådd med att det kan bli dyrare med rättegång än att bara betala räkningen.

Nu hjälper det ju knappast TS att du tycker att GT borde ta detta på Goodwill/PR. Det skulle ju betyda att GT har rätt att ta betalt för den levererade licensen, men att de borde vara snälla och ge pengarna tillbaka. Fast den egentliga scenariot är ju att de inte har rätt att ta betalt och det framförallt största argumentet är att konsumenten aldrig informeras om att Windows-licensen innebär en digital direktleverans som därmed inte täcks av ångerrätt. Du kan själv ta dig 2 minuter för att verifiera detta (så det inte bara är något jag själv "hittat på"), så kan vi alla lägga ner snacket om att "GT inte gjort något fel" och att "allt är glasklart".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag tycker det är snällt de beställer komponenter som de inte har i utbudet efter kundens önskemål.

Och då är det klart att om kunden ändrar sig sen efter att affären gjort extra beställningar mm så får man ju såklart betala för sig.

Fast kunden fick ju information att han skulle få datorn efter några dagar, men när han ringde deras kundsupport så sa dom att dom inte vet när kunden kan få sin dator, att det kan ta flera veckor. Rätt så normalt att man ska kunna avbeställa i sådana situationer, tycker du inte?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Känns riktigt kasst att be ett företag beställa hem delar de inte normalt lagerför och sen avbeställa allt och låta företaget ta kostnaden.

Jag är inte insatt i lagar och dylikt, men moralmässigt är det ju utan tvekan kunden här som beter sig betydligt mer illa än företaget.

Du kan inte ha läst hela tråden, annars skulle du förmodligen haft en annan åsikt. TS ringer GTs support, får meddelanden att dom inte vet när dom kan leverera hans dator, fast han tidigare fått information att det bara skulle ta några dagar. Rätt självklart att man ska kunna avbeställa då utan en massa konsekvenser.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Alla måste veta att leveranstiden på deras sida var inom en arbetsvecka men när jag sedan får svar om att dom inte har en aning om när den kan levereras så ska jag nöja mig med det tycker ni?

Jag frågade specifikt om det skulle ta ytterligare 1 vecka eller kan det lika gärna vara 4 veckor och dom sa att det kunde vara vilket som för dom hade ingen aning och om jag kände att det skulle ta för lång tid kunde jag avbeställa datorn vilket jag gjorde sen fick jag krav på betala vissa delar helt plötsligt.

Det enda "special" som jag frågade efter var hårddisken men dom nämnde inget om att den inte går att avbeställa.

Då har dom ingenting att hämta, men roligt hur GT fortsätter tjafsa och hänga ut sina kunder, extremt underhållande tråd, och extremt tråkigt för folk som blir drabbade..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decimal:

Precis min tanke ochså, mårkliga inlägg av många här inne som inte vet hur det fungerar.

Dåligt att pajkasta företag pga dåligt insatta i hur det fungerar.

Tydligt är det pajkastning i varenda tråd som handlar om GT enligt dig :).
Den som är oinsatt är du i alla trådar som gäller GT.

Råkade citera fel person.
Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så du kan inte sitta och säga att det står glasklart, då det finns grundligga språkmässiga brister. Ett juridiskt avtal står ju och faller med att det är korrekt formulerat med korrekt syftning. Hade man istället för "den" skrivit "Ångerrätten innefattar ej", så hade man tagit bort all tvivel om vad som åsyftas och man hade inte haft ett problem. Men nu har man klumpiga och otydliga formuleringar i sitt avtal. Det är något som endast kan vara till nackdel för näringsidkaren.

Jag citerar inlägget jag besvarade, och som du opponerade dig mot svaret på, i sin helhet nedan. Det framstår för mig HELT uppenbart att det inte gäller just digitala licenser som blivit levererade. Någon luddighet framkommer inte i inlägget.

Skrivet av boogey:

Det innefattar ej programvara/digitala nycklar där försegling brutits eller där licenser har registrerats/aktiverats, det gäller även erbjudanden där digital nyckel medföljer som har blivit levererad.

Detta är ju något luddigt. Enligt Greattechs egna villkor tycker jag det ser ut som att det visst går att ångra köp på nycklar så länge man inte har brutit plombering/aktiverat nyckel?

Hur som helst så genererar det ju inte direkt goodwill att ta betalt för en licens till en dator som inte ens verkar vara färdigställd än?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Du kan inte ha läst hela tråden, annars skulle du förmodligen haft en annan åsikt. TS ringer GTs support, får meddelanden att dom inte vet när dom kan leverera hans dator, fast han tidigare fått information att det bara skulle ta några dagar. Rätt självklart att man ska kunna avbeställa då utan en massa konsekvenser.

Deras standardleverans på byggda datorer ser ju ut att vara 5-15 arbetsdagar. Så det känns orimligt att det skulle ta ett par dagar.

Visa signatur

Mr. Scriptman