Ska åka till USA, skulle vilja ha mobiltelefon som GPS utan mobildata

Permalänk

Ska åka till USA, skulle vilja ha mobiltelefon som GPS utan mobildata

Jag letar för tillfället efter en app som tillåter mig att ladda kartor, för t.ex. västra USA och sedan kunna gå och använda utan mobildata, genom att bara använda mobilens GPS och de för-laddade kartorna.

Några tips?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Jag har under flera år kört CoPilot GPS, de har bra priser på kartor för just Nordamerika.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.alk.copilot...

Permalänk
Medlem

HERE WeGo brukar jag köra. Dock är sökfunktionen sämre om data:n är avslagen, men det går att ladda ner kartor i förväg.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.here.app.ma...

Permalänk
Medlem

https://www.openstreetmap.org

Vill minnas att det går att ladda in kartor "offline". Kan hända att det blir en del av kartan bara, ska du vandra eller något? Då behövs kanske inte så stora bitar av kartan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

HERE WeGo brukar jag köra. Dock är sökfunktionen sämre om data:n är avslagen, men det går att ladda ner kartor i förväg.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.here.app.ma...

Denna är riktigt bra, även navigeringen fungera oväntat bra utan datatrafik!

Permalänk
Hedersmedlem

HERE we go har jag använt som offlinekarta vid bilkörning i diverse länder på min androidlur. Fungerar jättebra och den är helt gratis. Man kan hämta länder i förväg och köra appen helt offline.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Google maps fungerar bra med!

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Skrivet av Kberg:

Google maps fungerar bra med!

Nej det gör det ju inte? Jag tänker inte använda 4G i USA. Mobildatan kommer vara avslagen. Så jag behöver ladda ner kartorna i för väg, det kan man ej göra på Google maps

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Nej det gör det ju inte? Jag tänker inte använda 4G i USA. Mobildatan kommer vara avslagen. Så jag behöver ladda ner kartorna i för väg, det kan man ej göra på Google maps

ska inte behöva internet för detta har ja för mig. kan vara fel dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nej det gör det ju inte? Jag tänker inte använda 4G i USA. Mobildatan kommer vara avslagen. Så jag behöver ladda ner kartorna i för väg, det kan man ej göra på Google maps

Laddade själv ner kartor på Maps i somras, så jo det går visst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nej det gör det ju inte? Jag tänker inte använda 4G i USA. Mobildatan kommer vara avslagen. Så jag behöver ladda ner kartorna i för väg, det kan man ej göra på Google maps

Jodå, i appen (för iOS åtminstone) finns funktionen "Offlinekartor". Kan eventuellt vara begränsat i vissa områden men det fungerade väldigt bra när jag körde i UAE för ett år sedan.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bloodstainer:

Nej det gör det ju inte? Jag tänker inte använda 4G i USA. Mobildatan kommer vara avslagen. Så jag behöver ladda ner kartorna i för väg, det kan man ej göra på Google maps

Jo, det kan man. Funkar hur bra som helst.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ska du åka runt eller kommer du vara i en och samma stad?

Tripadvisor appen kan man ladda ner en stad innan du åker dit. Kan bli svårt om du ska billuffa som många gör i USA

Permalänk
Skrivet av Xcm:

ska inte behöva internet för detta har ja för mig. kan vara fel dock.

Skrivet av DozeN:

Laddade själv ner kartor på Maps i somras, så jo det går visst

Skrivet av Dunder:

Jo, det kan man. Funkar hur bra som helst.

Skrivet av Hcz:

Ska du åka runt eller kommer du vara i en och samma stad?

Tripadvisor appen kan man ladda ner en stad innan du åker dit. Kan bli svårt om du ska billuffa som många gör i USA

Okej här är grejen: GPS fungerar utan mobildata, ja. Men man behöver fortfarande kartorna nerladdade via mobildata för att det ska kunna användas som GPS.

Om ni någon gång kunnat använda Google maps utan mobildata endast med GPS, så har ni redan haft kartorna cachade.

Men då vi kommer åka bil längst med hela Amerikanska västkusten, så kommer det inte fungera riktigt så.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Jo, det kan man. Funkar hur bra som helst.

Menar du på fullaste allvar att Google maps, cache:ar hela världens alla kartor på min mobil?

Nej, precis, tänkte väl det. Vi kommer inte stanna i en stad, så vi behöver ladda ner kartorna först. Jag rekommenderar att du slår av din mobildata och wifi och har endast på GPS och tar ett flyg till Spanien och kikar ifall Google maps fungerar.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Menar du på fullaste allvar att Google maps, cache:ar hela världens alla kartor på min mobil?

Nej, precis, tänkte väl det. Vi kommer inte stanna i en stad, så vi behöver ladda ner kartorna först. Jag rekommenderar att du slår av din mobildata och wifi och har endast på GPS och tar ett flyg till Spanien och kikar ifall Google maps fungerar.

Nej det är ingen som sagt det heller, men det finns offlinekartor i Google maps, du bara väljer ett visst geografiskt område så laddar du ner de kartorna och den behåller de i telefonen i x antal dagar innan den tycker de inte är aktuella och du får ladda ner dem igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Menar du på fullaste allvar att Google maps, cache:ar hela världens alla kartor på min mobil?

Nej, precis, tänkte väl det. Vi kommer inte stanna i en stad, så vi behöver ladda ner kartorna först. Jag rekommenderar att du slår av din mobildata och wifi och har endast på GPS och tar ett flyg till Spanien och kikar ifall Google maps fungerar.

Man väljer ett område som du vill spara på mobilen med Google Maps, sedan fungerar det som vanligt. Du kan även dra ner flera områden så du kan täcka de ställen du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Menar du på fullaste allvar att Google maps, cache:ar hela världens alla kartor på min mobil?

Nej, precis, tänkte väl det. Vi kommer inte stanna i en stad, så vi behöver ladda ner kartorna först. Jag rekommenderar att du slår av din mobildata och wifi och har endast på GPS och tar ett flyg till Spanien och kikar ifall Google maps fungerar.

Men ladda ned kartorna då då???? Ser inte problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Okej här är grejen: GPS fungerar utan mobildata, ja. Men man behöver fortfarande kartorna nerladdade via mobildata för att det ska kunna användas som GPS.

Om ni någon gång kunnat använda Google maps utan mobildata endast med GPS, så har ni redan haft kartorna cachade.

Men då vi kommer åka bil längst med hela Amerikanska västkusten, så kommer det inte fungera riktigt så.

Skrivet av Bloodstainer:

Menar du på fullaste allvar att Google maps, cache:ar hela världens alla kartor på min mobil?

Nej, precis, tänkte väl det. Vi kommer inte stanna i en stad, så vi behöver ladda ner kartorna först. Jag rekommenderar att du slår av din mobildata och wifi och har endast på GPS och tar ett flyg till Spanien och kikar ifall Google maps fungerar.

Du väljer vad du vill cacha för kartor i google maps. jag använde det när jag var i new york för att ta mig fram. valde att cacha typ hela new york

https://support.google.com/maps/answer/6291838?co=GENIE.Platf...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Man väljer ett område som du vill spara på mobilen med Google Maps, sedan fungerar det som vanligt. Du kan även dra ner flera områden så du kan täcka de ställen du vill ha.

Skrivet av Haptic:

Du väljer vad du vill cacha för kartor i google maps. jag använde det när jag var i new york för att ta mig fram. valde att cacha typ hela new york

https://support.google.com/maps/answer/6291838?co=GENIE.Platf...

Hur gör jag för att välja områden? Typ allt mellan San Diego till San Francisco.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: Nej, du väljer via offline maps vad du vill ladda ner. Jag gjorde det senast när jag var i New York för en vecka sen, det är inget nytt.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Hur gör jag för att välja områden? Typ allt mellan San Diego till San Francisco.

meny, offline maps, select own maps.

dra kartan till san fransisco, download, dra till san diego, download, sätt en karta mitt emellan, download. 3 downloads borde täcka allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Hur gör jag för att välja områden? Typ allt mellan San Diego till San Francisco.

Öppna menyn i Google Maps och Offlinekartor, du kan endast ha en viss storlek på kartan, så du får dra ner flera olika bitar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Hur gör jag för att välja områden? Typ allt mellan San Diego till San Francisco.

Du markerar på kartan vilket område du vill ha.
Det står hur mycket data det kommer ta, och sen klickar du på ladda ner
För hela västkusten behöver du göra det kanske 5-6 gånger, men du kan ha flera offlinekartor nerladdade.

Edit: puck 4a ^^

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer:

med google maps får du välja ut ett område i taget kanske 3 delar för en stor stat, jag var i florida i vintras och ladda hem nästan hela staten innan jag åkte, fungerade kalas när vi åkte i bil. Jag öppnar google maps, klickar på menyn till vnster och sedan offlinekartor, där får du upp en ruta som du kan använda för at ladda ner ett område :).

Edit. Såg flera postade precis innan mig haha.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Menar du på fullaste allvar att Google maps, cache:ar hela världens alla kartor på min mobil?

Nej, precis, tänkte väl det. Vi kommer inte stanna i en stad, så vi behöver ladda ner kartorna först. Jag rekommenderar att du slår av din mobildata och wifi och har endast på GPS och tar ett flyg till Spanien och kikar ifall Google maps fungerar.

Men sluta vara så jävla dryg och lyssna på vad folk säger istället. Välj "Offline Maps" i Google Maps meny och markera det område du vill ladda ned kartor för.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bloodstainer:

Menar du på fullaste allvar att Google maps, cache:ar hela världens alla kartor på min mobil?

Nej, precis, tänkte väl det. Vi kommer inte stanna i en stad, så vi behöver ladda ner kartorna först. Jag rekommenderar att du slår av din mobildata och wifi och har endast på GPS och tar ett flyg till Spanien och kikar ifall Google maps fungerar.

Varför skulle de cache:a kartor åt dig? Du får ladda ned dem själv, precis som du i första inlägget frågade efter.

Ha inte en så tråkig attityd när du får lösningar på dina givna problem.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

meny, offline maps, select own maps.

dra kartan till san fransisco, download, dra till san diego, download, sätt en karta mitt emellan, download. 3 downloads borde täcka allt

Skrivet av wargreymon:

Öppna menyn i Google Maps och Offlinekartor, du kan endast ha en viss storlek på kartan, så du får dra ner flera olika bitar.

Skrivet av flukke:

Du markerar på kartan vilket område du vill ha.
Det står hur mycket data det kommer ta, och sen klickar du på ladda ner
För hela västkusten behöver du göra det kanske 5-6 gånger, men du kan ha flera offlinekartor nerladdade.

Edit: puck 4a ^^

Skrivet av NatureBoyyy:

@Bloodstainer:

med google maps får du välja ut ett område i taget kanske 3 delar för en stor stat, jag var i florida i vintras och ladda hem nästan hela staten innan jag åkte, fungerade kalas när vi åkte i bil. Jag öppnar google maps, klickar på menyn till vnster och sedan offlinekartor, där får du upp en ruta som du kan använda för at ladda ner ett område :).

Edit. Såg flera postade precis innan mig haha.

Uppskattar all hjälp, ha en underbar dag

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Varför skulle de cache:a kartor åt dig? Du får ladda ned dem själv, precis som du i första inlägget frågade efter.

Ha inte en så tråkig attityd när du får lösningar på dina givna problem.

Ursäktar, jag tog för givet att det inte gick via Google maps, då jag hade fått den infon från en annan part.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X