Baikal lanserar Cryptonight ASICS

Permalänk
Medlem

Baikal lanserar Cryptonight ASICS

https://twitter.com/baikalminer/status/972860657216311297

20 kH/s vid 60 W, pris 3600$/styck, säljs i 6-pack som minsta antal man kan köpa.

Fungerar troligtvis inte med Moneros senaste fork och många coins kommer nog forka med samma kod som Monero.
Men ändå intressanta saker som händer. Denna kan förklara de höga spikar i hashrate som förekommit i många cryptonight-coins, kan ha varit Baikal som minat med dem några månader innan de släpper dem på marknaden.

Möjligen kan det finnas risk att om Ethereum går PoS och ASIC tar över cryptonight så finns inga lönsamma coins kvar att mina med AMD-kort. Å andra sidan ser nog någon till att uppfinna lämplig algo som funkar p GPU men inte dessa ASIC. Kanske redan är så just med denna Baikal N för de har tagit bort Monero från listan av coins som stöds.

https://bitcointalk.org/index.php?topic=3103990.0

Ett AMD Vega kan ge 2 kH/s vid 150W så denna är betydligt energieffektivare men ett mycket riskabelt köp om alla coins forkar för att slippa ASIC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

https://twitter.com/baikalminer/status/972860657216311297

20 kH/s vid 60 W, pris 3600$/styck, säljs i 6-pack som minsta antal man kan köpa.

Fungerar troligtvis inte med Moneros senaste fork och många coins kommer nog forka med samma kod som Monero.
Men ändå intressanta saker som händer. Denna kan förklara de höga spikar i hashrate som förekommit i många cryptonight-coins, kan ha varit Baikal som minat med dem några månader innan de släpper dem på marknaden.

Möjligen kan det finnas risk att om Ethereum går PoS och ASIC tar över cryptonight så finns inga lönsamma coins kvar att mina med AMD-kort. Å andra sidan ser nog någon till att uppfinna lämplig algo som funkar p GPU men inte dessa ASIC. Kanske redan är så just med denna Baikal N för de har tagit bort Monero från listan av coins som stöds.

https://bitcointalk.org/index.php?topic=3103990.0

Ett AMD Vega kan ge 2 kH/s vid 150W så denna är betydligt energieffektivare men ett mycket riskabelt köp om alla coins forkar för att slippa ASIC.

Som datoranvändare kan jag dock tycka att det bästa vore om det var helt meninglöst att ens försöka på GPU.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Som datoranvändare kan jag dock tycka att det bästa vore om det var helt meninglöst att ens försöka på GPU.

Lite samma. Visst tjänar man lite på mining just nu, men det är både omständigt (svårt få tag i billiga kort) och riskabelt att försöka tjäna några större summor.

Dessutom känner jag lite att framtiden ändå ligger i att investera på lång/kort sikt, lära sig tyda grafer och allt det. Något jag för tillfället lagt på hyllan pga. mining.

Permalänk
Medlem

Man kan använda datorn samtidigt som man minar på sin GPU eller åtminstone när man inte spelar spel på den. Men ASIC kan man bara ha till mining tyvärr. Egentligen spelar det ingen roll för mig hur maskinen jag minar med ser ut men föredrar något mer flexibelt än ASIC och inte heller är lika dyrt att köpa. Risken med att köpa dyr ASIC är om den inte blir lönsam. Då finns ingen att sälja den till och det går inte att mina någon annan algoritm än just den som ASIC är byggd för.

Men vi får väl se. De som uppfinner nya coins brukar kunna klura ut nya algoritmer som inte funkar på nuvarande ASIC. Hobbyminers gillar inte ASIC. Och de som redan köpt ASIC skapar väl egna coins som de kan fortsätta mina med sin ASIC så det kanske löser sig hur man än gör. Kanske hinner vi få tillbaka investeringen oavsett vad vi minar med. Kanske minskar det intresset att mina med GPU så pass mycket att det blir flera över till de som hellre spelar spel på dem och att de som minar ändå får den hårdvara de vill ha.

Men det är ändå intressant att följa oavsett vad man önskar ska hända.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en Cryptonight ASIC:
Bitmain Antminer X3
220 kH/s, 550 W, 11999 USD
(Ett AMD Vega ger 2 kH/s vid 150 W)

https://shop.bitmain.com/productDetail.htm?pid=00020180313210...

10 gånger prestanda mot Baikal Giant N men 4 gånger så dyr (drygt) så den ger ju mer prestanda för pengarna. Å andra sidan kan den snart vara värdelös när Monero forkar till ny algoritm och alla andra sedan följer efter. Riskabelt köp som antingen kan göra dig rik eller fattig...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ronnylov:

Möjligen kan det finnas risk att om Ethereum går PoS och ASIC tar över cryptonight så finns inga lönsamma coins kvar att mina med AMD-kort. Å andra sidan ser nog någon till att uppfinna lämplig algo som funkar p GPU men inte dessa ASIC. Kanske redan är så just med denna Baikal N för de har tagit bort Monero från listan av coins som stöds.

ASIC - Application Specific Integrated Circuit

Om man bara vill motverka att Asics användes på en valuta så är det bara att forka och ändra om algoritmen marginellt. Oftast räcker det med att man shiftar alla bitar ett steg åt höger eller säg, lägger till en etta i början innan man börjar leta hash-lösningar.

Det uppstår dock alltid en fork om folk fortsätter att använda sig av den gamla omodifierade fork:en och skapar ett nätverk som stödjer denna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

ASIC - Application Specific Integrated Circuit

Om man bara vill motverka att Asics användes på en valuta så är det bara att forka och ändra om algoritmen marginellt. Oftast räcker det med att man shiftar alla bitar ett steg åt höger eller säg, lägger till en etta i början innan man börjar leta hash-lösningar.

Det uppstår dock alltid en fork om folk fortsätter att använda sig av den gamla omodifierade fork:en och skapar ett nätverk som stödjer denna.

Ja köparna av dessa maskiner ser nog till att det finns någon omodifierad fork som de kan mina. Annars skapar de en ny coin själva. MoneroClassic kanske?

Permalänk
Inaktiv

Monero Cash kanske? hahah

Roger Ver & Jihan Wu's egna coin 2.0

Permalänk
Medlem

Nu florerar det uppgifter om en tredje ASIC för cryptonight.
http://cryptomining-blog.com/9552-pinidea-rr-200-cryptonight-...
27 kH/s vid 350 W
Hittar inget om pris.

Med all denna konkurrens så lär väl priserna gå ner snart på ASIC?

Permalänk
Medlem

Med tanke på vilka mynt som kör med kryptonight så verkar det inte finnas mycket kvar att hämta med ASIC när Monero kör en "emergency fork".

Dom 2 största(vad jag vet) efter Monero är Karbo och Electroneum, och dom har inte jättemycket att komma med.

Permalänk
Medlem

En fjärde modell
https://halongmining.com/shop/dragonmint-x1-miner/
124 kH/s 245 W 1714$ inklusive PSU

Konkurrensen hårdnar...

Edit: Någon liknade ASIC vid kärnvapen och GPU som konventionella vapen. Denna har alltså prestanda som över 60 stycken AMD Vega och kostar mindre än två AMD Vega. Strömförbrukningen är mindre än två AMD Vega. När dessa slängs in mot GPU miners står de med GPU chanslösa och får se sig om efter annan algoritm att mina. Precis som att bara få länder kan skaffa kärnvapen och de som har dem har desto fler så är det bara få som kan skaffa ASIC och de har desto fler. På gott eller ont beroende på hur man ser på saken.I kryptovärden ses det oftast som ont eftersom det förstör tanken med decentralisation.

Edit 2:
De har även denna modell:
https://halongmining.com/shop/dragonmint-x2-miner/
248 kH/s 490 W 3115$ inklusive PSU

Permalänk
Medlem

Det här blev ju ganska bra exempel på varför man inte ska köpa en ASIC miner för Coins som har en majoritet av communityn som hatar ASIC. Baikal osv skiter ju fullständigt i sina kunder och communityn och ännu värre är ju Bitmain. Hoppas det i längden blir en rejäl ekonomisk smäll för dem som fått storhetsvansinne

Dessa är ju helt värdelösa nu när både Monero och Sumocoin forkade. Kärnvapen eller inte, Detonatorn är otillförlitlig och vi kan nog räkna med en DUD även för ethereum och andra coins av betydelse i ethash familjen.

En DUD blev det även för alla som köpte skiten och inte får pengarna tillbaka.

Skrivet av ronnylov:

En fjärde modell
https://halongmining.com/shop/dragonmint-x1-miner/
124 kH/s 245 W 1714$ inklusive PSU

Konkurrensen hårdnar...

Edit: Någon liknade ASIC vid kärnvapen och GPU som konventionella vapen. Denna har alltså prestanda som över 60 stycken AMD Vega och kostar mindre än två AMD Vega. Strömförbrukningen är mindre än två AMD Vega. När dessa slängs in mot GPU miners står de med GPU chanslösa och får se sig om efter annan algoritm att mina. Precis som att bara få länder kan skaffa kärnvapen och de som har dem har desto fler så är det bara få som kan skaffa ASIC och de har desto fler. På gott eller ont beroende på hur man ser på saken.I kryptovärden ses det oftast som ont eftersom det förstör tanken med decentralisation.

Edit 2:
De har även denna modell:
https://halongmining.com/shop/dragonmint-x2-miner/
248 kH/s 490 W 3115$ inklusive PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eth-Dec:

Det här blev ju ganska bra exempel på varför man inte ska köpa en ASIC miner för Coins som har en majoritet av communityn som hatar ASIC. Baikal osv skiter ju fullständigt i sina kunder och communityn och ännu värre är ju Bitmain. Hoppas det i längden blir en rejäl ekonomisk smäll för dem som fått storhetsvansinne

Dessa är ju helt värdelösa nu när både Monero och Sumocoin forkade. Kärnvapen eller inte, Detonatorn är otillförlitlig och vi kan nog räkna med en DUD även för ethereum och andra coins av betydelse i ethash familjen.

En DUD blev det även för alla som köpte skiten och inte får pengarna tillbaka.

Intensecoin blev attackerade av ASIC (möjligen indirekt via nicehash) natten mellan 15-16 April och blev ytsatta för 51% fork där tidsstämplarna på blocken byttes ut. Men de hann stänga exchanges snabbt och håller på för fullt att hardforka mot ASIC samt göra en rollback av blockkedjan så att tjuvarna inte får något för det. Nej jag köpte ingen ASIC. Ska nu ställa om mina miners mot nya algon och hoppas få bättre lönsamhet på mining igen.