Hur ska jag fixa strömmen till min NAS i garderoben

Permalänk
Medlem

Hur ska jag fixa strömmen till min NAS i garderoben

Hej

Jag har ett litet problem som jag hoppas inte är ett problem alls utan bara jag som inte riktigt hittar rätt saker.

I våran "garderob" sitter det ett litet skåp för fiberomvandlaren och min switch.

I skåpet finns det som ni ser endast smala kontakter medans AC adaptern har en vanlig rund kontakt

AC adaptern har dessa specifikationer om det hjälper:

Finns det nån enkel adapter/förlängningssladd jag inte hittar som löser detta kanske?

Tack på förhand!

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem

Den e jordad, du kan inte sätta den i ett ojordat uttag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det ända som jag kan tänka på rak arm är att bygga en egen kabel med så kallad apparat kontakt i ena änden och schuko kontakt i andra änden
Som ovanstående beskrev så är det du försöker koppla in jordat men uttaget är ojordat och en annan kontakt.

Alltså följande:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag-Strombrytare-och-Dimme...
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Stromforsorjningssladd/Sladd...

Du kan alltid koppla in en jordad schuko kontakt i ett ojordat uttag men aldrig tvärtom.

Sen kortar du ner kabeln till lämplig längd och så har du ett uttag du till och med kan koppla in ett gren uttag i om du skulle behöva.
Och svaret är kort och gott nej man behöver inte vara elektriker för att göra det ovan eftersom det inte är en så kallad fast installation, utan det är något man får göra själv samma som att sätta en strömbrytare på en lampkabel t.ex..

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Byt ut adaptern mot en som har ett ojordat uttag, typ denna:

http://www.batterioutlet.se/laddare-lcd-12v-6a-55x25.html?gcl...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweex:

Byt ut adaptern mot en som har ett ojordat uttag, typ denna:

http://www.batterioutlet.se/laddare-lcd-12v-6a-55x25.html?gcl...

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är absolut bästa lösningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Den e jordad, du kan inte sätta den i ett ojordat uttag

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå, det går utmärkt att sätta en jordad schuko-kontakt i ett ojordat schuko-uttag, dock inte tvärtom. Här är det dock inget schuko-uttag utan ett Europa-uttag.

Skrivet av BaZZe:

Det ända som jag kan tänka på rak arm är att bygga en egen kabel med så kallad apparat kontakt i ena änden och schuko kontakt i andra änden.
Som ovanstående beskrev så är det du försöker koppla in jordat men uttaget är ojordat.

Alltså följande:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag-Strombrytare-och-Dimme...
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Stromforsorjningssladd/Sladd...

Sen kortar du ner kabeln till lämplig längd och så har du ett uttag du till och med kan koppla in ett gren uttag i om du skulle behöva.

[ironi] Ja, vilken bra idé![/ironi]

Det är fler skillnader på en schuko-kontakt och en Europa-kontakt än skyddsjorden. För att en apparat skall kunna förses med Europa-kontakt måste den vara dubbelisolerad och får inte dra mer än 2,5A.

Det är alltså inte någon speciellt bra idé att bygga en adapter eftersom höljet kan bli strömförande.

Det enda rätta här är att ringa en elektriker och låta denne byta europauttaget mot ett schuko-uttag.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som finner det störande att de satt in eurokontakt som uttag? Enda elektroniken jag själv har med europlug är mobilladdare tror jag.

Permalänk
Medlem

Skarvar nog ihop en egen kabel så, så blir det billigt och lätt att gömma, eller köper en ny adapter om jag känner mig bekväm. Då kommer det iallafall att lösa sig.

Tack för svaren

EDIT,
Kanske inte bygger egen kabel då... Kan vara lika bra att köpa ny adapter. Detta kommer nog vara det enda jag använder de uttagen till ändå så känns ovärt att ta hit en elektriker

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jodå, det går utmärkt att sätta en jordad schuko-kontakt i ett ojordat schuko-uttag, dock inte tvärtom. Här är det dock inget schuko-uttag utan ett Europa-uttag.

[ironi] Ja, vilken bra idé![/ironi]

Det är fler skillnader på en schuko-kontakt och en Europa-kontakt än skyddsjorden. För att en apparat skall kunna förses med Europa-kontakt måste den vara dubbelisolerad och får inte dra mer än 2,5A.

Det är alltså inte någon speciellt bra idé att bygga en adapter eftersom höljet kan bli strömförande.

Det enda rätta här är att ringa en elektriker och låta denne byta europauttaget mot ett schuko-uttag.

Det är också så att jag byggt antal tusen så kallade media skåp och arbetat som fibertekniker och jag vet att ofta är det inte jord framdragen till dom här skåpen och att man ofta sätter eurokontakter för att folk inte ska kunna koppla in produkter som drar en massa ström och avger värme i skåpen då dom flesta skåpen som byggs är extremt små och har dåligt luftflöde vilket det inte ser ut att vara i det här fallet.

Har man ett sådant här skåp så ägs det och utrustning ofta av en förening en hyresvärd eller rentav stadsnätet och man har inte rätt att gå in med elektriker och förändra något i det och då är ända lösningen att bygga en egen skarvsladd, då skåpen ska vara enhetliga och är byggda som dom är av en anledning.

Du har säkerligen också rätt i det du säger men det alternativet du ger går normalt sätt inte och att det e gjort som det e gjort av en anledning.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BaZZe:

Det ända som jag kan tänka på rak arm är att bygga en egen kabel med så kallad apparat kontakt i ena änden och schuko kontakt i andra änden
Som ovanstående beskrev så är det du försöker koppla in jordat men uttaget är ojordat och en annan kontakt.

Alltså följande:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag-Strombrytare-och-Dimme...
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Stromforsorjningssladd/Sladd...

Du kan alltid koppla in en jordad schuko kontakt i ett ojordat uttag men aldrig tvärtom.

Sen kortar du ner kabeln till lämplig längd och så har du ett uttag du till och med kan koppla in ett gren uttag i om du skulle behöva.
Och svaret är kort och gott nej man behöver inte vara elektriker för att göra det ovan eftersom det inte är en så kallad fast installation, utan det är något man får göra själv samma som att sätta en strömbrytare på en lampkabel t.ex..

Det du föreslår är inget man får göra själv och är inget en elektriker får göra heller då det på alla sätt och vis bryter mot el-lagen, man får inte idag göra nyinstallationer med ojordade uttag förutom just EU-uttag då endast dubbelisolerade apparater kan anslutas i dem.
Dessutom får man absolut inte ha ett jordat uttag i samma rum som ett ojordat schuko vilket det troligtvis blir med din adapter.

Säger inte att det inte kommer fungera, TS adapter verkar ha ett hölje av plast och skulle säkert fungera i just detta fall men adaptern uppfyller troligen inte kraven med dubbelisolering eftersom den har en jordad kontakt så rätt blir det aldrig.

Skrivet av BaZZe:

Det är också så att jag byggt antal tusen så kallade media skåp och arbetat som fibertekniker och jag vet att ofta är det inte jord framdragen till dom här skåpen och att man ofta sätter eurokontakter för att folk inte ska kunna koppla in produkter som drar en massa ström och avger värme i skåpen då dom flesta skåpen som byggs är extremt små och har dåligt luftflöde vilket det inte ser ut att vara i det här fallet.

Har man ett sådant här skåp så ägs det och utrustning ofta av en förening en hyresvärd eller rentav stadsnätet och man har inte rätt att gå in med elektriker och förändra något i det och då är ända lösningen att bygga en egen skarvsladd, då skåpen ska vara enhetliga och är byggda som dom är av en anledning.

Du har säkerligen också rätt i det du säger men det alternativet du ger går normalt sätt inte och att det e gjort som det e gjort av en anledning.

Du är säkert duktig som fibertekniker, men jag hoppas verkligen ni inte gör sånna här olagliga och potentiellt farliga lösningar ute hos kund.

Tycker även man ska vara försiktig med vad man rekomenderar för lösningar på ett internetforum när man inte känner personen i fråga.
En ny dubbelisollerad 12V adapter med apparat-kontakt som länkades för drygt 300 spänn är bästa, enklaste och billigaste lagliga lösningen för TS.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Det är också så att jag byggt antal tusen så kallade media skåp och arbetat som fibertekniker och jag vet att ofta är det inte jord framdragen till dom här skåpen och att man ofta sätter eurokontakter för att folk inte ska kunna koppla in produkter som drar en massa ström och avger värme i skåpen då dom flesta skåpen som byggs är extremt små och har dåligt luftflöde vilket det inte ser ut att vara i det här fallet.

Har man ett sådant här skåp så ägs det och utrustning ofta av en förening en hyresvärd eller rentav stadsnätet och man har inte rätt att gå in med elektriker och förändra något i det och då är ända lösningen att bygga en egen skarvsladd, då skåpen ska vara enhetliga och är byggda som dom är av en anledning.

Du har säkerligen också rätt i det du säger men det alternativet du ger går normalt sätt inte och att det e gjort som det e gjort av en anledning.

Okej, vi har alltså tre alternativ:

  1. Byta eluttag

  2. Byta nätadapter

  3. Bygga skarvsladd

Ett av dem är olagligt och potentiellt farligt, ett annat kanske bryter mot avtalet man tecknat med bredbandsleverantören eller hyresvärden. Alltså är den enda godkända lösningen att byta nätadapter.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Det du föreslår är inget man får göra själv och är inget en elektriker får göra heller då det på alla sätt och vis bryter mot el-lagen, man får inte idag göra nyinstallationer med ojordade uttag förutom just EU-uttag då endast dubbelisolerade apparater kan anslutas i dem.
Dessutom får man absolut inte ha ett jordat uttag i samma rum som ett ojordat schuko vilket det troligtvis blir med din adapter.

Säger inte att det inte kommer fungera, TS adapter verkar ha ett hölje av plast och skulle säkert fungera i just detta fall men adaptern uppfyller troligen inte kraven med dubbelisolering eftersom den har en jordad kontakt så rätt blir det aldrig.

Du är säkert duktig som fibertekniker, men jag hoppas verkligen ni inte gör sånna här olagliga och potentiellt farliga lösningar ute hos kund.

Tycker även man ska vara försiktig med vad man rekomenderar för lösningar på ett internetforum när man inte känner personen i fråga.
En ny dubbelisollerad 12V adapter med apparat-kontakt som länkades för drygt 300 spänn är bästa, enklaste och billigaste lagliga lösningen för TS.

Skrivet av zarkov:

Okej, vi har alltså tre alternativ:

  1. Byta eluttag

  2. Byta nätadapter

  3. Bygga skarvsladd

Ett av dem är olagligt och potentiellt farligt, ett annat kanske bryter mot avtalet man tecknat med bredbandsleverantören eller hyresvärden. Alltså är den enda godkända lösningen att byta nätadapter.

Eftersom jag fått så många emot mig får vi helt enkelt börja på ruta 1,
Vi börjar med att gå in och läsa på elsäkerhetsverket, https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-i-he...

Där står det:
Exempel på vad du får göra själv
Montera skarvsladdar
Montera sladdströmbrytare och stickproppar
Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar

När vi nu fått det avklarat går vi vidare till nästa del,
Det du pratar om med ojordat är FASTA installationer, samma med om man jordar ett uttag som är utanför badrum eller kök ska alla uttag jordas på samma våningsplan, det har ingenting att göra med att bygga en skarvsladd som är ojordad, DÄREMOT SÅ ÄR DET FEL OM MAN SEDAN TAR DEN SLADDEN OCH ANVÄNDER DEN I ETT JORDAT UTTAG NÅGON ANNANSTANS ÄN I DET SKÅPET.

Återigen du pratar om fastinstallation vilket en skarvsladd inte är.
Korrekt med det med dubbelisolation samtidigt finns det mångt och mycket som säljs idag med europakontakt i båda ändar som inte uppfyller den standarden i kabeln även om själva enheten i änden stödjer det, detta har uppkommit då det finns mycket byggvaruhus som säljer ej material från okända märken som är alldeles för dåligt gjorda.

Nu får du faktiskt ta och ge dig varför skulle jag ställa mig och bygga något sådant till någon när jag är ute och arbetar och vad har det med mitt fiber arbete att göra??, jag monterar europa kontakter MEN där sitter bara en plastbit som begränsar en schuko kontakt till en europa så tar du av plastbiten så vips så har du ett schuko uttag, anledningen till att vi gör så är för att vi oftast inte vill ha för strömsaftiga saker i skåpen då medianskåpen är små med dåligt ventilerade och inte gjorda för att husera datorer, till skillnad från TS skåp som verkar vara av den lite större varianten.

Absolut jag gav förslaget men sedan får ju personen i andra änden själv känna om den besitter kunskapen för att göra det eller inte och jag har aldrig påstått att det inte skulle vara en rimligare lösning att köpa en färdig ny strömadapter till den, sen kan man ju också fråga sig kvalitén på strömadaptern man byter ut till för dom pengarna men det är en annan femma.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Somsagt det är lite patent att bygga på det viset det har jag inte sagt något annat om men olagligt är det absolut inte, som jag sa ovan finns det betydligt mer undermåliga produkter som säljs på diverse byggvaruhus som inte ens färdig konstruerade håller en hög standard när det kommer till el, där kan du t.ex. välja att gå ut och kolla på t.ex. Svanströms el på youtube där han visar upp brända säkringar från diverse byggvaruhus som folk haft hemma där det gått åthelvete.

Kan även tillägga att det jag länkade först hade endast en kabel area på 0,75 mm² vilket man helst inte ska använda mer än max 230V*5A=1150W, Dock kommer många gånger europauttagen att tacka nej vid över 1000watt då dom inte är designade för höga watt antal och ofta inte säkrade mer än 5-6A 5A du kan även titta i ditt säkringsskåp hur mycket uttagen i det skåpet är säkrade med eller vilken säkring det går på.

Självklart ska man inte ge sig på något av ovan om man inte har kunskapen till det.

Samtidigt kan jag inte säga hur många gånger man varit hemma hos folk och just sätt egen byggda skarvsladdar med diverse i ändarna som fungerar hur bra som helst och har gjort i tiotals år, men AO är ju att man har en kabelarea som är grov nog för så mycket ström som kommer nyttjas, att man inte skalar upp för mycket utan all koppar ska vara intryckt så den inte syns eller kan nudda något annat, att man ordentligt skruvar fast dragavlastningen på kabelns ytterhölje och inte på innerledarna.

Med detta ovan sagt tycker jag diskussionen kan vara avklarad och hoppas att ni ovan tar er tiden att läsa detta precis som jag läst erat.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BaZZe:

Eftersom jag fått så många emot mig får vi helt enkelt börja på ruta 1,
Vi börjar med att gå in och läsa på elsäkerhetsverket, https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-i-he...

Där står det:
Exempel på vad du får göra själv
Montera skarvsladdar
Montera sladdströmbrytare och stickproppar
Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar

Du tänker fel här.
Montera en skarvslad innerbär att stoppa in en sladd du köpt på ICA i vägguttaget, inte att du får bygga en egen med gem och ståltråd, om man ska överdriva lite.

Ja, du får själv byta ut befintliga el-uttag och strömbrytare mot likvärdiga. dock får du får t'ex inte ens byta ut en strömbrytare mot en dimmer själv.

Reparera och byta ut trasiga delar i skarvsladdar och apparater är även det mot likvärdiga.

Ingent av det här har någon relevans för sakerna som diskuterades,
Du får också endast utföra arbeten själv om "nödvändig kunskap finns", vilket det sällan gör.

Skrivet av BaZZe:

Med detta ovan sagt tycker jag diskussionen kan vara avklarad och hoppas att ni ovan tar er tiden att läsa detta precis som jag läst erat.

Detta håller jag helt med om.

Permalänk
Inaktiv

OT:
Som Behörig (Ackrediterad numera) Elinstallatör, Certifierad starkströmselektriker och Civ. Ing Elkraft tyckte jag det var en intressant frågeställning med europauttagen (Främst när de är installerade (efter 1994) i ett rum där övriga uttag är jordade).

Elsäkerhetsverket har svarat på frågan och enligt dem är det tillåtet.

Ont:
Det förutsätter ju dock att det man ansluter är av Klass 2 (dvs har en eurokontakt/fysiskt passar i uttaget).

I detta fallet framgår inte av spänningsomvandlarens märkning om den är förstärkt-/dubbelisolerad (symbol "kvadrat i kvadrat" saknas, dito Klass II/Klass 2, med mina ögon), mao är den sannolikt inte det (Speciellt inte med tanke på att den har en jordanslutning).

Så att byta spänningsomvandlaren till en [Edit: CE-märkt och en av produkttillverkaren godkänd dito] med eurokontakt ("platt kontakt") eller byta till jordade uttag är de lösningar som är lämpliga och lagliga.

Personlig reflektion: Även om det är tillåtet att sätta Euro-uttag, så är det såklart bättre att sätta jordade uttag där det är möjligt, d.v.s. när jord finns tillgänglig i rummet: då undviker man att problem som detta dyker upp!

P.S. Även om det är fiberföreningen/Hyresvärd/stadsnätet som äger utrustningen så har hyresgästen/den boende Innehavaransvaret och är därmed fortlöpande ansvarig för att elanläggningen och utrustningen är (el)säker. D.S.

Förtydligade CE-märkning/godkännande av tillverkare
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

OT:

Så att byta spänningsomvandlaren till en med eurokontakt ("platt kontakt") eller byta till jordade uttag är de lösningar som är lämpliga och lagliga.

Får man heller inte göra då man bryter mot maskindirektivet och produktens CE-märkning...

Att byta extern nätaggregat är dödssynd i sådan sammanhang eftersom det är dom som är de största 'busarna' i alla sammanhang med oönskat utstrålning av störningar om inte alternativet av aggregatet finns av tillverkaren och är ihop-godkänd med produkten (dvs efter mätningar i EMC-hall etc.).

samma sak att 'omvandla' en apparat med jordad uttag till ojordad uttag då mycket av störningarna leds ut med skyddsjorden via EMI-filtren.

med andra ord handlar det om att köpa rätt produkt med rätt typ av uttag redan från början - eller låta elektriker installera lämpliga uttag i utrymmet...

Permalänk
Inaktiv

@xxargs:
Göra rätt från början är alltid bäst

Jag förtydligade mitt inlägg om att Spänningsaggregatet såklart ska vara CE-märkt (precis som all annan elutrustning som säljs eller förs in i Sverige/EU), samt godkänt av tillverkaren av produkten (NASen) om vi ska vara helt formella.

Sen kan det diskuteras (om det är en standardkontakt) om spänningsaggregatet/omvandlaren är en del av "maskinen" eller inte: bäst (och alltid rätt) är givetvis att ansluta den med medföljande sp.omvandlaren: då vet vi att garantin gäller och IEC 61000-serien/EMC Direktivet uppfylls.

Edit: Åter topic: Kort sagt: Tillverka inte en "Ful-sladd"!