Är polaritet viktigt på projektorlampa?

Permalänk
Medlem

Är polaritet viktigt på projektorlampa?

Hej!

Jag ska sätta i en ny lampa i projektorn som stått stilla en par veckor. När jag tog ut och kastade den gammla lampan verkar jag även ha kastat den lilla kabeln mellan projektorn och lampan. Nu när jag ska tillverka en ny så framgår inte polaritet på varken lampan eller projektor.

1. Är det viktigt? En led lampa kan gå sönder med fel polaritet men gäller det här?
2. Tips på att ta reda på rätt polaritet?

https://imgur.com/a/3lgkk

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Skrivet av Vaun:

Hej!

Jag ska sätta i en ny lampa i projektorn som stått stilla en par veckor. När jag tog ut och kastade den gammla lampan verkar jag även ha kastat den lilla kabeln mellan projektorn och lampan. Nu när jag ska tillverka en ny så framgår inte polaritet på varken lampan eller projektor.

1. Är det viktigt? En led lampa kan gå sönder med fel polaritet men gäller det här?
2. Tips på att ta reda på rätt polaritet?

https://imgur.com/a/3lgkk

jo det borde spela nån roll annars så skulle nog inte kontakten vara gjord så att den bara passar åt ett håll.
vad står det för text på vita plasten?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Vad för projektor är det?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

asså nu vet inte jag inte helt säkert men är det bara en lampa och inte någon form av krets så kan det väl inte va nån fara ? eller är jag helt ute och cyklar? iom att en lampa inte har någon polaritet så länge den får en + och en - så spelar det ingen roll från "vilket håll" dom två är kopplade.

sen kan självklart ha fel, men va även det första jag hitta när jag sökte på det (va för en tv men blir ändå samma princip antar jag)
"The lamp in your TV is an E22 120/132W 1.0 ... This is an AC lamp made by Philips. As a matter of fact all of the lamps made by Philips are AC. Alternating Current does not have polarity as the current alternates between 50-60 times a second between the two terminals."

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Vad för projektor är det?

Skrivet av norrby89:

asså nu vet inte jag inte helt säkert men är det bara en lampa och inte någon form av krets så kan det väl inte va nån fara ? eller är jag helt ute och cyklar? iom att en lampa inte har någon polaritet så länge den får en + och en - så spelar det ingen roll från "vilket håll" dom två är kopplade.

sen kan självklart ha fel, men va även det första jag hitta när jag sökte på det (va för en tv men blir ändå samma princip antar jag)
"The lamp in your TV is an E22 120/132W 1.0 ... This is an AC lamp made by Philips. As a matter of fact all of the lamps made by Philips are AC. Alternating Current does not have polarity as the current alternates between 50-60 times a second between the two terminals."

Det är en Benq w1070+

Det verkar bero på om det är en AC lampa eller DC (googlade fram liknande resultat) och det kan tydligen skilja från lampa till lampa. Men det borde stå tryckt på lampan vad det är.

Hittade fler försäljare som specar den här lampan som en AC lampa, så det borde vara chill.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Original är det Osram lampor i dem har jag för mig. borde gå att kolla upp om man orkar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Update för framtida googlingars skull.

Projektorn funkar nu fint.

Osram är original i Benq w1700+, polaritet spelar ingen roll då det är en AC lampa. Och behöver man bygga en egen kabel för att man är lika slarvig som mig så kan man sätta sig med en dremel, överflödig kabel från nätaggregat (3×2 Kontakt rekommenderas) och hylsor till kontakten på lampan.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯