Berätta om era Kodibaserade multimedia lösningar

Permalänk
Medlem

Berätta om era Kodibaserade multimedia lösningar

Jag har upptäckt att det är relativt få diskussioner kring Kodi på Sweclockers. Samtidigt känner jag på mig att vi är många som använder Kodi på ett eller annat sätt.

Själv är jag ett stort fan av Kodi och tycker de utvecklarna gör ett fantastiskt jobb! För att inte tala om gänget på LibreELEC med tillhörande community som sprider Kodi-goodness till allt fler enheter.

Med den här tråden skulle jag vilja väcka lite inspiration och idéer på Sweclockers.
Om jag får lämna lite önskemål för att vi ska hålla oss on-topic:

  • Ingen setup eller hårdvara är felaktig. Bara mer eller mindre väl vald utifrån användningsområdet

  • Vi håller oss inom Sweclockers OCH Kodis regler. Dvs. inga diskussioner om addons som tillhandahåller piratkopierat material

  • Gillar du inte Kodi och vill skriva av dig din frustration? Då kanske det finns en annan tråd för dig.

Så hur ser det ut hos mig?
Odroid C2, Raspberry Pi3 är mina enheter för Kodi.
Till att börja med lagrar jag min media på min Plex server. Jag kör även en TVHeadend backend på samma server (Esxi)

Jag har aldrig varit speciellt förtjust i plex olika klientlösningar och vill gärna slippa använda mig av Google cast eller Airplay. Därav är det Kodi som gäller för mig. Jag kombinerar enligt mig, det bästa av två världar (Plex och Kodi) med Plexkodiconnect. Det bakar in plexbiblioteket i Kodis bibliotek. Då slippar jag öppna Plex extra addon för att nå mina filmer. Jag är nämligen väldigt förtjust i Kodis bibliotek och UI överlag. Jag tycker det är mycket mer bekvämt än det UI man får genom Plex egna addon för Kodi.

TV ser jag på genom TVHeadend client i Kodi. Det ger mig möjligheten att ha både TV och egen media i en och samma enhet. Eftersom jag kör min TVHeadend på min server så behöver jag inte administrera en backend för varje enhet.

Hårdvarumässigt så har jag en 60" Samsung 4k TV i vardagsrummet samt en 48" Sony 1080p TV i sovrummet.
Till 4k tvn använder jag en Odroid C2 med LibreELEC (minimal linux dist med Kodi). Odroiden gör ett fantastiskt jobb!
I sovrummet där jag saknar 4k räcker det gott med en Raspberry Pi 3 som är lite överklockad för bättre flyt i Kodi.

Både Raspberry Pi och Odroid har jag i princip samma setup på. Dessutom fungerar HDMI CEC väldigt bra på båda. Då kan jag styra dem med TV-fjärren och även confa egna binds till olika knappar. T.ex starta Twitch med en knapp.

Hur använder ni Kodi? Spelar ni upp från era Plex/Emby servrar? Låter ni bli Plex/Emby och matar in materialet direkt i Kodi via nätverksdelningar? Jag är nyfiken och hoppas att fler vill dela med sig!

Permalänk
Medlem

OpenElec på gammal Asus EEE-box (EB1021) med gamla AMD Zacate, klarar 1080p och TrueHD ljud etc, tjänat mig väl sen juni 2011.
Kommer det något liknande med Ryzen 2200G eller 2400G för en rimlig penning så kommer det vara svårt att hålla tillbaka köpfingret.
Ja ska ev. migrera till LibreElec men bökigt att ställa in och skanna bibliotek, tar ju ett tag.

Media lagras på en Synology DS1812+ som delar ut över SMB helt enkelt.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

OpenElec på gammal Asus EEE-box (EB1021) med gamla AMD Zacate, klarar 1080p och TrueHD ljud etc, tjänat mig väl sen juni 2011.
Kommer det något liknande med Ryzen 2200G eller 2400G för en rimlig penning så kommer det vara svårt att hålla tillbaka köpfingret.
Ja ska ev. migrera till LibreElec men bökigt att ställa in och skanna bibliotek, tar ju ett tag.

Media lagras på en Synology DS1812+ som delar ut över SMB helt enkelt.

Förstår bekymret. Borde väl dock gå att ta en backup på biblioteket? Nu hjälper detta inte dig ännu, men i LibreELEC kan man ta en fullständig backup på installationen för att sedan spara på t.ex nätverksutdelning eller usb minne Har en backup fil jag använder när jag nyinstallerar LibreELEC åt t.ex Familj eller vänner. Då slipper man ställa in språk o allt varje gång

Permalänk
Medlem

@pwntato:

Jag kör LibreELEC + Kodi på en hemmabyggd htpc (AMD Fusion) med några år på nacken. Filmer och TV-serier har jag på en Synology-NAS som Kodi kommer åt via NFS. Det är en ganska basic lösning som har fungerat utan några problem i flera år.

För ett tag sedan tryckte jag in en Chromecast i TV:n också för att enkelt kunna kolla på SVT Play, youtube och liknande. Tidigare gjorde jag det via Kodi-plugins men det fungerade inte så bra. Jag har ingen digitalbox eller liknande utan TV:n (50" LG plasma) fungerar bara som en datorskärm.

I och med det har jag testat Plex också, så jag har en Plex-server snurrande på min stationära dator som kommer åt samma material på NAS:en. Då kör jag Plex-appen på en mobil eller padda och castar materialet till TV:n. Det fungerar också bra, så nu är jag lite i valet och kvalet om jag skall köra vidare med Kodi eller hoppa över till Plex istället.

Jag förstår inte riktigt vitsen med att köra en Plex-server med Kodi som gränssnitt dock? Använder du Plex för att indexera och transcoda då eller varför kör du inte bara in materialet i Kodi direkt?

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem

@Blitzer: Jag provade att köra in allt i Kodi direkt parallellt med en plex. Det som inte tilltalade mig var att ibland kunde en film indexeras perfekt av Kodi, men inte av Plex. Eller tvärtom. Då var det bättre att köra Plex i mitt fall, men att genom PKC synca Kodis databas mot mitt plexbibliotek så jag slipper appar eller speciella skins.

Dessutom slipper jag göra allt jobb med biblioteket flera gånger eftersom jag har fler än en Kodi enhet.
Jag är totalsåld på Kodis UI så för mig är det toppen att kunna komma åt plex direkt därifrån. Så det bästa av två världar

Permalänk
Medlem

Kodi på ett gäng Win 7 & 10-datorer, Kodi på 2 st Pi B, 1st Pi 3B & 1 Pi 3B+, Kodi på en gammal ION 3D 152, Kodi på en nyare J3160 (klarar 4k och Hevc) allt streamas över nätverket från central lagring (ingen Plex eller annat klydd).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Kör OSMC på en RPi i vardagsrummet som är kopplad till en Synology-NAS. Funkar utmärkt.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

@MatteN: Hur hanterar du alla bibliotek då? Eller har du en delad databas? Läst en del om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

@MatteN: Hur hanterar du alla bibliotek då? Eller har du en delad databas? Läst en del om det

MariaDB

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Intressant, hur sker detta, kan du skicka lite mer info/guide, försökte googla om att organisera filer via databas till kodi men fann inget vettigt hmm.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

I vardagsrummet är det Nvidia Shield med SPMC som styr. I sovrummet en Pi 3 med Libreelec.
Film och serier på Synology NAS.
Har ingen 4k tv utan kör med en gammal LG plasma.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k delid @ 4.8ghz | Noctua NH-D15
ASUS Maximus Hero X | Corsair 32gb 3000Mhz | EVGA GTX 1080ti SC Black Edition
NAS: Ryzen 3 3200g | Asus Prime X370 Pro | Kingston 8gb ECC | 4x4tb WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Intressant, hur sker detta, kan du skicka lite mer info/guide, försökte googla om att organisera filer via databas till kodi men fann inget vettigt hmm.

Lite knepigt att komma igång med du får googla på MySQL eller Maria DB, båda använder MySQLprotokollet.
Annars kan du kolla på Emby, enklare.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Intressant, hur sker detta, kan du skicka lite mer info/guide, försökte googla om att organisera filer via databas till kodi men fann inget vettigt hmm.

Finns lite i Kodi's wiki:
https://kodi.wiki/view/MySQL/Setting_up_Kodi

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kodi på Nvidia Shield med Emby som backend körandes på en Freenas Server i garderoben.

Permalänk

Kör kodi till min tv, se min konfiguration nedan. Alltid varit nöjd, uppdaterar till den senaste Kod konfigurationeni så ofta jag hinner. Har inte haft några problem med något format förutom HEVC tills jag köpte 1050 kortet. sedan dess har allt flutit som det ska.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Medlem

Kör sedan 2015 osmc (kodi17.3) på pi 2. Använder telefonen som fjärrkontroll. Tycker det är mycket enkelt och smidigt att kolla film/serier (frugan klarar till och med av det 😀).
Kul att många fortfarande kör plasma. Det gör jag med, en LG 60" och ett 5.1 system till de.
Har ingen server eller liknande som många andra här har utan betalar för realdebrid.

Det jag saknar är att kunna se på tv i den. Hade varit skönt att ha allt i ett, speciellt eftersom jag har tivo (adjektiven räcker inte till för att beskriva hur kass den boxen är). Finns det någon lösning att kunna se tv genom kodi?

Har på senare tid stött på problem med dessa x265(hevc) filer som pajen inte klarar av att spela upp. Någon som har ett tips på en annan enhet som klarar av detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen52:

Har på senare tid stött på problem med dessa x265(hevc) filer som pajen inte klarar av att spela upp. Någon som har ett tips på en annan enhet som klarar av detta?
Skickades från m.sweclockers.com

Pi 3B+ klarar hevc om inte bitraten är alltför hög.
Annars kör jag LibreELEC på ett J3160 med ssd & 8GB RAM, klarar 4k & x265 (har både HDMI 2 & Displayport).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Jag har upptäckt att det är relativt få diskussioner kring Kodi på Sweclockers. Samtidigt känner jag på mig att vi är många som använder Kodi på ett eller annat sätt.

Själv är jag ett stort fan av Kodi och tycker de utvecklarna gör ett fantastiskt jobb! För att inte tala om gänget på LibreELEC med tillhörande community som sprider Kodi-goodness till allt fler enheter.

Med den här tråden skulle jag vilja väcka lite inspiration och idéer på Sweclockers.
Om jag får lämna lite önskemål för att vi ska hålla oss on-topic:

  • Ingen setup eller hårdvara är felaktig. Bara mer eller mindre väl vald utifrån användningsområdet

  • Vi håller oss inom Sweclockers OCH Kodis regler. Dvs. inga diskussioner om addons som tillhandahåller piratkopierat material

  • Gillar du inte Kodi och vill skriva av dig din frustration? Då kanske det finns en annan tråd för dig.

Så hur ser det ut hos mig?
Odroid C2, Raspberry Pi3 är mina enheter för Kodi.
Till att börja med lagrar jag min media på min Plex server. Jag kör även en TVHeadend backend på samma server (Esxi)

Jag har aldrig varit speciellt förtjust i plex olika klientlösningar och vill gärna slippa använda mig av Google cast eller Airplay. Därav är det Kodi som gäller för mig. Jag kombinerar enligt mig, det bästa av två världar (Plex och Kodi) med Plexkodiconnect. Det bakar in plexbiblioteket i Kodis bibliotek. Då slippar jag öppna Plex extra addon för att nå mina filmer. Jag är nämligen väldigt förtjust i Kodis bibliotek och UI överlag. Jag tycker det är mycket mer bekvämt än det UI man får genom Plex egna addon för Kodi.

TV ser jag på genom TVHeadend client i Kodi. Det ger mig möjligheten att ha både TV och egen media i en och samma enhet. Eftersom jag kör min TVHeadend på min server så behöver jag inte administrera en backend för varje enhet.

Hårdvarumässigt så har jag en 60" Samsung 4k TV i vardagsrummet samt en 48" Sony 1080p TV i sovrummet.
Till 4k tvn använder jag en Odroid C2 med LibreELEC (minimal linux dist med Kodi). Odroiden gör ett fantastiskt jobb!
I sovrummet där jag saknar 4k räcker det gott med en Raspberry Pi 3 som är lite överklockad för bättre flyt i Kodi.

Både Raspberry Pi och Odroid har jag i princip samma setup på. Dessutom fungerar HDMI CEC väldigt bra på båda. Då kan jag styra dem med TV-fjärren och även confa egna binds till olika knappar. T.ex starta Twitch med en knapp.

Hur använder ni Kodi? Spelar ni upp från era Plex/Emby servrar? Låter ni bli Plex/Emby och matar in materialet direkt i Kodi via nätverksdelningar? Jag är nyfiken och hoppas att fler vill dela med sig!

Lite nyfiken på hur Odroid C2 hanterar 4k material? Fixar den 4k, HDR, ~80Mbps, Atmos?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Pi 3B+ klarar hevc om inte bitraten är alltför hög.
Annars kör jag LibreELEC på ett J3160 med ssd & 8GB RAM, klarar 4k & x265 (har både HDMI 2 & Displayport).

Okey, har bara behov av 1080p för tvn klarar inte mer.
Får testa att köpa en pi 3b+. Man kan väl använda case, laddare m.m från pi2?
Filerna är ju inte jätte stora, 0,6gb för ett 20mins avsnitt. Vet inte vad bitraten ligger på, men den lär väl palla att spela upp det smärtfritt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av elhund:

Kodi på Nvidia Shield med Emby som backend körandes på en Freenas Server i garderoben.

Kodi på Nvidia Shield och Unraid Server i garderoben. Nvidia Shield är, vad jag vet, den enda apparaten du kan spela 4K UHD + HDR + ATMOS med KODI. Klarar inte ens datorn utan massa bökande.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Länge kört Kodi på en HTPC/Gaming-PC i vardagsrummet (denna används även för lagring av media). Men har nyligen börjat peta runt i en Android TV-box och SPMC. Sugen på att införskaffa en NAS, så man slipper ha HPTC:n på konstant, då den drar lite väl mycket ström.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell: Den fixar 4k@60fps, dock ej HDR. Då är det Amlogics S905X du behöver. De hittar du i många androidboxar eller i Libre computers "LePotato". Kostar nån hundring mer än Odroid C2

Permalänk

Jag kör Kodi på Vero 4k (OSMC) och har bara en vanlig win7 och delat ut mappar med SMB lite snabbt för att testa, men det flyter på så otroligt bra att jag kör vidare såhär.....ser inget behov för fstab eller annat.

Har kört ps3/universal media server i typ 15 år men var tvungen att ta ett val nu efter uppgradering til Atmos och UMS fixar inte audio passthrough.

Tror detta kan vara ett av dom desidert bästa köp jag nånsin gjort - alla kategorier. Allt funkar, det är snabbt, massa add-ons om man vill, snyggt, bra bild/ljud - kanoners!

/edit/

Ja så jag kör alltså win7 via ethernet inn i brandväggen (Fortinet 60E) och så därifrån til Veron. Shared mappar i win7, plockas upp i Kodi via SMB.

HDMI från Vero4k inn i Yamaha 3060 - ut til Kuro 50" och JVC projektor (3060 har 2 hdmi ut)
Kör 5.1.4 ljud och DD-surround upsampling när median inte har Atmos.

Fjärrkontrollen använder RF vilket är grymt då man kan ha den bakom ryggen och klicka runt och det är snappy och fint!

Permalänk
Medlem

Jag har en äldre NUC från Gigabyte (Brix) med Windows 8 där jag kör Kodi som drar mediat från en NAS. Jag kör också Plex vid det tillfällena jag vill streama samma media till telefoner/surfplattor. För att hålla Watched och Rate i sync kör jag Trakt-plugin på båda plattformarna.
Kodi styr jag med en iPad och app som heter Constellation (fungerar till Kodi trotts att den heter XBMC)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

VORKE Z6 Plus med LibreELEC för 4K HDR. Allt annat material spelas upp via apparna i smar-tvn

Permalänk
Medlem

LibreELEC (har även kört OpenELEC) med PlexKodiConnect på RPi3, kör sedan Plex-backend som plugin under FreeNAS på min serverburk. Kontrollerar Kodi med LG-TV'ns fjärr över HDMI-CEC till vardags, samt med Kore på min smartphone när jag behöver mata in text.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Finns nackdelar med detta också. I och med att databasstrukturen ändras mellan versioner (givetvis) så behöver man köra samma kodi version på samtliga enheter som ansluter till databasen.
Dvs ej rekommenderat för alla. Jag tex har en Nvidia shield som daily driver med aktuell stabil version av Kodi v17.x. Sen har jag en Intel NUC som jag kör arch på och kompilerar ibland senaste developer versionen för att testa samt dualbootar till stabil version av kodi. Har även en raspberry pie som kör libreelec. Det vore inte gångbart att dela SQL mellan dessa för mig.
Ser man till att bara köra stabil aktuell version på alla enheter och hålla dem uppdaterade samtidigt är det dock en bra lösning. Bästa lösningen kanske.

Emby/Plex med plugins är mindre huvudvärk ifall man har flera enheter. Dock ingen aning vilken av dem som är bäst prestandamässigt.
Har testat båda som hastigast bara.
Jag hade helst kört delad SQL själv, men det känns inte gångbart tyvärr, för mig.