RetroLAN: Brain Drain II i Partille Arena 16-18 mars 2018

Permalänk
Entusiast

11 dagar kvar woho!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

11 dagar kvar woho!!!!

Ska bli fet-skôj!
Hur ser det ut med deltagandet så långt?
Får det till 17st. deltagare om jag inte räknat galet på antal biljetter som återstår...

https://lan.bignetwork.se/wg18/orders/new

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Entusiast

@krigelkorren: Det stämmer. Så om du känner någon eller några som du kan dra med med så hade det varit toppen.

Permalänk
Entusiast

Nu på fredag smäller det!!!!

Glöm inte att vi kommer att ha en spel turnering som pågår under hela lanet. Vi kommer att spela 4 olika spel som kommer att tillkännages på fredag. 1 spel på fredag. 2 på lördag och det sista spelet på Söndag.

Första pris är ett 3dfx voodoo2 12mb
Andra pris är ett 3dfx voodoo2 8mb.
Tredje pris en jolt.

Permalänk
Permalänk
Entusiast

@pa1983: Det gör vi!!!!

Permalänk
Entusiast

Kom ihåg att låsa era biljetter så att ni får entrekoden

Permalänk
Entusiast

Då var det dags för avfärd. Räknar med att vara framme runt tio halv elva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Sexigt!

Jag lyckades få tag på följande från en kollega på jobbet:
Celeron 433 MHz (Mendocino) @ 540 MHz. Dessa Celeron har 128 kB cache som körs i samma frekvens som CPU:n, så de spöar en Pentium II i samma frekvens i många om inte alla fall!
320 MB SDRAM (PC100 vill jag minnas) (2x128MB, 1x64MB)
ATI Rage Pro 128 + Voodoo2
Creative SoundBlaster -- osäkert vilket, men det ska tas reda på
Intel PRO/100+ Dual Port Server Adapter nätverkskort

Jag tog ut hårddiskarna och ska slänga in en IDE till SD-adapter istället. Diskarna är rätt döende nuförtiden

Ett par bilder:

https://i.imgur.com/HxxDfKC.jpg
https://i.imgur.com/OHZngMG.jpg

Riktigt najs!

En fråga, undantaget VooDoo-kortens kultstatus och SLI funktionaliteten vill jag minnas att jag tyckte att Rage 128 Pro generellt sett var bättre kort än VooDoo 2 och tidigare, vad är din uppfattning?

-Rage 128 Pro (32MB) är ju ett mycket modernare kort (och 32-bits färger dessutom) så det är inte konstigt att det borde varit ett bättre kort men VooDoo2 korten hängde med väldigt länge tack vare Glide API:t med tanke på vad som skedde på marknaden vid tiden.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Riktigt najs!

En fråga, undantaget VooDoo-kortens kultstatus och SLI funktionaliteten vill jag minnas att jag tyckte att Rage 128 Pro generellt sett var bättre kort än VooDoo 2 och tidigare, vad är din uppfattning?

-Rage 128 Pro (32MB) är ju ett mycket modernare kort (och 32-bits färger dessutom) så det är inte konstigt att det borde varit ett bättre kort men VooDoo2 korten hängde med väldigt länge tack vare Glide API:t med tanke på vad som skedde på marknaden vid tiden.

Jag vill minnas att jag provade båda, och fick bättre flyt med VooDoo-kortet. Jag testade då främst Unreal Tournament!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Jag vill minnas att jag provade båda, och fick bättre flyt med VooDoo-kortet. Jag testade då främst Unreal Tournament!

Förvånar mig egentligen inte, det finns ju en uppsjö av drivrutiner för olika ändamål när det gäller VooDoo 2 kort,
helt magiskt vad de lyckades åstadkomma med endast 8-12MB grafikminne på den tiden!
Har även läst mig till att det skall gå att få DOOM 3 att rulla (t.o.m. hyfsat) på VooDoo 2 men jag antar att det är SLI som gäller då och grafiken lär inte vara något att skryta med.

https://forums.guru3d.com/threads/doom-3-on-voodoo-2.185354/

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Entusiast

Så då var det över för den här gången. Längtar redan till nästa Lan som kommer att ske i Halmstad.

Kul att alla verkade vara nöjda och ha haft kul

Axman som var med på lanet skrev en trevlig artikel på 64bits.se

https://www.64bits.se/guider/braindrain-wintergate18/index.ph...

Permalänk
Entusiast

Funderar på att ha lite retrospelskvällar över teamspeak. Spela Quake2, 3, Unreal Tournament osv. Vi använder våra gamla maskiner så klart. Tex, fredagar eller lördagar efter 20.00. Pa1983 som var med på lanet har teamspeakservrar som är redo. Någon som är på?

Permalänk
Entusiast

Här är versionen av teamspeak som vi använder oss av:

http://ftp.4players.de/pub/hosted/ts3/archives/ts2/releases/

ts2_client_rc2_2032.exe

Kommer gå ut med info om vilka spel och vilka versioner av spelen som behövs

Permalänk
Entusiast

De som är intresserade får skicka PM till mig så delar jag ut info om server mm

Permalänk
Entusiast

Då blir det lite spel i morgon kväll 20.00 Tänkte börja med lite Quake3 version 1.32.
Skicka Pm ifall ni vill vara med

Permalänk
Entusiast

@Necrodude: På lördag kväll efter 20.00 tänker vi köra lite Unreal Gold Coop eller Unreal Tournament DM över teamspeak. Alla är välkomna,

För info hur man kommer in på teamspeak gå in här

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1516179-kom-och-spela-...

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Skulle va lite kul, om man fick ihop en gäng.
Måste dock inskaffa retro dator.

Är CRT skärm ett krav?! för det är nästan vansinne
En LCD med VGA måste väl ändå ses som retro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

Skulle va lite kul, om man fick ihop en gäng.
Måste dock inskaffa retro dator.

Är CRT skärm ett krav?! för det är nästan vansinne
En LCD med VGA måste väl ändå ses som retro!

Har du inte CRT eller som jag ofta inte kan släpa med dig CRT så är 15, max 17" LCD OK, brukar var 5:4 skärm.
Det är alltid några LCD på varje lan, jag kör en 17" samsung som går ner i en väska, om möjligt tar jag med mig min 15 CRT.

Skulle tro det blir 30 pers eller så, bar det på första lanet sisst, kanske mer har inga exakta uppgifter.

Permalänk
Medlem

Blir en utmaning at skrapa ihop komponenter.
Skulle helst vilja ha en Slot 1 PIII med nVidia RIVA TNT/2.
Alt. Matrox G400 med 2 x Voodoo2 SLI.
Änligen har man råd att maxa minne.

Är det lite relax krav på chassi och nätagg? (har en Antec 900 som bara står; har överväg skänkes eller tippen ett par gånger) Hitta ett äldre Liamli chassi är annars en utmaning, nätagg från den tiden är väl lite jobbigt men går väl.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av riche:

Blir en utmaning at skrapa ihop komponenter.
Skulle helst vilja ha en Slot 1 PIII med nVidia RIVA TNT/2.
Alt. Matrox G400 med 2 x Voodoo2 SLI.
Änligen har man råd att maxa minne.

Är det lite relax krav på chassi och nätagg? (har en Antec 900 som bara står; har överväg skänkes eller tippen ett par gånger) Hitta ett äldre Liamli chassi är annars en utmaning, nätagg från den tiden är väl lite jobbigt men går väl.

Vi har hyrdatorer att hyra. Det går även att köpa datorn om man vill efter lanet.

Vilken nätdel du har är för mig skit samma. Vi vill att datorerna skall se ut att vara från innan milleniumskiftet.

man kanju ta ett nyare chassi och modifiera det så att det ser gammalt ut. Spray tex

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

Blir en utmaning at skrapa ihop komponenter.
Skulle helst vilja ha en Slot 1 PIII med nVidia RIVA TNT/2.
Alt. Matrox G400 med 2 x Voodoo2 SLI.
Änligen har man råd att maxa minne.

Är det lite relax krav på chassi och nätagg? (har en Antec 900 som bara står; har överväg skänkes eller tippen ett par gånger) Hitta ett äldre Liamli chassi är annars en utmaning, nätagg från den tiden är väl lite jobbigt men går väl.

Jag har typ inga med gamla nätdelar, eller ja äldre än 10 år.

Jag köpte ett FSP 360W PS2 på Conrad, 80+ bronze.
Coile whinar en del men ser annars retro ut, ej målat osv.
Problemet är ofta klen +5V lina, mest problem på Athlon system än intel system.
Kan se det i detta galleriet om du scrollar ner en bit.
https://www.sweclockers.com/galleri/14677-amd-k6-2-voodoo2-so...

Mina andra systrem har typ modifierade nätdelar från HP i3 maskiner eller äldre Corsair nätdelar och sånt.

Har bara ett system med orginal nätdel och det är en Digital Alpha maskin så ej x86.

Personligen hade jag letat efter något begagnat Seasonic med 25A+ på +5V linan, dom verkar klara en del i alla fall.
Moderna budget nätdelar kan man nästan döda på säg en Athlon prolle så en 20W Pentium 3 är betydligt enklare att dra runt på en 20A eller så.

Permalänk
Medlem

Nice är det.

Idag så är ett Voodoo II 12 Mb fixat.
(nästan samlarobjekt *pust*) Kan t.o.m. ha lyckats få ihop en SLI setup.

Men får se om jag får ihop en dator.
Om jag gör det får vi se om jag är lika seriös och kompilerar om QIII (skulle vara lite kul).

Permalänk
Medlem

@riche
Tanka min version av Q2 och Q3 kompilerat med VS2005, sista att stödja windows 98 SE.
Orörd källkod, bara kompilerat med en modernare kompiler och mer optimeringar.
https://www.dropbox.com/sh/0c0i9syjk9l6hrs/AAAJhTvWpuw0xPN3a6...

Kör NO-SSE versionsen då den fungerar på alla processorer vad jag märkt, SSE versionen ger igen fördel vad jag märkt utan var mest för mitt eget testande.
Skillnaden var att jag tvingade kompilern att generera SSE kod om möjligt, verkar dock inte blivit så, i alla fall igen av betydelse MEN binären kräver dock en CPU med SSE för att köras då den kollar efter det.

5-10% bättre FPS bör det ge.

Tror jag stoppade i en readme fil där som förklarar allt men det är rätt enkelt, copy and past i princip efter du patchat upp spelen till sissta offeciela versionen.

För voodoo2 rekommenderar jag vanilla 3.02.02 drivisar, snabbast för mig på alla burkar, kör en K7 moddad version av dom med på Athlon riggen annars hänger den sig vid skrivbordet efter booten.

Vissa gillar Fastvoodoo men värt att tänka på är att dom drivisarna överklockar Voodoo2 korten från 90 till 93Mhz, inget jag rekommenderar och klockar man ner till standard 90Mhz så förlorade både min K6-2+ och Athlon 800 fps i spel och poäng i 3dmark2000.

Permalänk
Medlem

@pa1983: ska prova när jag får ihop det...

Är för övrigt ett litet hemligt fan av Fabien Sangland
http://fabiensanglard.net/quake3/

Tänker inte ge mig på nån typ av OC

Permalänk
Medlem

Dator säkrad! Får se lite hur det blir med nätagget.
Jag har inga bra verktyg hemma.

Blev en PIII 450 Mhz med 440BX på moderkortet, 3x 128 Mb RAM (hade max 64 själv på den tiden...).
Nvidia TNT AGP.
2 x 3dfx Voodoo II 12 Mb )

...saknar dock SLI kabel just nu...
Nån som har en i fickan?

Permalänk
Medlem

@riche

Du kan nog köpa ett modernt nätag för en P3 som den annars har electromyne gamla nätag med stark +5V lina.
Hade aldrig köpt nytt under 20A på +5V linan, testade ett budget CM för 500kr med 20A men det orkar inte med min Athlon 800Mhz CPU utan det blir varmt och +5V linan droppade ner mot 4.7V sedan stängde jag av den.
Coil whine är ett problem jag märkt att många nyare agg lider av vid hård +5V last och lite +12V även agg som annars inte lider av coil whine i moderna datorer.

electromyne sida hittar du här, engelsk länken och dom har agg både 20 pins och 24 pins med starkare +5V lina.
http://www.electromyne.de/public/start.aspx?suid=11565&zid=32...
Dom skickar ASAP så jag brukar ha delar efter 4 dagar.
Dom har alla grejor på ebay som sagt så tar det den vägen.
Har ett Chiftech 360W nätdel på väg från dom med 35A på +5V linan själv för ett Socket A bygge.

Dom är väl inte gratis tyvärr men man slipper krusa folk som lovar att skicka grejor eller ska komma förbi med grejor men aldrig gör trots att man betalar för det.
Så för mig är det rätt nice att ha grejorna inom några dagar och testade att dom fungerar.

Själv har jag använt nya eller ca 10 år gamla nätdelar typ Corsair märkta Seasonic då dom har starkare +5V lina än dagens agg men fortfarande lite för klen för tex Socket A.
För min ena Socket A rigg tog jag en ur en märkesdator med första gen i3 som hade ett riktigt bra +5V rail på det agget men det finns tyvärr inget bra substitut för starka +5V linan gammal agg hade när riggarna börjar bli törstiga.

Sitter ett 750W Corsair agg med 25A på +5V linan i min P3 1.4Ghz men den drar väl typ 32W den CPU'n så väldigt strömsnål.

Men som sagt P3 är snälla då moderna agg fungerar bättre då processorerna ofta ligger runt 30W.

Så du kan köpa både nytt och begagnat, undvik dock CM's budget agg, horribel +5V lina märke jag.
Testade ett FSP agg i min AT burk men det lider av extrem coil whine istället.

Föresten Voodoo2 begär 7.5W styck från PCI platsen, går att mätta pinouten, 7.5, 15 eller 25W, finns 2 pins som ger 4 kombinationer varav en är för att moderkortet ska veta att inget kort är anslutet.
Mätte på ett trasigt Voodoo2 och det begär 7.5W enligt pinouten på PCI platsen så det är max per kort alltså kan du budgetera 15W för Voodoo2 på +5V linan.

SLI kabel görs väl av en gammal floppy kabel, finns på youtube guider.

Permalänk
Medlem

@pa1983: Tack! Plockade hem dina binärer också. Blir kul att sätta ihop och prova...
...letar floppy kabel... börjar bli rariteter ska prova loppis idag (fast bor i en småstad)
I värsta fall får det bli Ebay.

Hade själv en AMD Duron 900 Mhz och en AMD Athlon 1800+ ('03)
Den senare ersatte en PIII 450 Mhz.

Tror dock PIII är den dator jag haft mest nöje av.
Var med till Dreamhack i både Borlänge och Jönköping.

Permalänk
Entusiast

En månad kvar! Det börjar närma sig!