Överklockning i5 4690k, fråga kring volt (generellt)

Permalänk
Medlem

Överklockning i5 4690k, fråga kring volt (generellt)

Hej!
Har alltid kört min 4690k i 4.2GHz stabilt med volten på auto, men hade gärna krämat ur lite mer men har inte full koll på volten..

Min fråga är: Kan man sätta volten till, säg 1,3v och klocka utifrån det? Eller måste klocksen successivt ökas med volten?
Kan volten alltså sättas för högt för den hastighet man använder? (ex. Går det att köra 1.4v på 2.8GHz, vad händer då i och med att spänningen är mycket högre än frekvense?) Många frågetecken, ursäktar för det, men ville vara tydlig!

//CANN0N

Permalänk
Medlem

Läs en överklockningsguide för din processor.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag kör min 4690k i min andra dator på 1.28v på 4,1ghz. Max safe enligt många ligger runt 1.3v

"The accepted consensus according to many hardware evaluators, writers and overclockers here at Tom's, as well as at other websites, with respect to 22 nanometer processors, is to keep it under 1.300 Vcore and 80C."

Kort och gott: Att köra högre volt relativt till frekvens gör inte så mycket annat än att förkorta livet på cpun. Vet att ActualHardcoreOverclocking på youtube satt och verkligen försökte döda ett chip, tror det var en amd phenom, och petade in över 1.8v tills den dog. Så du behöver inte vara orolig om du bara håller dig under 1.4v med god kylning skulle jag säga.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

För att svara på din fråga: Ja. Du kan sätta spänningen på 1.3V och se hur långt du kommer. Det kan vara en bra metod för en som är osäker på hur högt man ska gå på volten. 1.3V är ju väldigt safe enligt mig.

Jag har överklockat 5st 4690K. 4st till 4.5Ghz och 1st till 4.4Ghz. För 4.5Ghz ville de ligga runt 1.3V (give or take) för att vara 100% stabila i alla stresstester. Jag vet dock att vissa 4690K kan behöva så lite som 1.2V för 4.5Ghz, och ibland kommer de knappt över 4.4Ghz med 1.35V.

Den som jag överklockade till 4.4Ghz ville ha 1.34V för att vara helt stabil. En riktig nitlott, men det finns t.o.m. sämre än det.

Så du kan testa 4.5Ghz på 1.3V och se om det är stabilt. Det borde funka. Får du bluescreen är det bara att öka spänningen med 0.005V i taget tills det blir stabilt.

Om det funkar direkt med 1.3V på 4.5Ghz så kan du testa gå ner på volten med 0.005V i taget till det blir ostabilt istället. Sen när du hittat vart gränsen går så höjer du bara igen så du får den absolut lägsta volten som fortfarande är stabil.

Du vill alltid ska så låg spänning som möjligt går. Det har många bra egenskaper men främst är det för att ta ner värmen.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Sätt spänning på 1,275v och kolla vad max frekvens blir för det. Steget upp till 1,3v från det kommer nästan utan tvekan vara obefintligt och inte värt det imo. Har överklockat åtskilliga fjärdegenerations intel prollar och på i princip varenda en så verkar gränsen vad som är vettigt ligga runt 1.275v. Efter det ökar temperaturen kraftigt för en frekvensökning på kanske 100mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eduenlamer:

Sätt spänning på 1,275v och kolla vad max frekvens blir för det. Steget upp till 1,3v från det kommer nästan utan tvekan vara obefintligt och inte värt det imo. Har överklockat åtskilliga fjärdegenerations intel prollar och på i princip varenda en så verkar gränsen vad som är vettigt ligga runt 1.275v. Efter det ökar temperaturen kraftigt för en frekvensökning på kanske 100mhz.

Låter som min 3570, upp till 4.5 går bra sedan får jag juica på som fan för att nå 4.6.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

För att svara på din fråga: Ja. Du kan sätta spänningen på 1.3V och se hur långt du kommer. Det kan vara en bra metod för en som är osäker på hur högt man ska gå på volten. 1.3V är ju väldigt safe enligt mig.

Jag har överklockat 5st 4690K. 4st till 4.5Ghz och 1st till 4.4Ghz. För 4.5Ghz ville de ligga runt 1.3V (give or take) för att vara 100% stabila i alla stresstester. Jag vet dock att vissa 4690K kan behöva så lite som 1.2V för 4.5Ghz, och ibland kommer de knappt över 4.4Ghz med 1.35V.

Den som jag överklockade till 4.4Ghz ville ha 1.34V för att vara helt stabil. En riktig nitlott, men det finns t.o.m. sämre än det.

Så du kan testa 4.5Ghz på 1.3V och se om det är stabilt. Det borde funka. Får du bluescreen är det bara att öka spänningen med 0.005V i taget tills det blir stabilt.

Om det funkar direkt med 1.3V på 4.5Ghz så kan du testa gå ner på volten med 0.005V i taget till det blir ostabilt istället. Sen när du hittat vart gränsen går så höjer du bara igen så du får den absolut lägsta volten som fortfarande är stabil.

Du vill alltid ska så låg spänning som möjligt går. Det har många bra egenskaper men främst är det för att ta ner värmen.

Grymt, tack för välförklarat svar! Ska testa när jag är hemma sen. Har inte kollat vad den haft för volt vid 4.2 tyvärr... Men börjar med att kolla det och går därifrån (detta med autovolt). Får hoppas jag har ett bra ex jag med 4.5 hade vart riktigt fint!
Kan ge uppdatering när jag hittat något stabilt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av eduenlamer:

Sätt spänning på 1,275v och kolla vad max frekvens blir för det. Steget upp till 1,3v från det kommer nästan utan tvekan vara obefintligt och inte värt det imo. Har överklockat åtskilliga fjärdegenerations intel prollar och på i princip varenda en så verkar gränsen vad som är vettigt ligga runt 1.275v. Efter det ökar temperaturen kraftigt för en frekvensökning på kanske 100mhz.

Tack för svar, som jag skrev ovan kollar jag volten för 4.2GHz till att börja med, då den är satt på auto.. Just nu ligger jag på ca 35-40 grader idle och max 60 vid full belastning, då går alla fläktar (grafikkort inräknat) på max för att leda bort värmen.. Så utifrån tempen är det lugnt änsålänge

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CANN0N:

Hej!
Har alltid kört min 4690k i 4.2GHz stabilt med volten på auto, men hade gärna krämat ur lite mer men har inte full koll på volten..

Min fråga är: Kan man sätta volten till, säg 1,3v och klocka utifrån det? Eller måste klocksen successivt ökas med volten?
Kan volten alltså sättas för högt för den hastighet man använder? (ex. Går det att köra 1.4v på 2.8GHz, vad händer då i och med att spänningen är mycket högre än frekvense?) Många frågetecken, ursäktar för det, men ville vara tydlig!

//CANN0N

Personligen tycker jag mer om att just utgå från spänningen, och sedan se vilken frekvens jag får och inte som tyvärr många guider gör. Anledningen är kylningen. Spänningen sätter iaf 90% av temperaturen, och om du sätter 1.3V och får det väldigt varmt, även med tex 4.0Ghz, lär du behöva bättre kylare oavsett frekvens om du vill använda den spänningen. Så slösar man inte tid på att få till det i slutet.

Om du dock vet att den klarar tempen på tex 4.0 och 1.3V så kan du då med rätt bra säkerhet öka frekvensen, tills du får problem. Och då har du två val... försöka lite mer spänning, om du vet du har temp marginal, eller gå ner och sedan anpassa spänningen så lågt du kan efter det. Blir liksom 2 enkla val istället för att hålla på att stegvis testa 50 olika nivåer.

Finner man når "slut-nivån" mycket snabbare på detta sätt, då man inte behöver testa varje satans frekvensnivå i 5min med alla spänningar som många dåliga guider gör.

Alla CPUer har en sk tröskel. En nivå är spänningsbehovet fort ökar. När du når den tröskeln har du ofta bara 100Mhz +- att leka med, då mer än det är svårt eller kräver mycket bra kylning. Och just den hittar man mycket fortare med som förklarat ovan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CANN0N:

Hej!
Har alltid kört min 4690k i 4.2GHz stabilt med volten spänningen på auto, men hade gärna krämat ur lite mer men har inte full koll på volten spänningen..

Min fråga är: Kan man sätta volten spänningen till, säg 1,3v och klocka utifrån det? Eller måste klocksen successivt ökas med volten spänningen?
Kan volten spänningen alltså sättas för högt för den hastighet man använder? (ex. Går det att köra 1.4v på 2.8GHz, vad händer då i och med att spänningen är mycket högre än frekvense?) Många frågetecken, ursäktar för det, men ville vara tydlig!

//CANN0N

Det går bra att ha höga fasta värden på spänningen utan at dra upp frekvensen på processorn.
Det är så jag gjort när jag har klockat tidigare processorer och även min nuvarande 4670K. Först letar jag upp hur hög spänning jag kan köra på utan att det bli värmeproblem. Därefter ser jag hur hög frekvens denna spänning klarar av att ge stabilt.
Ökad frekvens kan ge aningen ökad värme också, men jag har inte sett några större ändringar där så det har snabbat på min process iaf.

Själv har jag stött på tak kring låga 4,4ghz och över det är det svårt att få det stabilt även om man fläskar på med höga spänningar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det går bra att ha höga fasta värden på spänningen utan at dra upp frekvensen på processorn.
Det är så jag gjort när jag har klockat tidigare processorer och även min nuvarande 4670K. Först letar jag upp hur hög spänning jag kan köra på utan att det bli värmeproblem. Därefter ser jag hur hög frekvens denna spänning klarar av att ge stabilt.
Ökad frekvens kan ge aningen ökad värme också, men jag har inte sett några större ändringar där så det har snabbat på min process iaf.

Själv har jag stött på tak kring låga 4,4ghz och över det är det svårt att få det stabilt även om man fläskar på med höga spänningar.

Den metoden du använder känns faktiskt väldigt användarvänlig. Mycket bättre än den metod jag beskrev i ett inlägg ovan.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Avstängd

Man kan gå båda hållen att antingen köra små steg öka jag brukar smälla på strax under typ 1.275 och se hur mycket man får ut av det och min 4690k jag hade nådde runt 4800mhz på den volten och man får såklart hålla koll på temperaturen så man inte kliver in i värme skyddet

Sen som 24/7 siktade jag på max 85c vid gaming så man har lite spann om det blir värmeväxling inomhus när det tex blir sommar men man kan köra oc som man vill men jag föredrar att köra alla strömsparar funktioner på med dynamisk mhz och la mig på 4600mhz som 24/7 pga klen kylning

Skulle säga att kan man köra 1.3v värme mässigt når majoriteten 4400-4600mhz beroende på hur mycket tur man har med exemplaret och hur bra processorn vill klocka och hur mycket värme kylningen orkar få bort

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w