AMD Ryzen 2000 "Pinnacle Ridge" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

kul man kan köpa en 2700x utan att behöva byta moderkort! Hejja miljön o plånboken.
smartast är väl att vänta till 2019 generation CPU o byta då men köpknappen är stark ibland.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

@Mr[M]: själv hoppas jag på att någon kommer vilja byta sin gen1 mot en gen2 så att jag kan komma över en cpu till bra pris på begagnatmarknaden. Helst en 1800 eller 1900...

Permalänk
Medlem

@Gruarn: Det kommer, själv ska jag uppgradera hade jag tänkt.
Frågan är bara om det kommer en 2800X eller man ska ta 2700X

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@Mr[M]: själv hoppas jag på att någon kommer vilja byta sin gen1 mot en gen2 så att jag kan komma över en cpu till bra pris på begagnatmarknaden. Helst en 1800 eller 1900...

Jag lär ju sälja min 1700 när jag uppgraderar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tror inte det kommer en 2800x till Am4.
Den troliga anledningen är att man från Amds sida vill markera att 2700x ska gå mot 8700k, 2700 mot 8700 osv.

Permalänk
Permalänk
Inofficiell ambassadör

Fortfarande inte tillräckligt stor skillnad mot det man har för att man ska uppgradera. Det är ju såklart inte AMDs fel, det är samma visa med Intels nyare processorer. Ingen av dem ger speciellt stor lyft i spel-prestanda iaf mot det man redan har iaf. I princip allt jag spelar orkar processorn driva i över 90fps iaf. Duger gott när man har en 100 Hz skärm.

Det är såklart kul att man spar pengar på att ens grejer håller länge . Men det är ju lite tråkigt också - det är ju roligt att uppgradera burken! Om inte annat hade det varit fräckt att dubbla antalet kärnor, även fast det gör noll skillnad i mitt use case

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Mindre än en månad kvar tills nya Ryzen 2 serien kommer.

Det sista som vi nu väntar på är hur prestandan kommer att bli ihop med de nya moderkorten. Vad jag har förstått så är alla läcker som finns ute med nya Ryzen 2 körda men med dagens moderkort och inte de nya.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Om det stämmer att det inte kommer någon 2800x tycker jag det är konstigt att alla nyhetssidor jämför 2700x prestanda mot 1700x. Det enda rätta är ju att jämföra den nya toppmodellen mot den förra, d.v.s. 1800x mot 2700x.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Om det stämmer att det inte kommer någon 2800x tycker jag det är konstigt att alla nyhetssidor jämför 2700x prestanda mot 1700x. Det enda rätta är ju att jämföra den nya toppmodellen mot den förra, d.v.s. 1800x mot 2700x.

1700, 1700x och 1800x är allihopa samma CPU. bara binnat olika. och tycker det är en bra ide att dem förenkla allt lite. det var lite väl många binningar i första serien. räcket med ett x och ett icke-x version per konfiguration. dvs 4 kärnor med och utan SMT och sen 6 och 8 kärnor.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Om det stämmer att det inte kommer någon 2800x tycker jag det är konstigt att alla nyhetssidor jämför 2700x prestanda mot 1700x. Det enda rätta är ju att jämföra den nya toppmodellen mot den förra, d.v.s. 1800x mot 2700x.

Jag har läst inlägg från användare som tror att det handlar om att ökningen i procent inte skulle bli lika stor om 1800x fick jämföras mot toppmodellen det här släppet. Å andra sidan kan jag tycka att det skulle bli krångligt med 2700, 2700x och 2800x. Jag hängde med någorlunda bra under släppet av Ryzen och med handen på hjärtat kan jag inte säga vad skillnaden var/är i frekvens mellan 1700x och 1800x. Det är nog vettigt att bara ha en 2700 och en 2700x och inte söla ner det med fler modeller som har 8/16 än det. Men jag håller med dig - i recensioner ska 2700x givetvis jämföras med 1800x eftersom den nu kommer ta dess plats.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

1700, 1700x och 1800x är allihopa samma CPU. bara binnat olika. och tycker det är en bra ide att dem förenkla allt lite. det var lite väl många binningar i första serien. räcket med ett x och ett icke-x version per konfiguration. dvs 4 kärnor med och utan SMT och sen 6 och 8 kärnor.

Ja jag håller med om att det är bra att de förenklar serien lite, det har jag ingenting emot alls. Jag tycker bara att alla dessa nyhetssidor ska jämföra den nya toppmodellen 2700x med den förra toppmodellen. Att den förra toppmodellen 1800x i grund och botten är samma cpu som 1700x är totalt ointressant i dessa sammanhang när 1800x presterar bättre.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av sesese:

Så nu är man lite fundersam på vilken hastighet som 2800X kommer att få. Kan det bli 4.5GHz i max XFR 2,0

Det är nog lite att ta i, får nog vänta på en utveckling av tekniken innan dess

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Det är nog lite att ta i, får nog vänta på en utveckling av tekniken innan dess

Det var skrivet innan infon att det inte kommer någon 2800X men efter infon att 2700X skulle nå 4,35GHz

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Om man har planerat att bygga ihop en AMD-burk i nuläget förlorar man då något på att välja ett äldre moderkort med x370 istället för att vänta på dom nya med x470 ?

Lite snabbare lagring och usb-hastighet låter ju inte särskilt upphetsande direkt..

Och tappar man några features av att använda en zen+ på ett moderkort byggt för zen ?
Typ som att köra en AM3-prolle i ett AM2+ moderkort. Vilket jag gör idag... Nej jag skämtar inte...

Paketet jag drömde ihop förra året är detta och allt utom lagringen är spikat, prollen skulle ju såklart bytas mot en 2600X om priset är likvärdigt och det skulle visa sig att man inte förlorar något på att stoppa den i det äldre moderkortet.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=2679059

Sitter idag med en phenom II x6 1055T nerpetad i ett Crosshair II formula, 2,8GHz ren råstyrka kombinerat med ett EVGA 670 FTW 2gb vram snik-edition...
Mångas telefoner här på swec har nog kraftigare hårdvara än vad som sitter i min dator -.-

Någon som vill göra donationer till ett gott ändamål ? xD

Dold text
Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av [TBOC]Razor:

Om man har planerat att bygga ihop en AMD-burk i nuläget förlorar man då något på att välja ett äldre moderkort med x370 istället för att vänta på dom nya med x470 ?

Lite snabbare lagring och usb-hastighet låter ju inte särskilt upphetsande direkt..

Och tappar man några features av att använda en zen+ på ett moderkort byggt för zen ?
Typ som att köra en AM3-prolle i ett AM2+ moderkort. Vilket jag gör idag... Nej jag skämtar inte...

Paketet jag drömde ihop förra året är detta och allt utom lagringen är spikat, prollen skulle ju såklart bytas mot en 2600X om priset är likvärdigt och det skulle visa sig att man inte förlorar något på att stoppa den i det äldre moderkortet.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=2679059

Sitter idag med en phenom II x6 1055T nerpetad i ett Crosshair II formula, 2,8GHz ren råstyrka kombinerat med ett EVGA 670 FTW 2gb vram snik-edition...
Mångas telefoner här på swec har nog kraftigare hårdvara än vad som sitter i min dator -.-

Någon som vill göra donationer till ett gott ändamål ? xD

Dold text

Om de läckta slidesen stämmer så får du sämre all-core boost om du har en X370 mammabräda istället för X470

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av [TBOC]Razor:

Om man har planerat att bygga ihop en AMD-burk i nuläget förlorar man då något på att välja ett äldre moderkort med x370 istället för att vänta på dom nya med x470 ?

Lite snabbare lagring och usb-hastighet låter ju inte särskilt upphetsande direkt..

Och tappar man några features av att använda en zen+ på ett moderkort byggt för zen ?
Typ som att köra en AM3-prolle i ett AM2+ moderkort. Vilket jag gör idag... Nej jag skämtar inte...

Paketet jag drömde ihop förra året är detta och allt utom lagringen är spikat, prollen skulle ju såklart bytas mot en 2600X om priset är likvärdigt och det skulle visa sig att man inte förlorar något på att stoppa den i det äldre moderkortet.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=2679059

Sitter idag med en phenom II x6 1055T nerpetad i ett Crosshair II formula, 2,8GHz ren råstyrka kombinerat med ett EVGA 670 FTW 2gb vram snik-edition...
Mångas telefoner här på swec har nog kraftigare hårdvara än vad som sitter i min dator -.-

Någon som vill göra donationer till ett gott ändamål ? xD

Dold text

Om jag var du skulle jag ta ett billigare chassie och satsat mer på ett snabbare grafikkort. Även ditt nättagg känns lite.... i överkant dyrt.
Mina femtio öre.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Om de läckta slidesen stämmer så får du sämre all-core boost om du har en X370 mammabräda istället för X470

Så i verklig spelprestanda tex så är det typ "F all" då ?
Få spel är ju flertrådade såpass att man har någon verklig nytta av det tycker jag, iaf dom spel jag spelar. CS, Fallout 4, Fortnite, PUBG och liknande med ett stänk av minecraft ibland när man tröttnar på ryssarna i CS haha.

Skrivet av Jalle64:

Om jag var du skulle jag ta ett billigare chassie och satsat mer på ett snabbare grafikkort. Även ditt nättagg känns lite.... i överkant dyrt.
Mina femtio öre.

Jag tar emot dina femtio öre med glädje men chassit är något jag verkligen har bestämt mig för, bra ljuddämpning, goda omdömen, enkel rengöring med bra filter (min dator står i en dammig miljö) och det är snyggt men stilrent.

Grafikkortet är ju kanske lite "gammalt" nu (men ganska nytt mot det 670 FTW 2gb jag har idag....) men att det är just det kortet jag valt är lite pga att det funkar med asus aura, tänkte såhär på ålderns höst bygga ett stilrent RGB-bygge om det nu finns något sånt haha.
Men jag kan nog kolla om det finns några nyare kort som passar mitt bygge

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

We have found significant improvements on some points … but also an unpleasant surprise that we let you discover!

https://videocardz.com/75489/amd-ryzen-7-2700x-pictured-full-...

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IcedEarth:

We have found significant improvements on some points … but also an unpleasant surprise that we let you discover!

https://cdn.videocardz.com/1/2018/03/AMD-Ryzen-7-2700X-CPC.jpg

https://videocardz.com/75489/amd-ryzen-7-2700x-pictured-full-...

Hoppas den går smidigt att delida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Hoppas den går smidigt att delida.

Varför? Går den varm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu blir man ju jävligt nyfiken! Vad tror ni den-inte-så-bra överraskningen kommer vara? Förhoppningsvis något som kommer gå att fixa till i bios som kommer närmre release.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är att de inte kunde klocka den det minsta. Jag blev orolig för detta när jag läste att turboclock är 4.35, för mig känns det då som att de pressat den till det yttersta.

Vet att det skett innan men med just denna cpu fick jag känslan.

Permalänk

Angånde bilden, så kan man läsa ut att CPUn sitter på ett A320 moderkort, varför de nu skulle testa en 2700X på ett sånt?

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Hade varit så fruktansvärt kul om dom slutar löda och använder tandkräm istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryzer:

Hade varit så fruktansvärt kul om dom slutar löda och använder tandkräm istället.

Om chippet blir mindre är det risk att de får använda kylpasta som intel gör pga att det blir micro sprickor i kislet annars när temperaturen pendlar mycket upp och ner.

Det måste kunna röra lite på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcedEarth:

but also an unpleasant surprise that we let you discover!

Kan ju ha med QR koden på CPUn på bilden att göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Nu blir man ju jävligt nyfiken! Vad tror ni den-inte-så-bra överraskningen kommer vara? Förhoppningsvis något som kommer gå att fixa till i bios som kommer närmre release.

Mitt skott från höften är att den obehagliga överaskningen är att Ryzen 2 klockar som Ryzen 1, dvs ungefär så högt som den går vid turbo, och har man väntat sig något annat, trotts att det inte är mycket mer än en förfining av tillverkningstekniken, så kanske man blir besviken.

Handlar det om något annat, så hoppas jag att det går fixa med Microcode/BIOS-uppdatering, för det vore tråkigt om det är något mycket negativt som inte går att åtgärda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ta det den dära tidningen skriver med en lastbil av salt. Dom hävda att Ryzen skulle klara 5ghz på luft förra året....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mitt skott från höften är att den obehagliga överaskningen är att Ryzen 2 klockar som Ryzen 1, dvs ungefär så högt som den går vid turbo, och har man väntat sig något annat, trotts att det inte är mycket mer än en förfining av tillverkningstekniken, så kanske man blir besviken.

Handlar det om något annat, så hoppas jag att det går fixa med Microcode/BIOS-uppdatering, för det vore tråkigt om det är något mycket negativt som inte går att åtgärda.

Är ju ingen överraskning alls. Hade AMD kunnat klämma ut mera stock så hade dom. Du kommer nog få vara nöjd med 4.3-4.4 ghz oc på alla cores.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro