AMD Ryzen 7 2700X och 5 2600X "Pinnacle Ridge" dyker upp i prestandatester

Permalänk
Avstängd

Snälla gör en tabell med alla siffrorna i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag gör inte liknelsen med Intel så du kan inte hålla mig ansvarig för vad "folk" säger. Men, det är en betydande IPC-skillnad oavsett. Och det skiljer inte 1GHz, i praktiken skiljer det mindre på grund av turbon.

Sant, det var en överdriven siffra, men man brukar ändå inte räkna av den, utan istället räknar man nästan med OC prestandan (pga moderkorten låser det till 4,7 för alla trådar, alltid). MCE multi-core Enhancement , läs på. För många recensioner har tyvärr denna på när de testar.

Skrivet av Aleshi:

De har inte ändrat något i arkitekturen, bara höjt frekvenser på kärnorna och på crossbaren. Och det är ganska begränsat i vilka scenarion och hur mycket crossbaren kan öka "IPC". Så du kan inte förvänta dig mycket. Och fortfarande. Vi har inte sett några jämförelser på samma frekvens ännu. Du kan inte hänvisa till prestandaresultat som kan förklaras av turbo när du ska ha bevis för markanta skillnader i IPC.

Nu ber jag gärna dig om en källa, för dina AMD inside källor skiljer sig från officiella AMD utlåtande.

Skrivet av Aleshi:

Skillnaden mellan Nehalem och Sandy Bridge är mer eller mindre enorma på arkitekturnivå. Klart det syns i IPC. Fullkomligt irrelevant. Skillnaden mellan Summit ridge och Pinnacle Ridge på detta området är noll. Det är en ren krympning.
Har Intel eller någon annan en endaste gång lyckat göra några markanta skillnader i IPC vid ren krympning? De har alltid ändrat arkitekturer när de åstadkommit sina IPC-skillnader.

Har jag någonstans i hela mitt svar sagt "markanta", "större" eller liknande ord framför detta? Har jag sagt något om flersiffrig förbättring eller otrolig skillnad? Nej.

Har inte syftat på något annat än minimala skillnader och optimeringar, inte att man gjort om hela designen. Man har mao optimerat kretsen på en ny nod. Inget mer.

Så snälla sluta sätt ord i munnen på mig och läs vad man skriver.

Skrivet av Aleshi:

Du däger själv att vi inte vet hur de boostar. Men vi vet att det ska vara förbättrat. Det enda jag säger är att vi inte kan tillskriva något till IPC ännu. Det skulle kunna vara 100% beroende på IPC. Men finns inga som helst belägg för det.
Jag har inte sagt att det inte går. Bara att någon markant skillnad inte går. Spelprestanda kan säkert öka en liten snäpp av bättre crossbar. Men hur mycket? Och nej, dina Inteljämförelser är inga bevis alös, det enda det bevisar är tyvärr att du inte ens förstått vad jag säger om arkitekturskillnader. Och AMDs ord, ja när de uttrycker sig så vagt som de gör brukar det inte ligga några heroiska bedrifter bakom direkt.

Så... du säger, exakt det jag sa redan i första posten:
#17316994

*suck*

Mjo Intel bevisen visar att du kan göra optimeringar, och nod krypning, samtidigt. Rent tekniskt. Det går.
Sen att det blir minimala skillnader... säger jag inget annat än ja till, hela tiden.

Skrivet av Aleshi:

Nej. Generationsskiftet är en produkt av nodskifte eller arkitekturbyte. De har bara gjort arkitelturbyte och nodskifte med Summit Ridge och bara nodbyte med Pinnacle Ridge. Generationsskifterna är något godtyckligt som de applicerar på grund av de två första. Och jag har inte sagt att de inte skulle klara ett nodskifte.

Bra då är vi överens, optimeringar kan ske på nodskifte, och vi har sett hintar på att det skett, men kan inte bekräfta något än, då vi endast sett begränsat med tester, som dessutom är väldigt svåra att jämföra med.

Skrivet av Aleshi:

Ibland så har man olika åsikter om en fråga, men i det här fallet framgår det att du inte ens förstått mina argument. Du kommer med argument vars bärighet jag redan motbevisat. Du får förklara varför mina motargument är fel eller komma med nya argument om du vill komma någon vart. Men som det är nu så tycker jag du kan lugna dig med nedvärderande kommentarer som att jag får "tro vad jag vill" och rekommendationer att "läsa på" när du inte ens förstått mina argument.

Nej problemet är att du argumenterat mot mig, utan att ens läsa vf man skriver.
Det jag agumenterade emot var:
"Finns inga spår av någon markant skillnad i IPC alls.", vilket inte stämmer. Det finns spår... men de är inte bekräftningsbara vare sig på storlek eller om det skulle vara "inga" som du påstår.

Skrivet av Yoshman:

Grejen med Zen vs Coffee Lake och IPC är att man får väldigt olika svar beroende på vad som är primär flaskhals i programmet.

På det stora hela finns tre huvudklasser där IPC skiljer sig markant

  1. heltalsberäkningar

  2. traditionell (d.v.s. pre-2000-style) flyttalsberäkningar, det man får från standard C math.h

  3. vektoriserade flyttal, det ser i program program som använder de-facto standarden BLAS

Väldigt många verka kika på Cinebench (vilket man kan förstå då i princip ALLA teknikwebbplatser använder denna benchmark och många läckor brukar vara just detta). Cinebench tillhör 2. och Zen är väldigt stark på denna punkt, helt i nivå med Coffee Lake när det kommer till IPC.

Fast någon får gärna upplysa mig om program som är aktuella 2018 där x87 style flyttalskapacitet är primär flaskhals, utöver Cinebench och kanske någon annan benchmark som gör samma sak.

För punkt 3. är det rejäl fördelen för Coffee Lake, >100% högre IPC i fall som drar nytta av AVX. Syns t.ex. i Matlab. Samma sak syns i t.ex. Octave, programspråket R och många andra moderna program för vetenskapliga beräkningar (då alla dessa använder t.ex. MKL eller något annat som implementerar BLAS)

i7-855U totalt demolerar R5-2500U i Matlab, båda är 4C/8T modeller
'The Stilt' såg samma sak i t.ex. Linpack med 4C/8T, alla modeller kör 3,5 GHz här

För de flesta PC-användare är både 2. och 3. irrelevanta, 1. är den primära flaskhalsen för de flesta PC-program som spel, webbläsaren, MS Office, kompilering, etc.

Här finns viss spridning mellan program, många program är ju egentligen mer I/O-bundna än beräknings-bundna. För de som är beräkningsbundna, t.ex. spel och kompilering (och webbläsaren då allt fler applikationer är baserade på renderingsmotorn i Chromium via Electron, ett exempel är Visual Studio Code), brukar det handla om 20-30 % fördel i IPC för Coffee Lake.

Vi kan ju ta SweClockers "test vid samma frekvens" som referens, då specifikt speltesterna i 1280x720 (ja det är CPUer vi vill jämföra, inte GPU) och ställa i7-8700K mot R6-1600 (båda 6C/12T, blir samma i princip resultat med i7-7700K vs R5-1500X).

Här är det ~25 % fördel för Coffee Lake / Kaby Lake över Zen vid 2,8 GHz.

TL;DR skulle säga att det är helt korrekt att hävda att Intel har klart högre IPC.

Tack Yoshman för en utfyllnad av meningslös info som alla redan vet.
Vi vet... har läst detta 3x om, i varje tråd du vill hävda intel IPC som guden vi ska tro på. Olika CPUer har olika fördelar, helt korrekt. Betyder inte att AMD inte har någon, bara inte i de situationer du råkar välja för diskussionen.

Hur 1600X är vs 8700k är lite irrelevant här, eller? Då det inte är CPUn som artikeln handlar om. Men jag håller med Ryzen(1) har varit betydligt sämre IPC än CoffeLake, iaf tills du lägger på Meltdown/Spectre på dem. Efter det beror det på vilken typ av last du kör om du tappar eller inte. Men här kommer väl det älskade svaret att det inte påverkar mig... och då ta vi skygglapparna på. Tro mig, det påverkar. Märker hur sabla seg datorn blivit i respons.

Du är extremt snabb på att framföra det som hävdar "din fördel" dock... borde du inte jämföra den som du gjorde med Skylake vs tidigare? Icke spel-prestanda? För det var tydligen viktigt då, när spelprestandan var andra hållet. Objektiv... ett ord för dig att plugga.

Och sedan... 1600X 1900kr vs 8700k 3400kr, snälla... Du vinner på en tråds prestanda, men förlorar något enormt på flertråd/kr, som trots allt är något hemanvändare bryr sig om. Så ska du jämföra en tråd, håller jag med, men jämför du flertrådad prestanda, bör priset tas med (då antalet kärnor är lite skit samma om det skalar).

Kan även tas med att... vf är poängen med 100+ fps, på en 60hz skärm för 1,5x priset? Lägg av, lol.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Tack Yoshman för en utfyllnad av meningslös info som alla redan vet.
Vi vet... har läst detta 3x om, i varje tråd du vill hävda intel IPC som guden vi ska tro på. Olika CPUer har olika fördelar, helt korrekt. Betyder inte att AMD inte har någon, bara inte i de situationer du råkar välja för diskussionen.

Hur 1600X är vs 8700k är lite irrelevant här, eller? Då det inte är CPUn som artikeln handlar om. Men jag håller med Ryzen(1) har varit betydligt sämre IPC än CoffeLake, iaf tills du lägger på Meltdown/Spectre på dem. Efter det beror det på vilken typ av last du kör om du tappar eller inte. Men här kommer väl det älskade svaret att det inte påverkar mig... och då ta vi skygglapparna på. Tro mig, det påverkar. Märker hur sabla seg datorn blivit i respons.

Du är extremt snabb på att framföra det som hävdar "din fördel" dock... borde du inte jämföra den som du gjorde med Skylake vs tidigare? Icke spel-prestanda? För det var tydligen viktigt då, när spelprestandan var andra hållet. Objektiv... ett ord för dig att plugga.

Och sedan... 1600X 1900kr vs 8700k 3400kr, snälla... Du vinner på en tråds prestanda, men förlorar något enormt på flertråd/kr, som trots allt är något hemanvändare bryr sig om. Så ska du jämföra en tråd, håller jag med, men jämför du flertrådad prestanda, bör priset tas med (då antalet kärnor är lite skit samma om det skalar).

Kan även tas med att... vf är poängen med 100+ fps, på en 60hz skärm för 1,5x priset? Lägg av, lol.

Om detta är så allmän kunskap, varför hävdas det om och om igen att Zen och Skylake har ungefär samma IPC, enda fördelen för Skylake är högre frekvens. Sedan pekar man på Cinebench...

Uppenbarligen verkar rätt många missa att det som är primär flaskhals för Cinebench är ett väldigt avvikande värde sett till IPC jämfört med vad majoriteten av programmen har som flaskhals (Matlab skulle vara precis lika dåligt val som generell IPC-måttståck).

Brukar också vara massa gnäll kring speltester i 1280x720. Som speltester är dessa resultat inte superintressanta, däremot är den relativa skillnaden i prestanda för spel (där GPUn så gått det går är ute ur ekvationen) en förvånansvärt bra substitut för hur typiska multitrådade skrivbordsapplikationer uppför sig. Det som man bör komplettera med är tester som skalar illa med CPU-kärnor, för det är fortfarande väldigt vanligt utanför spel.

Om det är så allmän kunskap, varför ifrågasätter du att en jämförelse av IPC måste göras mellan CPUer med lika många trådar? I speljämförelsen mellan i7-8700K och Zen kvittar det om man använder R5-1600X eller R7-1800X sett till resultatet, men det är rent tekniskt omöjligt att göra en IPC-jämförelse mellan i7-8700K och R7-1800X om man inte artificiellt ser till att programmet använder samma antal CPU-trådar.

Slutligen: hela anledningen till att diskutera IPC och inte absolut prestanda för kretsen är ju för att kunna göra mer kvalificerande bedömningar kring vilken prestanda vi kan förvänta oss av Ryzen 2000 serien, det alltså artikeln vi kommenterar handlar om.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om detta är så allmän kunskap, varför hävdas det om och om igen att Zen och Skylake har ungefär samma IPC, enda fördelen för Skylake är högre frekvens. Sedan pekar man på Cinebench...

Uppenbarligen verkar rätt många missa att det som är primär flaskhals för Cinebench är ett väldigt avvikande värde sett till IPC jämfört med vad majoriteten av programmen har som flaskhals (Matlab skulle vara precis lika dåligt val som generell IPC-måttståck).

För just Geekbench (och tidigare Cinebench) är det som var länkat och redovisat i artikeln.

Att detta sedan inte representerar alla scenarion, ser man rätt tydligt när man titta på benchmarks på dessa vs de scenario man vill ha, vilket säger satans mycket mer om det behovet en person har, än uppskattade siffror från dig. Man får vänta till man ser det scenario man själv behöver mao.

Vill du påpeka det för andra, var så god, men jag vet detta, så du behöver inte tjata mer om det. Enda jag noterade var att man om man ska jämföra dem, bör göra det i samma frekvens iaf.

Skrivet av Yoshman:

Brukar också vara massa gnäll kring speltester i 1280x720. Som speltester är dessa resultat inte superintressanta, däremot är den relativa skillnaden i prestanda för spel (där GPUn så gått det går är ute ur ekvationen) en förvånansvärt bra substitut för hur typiska multitrådade skrivbordsapplikationer uppför sig. Det som man bör komplettera med är tester som skalar illa med CPU-kärnor, för det är fortfarande väldigt vanligt utanför spel.

Problemet är att man tittar på det och ser... ooo 5 fps mer... 115 vs 110 och tänker, det måste göra spelet bättre på min 1080p 60Hz skärm. (obs 5FPS är ett ex, inte snitt, inte alla situationer)

Allt är relativt. Titta på hur få som ens har 144Hz skärmar idag, vs stora massan. Dessa personer vet om att de behöver bättre CPU, eller borde inse det. Där kan dessa 5 FPS spela roll. Men för de flesta är det totalt onödigt, då det är så enorm nivå ner från 110 till 60. Ditt sätt att framställa det dock är som att de får 25% bättre prestanda i sitt spel, med en annan CPU, som är totalt fel tänkt.

Sen är problemet att spel blir mer och mer tråd glada. Så titta på äldre tester med spel, 1280x720 och jämför 4 trådade i5 vs i7 och du ser nästan ingen skillnad. Gör samma skillnad idag.... och du ser enorm skillnad. Så det enda man gör med dessa tester är visar hur spel-flaskhalsen ser ut idag, och "antar" hur den ser ut imorgon.

Om nu ändå alla byter maskin var 2-3:e år ändå som jag får höra i varannan tråd som ändå köper döende plattformar, vad i helvete spelar det då för roll hur spelen imorgon presterar?

Skrivet av Yoshman:

Om det är så allmän kunskap, varför ifrågasätter du att en jämförelse av IPC måste göras mellan CPUer med lika många trådar? I speljämförelsen mellan i7-8700K och Zen kvittar det om man använder R5-1600X eller R7-1800X sett till resultatet, men det är rent tekniskt omöjligt att göra en IPC-jämförelse mellan i7-8700K och R7-1800X om man inte artificiellt ser till att programmet använder samma antal CPU-trådar.

För det enda gången det är relevant är med en enda tråd.
Så fort du går utanför det, blir det ju en fråga om hur många trådar du behöver, vilket som är mer optimalt, och 8700k är inget av detta. 8600k 2300kr är betydligt mer optimal här, prismässigt om du ska börja jämföra per krona, och inte kan använda alla trådar (på tex 8700k). Kan du använda alla trådar är 1800X troligen bättre val, då du har en hel del av dem också.

Vi har pratat om detta förr. Du är arbetsskadad här och tänker inte på pris. Men folk som sitter och ska välja sin dator hemma får inte den gratis på företagsfakturan... de måste betala. Och att betala 1500kr över 2000kr för betydlig mindre än 50% mer prestanda, är sällan värt det. Detta är något folk faktiskt måste tänka på... alla behöver inte slänga en förmögenhet på en dator för sitt behov.

Skrivet av Yoshman:

Slutligen: hela anledningen till att diskutera IPC och inte absolut prestanda för kretsen är ju för att kunna göra mer kvalificerande bedömningar kring vilken prestanda vi kan förvänta oss av Ryzen 2000 serien, det alltså artikeln vi kommenterar handlar om.

Kan hålla med om det, men du jämför ändå med gamla generationen. Men var i artikeln är spelprestanda eller all annan IPC beräkning relevant, då det inte finns något öht att jämföra med?

Enda vi har är Geekbench på de nya (och Cinebench på gamla), därför var det enda vi kunde jämföra med. Så jämför då... i Cinebench, eller vänta på de tester som kommer ge betydligt mer realistisk info bakom, istället för att bortförklara dem som du gjort ovan.

Förtydligande
Permalänk
Datavetare
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Beror ju helt på hur man ser det och vad man jämför mellan. Oavsett hur är det ganska obegripligt hur man kan vara missnöjd över en refresh som verkar visa dessa siffror när närmaste konkurrent legat och segdragit upp 3-5% prestanda även mellan hela generationer.

Skulle säga att om det nu handlar om ~10 % lyft i prestanda gör AMD precis lika bra/dåligt ifrån sig som Intel gjort de senaste åren.

Allmän applikationsprestanda över 23 applikationer.

  • i7-6700 -> i7-7700K: prestanda i genomsnitt 9 % högre

  • i7-7700K -> i7-8700K: prestanda i genomsnitt 19 % högre

Väldigt många av SweClockers läsare verkar sätta likhetstecken mellan spelprestanda och prestanda rent allmänt. Kikar man på hur spelprestanda utvecklats sig när GPUn till största del tas ur ekvationen (d.v.s. 1280x720, tyvärr är ett GTX1080 en flaskhals redan här i vissa lägen på i7-7700K/i7-8700K)

  • i7-2600K -> i7-4790K (finns ingen Ivy i artikeln): ca 25 %

  • i7-4790K -> i7-6700K: ca 10 %

  • i7-6700K -> i7-7700K: ca 10 %

  • i7-7700K -> i7-8700K: allt från 0 % skillnad till några procent, till BF1 där skillnaden är 16 %

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Vi har pratat om detta förr. Du är arbetsskadad här och tänker inte på pris. Men folk som sitter och ska välja sin dator hemma får inte den gratis på företagsfakturan... de måste betala. Och att betala 1500kr över 2000kr för betydlig mindre än 50% mer prestanda, är sällan värt det. Detta är något folk faktiskt måste tänka på... alla behöver slänga en förmögenhet på en dator för sitt behov.

Den 500ingen extra kan göra att du slipper köpa cpu/mobo/grafik när kraften inte finns till och blir ett bättre val på längre sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Den 500ingen extra kan göra att du slipper köpa cpu/mobo/grafik när kraften inte finns till och blir ett bättre val på längre sikt.

500?

Nej.. 2000 vs 3500kr...
Och som sagt, du har en död plattform för 3500kr, som kommer bytas i höst ändå. (Där den för 2000kr kan uppgraderas 2 generationer till och bara behöver köpa CPU)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Enda vi har är Geekbench på de nya (och Cinebench på gamla), därför var det enda vi kunde jämföra med. Så jämför då... i Cinebench, eller vänta på de tester som kommer ge betydligt mer realistisk info bakom, istället för att bortförklara dem som du gjort ovan.

Som då påpekar, artikeln handlar om resultat från Geekbench. Jämför man dessa resultat med aktuella resultat från R5-1600X och R7-1800X (då det var resultat för R5-2600X och R7-2700X som verkar ersätta både R7-1700X och R7-1800X) så finns egentligen ingenting som tyder på att IPC ändrats.

Ovan förutsätter att de läckor kring vilka frekvenser R7-2700X i praktiken kör på stämmer, en till sådan läcka som stämmer överens med andra läckor postades ju av @anon159643 här.

Om dessa frekvenser är sann så är ju IPC inom någon enstaka procent identisk. I så fall går det rätt väl att använda resultat från första generationen Ryzen för att extrapolera vad som är att förväntas nu. Framförallt om man kikar på hur 6, 7 och 8:e generation Intel (som alla använder Skylakes mikroarkitektur) skalar med frekvens, är ju bara linjärt om man är nära 100 % CPU-bunden men kan ju finnas andra flaskhalsar som gör skalningen med frekvens lägre.

Edit: oklockad R7-1800X vs R7-2700X. Ryktet säger 4,35 GHz XFR2 som ska ställas mot tidigare 4,1 GHz XFR. Jämförelse i Geekbench 4

Skillnaden över alla resultat minus de tre minnesresultaten är ~6 % fördel för R7-2700X. 4,35/4,1 = 1,06 -> ~6 %

Geekbench använder (helt korrekt i detta fall) geometrisk medelvärde, inte aritmetiskt medelvärde. Måste man ta hänsyn till för att få ut genomsnittet där vissa resultat är bortplockade.

Jag ser ju exakt samma mellan min R5-1600 (där jag vet med säkerhet alla förutsättning) och de läckta R5-2600X resultaten, av allt att döma är det samma IPC, finns det en skillnad ligger den på någon procent.

Skrivet av Paddanx:

Vi har pratat om detta förr. Du är arbetsskadad här och tänker inte på pris. Men folk som sitter och ska välja sin dator hemma får inte den gratis på företagsfakturan... de måste betala. Och att betala 1500kr över 2000kr för betydlig mindre än 50% mer prestanda, är sällan värt det. Detta är något folk faktiskt måste tänka på... alla behöver inte slänga en förmögenhet på en dator för sitt behov.

Är inte detta lite WTF-of-the-week?

Vilket är billigast: klämma till med en 1500-2000 kr till på sin dator så att den lever något år till innan den hamnar lika mycket toppmodellerna jämfört med att spara de kronorna initialt?

Tilll Intels (och egentligen även AMDs) stora förtret är det ju många gamers som är helt nöjda med 5-6 år gamma CPUer. Är just det som la 1000-2000 kr extra på sin CPU som kunnat hoppa över CPU-bytet med flera år, i5-serien har inte alls åldrats lika väl.

Så du har helt rätt: jag ignorerar totalt prislappen på CPU-delen, den är sett över ett helt system (framförallt om det innefattar en high-end GPU) ett avrundningsfel + antagligen en av de komponenter som kommer vara aktuellt längst givet stagnationen i prestanda per kärna och hopplösheten att kunna göra något vettigt med många CPU-kärnor på skrivbordet.

I all välmening försöker jag belysa detta till andra som kanske står och funderar på om det är värt att lägga lite extra på någon speciell komponent. Sedan finns självklart många som klarar sig med vilken modern CPU som helst, detta är med stor sannolikhet majoriteten av PC-användarna. Detta är dock en webbplats för datorentusiaster, så kanske inte helt representativt för den genomsnittliga PC-användaren.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sant, det var en överdriven siffra, men man brukar ändå inte räkna av den, utan istället räknar man nästan med OC prestandan (pga moderkorten låser det till 4,7 för alla trådar, alltid). MCE multi-core Enhancement , läs på. För många recensioner har tyvärr denna på när de testar.

Jag säger bara att:
1. Frekvensskillnaden mellan Intel och AMD är mindre än 1GHz. Vilket du nu medger.
2. Intel visst har högre IPC och att man inte kan tillskriva skillnaden i enkelttrådsprestanda till enbart frekvens.
Och du ber mig läsa på? Vad exakt är det jag behöver veta? Skärpning.

Skrivet av Paddanx:

Nu ber jag gärna dig om en källa, för dina AMD inside källor skiljer sig från officiella AMD utlåtande.

Ingenstans säger AMD någonting om att de ändrat arkitekturen. Alla uppgifter säger nodkrympning. Men ingen säger något om arkitekturförändringar. Och man kan inte bevisa en icke-existens. Jag kan inte peka på alla ställen där de inte sagt något om arkitektur då jag skulle få peka överallt samtidigt. Om du vill påstå att jag har fel i mitt påstående om att det inte finns någon arkitelturförändring så får du peka på där AMD medger arkitekturförändring.

Skrivet av Paddanx:

Har jag någonstans i hela mitt svar sagt "markanta", "större" eller liknande ord framför detta? Har jag sagt något om flersiffrig förbättring eller otrolig skillnad? Nej.

Har inte syftat på något annat än minimala skillnader och optimeringar, inte att man gjort om hela designen. Man har mao optimerat kretsen på en ny nod. Inget mer.

Så snälla sluta sätt ord i munnen på mig och läs vad man skriver.

Bara några rader ner säger du själv att du argumenterar emot "inga makanta skillnader".
Citat:
Det jag agumenterade emot var:
"Finns inga spår av någon markant skillnad i IPC alls.", vilket inte stämmer. Det finns spår...

Utöver det. Du började med att säga att samtliga läckta tester visade på IPC-ökning. Om du ska kunna se en IPC-ökning trots tester på olika system i olika frekvenser och med olika turbo-beteenden så måste den vara markant. Alltså. Min poäng är att det inte är så markanta ökningar i IPC att man kan göra det påståendet som du gör när du säger att du kan se IPC ökningar i samtliga tester. Det är inte att lägga ord i munnen på dig. Du påstår rätt ut att IPC-ökningen är synbar, även fast jag invänder att det finns många andra variabler.

Skrivet av Paddanx:

Så... du säger, exakt det jag sa redan i första posten:
#17316994

*suck*

Jag säger inte alls exakt som du. Antingen förstår du inte det eller så ljuger du. I stycket du citerar skriver jag att vi inte kan tillskriva skillnaderna till IPC, på grund av olika frekvenser och turbobeteende. Du har från början påstått att du ser skillnader i IPC. Kan vi eller kan vi inte se skillnader i IPC i samtliga läckta tester som du påstår? Var ärlig och ljug inte om vad jag säger är du snäll.

Skrivet av Paddanx:

Mjo Intel bevisen visar att du kan göra optimeringar, och nod krypning, samtidigt. Rent tekniskt. Det går.
Sen att det blir minimala skillnader... säger jag inget annat än ja till, hela tiden.

Men du. Ska du skriva nedvärderande så försök åtminstone förstå vad som sägs. Intel har inte gjort en endaste ren krympning som gett skillnad i IPC. I SAMTLIGA nodskiften som som de fått IPC-vinst har de också ändrat i arkitekturen. Sandy Bridge i ditt exempel är markant annorlunda från Nehalem. Pinnacle Ridge och Summit Ridge är precis samma arkitektur på olika noder. Har intel bevisat att man kan få IPC-skillnad vid ren nodkrympning? Nej! Om de har de, peka i så fall ut var.

Skrivet av Paddanx:

Bra då är vi överens, optimeringar kan ske på nodskifte, och vi har sett hintar på att det skett, men kan inte bekräfta något än, då vi endast sett begränsat med tester, som dessutom är väldigt svåra att jämföra med.

Du gör ett halmgubbeargument när du låtsas som att jag sagt emot optimeringar vid nodskifte. Självklart kan man ändra både arkitektur och optimera vid nodskifte. Det jag säger är att AMD inte byter arkitektur. Då kan de inte ändra IPC markant. Du hänvisar till att Intel ändrat IPC vid nodskifte. Men då har de också ändrat arkitekturen. Och jag upprepar. Det är DU som påstår att du kan se IPC-förbättringar i de läckta testerna. Kan du se dem? Eller är du med på att det finns för många andra variabler för att säga det ena eller det andra?

Skrivet av Paddanx:

Nej problemet är att du argumenterat mot mig, utan att ens läsa vf man skriver.
Det jag agumenterade emot var:
"Finns inga spår av någon markant skillnad i IPC alls.", vilket inte stämmer. Det finns spår... men de är inte bekräftningsbara vare sig på storlek eller om det skulle vara "inga" som du påstår.

Nu säger du rätt ut att du talar emot "inga markanta skillnader". Det du en bit upp hävdade att du aldrig sagt emot?
Jag säger inget om det är skillnad i IPC eller inte. Du ljuger alltså i din sista mening.
Det jag säger är att de inte är så markanta att man kan se dem i läckta tester. För det är just det. För att se dem bland andra variabler så måste de vara markanta.

Sammanfattning:
Du påstår att du ser skillnader i IPC i samtliga läckta tester.
Jag hävdar att det nog finns små skillnader, men att de inte är markanta nog för att synas så tydligt bland andra variabler att man kan dra slutsatser om att det är IPC-skillnad man ser.

Du påstår att Nehalem - Sandy Bridge bevisar att nodkrympning kan ge skillnad i IPC.
Jag hävdar att det bevisas inte alls eftersom de samtidigt ändrade arkitektur.

Sedan slirar du runt och försöker smygbyta ståndpunkt. Du använder "optimeringar" istället för arkitektur efter att ha blivit motbevisad om Nehalem - Sabdy Bridge. Du hävdar nu att IPC-förbättringarna kanske är för små för att man ska kunna dra slutsatser. Även när du inledningsvis tvärsäkert hävdade att du kunde se dem i samtliga tester. Vilket var allt jag sa emot.

Permalänk
Avstängd

Men har den integrerad grafik då?
För det har min Intelprocessor, supersmidigt så slipper man köpa till grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Sammanfattning:
Du påstår att du ser skillnader i IPC i samtliga läckta tester.
Jag hävdar att det nog finns små skillnader, men att de inte är markanta nog för att synas så tydligt bland andra variabler att man kan dra slutsatser om att det är IPC-skillnad man ser.

Håller med, men det är också inte tydligt nog att visa att ingen skillnad heller.

Skrivet av Aleshi:

Du påstår att Nehalem - Sandy Bridge bevisar att nodkrympning kan ge skillnad i IPC.
Jag hävdar att det bevisas inte alls eftersom de samtidigt ändrade arkitektur.

Nej... mellan Sandy och Ivy. Där var nodkrympning. Sandy och Nehalem är samma nod.

Skrivet av Aleshi:

Sedan slirar du runt och försöker smygbyta ståndpunkt. Du använder "optimeringar" istället för arkitektur efter att ha blivit motbevisad om Nehalem - Sabdy Bridge. Du hävdar nu att IPC-förbättringarna kanske är för små för att man ska kunna dra slutsatser. Även när du inledningsvis tvärsäkert hävdade att du kunde se dem i samtliga tester. Vilket var allt jag sa emot.

Jag ser att jag skrev dumt på ett ställe. My bad. Men jag har aldrig menat några 10%+ eller massiva ändringar.
Du verkade hävda 0%, jag verkade hävda massor %... så förstår att vi reagerade båda två. Vi är på banan båda nu, så låt oss lämna det där.

Tittar man på Sandy-> Ivy var det ju precis så också... det var några få 1-2% många gånger (även om vissa delar hade mer), och mer än det väntar jag mig inte heller. Detta var varför detta länkades och togs med.

Enda jag reagerat på var att "ingen skillnad finns", när jag vet jag såg en som inte kan förklaras i frekvens, även om den var väldigt liten. (Detta finns länkat, som jag sa i förra tråden om läckta tester och förra trådens forum tråd) Jag är mao, precis lika säker på att där finns en optimering, (ordet som jag valde för att inte förvirra mer vad jag menar), som du är på att ingen skillnad finns. Och vi båda vet inget säkert, och får vänta o se helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

500?

Nej.. 2000 vs 3500kr...
Och som sagt, du har en död plattform för 3500kr, som kommer bytas i höst ändå. (Där den för 2000kr kan uppgraderas 2 generationer till och bara behöver köpa CPU)

@Paddanx
Är inte säkert då z370 ev stödjer den nya Intel.
Och har du den snabbare plattformen så slipper du ju dessutom uppgradera en eller två generationer.

Man får tänka smart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@Paddanx
Är inte säkert då z370 ev stödjer den nya Intel.
Och har du den snabbare plattformen så slipper du ju dessutom uppgradera en eller två generationer.

Man får tänka smart.

Z390 kommer bli nästa, Z370 är mellanvägen och en lappad Z270 som inte ens har fullt stöd för alla CPUer korrekt. Den har inte stöd för 8-core heller, då Intel inte planerade 8-core detta år, utan bara 6-core.

Ingen info om att den ska stödas i befintliga socklar har angivits, och verkar inte heller finns i 1151-2 sockelns info. (Och om de tvingas göra en 1151-3 är det moderkortsbyte.. igen)

AMD har dock bekräftat att deras AM4 ska passa både denna, nästa kommande och nästa kommande igen 2020. Så att bara byta CPU är inte direkt stor utgift, om du redan har 2000kr extra att spendera på det från denna jämförelse (1500kr på CPUn, och billigare AM4 kort vs Z370).

Intels nya 8-core ska dessutom komma på helt ny nod, och Intel själv har sagt att det blir sämre frekvenser än Coffee-Lake på dem pga detta, och man först i nästa gen igen kan vänta sig bättring när man är på 10nm+ noden. Så... jo du kommer behöva uppgradera, eller vara fast på en död plattform.

Alt... så klarar du dig fint med den prestandan du har idag oavsett
Så.. ja tänk... smart. Inte anta smart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Min poäng kvarstår att IPCn ska enligt AMD ha bättrats, du kan göra väldigt mycket med så färsk arkitektur som Ryzen är. (Finns en hel del ställen att läsa på, om du inte hängt med)

Instruktioner per klockcykel har inte ökat hos exekveringsenheterna vare sig för heltal eller flyttal, men man har polerat latenser hos cache samt optimerat minneskontrollern och satt en högre standardiserad gräns för RAM-frekvens vilket går 1:1 med Zen's datafabric som vi ser gör underverk upp till DDR3200. Detta tillåter högre "IPC" som slutresultat. Det tål att upprepas att Zen kan öka drastiskt i prestanda med högre frekvens på RAM ihop med acceptabla timings. AMD har lagt mycket krut på att optimera RAM/bios nu inför Ryzen 2000 serien, så av denna anledning kan jag tänka mig bättre out-of-the-box resultat med X470 chipset.

Jag skrev om detta innan med egna ord i Ryzen samlingstråden och det finns numera också slides (inte dom senaste "läkta") som täcker alla mina påståenden förutom frekvensen. Man har klargjort boostfrekvens, men inte med XFR2. 2800X sparas till senare, alternativt så kommer top-bin till Threadripper 2, men 2700X är inte top-bin.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Instruktioner per klockcykel har inte ökat hos exekveringsenheterna vare sig för heltal eller flyttal, men man har polerat latenser hos cache samt optimerat minneskontrollern och satt en högre standardiserad gräns för RAM-frekvens vilket går 1:1 med Zen's datafabric som vi ser gör underverk upp till DDR3200. Detta tillåter högre "IPC" som slutresultat. Det tål att upprepas att Zen kan öka drastiskt i prestanda med högre frekvens på RAM ihop med acceptabla timings. AMD har lagt mycket krut på att optimera RAM/bios nu inför Ryzen 2000 serien, så av denna anledning kan jag tänka mig bättre out-of-the-box resultat med X470 chipset.

Så kan det mycket väl vara. Låter som första logiska och vettiga förklaringen jag sett på detta. (Stämmer ju in med både läckt info och förklarar skillnaderna, samt AMDs påstående).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller med, men det är också inte tydligt nog att visa att ingen skillnad heller.

Nej... mellan Sandy och Ivy. Där var nodkrympning. Sandy och Nehalem är samma nod.

Jag ser att jag skrev dumt på ett ställe. My bad. Men jag har aldrig menat några 10%+ eller massiva ändringar.
Du verkade hävda 0%, jag verkade hävda massor %... så förstår att vi reagerade båda två. Vi är på banan båda nu, så låt oss lämna det där.

Tittar man på Sandy-> Ivy var det ju precis så också... det var några få 1-2% många gånger (även om vissa delar hade mer), och mer än det väntar jag mig inte heller. Detta var varför detta länkades och togs med.

Enda jag reagerat på var att "ingen skillnad finns", när jag vet jag såg en som inte kan förklaras i frekvens, även om den var väldigt liten. (Detta finns länkat, som jag sa i förra tråden om läckta tester och förra trådens forum tråd) Jag är mao, precis lika säker på att där finns en optimering, (ordet som jag valde för att inte förvirra mer vad jag menar), som du är på att ingen skillnad finns. Och vi båda vet inget säkert, och får vänta o se helt enkelt.

Vill väl bara inflika att Ivy Bridge har arkitekturskillnader med ombygg cache och minneskontroller, skillnader i beräkningsenher med mera.

https://www.anandtech.com/show/4830/intels-ivy-bridge-archite...

Sammanfattningsvis så kan jag väl säga att jag tror att det inte blir någon skillnad i vissa scenarion. Men att snabbare crossbar kan ge bättre latenser vilket i sin tur gynnar bland annat spelprestanda något. Men att den största vinsten kommer bli bättre utnyttjande av snabbare minnen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Z390 kommer bli nästa, Z370 är mellanvägen och en lappad Z270 som inte ens har fullt stöd för alla CPUer korrekt. Den har inte stöd för 8-core heller, då Intel inte planerade 8-core detta år, utan bara 6-core.

Ingen info om att den ska stödas i befintliga socklar har angivits, och verkar inte heller finns i 1151-2 sockelns info. (Och om de tvingas göra en 1151-3 är det moderkortsbyte.. igen)

AMD har dock bekräftat att deras AM4 ska passa både denna, nästa kommande och nästa kommande igen 2020. Så att bara byta CPU är inte direkt stor utgift, om du redan har 2000kr extra att spendera på det från denna jämförelse (1500kr på CPUn, och billigare AM4 kort vs Z370).

Intels nya 8-core ska dessutom komma på helt ny nod, och Intel själv har sagt att det blir sämre frekvenser än Coffee-Lake på dem pga detta, och man först i nästa gen igen kan vänta sig bättring när man är på 10nm+ noden. Så... jo du kommer behöva uppgradera, eller vara fast på en död plattform.

Alt... så klarar du dig fint med den prestandan du har idag oavsett
Så.. ja tänk... smart. Inte anta smart.

@Paddanx
"Kan vara förberedande för fler kärnor
Trots sitt glasklara uttalande om att extra dedikerade kontaktstift i sockeln inte gör någon större skillnad idag, spekulerar Andrew Wu i att det är en förberedande åtgärd för processorer med fler kärnor. Detta ligger i linje med spekulationer om Intel Ice Lake på 10 nanometer släpps med åtta kärnor för att bättre konkurrera mot AMD:s åttakärniga serie Ryzen 7."

Permalänk
Medlem

Vill bara inflika att tråden verkar ha glömt bort det viktigaste med krympningen.
Nämligen hur mycket CPU'n går att klocka.

Vi visste ju redan att IPC inte kommer bli speciellt mycket bättre, men det vi hoppas på är ju att dessa CPU'er kommer att gå att klocka över 4ghz gränsen.
Så vi får väl se framöver hur dom klockar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lordsqueak:

Vill bara inflika att tråden verkar ha glömt bort det viktigaste med krympningen.
Nämligen hur mycket CPU'n går att klocka.

Vi visste ju redan att IPC inte kommer bli speciellt mycket bättre, men det vi hoppas på är ju att dessa CPU'er kommer att gå att klocka över 4ghz gränsen.
Så vi får väl se framöver hur dom klockar.

Ska bli intressant att testa vad man får upp den besten i 🤗

Permalänk
Medlem

Läste att man skulle kunna använda 4000 MHz minnen också. Hoppas att det stämmer

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

10% man ytterst sällan märker i 1080p eller högre. Då med en processor som är betydligt billigare.

Fast i högre upplösningar så klarar inte Zen processorerna av att driva, pga single core prestandan är för låg.
Har ett 1080ti och en 1600X som sagt, som ändå går riktigt bra. I tex Witcher 3 som ändå är ett av de bättre spelen för mig så får jag ut 70-75% av prestandan på GPUn.
Då ligger alltså kärnorna som belastas på CPUn i 100%.

Edit: Då pratar jag med allt på max/ultra förutom xAA som jag kör antingen av eller x2. I 1440p/144 Hz för min del.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Purrfected: Låter märkligt, sitter på en 1700x @3.9 med 1080ti, ligger på 99% gpu usage mer eller mindre hela tiden. Cpun, har toppat 50% usage när jag är i novigrad. Spelar också på 2k 144hz.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

@Weibull: Låter onekligen konstigt, kör du egen klock eller automagisk?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@Weibull: Låter onekligen konstigt, kör du egen klock eller automagisk?

Manuell clock på CPU/Ram, dock inte rört GPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

@Weibull: Får nog ta o testa en manuell klock, ser ofta CPUn på 4,2 eller 4,3 i HWmonitor, men förlitar mig på XFR.
Mindre tid o klocka o sånt kul nu för tiden ^^

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@Weibull: Får nog ta o testa en manuell klock, ser ofta CPUn på 4,2 eller 4,3 i HWmonitor, men förlitar mig på XFR.
Mindre tid o klocka o sånt kul nu för tiden ^^

Ah, prova köra default clock och se hur den presterar i witcher! Haha, ja när det gäller klockning av ryzen krävs det tid och omsorg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Fast i högre upplösningar så klarar inte Zen processorerna av att driva, pga single core prestandan är för låg.
Har ett 1080ti och en 1600X som sagt, som ändå går riktigt bra. I tex Witcher 3 som ändå är ett av de bättre spelen för mig så får jag ut 70-75% av prestandan på GPUn.
Då ligger alltså kärnorna som belastas på CPUn i 100%.

Edit: Då pratar jag med allt på max/ultra förutom xAA som jag kör antingen av eller x2. I 1440p/144 Hz för min del.

Det där stämmer inte alls på långa vägar. Skillnaden är mindre än 10% för en processor som i vissa fall kostar nästan 50% av Intels priser. En skillnad som kan förklaras rakt igenom att spel är väldigt GPU bundna samt att skillnaderna är i majoritet pga. att Intels processornod är så mogen att de blir riktigt klockningsvänliga. Därför skjuter Intel ifrån pga. deras klockfrekvens.

https://www.anandtech.com/show/11658/the-amd-ryzen-3-1300x-ry...

https://www.pcworld.com/article/3179208/gaming/4k-gaming-test...

https://www.pcgamesn.com/amd/amd-ryzen-7-1800X-review-benchma...

Är man ute efter all FPS man kan få och har budget för att inte kompromissa så är Intel nog det bättre valet. Däremot sitter man och väljer mellan en Intel CPU och ett kraftigare grafikkort så borde man välja Ryzen och ett kraftigare grafikkort alla dagar i veckan.. för spel är väldigt GPU bundna.. framförallt i högre upplösningar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det där stämmer inte alls på långa vägar. Skillnaden är mindre än 10% för en processor som i vissa fall kostar nästan 50% av Intels priser. En skillnad som kan förklaras rakt igenom att spel är väldigt GPU bundna samt att skillnaderna är i majoritet pga. att Intels processornod är så mogen att de blir riktigt klockningsvänliga. Därför skjuter Intel ifrån pga. deras klockfrekvens.

https://www.anandtech.com/show/11658/the-amd-ryzen-3-1300x-ry...

https://www.pcworld.com/article/3179208/gaming/4k-gaming-test...

https://www.pcgamesn.com/amd/amd-ryzen-7-1800X-review-benchma...

Är man ute efter all FPS man kan få och har budget för att inte kompromissa så är Intel nog det bättre valet. Däremot sitter man och väljer mellan en Intel CPU och ett kraftigare grafikkort så borde man välja Ryzen och ett kraftigare grafikkort alla dagar i veckan.. för spel är väldigt GPU bundna.. framförallt i högre upplösningar.

Ursäkta? Hur kan du säga att något som händer för mig inte stämmer?

Du är medveten om att de som recensserar, som inte är users, får CPUer som är de bästa som AMD respektive Intel fått fram va?

I mitt fall så maxar jag de aktiva kärnorna på CPUn och GPUn får som sagt inte gå över 70-75%.

Det var det valet jag gjorde, tycker ändå jag får ut mycket av min 1600X i 4.3 GHz med XFR, men om jag får tid ska jag testa en egen klock.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Ursäkta? Hur kan du säga att något som händer för mig inte stämmer?

Du är medveten om att de som recensserar, som inte är users, får CPUer som är de bästa som AMD respektive Intel fått fram va?

I mitt fall så maxar jag de aktiva kärnorna på CPUn och GPUn får som sagt inte gå över 70-75%.

Det var det valet jag gjorde, tycker ändå jag får ut mycket av min 1600X i 4.3 GHz med XFR, men om jag får tid ska jag testa en egen klock.

Linustechtips gjorde en sammanställning där man jämförde mellan deras testexemplar de fått av Intel pre-release och en CPU de köpte direkt ur butik och kom fram till att skillnaden var mindre än 2%. Alltså inom felmarginalen.

Om något händer för sig behöver inte betyda att problemet ligger hos CPUn utan kan vara just ditt scenario som är specifikt för dig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Linustechtips gjorde en sammanställning där man jämförde mellan deras testexemplar de fått av Intel pre-release och en CPU de köpte direkt ur butik och kom fram till att skillnaden var mindre än 2%. Alltså inom felmarginalen.

https://www.youtube.com/watch?v=M8WOYjk7hKo

Om något händer för sig behöver inte betyda att problemet ligger hos CPUn utan kan vara just ditt scenario som är specifikt för dig.

Men att jämföra EN enda processor från butik är inte direkt statistiskt säkerhetsställt...