Permalänk

Fråga om telejack och adsl

Hej jag har nyligen fått mitt internet nu med telejack-adsl. Stora problemet är att asen som byggt lägenheten har satt ett element precis bredvid telejacket och dem andra jacken funkar inte för dem sitter som 2:a o 3:a.

Fråga: behöver man en splitter eller räcker det med en sån där liten variant så man kanske kan pressa in den?

Verkar som det inte går att posta bilder, ska se om jag kan ladda upp på imgur eller nå

Permalänk
Medlem

Skulle helst behöva ett foto innan jag svar fullt ut.

Det går även lägga om tele kablarna i första jacket så att andra jacket kan bli så kallat första jack istället om man säger så.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Skulle helst behöva ett foto innan jag svar fullt ut.

Det går även lägga om tele kablarna i första jacket så att andra jacket kan bli så kallat första jack istället om man säger så.

Imgur.com/a/Qqtc9

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lampokosa:

Hej jag har nyligen fått mitt internet nu med telejack-adsl. Stora problemet är att asen som byggt lägenheten har satt ett element precis bredvid telejacket och dem andra jacken funkar inte för dem sitter som 2:a o 3:a.

Fråga: behöver man en splitter eller räcker det med en sån där liten variant så man kanske kan pressa in den?

Verkar som det inte går att posta bilder, ska se om jag kan ladda upp på imgur eller nå

Ska du använda analoga telefoner eller inte? Om inte är det troligen inga större problem att koppla "hur som helst" eftersom du inte behöver ta hänsyn till nått annat än modemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lampokosa:

Imgur.com/a/Qqtc9

Skickades från m.sweclockers.com

Fixade det åt dig direkt till forumet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Är det alltså ett löst uttag som du kopplar på en RJ11 eller RJ45 eftersom bilden inte säger så mycket kunde inte heller se dilemmat du hade med elementet som du pratade om.

Även som ovanstående sa ska du inte använda telefon ska det inte vara några problem att använda router i andra eller tredje uttaget då främsta anledningen till att ha router i första är för att det inte ska bryta om det t.ex. ringer då man helst ska ha det efter routern,sen är det också en fråga om hur bra ledningarna i väggarna är och att du kanske kan tappa lite i hastighet eller ping på den sträckan om det är gamla dåliga ledningar om du skulle koppla in längre bort i slingan.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Är det alltså ett löst uttag som du kopplar på en RJ11 eller RJ45 eftersom bilden inte säger så mycket kunde inte heller se dilemmat du hade med elementet som du pratade om.

Även som ovanstående sa ska du inte använda telefon ska det inte vara några problem att använda router i andra eller tredje uttaget då främsta anledningen till att ha router i första är för att det inte ska bryta om det t.ex. ringer då man helst ska ha det efter routern,sen är det också en fråga om hur bra ledningarna i väggarna är och att du kanske kan tappa lite i hastighet eller ping på den sträckan om det är gamla dåliga ledningar om du skulle koppla in längre bort i slingan.

Funkar inte alls i 2 o 3 för det är parallellt kopplat tydligen. Undrar om jag kan använda den där lilla saken jag skickade bild på eller måste jag ha splitter också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nehe, då är de ju förståeligt undra varför dom gjort en parallell koppling men men, det vet jag fortfarande inte eftersom jag har inte sätt hur det ser ut där du ska koppla in den eller vad problemet är vid elementet, du får ju visa kabeln som kommer ut eller jacket där det är idag och elementet är ett problem.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Det som ska göras är att koppla så andra eller tredje jacket blir första jack. Kommer dock inte ihåg hur man gjorde, men det borde finnas en medlem som vet

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Om det är parallellkopplat så ska ju vilket jack som helst fungera.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Du kan skruva upp o koppla om.
https://www.comhem.se/asset/2zxwgcm7u48q/blob-43724/83b3186da...

https://www.telia.se/dam/jcr:61372b3c-047a-4418-86e4-5b201b2a...

Inkommande på lägre och vidare på övre. Sedan gör du samma på jack 2 tex. Så ska det inte vara några problem.
Verktyg (skruvmejsel) och lite tålamod krävs.

Annars bör du kunna köra den mellanproppen du har rakt av (funktion osäker) eller det och typ en sån här. (obs aldrig testat)
https://se.myxlshop.com/myxl-adsl-splitter.html?id=123237029&...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Nehe, då är de ju förståeligt undra varför dom gjort en parallell koppling men men, det vet jag fortfarande inte eftersom jag har inte sätt hur det ser ut där du ska koppla in den eller vad problemet är vid elementet, du får ju visa kabeln som kommer ut eller jacket där det är idag och elementet är ett problem.

Okej, en fråga bara. Vad heter den "lilla versionen av splittern? " Jag undrar om bara den funkar för att få adsl. Alltså utan splitter bara mini saken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Lampokosa
Ursäkta men du får förklara bättre för jag hänger inte alls med i det du pratar om och då arbetar jag ändå inom det här och får höra mycket udda förklaringar.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Du måste använda en ADSL splitter https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/adsl...

Mellanpropp för tele RJ11 fungerar bara för en telefon med RJ11 kontakt https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/fast-telefoni/insta...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

@Lampokosa
Ursäkta men du får förklara bättre för jag hänger inte alls med i det du pratar om och då arbetar jag ändå inom det här och får höra mycket udda förklaringar.

Haha får ursäkta. Tror jag menade mellanpropp.

Går det att bara använda mellanpropp för att få adsl uppkoppling eller måste man ha splittern också?

Om man måste ha splittern:
Kan man sätta splittern på/bakom mellanproppen eller måste splittern sitta i uttaget o proppen bakpå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lampokosa:

Haha får ursäkta. Tror jag menade mellanpropp.

Går det att bara använda mellanpropp för att få adsl uppkoppling eller måste man ha splittern också?

Om man måste ha splittern:
Kan man sätta splittern på/bakom mellanproppen eller måste splittern sitta i uttaget o proppen bakpå?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag trodde att man alltid måste använda en splitter men så här skriver Kjell & Company

"För att ansluta till internet via telefonnätet krävs ett ADSL- eller VDSL-modem och en ADSL- eller VDSL-splitter. Splittern ser ut som en vanlig telefonpropp, men skillnaden är att splittern innehåller ett filter som separerar modemsignalen från resten av telefonsignalen (t.ex. våra analoga telefonsamtal och eventuell faxsignal). Om modemet är det enda som kopplas in i bostadens telefonnät behövs ingen splitter. Då räcker det med en vanlig telefonpropp."

Källa: https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/i...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Jag trodde att man alltid måste använda en splitter men så här skriver Kjell & Company

"För att ansluta till internet via telefonnätet krävs ett ADSL- eller VDSL-modem och en ADSL- eller VDSL-splitter. Splittern ser ut som en vanlig telefonpropp, men skillnaden är att splittern innehåller ett filter som separerar modemsignalen från resten av telefonsignalen (t.ex. våra analoga telefonsamtal och eventuell faxsignal). Om modemet är det enda som kopplas in i bostadens telefonnät behövs ingen splitter. Då räcker det med en vanlig telefonpropp."

Källa: https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/i...

Så det funkar med mellanpropp men då funkar inte telefonen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lampokosa:

Så det funkar med mellanpropp men då funkar inte telefonen?

Skickades från m.sweclockers.com

Men 99% har väl slängt ut sina trådtelefoner vid det här laget.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Men 99% har väl slängt ut sina trådtelefoner vid det här laget.

Jo, undrar för att vara säker

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lampokosa:

Så det funkar med mellanpropp men då funkar inte telefonen?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet ej om det är ADSL modemet eller telefonen som inte fungerar utan splitter eller om det är både telefon och ADSL som får problem, det enda som är säkert är att man måste använda en ADSL splitter om du vill använda både en gammal analog telefon och ADSL via fasta telefonnätet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Jag vet ej om det är ADSL modemet eller telefonen som inte fungerar utan splitter eller om det är både telefon och ADSL som får problem, det enda som är säkert är att man måste använda en ADSL splitter om du vill använda både en gammal analog telefon och ADSL via fasta telefonnätet.

Okej tack. En sista dum fråga.
funkar båda dessa? Imgur.com/GsAuT

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lampokosa:

Okej tack. En sista dum fråga.
funkar båda dessa? Imgur.com/GsAuT

Skickades från m.sweclockers.com

Länken till Imgur fungerar inte.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Länken till Imgur fungerar inte.

Imgur.com/a/GsAuT

Hade glömt a/a

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Jag skulle satt ADSL splittern först, för att få bättre signal till modemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lampokosa:

Imgur.com/a/GsAuT

Hade glömt a/a

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan kopiera (Copy) BBCode som finns till höger i Imgur och klistra in den i ditt inlägg här på Sweclockers.

Visa signatur

janee

Permalänk

Kan man ändra första uttag i telejacket trots att det är parallellt kopplat?

Kan inte använda mitt första. Så skulle vilja ändra så ett annat blir före, går de trots parallellkoppling?

Permalänk
Medlem

Du kan kolla denna PDF som beskriver hur man kan koppla telejacket http://www.lby.se/data/files/lby/guider/ovrigt/teleuttag.pdf

Visa signatur

janee

Permalänk

Du behöver nog utveckla ditt problem lite, är uttagen verkligen parallellkopplade så har du (elektriskt sett) inget första uttag.
Vad är det du vill göra?

Permalänk
Skrivet av ByteBitten:

Du behöver nog utveckla ditt problem lite, är uttagen verkligen parallellkopplade så har du (elektriskt sett) inget första uttag.
Vad är det du vill göra?

Det 'första uttaget' är idiotiskt blockerat av ett element så kan inte använda det. Testat dem andra två jacken o funkar inte alls. Dem på Telia sa att det nog var parallellkopplat. Får nog kolla själv o se hur de e. Har dock ingen erfarenhet alls. Därför jag är skeptisk på att ge mig in på det.

Skickades från m.sweclockers.com