Partitioner inte i rätt ordning?

Permalänk
Medlem

Partitioner inte i rätt ordning?

Jag har stoppat i en ny SSD. form. den gamla och den nya och inst. win10. När jag valt partition att inst. på så fick jag ett felmeddelande som lät ungefär: Partionerna är inte i rekommenderad ordning, vill du inst i alla fall? För mer info läs om GGT (eller vad det hette)

Allt fungerar fint och jag märker ingen skillnad. Jag har byggt många datorer och lagt in nya diskar och win otroligt många gånger men aldrig sett det meddelandet tidigare.

Någon som vet vad det betyder? Skall jag göra något åt det?

Förr i tiden så var man tvungen att sätta ide-kabeln i rätt ordning för att få hdd:n i Master respektive slave. Men det är väl knappast något man behöver tänka på idag.

Mvh
Emil

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle installerat om datorn med bara SSD'n inkopplad. Jag gissar att det du fått nu är en bootpartition på din hårddisk och systempartition på SSD.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Förr i tiden så var man tvungen att sätta ide-kabeln i rätt ordning för att få hdd:n i Master respektive slave. Men det är väl knappast något man behöver tänka på idag.

Nja, det är inte så längre, men diskarna bör vara kopplade i rätt ordning, m.a.o den disk man vill ska vara boot (och OS) disk bör vara kopplad på SATA_0 (eller SATA_1 beroende på vilken siffra det börjas räkna på moderkortet).
Man kan även ändra på denna ordning via UEFI/BIOS på de flesta moderkort, men det första alternativet rekommenderas.

För att lösa problemet är det som giplet skrev det bästa.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag skulle installerat om datorn med bara SSD'n inkopplad. Jag gissar att det du fått nu är en bootpartition på din hårddisk och systempartition på SSD.

Fast jag har inst massvis med ggr med den gamla hdd:n inkopplad, har alltid fungerat. Jag kopplade ur den lilla ssd:n som win10 var på innan. Efter det inst jag win. Så vitt jag kan se så ligger det inga win filer i hdd:n

Mvh Emil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Nja, det är inte så längre, men diskarna bör vara kopplade i rätt ordning, m.a.o den disk man vill ska vara boot (och OS) disk bör vara kopplad på SATA_0 (eller SATA_1 beroende på vilken siffra det börjas räkna på moderkortet).
Man kan även ändra på denna ordning via UEFI/BIOS på de flesta moderkort, men det första alternativet rekommenderas.

För att lösa problemet är det som giplet skrev det bästa.

Det är klart, jag kunde ju provat att byta sata kontakt på de 2 ssd:er jag har. Jag kör SSD500GB win10 och SSD128GB lagring, 500GB HDD lagring.
Tänkte aldrig på att jag kunde prova byta kontakt.
Jag får dock inga felmeddelanden, allt fungerar fint än så länge

Mvh Emil

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EmilH:

Fast jag har inst massvis med ggr med den gamla hdd:n inkopplad, har alltid fungerat. Jag kopplade ur den lilla ssd:n som win10 var på innan. Efter det inst jag win. Så vitt jag kan se så ligger det inga win filer i hdd:n

Mvh Emil

Du kan kolla i Lagringshanteraren om du har en liten partition först på din HDD. Den syns normalt inte, så du kan inte kolla efter filer på disken. Alternativt kan du koppla ur HDD'n och se om datorn bootar efter det.

Det är inget problem att det inte fungerar. Har du problemet blir din boot något lite långsammare eftersom disken måste användas vid uppstart och det kan bli ologiskt om du någon gång i framtiden kopplar ur disken vilket då resulterar i att datorn inte startar och man kliar sig i huvudet.

Du frågade vad det betyder och om du ska göra något åt det. Jag har svarat vad jag tror det betyder och att jag tycker att du ska göra något åt det.

För övrigt blir jag än mer säker på att det är detta som är problemet efter att ha läst din första post igen. Du har säkerligen din gamla SSD'n som förstadisk, HDD som andradisk och den nya SSD'n som tredje.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: diskhanterare

Här är från diskhanteraren, du kan nog tolka den bättre än mig