Datorbygge 15-18Tkr, köpa nu eller vänta?

Permalänk
Medlem

Datorbygge 15-18Tkr, köpa nu eller vänta?

Hej,
Som rubriken lyder så tänkte jag bygga en ny dator för något mellan 15-18tkr,

Har sett att det är flera personer som skriver "vänta på att gpu priserna går ner / vänta tills nya GPU kommer".
Jag undrar då om det är värt att bygga en dator nu med dessa priser / modeller, eller om det är värt att vänta? hur länge tror ni det tar innan nya grafikkort släpps? Jag skulle iallafall behöva köpa en ny dator inom 2 mån.

Jag spelar PUBG, CSGO och LoL och skulle iallafall vilja få dessa att flyta så bra som möjligt för priset, vill jag ha en i7a eller i5a? 1070/1070ti eller 1080?

Lekt runt lite på inet och fick ihop denna, hur tycker ni det ser ut? fungerar allt med varann? något ni tycker jag kan byta ut?
https://www.inet.se/kundvagn/bild/11404338/

Permalänk
Medlem
Skrivet av loppz193:

Hej,
Som rubriken lyder så tänkte jag bygga en ny dator för något mellan 15-18tkr,

Har sett att det är flera personer som skriver "vänta på att gpu priserna går ner / vänta tills nya GPU kommer".
Jag undrar då om det är värt att bygga en dator nu med dessa priser / modeller, eller om det är värt att vänta? hur länge tror ni det tar innan nya grafikkort släpps? Jag skulle iallafall behöva köpa en ny dator inom 2 mån.

Jag spelar PUBG, CSGO och LoL och skulle iallafall vilja få dessa att flyta så bra som möjligt för priset, vill jag ha en i7a eller i5a? 1070/1070ti eller 1080?

Lekt runt lite på inet och fick ihop denna, hur tycker ni det ser ut? fungerar allt med varann? något ni tycker jag kan byta ut?
https://www.inet.se/kundvagn/bild/11404338/
https://www.inet.se/kundvagn/bild/11404338/

Allt funkar.

Jag såg en bild på reddit som svarar på din fråga angående grafikkort, en bild som borde klistras upp överallt. Den är viserligen inriktad på 1080ti, men kan hårdras över hela generationen. Priserna kommer inte att sjunka på ett tag.

Jag lirar PUBG på mitt 1070, dock 1080p och det flyter utan anmärkning med maxade inställningar. (i7 7700k)
Skulle rekommendera 1070ti eller 1080 (helst 1080 med tanke på att du kan hitta ett för typ samma pris som 1070ti) om du vill gå högre än 1080p.

Du verkar bara vilja spela? i5 8600k räcker.

m2 ssd kommer inte ge dig några nämnvärda prestandafördelar, du kan spara in lite stålar på en sata disk om du känner för det.

Rampriserna är vad dom är, spås inte bli billigare på ett tag. Det suger.

Visa signatur

i7 7700K | Gigabyte Z270 | 16gb DDR4 | GTX1070 | Samsung EVO 960 250gb

Permalänk
Medlem

Sitter också på en i7 7700k och ett 1070 OC och det flyter på fint maxat i 2560x1080p

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htoor:

Allt funkar.

Jag såg en bild på reddit som svarar på din fråga angående grafikkort, en bild som borde klistras upp överallt. Den är viserligen inriktad på 1080ti, men kan hårdras över hela generationen. Priserna kommer inte att sjunka på ett tag.
https://i.redd.it/53hmj1hxrzf01.png

Jag lirar PUBG på mitt 1070, dock 1080p och det flyter utan anmärkning med maxade inställningar. (i7 7700k)
Skulle rekommendera 1070ti eller 1080 (helst 1080 med tanke på att du kan hitta ett för typ samma pris som 1070ti) om du vill gå högre än 1080p.

Du verkar bara vilja spela? i5 8600k räcker.

m2 ssd kommer inte ge dig några nämnvärda prestandafördelar, du kan spara in lite stålar på en sata disk om du känner för det.

Rampriserna är vad dom är, spås inte bli billigare på ett tag. Det suger.

Hej tack för bilden haha men om man bortser från priset då, kan det vara värt att vänta På nytt kort för prestandalyft? Eller kommer 1080 kunna prestera bra ett par år framåt?

Jag spelar endast, streamar inget etc. kan jag köra på det nätagg jag har i min nuvarande dator som är på 550w i det nya bygget, eller bör jag ha det på 650w?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loppz193:

Hej tack för bilden haha men om man bortser från priset då, kan det vara värt att vänta På nytt kort för prestandalyft? Eller kommer 1080 kunna prestera bra ett par år framåt?

Jag spelar endast, streamar inget etc. kan jag köra på det nätagg jag har i min nuvarande dator som är på 550w i det nya bygget, eller bör jag ha det på 650w?

Skickades från m.sweclockers.com

Den är klockren

Det beror på, som bilden säger, måste du ha ett nytt kort nu så finns kort som kommer funka länge framöver. Utan att lova för mycket så kommer ett 1080 att leverera ett bra tag om du inte tänkt att du ska spela 4k som kommer att tryckas på mer framöver.

Snabbt räknat med Cooler Masters PSU calculator så kommer ditt system med ett 1080, lite fläktar, 16GB ddr4, 8600k att dra typ 400w i load. Så om du har ett bra kvalitetsagg hemma på 550w så kommer det att leverera krämen som behövs.

Gött mos!

Visa signatur

i7 7700K | Gigabyte Z270 | 16gb DDR4 | GTX1070 | Samsung EVO 960 250gb

Permalänk
Medlem

@htoor: Tack så mycket för hjälpen, har fått klarhet och har bestämt mig för 1080, får hoppas att det levererar

Permalänk
Medlem
Skrivet av loppz193:

@htoor: Tack så mycket för hjälpen, har fått klarhet och har bestämt mig för 1080, får hoppas att det levererar

Om du behöver fråga, vänta aldrig! För i dator världen lurar alltid någonting runt hörnet. När du bestämt dej att du behöver, köp direkt. Annars slutar det med en väntan som aldrig tar slut.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loppz193:

@htoor: Tack så mycket för hjälpen, har fått klarhet och har bestämt mig för 1080, får hoppas att det levererar

Härligt! Lycka till

Visa signatur

i7 7700K | Gigabyte Z270 | 16gb DDR4 | GTX1070 | Samsung EVO 960 250gb

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: haha ja det är väl så

Permalänk
Medlem

@htoor: Detta är då nätaggregatet jag har idag, vad tror du?
FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold, Bulk

Permalänk
Medlem
Skrivet av loppz193:

@htoor: Detta är då nätaggregatet jag har idag, vad tror du?
FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold, Bulk

Det är inget fabrikat som andas toppkvalitet. FSP sysslar om jag inte missminner mig med mycket OEM produkter, det förklarar ju också det bulk utförande som du köpt PSUn i.

Det ser dessutom ut som det är 650w och inte 550w?

Jag kan inte hitta speciellt mycket information om PSUn så jag kan inte uttala mig mer, men krämen finns och 80+ guld certifieringen bådar ju såklart gott. Jag går på magkänsla när jag säger att den inte är semipassiv, fläktarna snurrar nog alltid på lågvarv vilket kan medföra att den är lite mer högljud än andra alternativ. FSP har en 5 års garanti på agget, har du haft det kortare än så kan du gott köra vidare.

Visa signatur

i7 7700K | Gigabyte Z270 | 16gb DDR4 | GTX1070 | Samsung EVO 960 250gb

Permalänk
Inaktiv

FSP är kända för bra kvalité. Nästan Seasonic-klass.FSP är stora OEM-tillverkare och säljer inte så mycket egenbrandat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för svaren grabbar!

Skickades från m.sweclockers.com