Samsung MU7005 65 eller Sony KD-65XE8505

Permalänk
Medlem

Samsung MU7005 65 eller Sony KD-65XE8505

Hej!

Står i valet och kvalet mellan vilken av dessa tv aparater jag ska köpa.

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63tumochstorre/s...

https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/uhd-tv-led-tv/sony...

Jag är inte låst vid något specifikt märke, så har ni något annat förslag på bättre tv så är det varm välkommet.

Kommer sitta runt 4m från tvn så vill gärna inte gå ner något i storlek på skärmen. Bugeten är verkligen tänjd på gränsen vid 15k och jag har ingen möjlighet att gå över det.

Har hört att samsungs UI ska vara bätre än Sonyns Android tv någon som testat båda och kan ge lite input?
Samsungen har även blåtand vilket jag gillar skarpt, alltid bra att minimera antalet sladdar som dräller runt.

mvh

Visa signatur

Processor: Intel 2600K @4500mhz- Modekort: Asus Sabertooth z77- Grafikkort:Radeon HD 7970 x2 - Hårddisk: Samsung 830 128bg X2 Western Digital Caviar black 500gb- Ram: 8gb Corsair Vengence 1600mhz- Nätaggregat Coarsair HX 1050W- Chassi: Cooler Master Haf X- Processor kylare: costom waterloop- Skärm: Samsung SyncMaster SA950- Tangentbord: Cooler Master Storm Trigger- Headset: Astro A50 7.1- Mus: Logitech G700

Permalänk
Medlem

Samsungs UI och smart tv är bättre men jag tycker sonyn har betydligt bättre bild överlag. Samsungen är ljusstarkare så HDR blir bättre men Sonyn har mindre bleed och bättre svärta samt bättre bildförbättring.

Jag kollade på båda och köpte Sony och efter halvår med den så imponeras jah fortfarande av bildkvalitén.

Permalänk
Medlem

Hur är apputbudet på Sonyn? Tycker du något saknas?
Mycket buggar?
Det jag använder mest blir nog Netflix, HBO och twitch.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel 2600K @4500mhz- Modekort: Asus Sabertooth z77- Grafikkort:Radeon HD 7970 x2 - Hårddisk: Samsung 830 128bg X2 Western Digital Caviar black 500gb- Ram: 8gb Corsair Vengence 1600mhz- Nätaggregat Coarsair HX 1050W- Chassi: Cooler Master Haf X- Processor kylare: costom waterloop- Skärm: Samsung SyncMaster SA950- Tangentbord: Cooler Master Storm Trigger- Headset: Astro A50 7.1- Mus: Logitech G700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beijken:

Hur är apputbudet på Sonyn? Tycker du något saknas?
Mycket buggar?
Det jag använder mest blir nog Netflix, HBO och twitch.

Skickades från m.sweclockers.com

Apputbudet är helt ok för mig, använder främst netflix och plex men kan kolla hbo och twitch. Har inte stött på några större buggar, har haft 2-3 " app har kraschat" på ett halvår så inte så värst illa, haft detsamma på min Nvidia shield. Däremot så är Samsungs smart tv betydligt snabbare.

Permalänk
Medlem

Det blev en Sony kd 65xe9005 baep tillslut från hemma biobutiken
https://www.hembiobutiken.se/produkter/tv-apparater/65-tum/25...

Första smart Tv:n jag äger men jag tycker Android tv funkar helt okej, inga kraschar än så länge och apputbudet tycker jag är bra, än så länge saknar jag inget 😁

Men det är mycket reflektioner i skärmen. Tv:n står i ett rum med ganska mycket fönster, och trots att den står så att det inte är något fönster mitt emot reflekteras fönsterna i Tv:n även en mulen dag med ljus inställningarna på max. När solen tittade fram fick jag ta ner persiennerna för det vart osebart.
När solen har gått ner kommer skärmen mer i sitt rätta läge, tycker bilden är kalas bra och fin svärta, inte heller kan jag se någon backlight bleed. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel 2600K @4500mhz- Modekort: Asus Sabertooth z77- Grafikkort:Radeon HD 7970 x2 - Hårddisk: Samsung 830 128bg X2 Western Digital Caviar black 500gb- Ram: 8gb Corsair Vengence 1600mhz- Nätaggregat Coarsair HX 1050W- Chassi: Cooler Master Haf X- Processor kylare: costom waterloop- Skärm: Samsung SyncMaster SA950- Tangentbord: Cooler Master Storm Trigger- Headset: Astro A50 7.1- Mus: Logitech G700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beijken:

Det blev en Sony kd 65xe9005 baep tillslut från hemma biobutiken
https://www.hembiobutiken.se/produkter/tv-apparater/65-tum/25...

Första smart Tv:n jag äger men jag tycker Android tv funkar helt okej, inga kraschar än så länge och apputbudet tycker jag är bra, än så länge saknar jag inget 😁

Men det är mycket reflektioner i skärmen. Tv:n står i ett rum med ganska mycket fönster, och trots att den står så att det inte är något fönster mitt emot reflekteras fönsterna i Tv:n även en mulen dag med ljus inställningarna på max. När solen tittade fram fick jag ta ner persiennerna för det vart osebart.
När solen har gått ner kommer skärmen mer i sitt rätta läge, tycker bilden är kalas bra och fin svärta, inte heller kan jag se någon backlight bleed. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket trevlig TV speciellt för det priset 😀 Har inte haft möjlighet att se just den modellen men fördelen med den ör att den har FALD(full array local dimming) vilket min saknar och även 930 saknar det.