Frågor om störande pop-ups i Windows 10, och om Win Defender

Permalänk
Medlem

Frågor om störande pop-ups i Windows 10, och om Win Defender

Hej!

Jag har under ett tag nu stört mig på de eviga rutorna och påminnelserna i Windows 10 som ständigt dyker upp i nedre högra hörnet, i Åtgärdscentret som det väl heter? Oftast är det samma saker som kommer upp gång på gång. Finns det något sätt att helt stänga av åtgärdscentret? Eller åtminstone om man kan ställa in att en specifik påminnelse inte ska dyka upp igen.

På senare tid har jag också börjat få varningar, antagligen från Windows Defender, om att datorn kan utsättas för risk om jag öppnar en viss fil. Både stora gröna rutor och mindre vita. Tycker inte att jag sett såna varningar tidigare, och fast jag scannat en zip-fil t.ex. med AVG och den inte innehåller några virus, så kan ändå Windows Defender varna varje gång jag öppnar filen. Är detta ett känt fel som dykt upp på senare tid?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Jag har under ett tag nu stört mig på de eviga rutorna och påminnelserna i Windows 10 som ständigt dyker upp i nedre högra hörnet, i Åtgärdscentret som det väl heter? Oftast är det samma saker som kommer upp gång på gång. Finns det något sätt att helt stänga av åtgärdscentret? Eller åtminstone om man kan ställa in att en specifik påminnelse inte ska dyka upp igen.

Settings, System, Notifications & actions.
Ikonen går att ta bort genom att sätta Security Center att inte starta (disabled) i tjänster. men då får du inga meddelande/varningar om diverse andra saker heller + att om jag inte missminner mig så får man ett meddelande om att det är avstängt vid varje uppstart.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tror jag fixade b la det inne i reg-filerna med något program/script.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Hur är det med Windows Defender? Den har väl fått rätt mycket kritik på senare tid? Finns det isåfall något bättre gratisprogram med inbyggd brandvägg och lite sånt?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Tack för svar!

Hur är det med Windows Defender? Den har väl fått rätt mycket kritik på senare tid? Finns det isåfall något bättre gratisprogram med inbyggd brandvägg och lite sånt?

Ett riktigt bra program mot virus, malware och ransomware med sin sandbox (som stoppade skit som wannacry före alla andra) samt väldigt omtalad brandvägg är Comodo Internet Security.
Man borde inte störas så mycket av windows default grejer så jag tycker det låter lite mysko och som du redan är infekterad.
Jag rekommenderar köra Malwarebytes anti-malware också, kan användas samtidigt som Comodo.
På det kan man också använda sig av VirusTotal som scannar filerna med ett flertal anti-virusprogram online, inklusive dom 2 jag nämnt ovan.

Tror inte man kan bli säkrare än så faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Ett riktigt bra program mot virus, malware och ransomware med sin sandbox (som stoppade skit som wannacry före alla andra) samt väldigt omtalad brandvägg är Comodo Internet Security.
Man borde inte störas så mycket av windows default grejer så jag tycker det låter lite mysko och som du redan är infekterad.
Jag rekommenderar köra Malwarebytes anti-malware också, kan användas samtidigt som Comodo.
På det kan man också använda sig av VirusTotal som scannar filerna med ett flertal anti-virusprogram online, inklusive dom 2 jag nämnt ovan.

Tror inte man kan bli säkrare än så faktiskt.

Tack för tipsen! Ja det är en del skumt som börjat hända på datorn. Använder vissa exe filer som t.ex. får fram det här meddelandet i Windows: "Utgivaren kunde inte verifieras. Vill du köra den här programvaran?" Och att det står Okänd utgivare. Och att "Den här filen har inte en giltig digital signatur som visar vem som publicerat den". Tycker att jag fått liknande meddelanden innan och då har den bara visat det meddelandet första gången man startar/använder filen. Men nu får jag upp det meddelandet varje gång jag använder den filen. Rätt jobbigt. Kan det ändå ha med filen att göra? Provade en annan exe och då fick jag inget meddelande. Även AVG har börjat scanna den där första filen jag nämnde, varenda gång. Vad tyder allt detta på? Virus? Fast senaste AVG har inte hittat något virus.

Sen har jag problem vid uppstart av datorn, som jag skriver om i den här tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1512641-problem-vid-up...

Brukar få datorn att funka efter att ha brutit strömmen ung. 5 ggr. Kanske detta kan ha med problemen med filerna att göra? Kan ju vara fel på CPU, eller moderkort eller något.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW