Min nya dator med Ryzen 5 2400G saknar ≈1GB RAM i Arch Linux?

Permalänk
Medlem

Min nya dator med Ryzen 5 2400G saknar ≈1GB RAM i Arch Linux?

Min nya mediadator med Ryzen 5 2400G saknar ≈1GB RAM i Arch Linux, för att vara exakt har jag 6964 MB att tillgå enligt `free -m`. BIOS visar dock alla mina 8GB (en sticka).

$ free -m total used free shared buff/cache available Mem: 6964 1947 4601 1 415 4777 Swap: 975 0 975

Jag antar att jag missar något uppenbart här?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Du använder intern grafik och den allokerar 1gb möjligtvis?

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Du använder intern grafik och den allokerar 1gb möjligtvis?

Doh.. Det är första gången jag kör på integrerad grafik. Det slog mig aldrig.. Pinsamt!

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

haha n00b

När du endå har skapat tråden vill du berätta hur bra burken funkar för ändamålet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

haha n00b

När du endå har skapat tråden vill du berätta hur bra burken funkar för ändamålet?

Pfft!

Jag har i princip bara startat den och lekt med den virtuella server som jag också kör på den. Men jag återkommer när jag testat lite.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Det kan troligtvis gå att ställa in hur mycket RAM interna grafiken ska allokera i bios.

Permalänk
Medlem

@Hund: Om du tänkt spela med datorn, ändra så att du har 2 gig till grafikkortet. Kommer göra stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det kan troligtvis gå att ställa in hur mycket RAM interna grafiken ska allokera i bios.

Jag ska kika på det.

Skrivet av PsyCor:

@Hund: Om du tänkt spela med datorn, ändra så att du har 2 gig till grafikkortet. Kommer göra stor skillnad.

Inget spelande, det enda jag gör med den är att konsumera media och hostar ett par virtuella servrar.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@PsyCor: Enligt tester gör det knappt någon skillnad alls. 3-5% ish.

Hardware Unboxed har lagt ut en video om det.
https://www.youtube.com/watch?v=Y2KPzMeQnWE

@Hund: Om du inte ska spela kan du dra ner minnet till det lägsta.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@Lembritt: Har sett att det ger runt 10-11% men det hänger väl självklart på vad för spel man testar med och vilka inställningar man kör. Högre inställningar desto mer minne krävs. Sen om man ska spela med ett inbyggt grafikkort som i grunden ger lägre prestanda så är varje fps viktig. Ram däremot är det ingen skillnad i spel om du har 8-16 t.ex. så drar du av 2 gig för videominne så gör det inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@PsyCor: Enligt tester gör det knappt någon skillnad alls. 3-5% ish.

Hardware Unboxed har lagt ut en video om det.
https://www.youtube.com/watch?v=Y2KPzMeQnWE

@Hund: Om du inte ska spela kan du dra ner minnet till det lägsta.

Okej.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@Lembritt: Har sett att det ger runt 10-11% men det hänger väl självklart på vad för spel man testar med och vilka inställningar man kör. Högre inställningar desto mer minne krävs. Sen om man ska spela med ett inbyggt grafikkort som i grunden ger lägre prestanda så är varje fps viktig. Ram däremot är det ingen skillnad i spel om du har 8-16 t.ex. så drar du av 2 gig för videominne så gör det inget.

Tycker inte det bör göra någon skillnad alls. Tar det "slut" på 1GB börjar gpun använda ramminnet precis som vanliga grafikkort gör. Skillnaden är ju att om man allokerar 2GB är man alltid låst till 6GB ram men allokerar man 512mb så har man 7,5GB ram att nyttja. De gånger du kan tjäna prestanda i spel genom att låsa större mängd ram till gpun är väl när du använder säg 7GB ram till annat så det inte finns något ledigt för GPUn utan den får börja använda hårddisken.
Det ger även extra prestanda om man kör dual channel men trådskaparen ska ju inte spela i vilket fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Off topic: Är det inte en massa krasher och krångligheter med 2400G och Linux, eller är det fixat nu?

On topic: Rock on!

Permalänk
Medlem

Jag kan ju inte säga att jag är jättenöjd.. Igår frös den 4 gånger. Vad ska jag göra? Skicka tillbaka skiten och köpa något annat?

Jag har inget tålamod för det här... Jag har redan fått vänta 12 (!) dagar på att Alina skulle uppdatera BIOS åt mig så att jag ens kunde använda moderkortet till att börja med.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Avstängd

@Hund: Kanske testa en annan distro? Vilken linux-kärna använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

@Hund: Kanske testa en annan distro? Vilken linux-kärna använder du?

Jag har version 4.15.9. Ett byte känns inte aktuellt, det känns som att allt annat än Arch bara har äldre kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Avstängd

@Hund: Fedora använder också 4.15.9

Linux fungerar inte alltid optimalt på ny hårdvara eftersom tillverkarna prioriterar drivrutiner till windows, och det kan finnas buggar som inte har åtgärdats än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

@Hund: Fedora använder också 4.15.9

Linux fungerar inte alltid optimalt på ny hårdvara eftersom tillverkarna prioriterar drivrutiner till windows, och det kan finnas buggar som inte har åtgärdats än.

Om jag byter blir det något utan Systemd. Jag trodde att det skulle ha lugnat ner sig med Ryzen vid det har laget, även om just 2400G är ny.

Jag hade gärna haft kvar min 10 år gamla dator, men moderkortet var på väg att ge upp och ett par stickor hade blivit kaputt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Trist.
Jag ser att det fixades med raven ridge krasherna för 8 dagar sedan.
https://cgit.freedesktop.org/mesa/mesa/log/?qt=grep&q=Raven

Bör vara inkluderat i oibaf ppa för ubuntu nu.
Testa installera utvecklingsversion av mesa etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag läste att Wendell från Level 1 Tech hade samma problem och löste det genom att flytta på 12v-kabeln från RAM-minnet. Jag gjorde det och har inte haft problem på snart två dagar. Det låter lite flummigt, men jag håller tummarna att det var det.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Hur upplever du APU:n annars då? Jag är smått intresserad av en.

Permalänk
Medlem

Nu har den frusit två gånger sedan igår (tisdag).. Lyckligtvis har jag varit hemma alla gånger det hänt. Det börjar bli sjukt irriterande. Vad ska man göra?

Skrivet av FattarNiInte:

Hur upplever du APU:n annars då? Jag är smått intresserad av en.

Jag vet inte? Jag behöver inte så mycket kräm så jag märker just ingen skillnad. Enda anledning att jag köpte nya grejer var för att de förra grejerna började ge upp efter 10 år i drift.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en del problem under Linux. Har du provat 4.16-rc eller kommande 4.17? https://cgit.freedesktop.org/~agd5f/linux/log/?h=amd-staging-drm-next

Permalänk
Medlem
Skrivet av egon2003:

Verkar vara en del problem under Linux. Har du provat 4.16-rc eller kommande 4.17? https://cgit.freedesktop.org/~agd5f/linux/log/?h=amd-staging-drm-next

Jag missade länkarna om det, men jag har läst lite om det och det känns ju skönt att man inte är ensam om det iallafall. Jag kanske ska testa att slänga in vad nu Arch har i sitt testförråd.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag missade länkarna om det, men jag har läst lite om det och det känns ju skönt att man inte är ensam om det iallafall. Jag kanske ska testa att slänga in vad nu Arch har i sitt testförråd.

Just nu ingen nyare kernel i testing, vill du ha nyare än 4.15.11-1 får du bygga från 4.16rc6 från kernel.org själv. Men inom veckor är 4.16 släppt och 1-2 veckor efter det kommer den landa i Reposen. Bara hålla ut, om du inte vill kompilera själv.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag missade länkarna om det, men jag har läst lite om det och det känns ju skönt att man inte är ensam om det iallafall. Jag kanske ska testa att slänga in vad nu Arch har i sitt testförråd.

Du är absolut inte ensam.
Det har varit mycket bekymmer med racen releasen. Det är väl sånt man får räkna med idag, företag släpper saker som inte är klara. De som är först ut är medvetna om detta, det hör till. Folket hjälper företaget att hitta problemen och även ofta lösningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Just nu ingen nyare kernel i testing, vill du ha nyare än 4.15.11-1 får du bygga från 4.16rc6 från kernel.org själv. Men inom veckor är 4.16 släppt och 1-2 veckor efter det kommer den landa i Reposen. Bara hålla ut, om du inte vill kompilera själv.

Det skulle man ju kanske kunna roa sig med. Det bör väl inte vara några konstigheter att bygga en nyare version.

Skrivet av milkab:

Du är absolut inte ensam.
Det har varit mycket bekymmer med racen releasen. Det är väl sånt man får räkna med idag, företag släpper saker som inte är klara. De som är först ut är medvetna om detta, det hör till. Folket hjälper företaget att hitta problemen och även ofta lösningarna.

Det är tråkigt! :/ Jag har ju verkligen ingen koll på ny hårdvara, sist jag upgraderade någon av mina dator var för drygt 7 år sedan. Mitt intresse för den senaste hårdvaran är inte vidare stor och min kunskap om Ryzen var ytterst begränsad till de problem många hade med Gentoo och andra såsbaserade distros för ett år sedan när Ryzen först kom. Naiv som jag är trodde jag att den här lanseringen skulle vara något mer smärtfri.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det skulle man ju kanske kunna roa sig med. Det bör väl inte vara några konstigheter att bygga en nyare version.

Det är tråkigt! :/ Jag har ju verkligen ingen koll på ny hårdvara, sist jag upgraderade någon av mina dator var för drygt 7 år sedan. Mitt intresse för den senaste hårdvaran är inte vidare stor och min kunskap om Ryzen var ytterst begränsad till de problem många hade med Gentoo och andra såsbaserade distros för ett år sedan när Ryzen först kom. Naiv som jag är trodde jag att den här lanseringen skulle vara något mer smärtfri.

Ja det är tråkigt att samhället utvecklas åt detta håll.
Dock är det vi komsumenter som driver på det

Ryzen är väl rätt stabila nu också, tror faktiskt du kan få den stabil också genom att sätta i en gpu

Integrerad grafik är alldeles för nytt för AMD ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Ja det är tråkigt att samhället utvecklas åt detta håll.
Dock är det vi komsumenter som driver på det

Ryzen är väl rätt stabila nu också, tror faktiskt du kan få den stabil också genom att sätta i en gpu

Integrerad grafik är alldeles för nytt för AMD ännu.

Jag kan ju eventuellt testa det med. Jag hade ju ett brutalt Nvidia 9600GT i den gamla burken.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.