Rand i bilden från grafikkort

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Rand i bilden från grafikkort

Hej på er!

Bytte för några månader sedan grafikkort till ett Palit Geforce GTX 1080, och sedan dess har jag sett en rand nästan längst ner på skärmen:

Jag ser den bara då jag spelar, och oftast när bakgrunden byts ofta. Är det någon som varit med om något liknande, lyckades inte fånga den på ett screenshot, kan det vara skärmen?
Såg aldrig detta med mitt tidigare 980-kort.

Tacksam för alla förslag på fel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HBG
Registrerad
Apr 2008

Har du någon telefon med bra slow motion-funktioner kanske du kan testa fånga strecket med den? Bara en tanke. Kanske lättare att identifiera källan till problemet om man ser det på film.

Har du någon annan skärm du skulle kunna testa med?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Tearing. Slå på vsync

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Eventuellt löst

Jag upptäckte att grafikkortet var låst på max 60 fps av någon anledning (hittade ingen inställning som bestämde det), letade efter en drivrutinsuppdatering och hittade en. Nu går fpsen upp till över 60 och randen är borta (Ibland tycker jag att jag ser något men det rör sig över skärmen). Kan mycket väl vara tearing som föreslaget, har tyvärr ingen Vsync-skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Henco:

Jag upptäckte att grafikkortet var låst på max 60 fps av någon anledning (hittade ingen inställning som bestämde det), letade efter en drivrutinsuppdatering och hittade en. Nu går fpsen upp till över 60 och randen är borta (Ibland tycker jag att jag ser något men det rör sig över skärmen). Kan mycket väl vara tearing som föreslaget, har tyvärr ingen Vsync-skärm.

Vsync-skärm är inget som finns. Det funkar på alla skärmar. Vsync betyder att spelet väntar med att rita bilden tills den är helt klar med den och skärmen är redo för en ny bild. Detta är så man gör på äldre skärmar med fast uppdateringsfrekvens. Det du tänker på är freesync eller G-sync som kräver speciella skärmar.

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av Nioreh83:

Vsync-skärm är inget som finns. Det funkar på alla skärmar. Vsync betyder att spelet väntar med att rita bilden tills den är helt klar med den och skärmen är redo för en ny bild. Detta är så man gör på äldre skärmar med fast uppdateringsfrekvens. Det du tänker på är freesync eller G-sync som kräver speciella skärmar.

Ah, tack för förklaringen, och hjälpen!