Far död, suppliant till konkurs företag

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Far död, suppliant till konkurs företag

Hej.

För att göra en tragisk historia kort, min far och min bror hade en restaurang tillsammans som kort sagt, gick åt pipan på grund utav min brors drogproblem. För en vecka sedan hittades min far livlös i sin säng, 56 år gammal. Döden kom som en chock, han dog i sömnen, troligtvis hjärnblödning.

Efter en vecka ringer min bror, som jag aldrig har kontakt med, och påstår att jag sitter som suppliant för deras företag som de hade. Jag var vid 19 års ålder då företaget gick i konkurs, och jag kan då inte minnas att jag skrev på något papper som gav mig den positionen? Jag har heller aldrig deltagit i ett styrelse möte, jag har bokstavligen talat inte haft något och göra med företaget. Min bror har blivit djupt skuldsatt sedan konkursen, lite över 200.000kr. Vill även betona att min bror inte är särskilt vänlig, har han chansen skulle han dra över skulderna på mig eller någon annan i familjen om det går. I övrigt är jag inget annat än en laglydig medborgare, arbetar heltid på en fabrik, inga skulder och försöker helt enkelt bara leva ett gott liv.

Nu till frågorna då jag inte kan en enda detalj om vad detta innebär.

Vad innebär det att jag är suppliant?
Förfalskade min pappa och min bror min underskrift och satte mig som suppliant?
Kommer jag nu bli skuldsatt trots att jag inte haft något med det att göra?
Kanske viktigast, hur ska jag gå tillväga för att lösa detta problemet?

Kan knappast betona hur mycket jag skulle uppskatta inlägg som kan hjälpa mig med detta.

Med vänlig hälsning,
Cube.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Maj 2006

Gå in på typ ratsit och sök på företaget, där står det om du är inskriven som suppliant för företaget eller inte

.:Cpu:. Intel Core i7-3820 3.60GHz .:Motherbord:. Asus Rampage Iv Extreme .:Ram:. 16GB .:HDD:. 11.2TB .:Gpu:. ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC 1680x1050x32, 120Hz .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. Fractal Design Define XlRACTAL .:Skräm:. VX2268wm 120Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2011

fixa en advokat mannen låter som att du är i behov

6600K / 16G | N1070 \ 960EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Du kan börja med att kolla på allabolag.se om du överhuvudtaget finns med som suppleant i något bolag. Du kan söka på ditt eget namn där så finner du eventuella företagskopplingar.

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Så länge du inte varit aktiv som suppleant, vilket du väl knappast kan ha varit iom att du inte ens visste om det, har du i normalfallet inget att frukta. Är det dessutom så att det är en förfalskning som gjort dig till suppleant så är det än mindre skäl att du skulle drabbas. Dock kan det väl finnas anledning att fundera på om det är så att din signatur förfalskats så kanske det kan ha skett även i andra sammanhang, typ borgensåtaganden och liknande. Bör normalt inte vara några problem om det är en förfalskning, men kan så klart leda till problem på vägen dit.

Du kan t.ex. ladda ner en app Som Kreedy (har jag för mig att den heter) för att kolla ditt kreditbetyg och ev skulder.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2017
Skrivet av Cubebenq:

Hej.

För att göra en tragisk historia kort, min far och min bror hade en restaurang tillsammans som kort sagt, gick åt pipan på grund utav min brors drogproblem. För en vecka sedan hittades min far livlös i sin säng, 56 år gammal. Döden kom som en chock, han dog i sömnen, troligtvis hjärnblödning.

Efter en vecka ringer min bror, som jag aldrig har kontakt med, och påstår att jag sitter som suppliant för deras företag som de hade. Jag var vid 19 års ålder då företaget gick i konkurs, och jag kan då inte minnas att jag skrev på något papper som gav mig den positionen? Jag har heller aldrig deltagit i ett styrelse möte, jag har bokstavligen talat inte haft något och göra med företaget. Min bror har blivit djupt skuldsatt sedan konkursen, lite över 200.000kr. Vill även betona att min bror inte är särskilt vänlig, har han chansen skulle han dra över skulderna på mig eller någon annan i familjen om det går. I övrigt är jag inget annat än en laglydig medborgare, arbetar heltid på en fabrik, inga skulder och försöker helt enkelt bara leva ett gott liv.

Kan knappast betona hur mycket jag skulle uppskatta inlägg som kan hjälpa mig med detta.

Med vänlig hälsning,
Cube.

En suppleant är någon som ett företag valt att ersätta ordinarie ledamot vid frånvaro. Har du inte aktivt deltagit i detta beslut har du ingen skyldighet att tillträda som ledamot. Avvakta tills du får mer information. Mvh Travhäst

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Har kikat på allabolag.se nu, där fanns inga kopplingar om jag sökte på mitt namn. Även kikat på Ratsit som DwarF nämnde. Följande kom upp.

https://imgur.com/a/xDsLZ

Edit: Verkar som att det inte fungerar att länka bilden, på sidan ser det ut iallafall som att det är bara min bror som sitter i styrelsen som bolagsman. Mitt namn syns inte på "ansvariga" fliken.

Får se vart det leder. Tusen tack för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018
Skrivet av Cubebenq:

Det betyder att man på en bolagsstämma beslutat att du ska inträda som styrelseledamot om någon annan styrelseledamot avgår eller omkommer. Jag tar för givet att din far var styrelseledamot och nu hävdar nog din bror att du därmed blivit styrelseledamot. Du kan läsa på Bolagsverkets hemsida.

Slå upp bolaget på https://www.proff.se/ så ser du om det står att du har någon koppling till bolaget.

Skrivet av Cubebenq:

Efter bolagsstämman ska bolaget meddela Bolagsverket vilka som sitter i styrelsen och vilka som är styrelsesuppleanter. Jag vet inte om du skriver under något som skickas in dit. Står det att du är styrelsesuppleant för bolaget men du anser att du inte är det, föreslår jag att du kontaktar Bolagsverket och upplyser dem om att det står fel i deras register och ber dem rätta så att det står att du aldrig haft något med bolaget att göra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Cubebenq:

Har kikat på allabolag.se nu, där fanns inga kopplingar om jag sökte på mitt namn. Även kikat på Ratsit som DwarF nämnde. Följande kom upp.

https://imgur.com/a/xDsLZ

Din bild fungerar inte men det visste du nog då det verkar som den raderats.

Får inte riktigt ihop tidslinjen här, när gick egentligen det aktuella bolaget i konkurs? Har du ett orgnummer underlättare det för oss som ofta besöker AllaBolag osv för att analysera företag

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

Jag beklagar sorgen.

Jag ska inte säga något om detta för jag kan inget om det men det låter bara som ett klent försök av din bror att försöka skyffla över ansvaret och kanske skulderna på dig. Tips är att försöka prata med en advokat, vissa ger en kort stunds gratis konsultation.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Saitek Eclipse III | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

Ingen som har nämnt, men det är stor skillnad hur mycket du som privatperson med ett bolag ansvarar för om det är en enskild firma eller ett aktiebolag.
med tanke på att bror säger suppleant så förutsätter jag att det är ett aktiebolag, och inte bara något han hittar på för sakens skull.

Är det ett aktiebolag, så är det en egen "juridisk person" och du ansvarar inte för några avtalsbrott, saknade betalningar etc, om det inte finns skäl för det, oaktsamhet, uppenbart lurendrejeri etc.
Mycket beror ju på hur och varför företaget gick i konkurs.

Om du inte har varit delaktig så står du ganska fri generellt sett, framförallt om du inte står inskriven i några officiella dokument, och inte heller visste om att du var delaktig.

http://www.lawline.se/answers/ansvar-for-en-suppleant-i-ett-a...
t.ex

Föreslår att du kontaktar en jurist oavsett, ta med den dokumentation du har, samt en tidslinje av vad du vet som är relevant, alltså inte vad för strumpor din bror använder, utan om det är så att de eldat upp bokföringspapperm, om du kanske råkar stå som delägare till ett aktiebolag, eller annat liknande. t.ex

För att ytterliggare strö salt i sår,
Far är död, alltså finns det ju eventuellt någon form av arv.
Med tanke på hur du beskriver din bror så är det ju inte osannolikt att du har en ordentligt infekterad process att se fram emot där, det kan finnas skäl att inte låta honom gå in och länsa lägenhet på värdesaker.

Nu har vi inte hört broderns åsikt om det hela, men oavsett önskar jag dig lycka till.
Familj är inte alltid något bra tyvärr.

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kumla
Registrerad
Jul 2008

Beklagar sorgen hoppas det löser sig för dig! Jag hade då aldrig haft kontakt med min bror om han försöker beter sig så.

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Jag bleklagar sorgen.

Det kommit fram många bra råd i tråden. Ska försöka ge ett själv också.

Kolla din hemförsäkring, där bör rättshjälp finnas så du inte behöver betala juristen du kanske måste anlita ofantligt mycket pengar utan bara mycket pengar... :-/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Övriga svar i tråden är rätt bra, suppleant är en person som finns i AB och som träder in ifall ordinarie ledamot får förhinder. I det här fallet med dödsfall blir då en suppleant ansvarig för att se till att firmans redovisning har sköts korrekt och alla underlag kommer in till skatteverket etc. Beroende på hur stor firman är (omsättning) så kan det även behövas en revisor för att granska bokföringen.

Normalt sett så kan man aldrig bli satt i ekonomisk skuld med ett AB så länge som man skött sina åtaganden korrekt, och detta är en stor fördel jämfört med enskild firma. Med enskild firma så är företagets skulder dina skulder men med AB så kan AB gå i konkurs utan att din privatekonomi direkt drabbas. Så länge som bokföringen och räkenskaperna görs korrekt så har man altså inget att frukta som suppleant i ett AB. Men då gäller det ju också att alla räkenskaper är i ordning och att firman har skötts snyggt.

Om jag får dra en vild gissning så kan det vara så att din bror, om han nu "inte är så trevlig", har råkat i bråk med skatteverket eller någon annan över konkursen i firman, kanske var det svarta pengar inblandade eller kanske behövs en revisor och din bror har inte råd med det eller nått. Så nu försöker han lämpa över det här ansvaret på dig. Men det är bara en gissning såklart. Kanske är han helt enkelt bara inte så duktig på ekonomi och vill ha hjälp, svårt att säga.

Hur illa eller bra du än tycker om din bror så måste ni ändå göra ett arvskifte för din far och det är ett rätt vanligt standardarbete för en advokat. Deras timlön är hög men de är vana vid sådant här arbete och i slutändan brukar det bli rätt rimliga pengar ändå.

Jag skulle nog råda dig att ta kontakt med din bror och boka tid hos advokat tillsammans för att genomföra ett arvskifte. Om du inte aktivt valt att vara suppleant, och inte heller arbetat som det, bör du inte ha någon skyldighet att vara suppleant. Du kan ju försöka diskutera detta med din bror när ni gör arvsskiftet, det kanske bara är så att han vill ha hjälp med det här för att se till att firman avvecklas på rätt sätt, och då kanske ni får jobba med det tillsammans om han inte kan. I värsta fall om det blir strul så får du väl sedan anlita egen advokat men det brukar oftast vara smidigare och billigare om man kan lösa sådant här utan advokater. Se bara till att du inte blir ansvarig för något, han ska vara suppleant men däremot så kanske du måste hjälpa honom om det behövs för arvsskiftet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Om ni tittar på bilden i det här inlägget så ser ni att det står bolagsman. Det betyder att om det är rätt bolag så kan ni sluta skriva om aktiebolag, för det är i så fall ett handelsbolag. Några suppleanter finns inte och det är bolagsmännen som personligen och solidariskt ansvarar för de skulder som eventuellt uppkommer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av ztenlund:

Om ni tittar på bilden i det här inlägget så ser ni att det står bolagsman. Det betyder att om det är rätt bolag så kan ni sluta skriva om aktiebolag, för det är i så fall ett handelsbolag. Några suppleanter finns inte och det är bolagsmännen som personligen och solidariskt ansvarar för de skulder som eventuellt uppkommer.

Den bilden var inte riktigt med innan.

Då återstår ju egentligen frågan om det finns något papper eller dokument som pekar på att TS är bolagsman.
Mycket riktigt så ansvarar bolagsmännen för eventuella skulder, och det är nog därför den kära brodern vill ha med TS på tåget.
Ansvaret delas solidariskt.
Och eventuella borgenärer kommer ju hellre gå på TS som eventuellt har pengar än en redan skuldsatt broder.

(Om jag minns rätt av det hela)

Skickades från m.sweclockers.com

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Cubebenq:

Hej.

Med vänlig hälsning,
Cube.

Beklagar sorgen. Jag håller med övriga att du borde prata med en advokat. Men du kan också få gratis juridisk rådgivning genom att ställa frågor här: http://www.lawline.se/ask_a_question

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Om din bror är skuldsatt över öronen och inte kan betala, så är det väl irrelevant huruvida din broder anser du ska vara med och betala eller inte, då fordringsägarna kommer kräva resterande pengar av de som juridisk har ansvar för skulderna.

Nå har du ej frivilligt har valt att bli suppleant så har ett brott begåtts och rätt sätt är att bestrida detta.
Det är för övrigt supervanligt att familjemedlemmar blir suppleanter, ledamot utan att veta vad de ger sig in på. Jag har en bekant vars företag gick åt skogen och frun klagade hela tiden hur kunde de vara så dumma och strunta i att kolla på det ekonomiska. (de körde bara på) Att hon själv var ledamot har hon ej idag förstått vad det innebar.

Nå börja med att kontakta bolagsverket som rekommenderas.
*edit*
Min poäng med ovanför är att du knappast är den första som blir inlurad eller helt urkundsförfalskad/bedragen för att vara suppleant.

i7 7700K & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..