Kan ej Windowslösenord, vad göra?

Permalänk
Medlem

Kan ej Windowslösenord, vad göra?

Hallå.
Min mormor gick bort för ett par veckor sen och nu har jag fått hem hennes laptop, för att dels kolla efter bilder, dels för att formatera och göra i ordning den för en eventuell ny användare.

Problemet uppstod direkt när tanten visst hade lösenord till Windows. Kan man på något sätt komma åt datan ändå? För min del så hade jag ju kunnat köra in en USB sticka och bara blåsa ur allt, men övriga i släkten vill gärna komma åt disken, då dom tror att det finns bilder dom vill ha där.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Vad är det för windowsversion?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

vilket windows ?

Permalänk
Medlem

eller bara skicka in disken i ett usb kabinett. Kostar typ 199:-

Permalänk
Medlem

Och om disken inte är krypterad eller fastlödd i moderkortet kan man ju skruva upp datorn och koppla dårddisken till en annan dator och kopiera ut innehållet.

Permalänk
Medlem

Boots Linux på ett usb och mounta disken som finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det är Windows 7

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Sötast

Det går att komma förbi med som ovan sagt t.ex hiren bootcd

Permalänk
Medlem

Lazesoft skulle jag rekomendera, bara till att tanka ner skapa bootbar usb sedan boota lazesoft, där kan man ta bort windows lösen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Även om inte alla program fungerar bra så tycker jag att det finns många bra och nyttiga program i Hirens Boot CD och jag gillar speciellt Mini Windows XP.

Här är en bra och enkel video guide som beskriver har man ändrar login lösen för Windows 7 med Hirens Boot CD https://www.youtube.com/watch?v=Z13fLYiFRCg

Du hittar fler länkar för nedladdning av Hirens Boot CD och guider under videon som länkade, klicka på VISA MER.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av dozix:
Skrivet av Allexz:

Det går att komma förbi med som ovan sagt t.ex hiren bootcd

Skrivet av janee:

Även om inte alla program fungerar bra så tycker jag att det finns många bra och nyttiga program i Hirens Boot CD och jag gillar speciellt Mini Windows XP.

Här är en bra och enkel video guide som beskriver har man ändrar login lösen för Windows 7 med Hirens Boot CD https://www.youtube.com/watch?v=Z13fLYiFRCg

Du hittar fler länkar för nedladdning av Hirens Boot CD och guider under videon som länkade, klicka på VISA MER.

Kör Hirens nu och fungerar fint, får dock inte tillgång till alla mappar?

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Kör Hirens nu och fungerar fint, får dock inte tillgång till alla mappar?

Vilka mappar?

Har du startat Mini Windows XP?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Vilka mappar?

Har du startat Mini Windows XP?

T.ex när jag försöker komma in i dokument så säger den ifrån "F:\ProgramData\Documents refers to a location that is unavaailable"

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Det är Windows 7

Ophcrack är ett alternativ till Hirens Boot CD som jag testat själv att det funkar
https://sourceforge.net/p/ophcrack/news/?source=navbar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

T.ex när jag försöker komma in i dokument så säger den ifrån "F:\ProgramData\Documents refers to a location that is unavaailable"

Om du ändrar login lösen för Windows 7 i Mini Windows XP med programmet NTPWdit(ResetXP/Vista/7 User Password som videon visar från 1.40 in i videon så kan du komma in i alla dokument när du sedan kör Windows 7 efter ändringen av login lösen.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Windows 7 har ett inbyggt Admin-konto som avaktiveras efter installationen, varför inte använda den? Artikeln är på engelska, men den nämner inte någon specifik Windows 7 Edition ( Home, Pro, Ultimate, Enterprise ) så jag antar det fungerar även för Home.

Det är värt ett försök med väldigt liten ansträngning, artikeln hittar du här.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

T.ex när jag försöker komma in i dokument så säger den ifrån "F:\ProgramData\Documents refers to a location that is unavaailable"

Tanken med Hirens och alla andra program som föreslagit och länkats till är att du ska ändra eller ta bort din farmors lösenord för att sedan starta om datorn och logga in som din farmor för att komma åt filerna. Har du gjort det?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Windows 7 har ett inbyggt Admin-konto som avaktiveras efter installationen, varför inte använda den? Artikeln är på engelska, men den nämner inte någon specifik Windows 7 Edition ( Home, Pro, Ultimate, Enterprise ) så jag antar det fungerar även för Home.

Det är värt ett försök med väldigt liten ansträngning, artikeln hittar du här.

Ska testas om jag inte får det att funka med nedanstående förslag, tack!

Skrivet av Dr.Mabuse:

Tanken med Hirens och alla andra program som föreslagit och länkats till är att du ska ändra eller ta bort din farmors lösenord för att sedan starta om datorn och logga in som din farmor för att komma åt filerna. Har du gjort det?

Nej det förstod jag aldrig faktiskt, jag hde nog lite väl bråttom när jag höll på. Ska ge det ett till försök nu och göra som du skrev

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Sådär nu har jag fått ordning på det jag ville och kommit in i datorn, tyvärr fanns inte det som vi hoppades på. Tack för hjälpen alla!

Dock känns datorn helt hopplöst trött så känns inte som att någon kommer ha användning av den. Och känns knappast värt att försöka få tag på mer RAM och köpa en SSD till den heller då CPUn ju är av ganska dålig klasss, eller vad tycker ni? Känns som att den får agera lekdator i nuvarande utförande till någon unge istället

CPU: AMD Athlon II P320 Dual Core 2.1Ghz
RAM 4gb PC3-8500F 1066Mhz
Grafik: ATI Mobility Radeon 4200 Series.
HDD: 500gb

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Vart med om att vi behövde stänga av ett facebook konto. pga den psykiska biten. men då kunde en av döttrarna hennes lösen då hon hjälpt henne under en längre tid innan cansern tog henne.
Detta kan kanske få mig bannad. Kommer inte berätta exakt då jag varken vet eller vill informera om alt även om jag kunnat.

Du kan nolla lösenordet med en usb sticka eller en cd skiva. Men då som jag förstått du inte behöver lösenordeN i datorn. så är det ok. Du kan fortfarande läsa av dem delvis, om det är på filnivå som ovan redan nämnt flytta disken till en annan burk. Om du nollar lösen och går in så nollas även en hel del sparade lösenord. Ett trick är att använda ett minne eller liknande för att aktivera adminkontot ändra inställningar på main. När du är inne skapa ett nytt konto och sedan använde det nya kontot för att titta. Om den som gått bort och jobbade och datorn var i ett AD. Kontakta före detta arbetsgivaren. Om de inte raderat datorn i sitt AD så kan de då den "hittar hem" ändras lösenord på. Måste ske via nätvärk.
MEN då ska ni vara klara med att de bara tar del av deras bit av kakan och ni eran.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

1. Boota in i Safemode (Shift + Restart)
2. Välj felsökning
3. Väl Commandprompt
4. Skriv in copy c:\windows\system32\sethc.exe c:\ följt av Enter
5. Skriv in copy /y c:\windows\system32\cmd.exe c:\windows\system32\sethc.exe följt av Enter
6. Skriv in exit för avsluta
7. Starta om
8. Vid login tryck på Shift fem gånger till CMD prompt dyker upp
9. Skriv in net user username password (där username är ditt nya samt password respektive)
10. Avsluta CMD och ange dina nya uppgifter och logga in

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285333:

1. Boota in i Safemode (Shift + Restart)
2. Välj felsökning
3. Väl Commandprompt
4. Skriv in copy c:\windows\system32\sethc.exe c:\ följt av Enter
5. Skriv in copy /y c:\windows\system32\cmd.exe c:\windows\system32\sethc.exe följt av Enter
6. Skriv in exit för avsluta
7. Starta om
8. Vid login tryck på Shift fem gånger till CMD prompt dyker upp
9. Skriv in net user username password (där username är ditt nya samt password respektive)
10. Avsluta CMD och ange dina nya uppgifter och logga in

Problemet redan löst, men tack för att du engagerade dig

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F