Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Köpa luftrenare

Hej, jag och sambon har väldigt dammigt hemma, samt att jag under sommaren blir lite känslig mot pollen.

Lösningen verkar luta mot en luftrenare. Någon som har erfarenhet av detta?

Kollat runt lite och prisklassen 1500-2500 verkar rimligt. Ljudnivå är ingen big deal, vi hade tänkt låta den gå under dagarna när vi inte är hemma, så inte på natten.

Vi har 50 m2 ungefär så det landar runt 150 m3 luft i lägenheten. De flesta verkar kunna filtrera 150-350 m3 luft/h. mer än så är ju inte nödvändigt.

Mvh Kasler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Jul 2011

kollegan kör på https://www.clasohlson.com/se/Luftrenare-Electrolux-Oxygen-EA...

lite över din prisklass kanske, men han rekommenderade varmt! ( är själv pollen allergiker, men jag kör på allergibehandling istället )

ASUS STRIX 980 GTX | Asus P8Z68 Deluxe-Gen 3 | Intel Core i7 3770K | 32 GB Crucial Ballistix DDR3 PC12800/1600MHz CL9 (4 x 8GB) | Noctua NH-D15 | samsung 850 Pro SSD 120gb | Fractal Define R5 | Seasonic Force 80+ Gold 750W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

@Farthinder: Ska kika lite på det, kanske sparar en månad extra för att ha råd med den om den är bättre
Tog tabletter förra året, men tjejen håller på med hästar så blir så jäkla mycket med allt hö osv ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017

Electrolux har jag sålt ett gäng och har inte fått några klagomål än. Filtren ska ju bytas ut med jämna mellanrum, kostar runt 400kr för en årsförbrukning. Men det gäller ju alla luftrenare med filter, vilket du bör ha. Joniska luftrenare och annat bös tvivlar jag starkt på om det ens gör någon skillnad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av kasler:

@Farthinder: Ska kika lite på det, kanske sparar en månad extra för att ha råd med den om den är bättre
Tog tabletter förra året, men tjejen håller på med hästar så blir så jäkla mycket med allt hö osv ^^

Kolla blocket. Köpte själv EAP300 därifrån för runt tusingen, kan rekommendera det starkt.
Vill du ha modellen ovan EAP450 med lite mer krut så finns den på blocket nu för 1000kr också (https://www.blocket.se/stockholm/Elektrolux_luftrenare_783109...)

Köp en av de ”bättre”/dyrare begagnat så får du de billigare

Finns också en premium variant av luftrenare som en kollega har. Märket heter Conway/Cronway eller något sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Autocorrect...
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2008

Har en EAP450. Fungerar rätt så bra. Nytt filter är det dyraste.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015

Vi hade en Electrolux-modell tidigare då jag har pollenallergi.

Kolfiltret är inget man behöver egentligen, det hjälper bara till att få bort "dålig lukt". Kanon ifall man inte har någon köksfläkt eller om man är rökare. Vem tusan röker inomhus idag?

HEPA-filtret (vilket håller väldigt länge då det är tvättbart) är det som fångar upp partiklarna i luften, som t.ex. pollen. Tänk på att inte ha några dörrar eller fönster öppna under tiden luftrenaren körs... då gör den inte någon större nytta, om man inte placerar den så att den största mängden av luften man släpper in får passera igenom den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Jag byggde en egen, köpte nån 230 mm bred bräda på Bauhaus, kapade och skruvade ihop till en låda, hål på ena sidan där jag satt ett kupéfilter (som fångar pollen) för bil från biltema, på andra sidan en 200 mm chassiefläkt som suger luft genom filtret. Enkelt men funktionellt! Nytt filter behövs såklart då o då men då kostar de runt en hundring bara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar/Malmö
Registrerad
Jan 2012

Investerade själv i en luftrenare och är en av de bättre investeringar man gjort.

Fått bort dålig lukt, damm och skit.

Körde på "ELECTROLUX Oxygen Z9124 Luftrenare" klart värt priset.

Låter den gå hela tiden på "Quiet" mode. Stör ingenting. Mkt mindre damm och allt i lgh, så den gör stor skillnad! Behöver inte dammsuga så ofta och borden är snyggare längre (tex mitt svartadatorbord som alltid va dammigt/grått, är mkt snyggare nu). Enda gången jag kör den "fullt ut" är när jag städar och bäddar rent då kör jag den i "Turbo" så den suger in allt.

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro/PSUBeQuietDarkPowerPro1000w/ Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING/AURA/CPU:i7-6700K 4.2Ghz/Kylare:BeQuiet! SilentLoop240mm/Ram:Corsair 16GB DDR4 3200MHz Vengeance/GPU:Asus R9 280X Matrix Platinum 3GB/SSD:Corsair Force GT 2x120GB/HDD:Seagate/WD->30TB/OS:W7/TillbehörLogitechG930/Z906,G510/K350/M705/G440/
MionixNaos5000/7200/Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM,49"Sony,KD49X8005C/Mobil:Sony Z5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

Förutom Electrolux så ta en titt på Blueair (även om de är lite över budget). Jag har en 450E sedan några år tillbaka som fungerar mycket bra mot pollen. Kolla upp t.ex. Blueair Classic 205 (340m3/h, ~2900sek) och Classic 405 (510m3/h, ~3900sek).

Jag har för mig att "Astma och Allergiförbundet" rekommenderar minst 2 luftväxlingar i timmen, Blueair anger sina rekommenderad rumsstorlekar med 5 ggr/h.