Speldator + skärm ca 15-16k (Är denna datorn prisvärd?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Okt 2009

Speldator + skärm ca 15-16k (Är denna datorn prisvärd?)

Tjenare. Jag sitter nu med en laptop (https://www.inet.se/produkt/1972579/lenovo-y50-70-i7-8gb-gtx-...) och skulle vilja införskaffa en stationär så att man kan ha laptopen till enbart flyttbar media (i sängen, soffan - har dock en TV men tyvärr ingen smart TV), on-the-go, studier, LAN och andra grejer. Är även trött på skärmstorleken (15,6") då mina ögon inte riktigt klarar av att läsa texter på diverse sidor utan att zooma, eller i vissa spel - där det inte fungerar att zooma överhuvudtaget. Tänkte först bara köpa en skärm, men vet inte hur bra spelen flyter på eller hur kompatibel laptopen är med en framtidssäker skärm (då jag någon gång under året ändå tänkt köpa en stationär).

Jag är i allmänhet väldigt nöjd med laptopen. Hade lite problem med att den blev ganska varm först (inga "problem", men ville inte skada datorn) men köpte en kylplatta för rödingen och nu är allting som det ska vara. Klarar alla spel jag spelar i nuläget. Enda nackdelen är som sagt skärmstorleken.

ANGÅENDE KÖPET
Känner i nuläget att jag vill köpa en stationär. Skönt med 2 datorer när polarna kommer över osv. Och ha datorerna till lite olika syften. Det svider lite att köpa en dator, då man kan få en resa för samma pris. Men jag kommer som sagt ändå köpa en det kommande året och jag hittade att Inet nu hade "Gamingvecka" varpå jag såg en dator som jag tänkte fråga er om den är prisvärd;
https://www.inet.se/produkt/1514004/taurus-limited-gtx-1070

^ Den ser ut att ha ungefär samma komponenter som deras "Taurus Experienced", 14.000:-, därav känns det som ett bra kap. Inget reducerat pris på burken, men den ser ut att ha skapats i syfte till deras Gamingvecka-kampanj.

Jag behöver även en skärm. Och det fanns massor med skärmar till reducerat pris i deras kampanj. Är inte så hype på nutidens komponenter eller dylikt, så jag vet inte direkt vad jag ska välja.

Burken kommer främst användas till att spela. Spel som WoW, PUBG, Diablo III, CS:GO, ARK, SC2. Möjligtvis andra kommande eller existerande MMO-spel. Annars spelar jag det flesta single-player spelen som släpps på mitt Xbox one S. Kommer även att användas till filmer/serier, så en grym skärm med bra färger osv är att föredra.

Viktigt fråga
Är priserna så pass bra under deras kampanj, eller bör man vänta till Black Friday eller något liknande? Tänkte endast införskaffa grejerna om det är prisvärt i helhet. Främst skärm, men även burken då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

Till spelen du vill köra borde den hantera det alldeles fint. Sedan om du vill använda den till något mer är ju ram minnet något som borde vara runt 16gb och byta ut med en i7. Men utan att räkna på priset så verkar det rätt rimligt för en komplett byggd data!

Sedan skärm i fråga beror på om du vill ha en gaming skärm eller en mer fokuserad på färger osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Okt 2009

16gb kan man köpa till i framtiden ifall det skulle behövas. 8gb borde räcka till det jag gör nu tror jag? Mjo kanske en i7 istället. Men tänkte mer på ifall man borde bygga en egen eller om den datorn jag länkande var framtidssäker, väldigt prisvärt osv så känns det mer värt att införskaffa den.

Gällande skärm så vill jag ha en för gaming i helhet. Men som också är perfekt till film/serier!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

Det är lite svårt att få en gamingskärm och en bra färg skärm om man säger så billigt. Då måste man lägga ut några tusen, annars funkar en gamingskärm alldeles utmärkt till film osv, är inte så stor skillnad från en TV enligt mig. Så då antar jag det är bara att leta en 144hz för bästa upplevelse. Tar det alla dagar i veckan över något annat för gaming.

Jag kollade inte så mycket på den, men jag tror att den borde gå att uppgradera saler till, annars är 1070 rätt säkert för 1080p för framtiden vid nuläget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av leemanftw:

Viktigt fråga
Är priserna så pass bra under deras kampanj, eller bör man vänta till Black Friday eller något liknande? Tänkte endast införskaffa grejerna om det är prisvärt i helhet. Främst skärm, men även burken då.

Priserna överlag är idag dyrare än någonsin på datorkomponenter, och tycker heller inte det är några fantastiska priser hos Inet under deras kampanj - så jag skulle säga att om det inte är bråttom så är det nog bättre att vänta. Det kommer ju dessutom en ny generation grafikkort hyfsat snart vilket gör att du troligtvis får ännu mer prestanda för pengarna. Väntar du till Black Friday får du definitivt en bättre dator för samma pris, men samtidigt är det ju över sex månader dit .. Så det är upp till dig.

Kan du tänka dig att bygga själv så har du en bättre dator här för några hundralappar mindre (Windows från Kinguin för drygt 200kr inräknat), men är detta inte aktuellt så är nog den datorn du tittat på det mest prisvärda färdigbyggda just nu. Annars är ju alltid begagnat ett alternativ, men kanske inte lika kul (?).

CPU: i7-6700K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS Z170-A. Minnen: HyperX Fury Black DDR4 8GB 2666MHz. GPU: ASUS GTX 1080 Strix Gaming (8G). SSD: Corsair Force LE 240GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 400C + Be Quiet! Shadow Wings 2 PWM.