CS GO problem på semibra dator

Permalänk
Medlem

@ATRmayo: Nej, inte vad jag vet. Jag har en Intel-processor och ett asus strix 980 TI 6gb.

Innan jag formaterade om datorn och windows laddade jag ner de nyaste grafikkortsdrivrutinerna (och resterande drivrutiner som behövdes) på ett USB, och installerade endast de grundläggande grafikkortsdrivrutinerna, inte Psysix; geforce experience o.s.v när jag installerade windows på nytt.

Därefter har jag endast laddat ner och installerat programmet Nvidiaprofileinspector, men det är allt (i grafikkortsväg). Där ligger alltså inga gamla drivrutiner i bakgrunden och spökar eller så..

Som tidigare nämnt är det inte mitt grafikkort som får det jobbigt i de tuffa situationerna, t.ex. vid en B-hold på Inferno. Datorn använder (enligt MSI afterburn) max 20-30% på GPU:n och grafikkortet blir aldrig varmare än 60c. Det använder endast 5-600 mb av 6 gig internminne på gpu:n..

Var borde jag leta menar du? Är vi i bios eller i Nvidia-settings, eller i nvidiaprofileinspector? (sistnämnda är en mer grundläggande, kompletterande nvidia-settings om jag tolkat programmet rätt)

Permalänk
Medlem

@kwd: jag vet inte vad det heter om nvidia har en liknande lösning men det är då något som throttlar ner grafikkortet så att det använder mindre ström osv beroende på vad spelet kräver, du kan eventuellt också stänga av intels speedstep ifall du tror att det är din processor som throttlar

Permalänk
Medlem

@ATRmayo: Jag såg den inställningen i BIOS men vågade inte disable-a eftersom att jag aldrig överklockat i mitt liv och har ingen aning om vilken temp processorn tål och vad som kan hända..

Jag har en stock-kylare. Tror du jag kan disable-a intel speedstep utan att något tokigt händer?

mvh

Permalänk
Medlem

@kwd: ja asså du kan ju stänga av den genom windows också har jag för mig med XTU ifall du inte vill röra runt i bios/uefi

se bara till att kylaren är ren dvs inte så dammig så borde den göra sitt jobb grejen med stock kylaren är att den låter jävligt mycket utöver det gör den ett bra jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

@kwd: ja asså du kan ju stänga av den genom windows också har jag för mig med XTU ifall du inte vill röra runt i bios/uefi

se bara till att kylaren är ren dvs inte så dammig så borde den göra sitt jobb grejen med stock kylaren är att den låter jävligt mycket utöver det gör den ett bra jobb

Ok grymt! Återkommer ikväll.

Tycker du jag borde ha sync all cores? Tror default var lite olika på alla fyra, typ 47,46,45 och 45

Mvh

Kwd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vilken drivrutin använder du? Dom senare har jag haft problem med så jag använder 382.33, märker stor skillnad när jag gått
tillbaka till denna äldre drivrutin. Får ca 300 till ibland över 500 fps på dust 2 dm server som inte är smockfull. Dom dm servrarna
jag spelat på som blir fulla så börjar ljudet spraka i lurarana och spelet laggar. Vet inte om servrarna kalarar så många spelare
egentligen?

Har även bytt minne från 1600mhz till 2400mhz och fick en stabilare fps som inte rullade så mycket upp och ner.

Permalänk
Medlem

Kört benchmark-mapen men vet inte riktigt vilka slutsatser jag kan dra.. FPSen droppade inte under 200 vid någorlunda normala scener (t.ex. granater/bombexplosion o.s.v.). Körde en match idag på Faceit och märker ju tydligt av hur FPSen blir låg i vissa situationer (alldeles för många situationer egentligen, t.ex. en 1v1 duell med en smoke involverad). Räcker att jag springer ut på yard på train så växlar fpsen mellan 190-300 om jag spelar på t.ex. faceit.

Det är ju naturligtvis så att faceits antifusk påverkar fpsen något, men det gäller även MM, brutalcs m.m. På en retake-server hostad av brutalcs är jag under 200 fps vid massor av tillfällen varje runda.

Med "låg fps" avser jag cirka 150-180. Detta märker någon som spelat långt över 1000 timmar med stabila 250+ fps av, utan tvekan. Känner mig rätt less just nu på det här ***** spelet. En grej jag funderat på är om nätaggregatet på något vis kan påverka? Har ett CX 600W (vet att det inte är allt för mycket att hänga i granen). Ligger potentiellt i närheten av 600 W med OC på både processorn, en i5 7600k @ 4.4 ghz och gpun, ett GTX 970. Jag har dock ingen vattenkylning och jag tror personligen inte det är någonting med PSUn eftersom datorn aldrig någonsin crashar eller liknande..

Det känns som att problemet är någonting fundamentalt med antingen spelet eller processorn, eftersom att jag bl.a. formaterat datorn, ominstallerat cs, återställt allt till orginalinställningar, följt tvåhundrafyrtioåttatusen guider o.s.v..

Andra spel fungerar ju bra såvitt jag kan avgöra och i benchmarks presterar både GPUn och processorn utmärkt.

Permalänk
Medlem

@kwd: jag tycker du borde läsa på lite innan du ändrar något större eller överklockar, jag menar det värsta som händer nuförtiden är att datorn hänger sig och om du gjort ändringar via XTU så nollställs allt efter den har frusit så du kan panga på och lära dig lite mer

Permalänk
Skrivet av Mrbond:

Kört benchmark-mapen men vet inte riktigt vilka slutsatser jag kan dra.. FPSen droppade inte under 200 vid någorlunda normala scener (t.ex. granater/bombexplosion o.s.v.). Körde en match idag på Faceit och märker ju tydligt av hur FPSen blir låg i vissa situationer (alldeles för många situationer egentligen, t.ex. en 1v1 duell med en smoke involverad). Räcker att jag springer ut på yard på train så växlar fpsen mellan 190-300 om jag spelar på t.ex. faceit.

Det är ju naturligtvis så att faceits antifusk påverkar fpsen något, men det gäller även MM, brutalcs m.m. På en retake-server hostad av brutalcs är jag under 200 fps vid massor av tillfällen varje runda.

Med "låg fps" avser jag cirka 150-180. Detta märker någon som spelat långt över 1000 timmar med stabila 250+ fps av, utan tvekan. Känner mig rätt less just nu på det här ***** spelet. En grej jag funderat på är om nätaggregatet på något vis kan påverka? Har ett CX 600W (vet att det inte är allt för mycket att hänga i granen). Ligger potentiellt i närheten av 600 W med OC på både processorn, en i5 7600k @ 4.4 ghz och gpun, ett GTX 970. Jag har dock ingen vattenkylning och jag tror personligen inte det är någonting med PSUn eftersom datorn aldrig någonsin crashar eller liknande..

Det känns som att problemet är någonting fundamentalt med antingen spelet eller processorn, eftersom att jag bl.a. formaterat datorn, ominstallerat cs, återställt allt till orginalinställningar, följt tvåhundrafyrtioåttatusen guider o.s.v..

Andra spel fungerar ju bra såvitt jag kan avgöra och i benchmarks presterar både GPUn och processorn utmärkt.

Tänkte samma sak som dig gällande nätagg, använde ett corsair 520w som va över 10 år gammalt och bytte till ett ewga 650w. Gjorde ingen skillnad som synd var.

Fick nyligen fiber och tänkte nu blir det fart på grejorna, körde 1000/1000 men blev ingen skillnad det heller så jag gick tillbaka till mitt vdsl 30/5 som fungerar bättre med lägre ping till europa.

Permalänk
Medlem

@Goldmemeber: 391.01 har funkat bra för mig. Stadig fps.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk

Datorn i min signatur har även den problem med csgo och fps drops från ingenstans. Har mer eller mindre samma fps vid 4k max i alla settings som 1280x1024 stretched med lägsta på allt och fps droppar.

Känns som felet ligger i cs nu.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwd:

Jag har alltså felsökt. Det är CPU:n som har det jobbigt. Och min CPU är ny, fräsh, fortfarande ganska bra på marknaden och går klockrent. så jag fattar inget...

Jag har kört med MSI afterburner för att se vad det är som blir jobbigt för datorn. Jag upplever problemen främst på Inferno, men även vissa ställen på cashe och nuke, men även generellt på alla banor "var som helst" om det är många gubbar i bild samtidigt + lite molotows och så...

Jag har prövat allt. Alla youtubeguider, formaterat om hela datorn, optimerat allt i windows, configs, launch options, o.s.v. Kör allt på lägsta, 4:3 och har endast de drivrutinerna som är nyast då jag nyligen formaterade om diskarna och installerade om windows, där endast csgo och teamspeak och discord och nvidia profile inspector ligger... inget mer.

---

Enligt MSI-mätaren är det CPU:n som får det jobbigt när det droppas exempelvis på B-site på inferno när 5 terrorister stormar. Jag har även prövat hyperthreading av/på, i kombo med olika mat_queue_mode - kommandon och -threads 4 (Hyperthreading disabled) och -threads 8 (hyperthreading enabled). Ingen tydlig förbättring...

Mitt grafikkort är förvisso lite äldre, 980TI 6 gb, men även om jag kör allt på högsta i CSGO använder datorn inte mer än 35-40% av grafikkortet så jag vet att det inte är grafikkortet som segar när spelet blir segt på t.ex. B-site på Inferno. Datorn använder inte heller mycket ramminne, så ja, det är min CPU som inte orkar fullt ut.

Jag funderar starkt på att byta upp mig. Jag funderar på att köpa en i7 8700k (och nytt moderkort + ramminnen ddr4). Jag grundar detta på en FPS benchmark-video från youtube med den nya i7 8700k-processorn. Den banan är inte helt rättvisande, men vissa sekvenser (!) av banan kan säkert jämföras med en "tuff" 5on5-situation på esportal/faceit när man håller B på de_inferno eller liknande. Att den som lagt upp video inte har samma grafikkort spelar ingen roll, då MSI afterburner går i den andra youtubefilmen och uppladdarens grafikkort blir inte heller använt mer än 30% i de utvalda sekvenserna jag förklarat nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=qIbTrt3rvUw (fokus på denna videon gällande tiderna nedan!)
https://www.youtube.com/watch?v=jrlLgbqqEpQ&t=153s (bara för att se att ett bättre grafikkort inte är lösningen...)

(Värderna uppe till vänster i klippet är hur många grader, respektive hur många procent, av CPU-kärnorna som används för de som inte vet vad MSI afterburn är. även ramminne, och GPU-värden tas med..)

Inledningssekvensen (helikoptern) klarar i7 8700k att hålla runt 300-400 fps, samma sak gäller sekvensen med elskåpet och bomben som sprängs och i sekvensen med många gubbar i rad klarar den även att hålla 400fps. I dessa 3 utvalda sekvenser klarar min dator (i7 4790k) inte att hålla mer än 160-170, vilket stämmer överrens med t.ex. när jag håller B på inferno och 5 terrorister stormar med lite moltows o.s.v. OBS! detta är bara en teori men du får gärna skriva vad du tror...

Resterande delar av benchmarkbanan har jag valt att lämna utan avseende (där finns exempelvis två delar med rökgranater i benchmarksbanan; så tufft blir det aldrig på en vanlig 5on5... Där utnyttjas grafikkortet 99% även på youtubevideon med bästa komponenterna. Uppladdaren har ett nvidia 1080 6 gb. OC och 8700k OC, så ja, vissa sekvenser i den banan ska man bara helt bortse ifrån...

Obs! det där average-värdet på slutet i konsolen är också irrelevant tror jag!! Det intressanta är hur många fps datorn kan hålla i "jobbiga delar" som jag nämnt inledningsvis vilket har föranlett mig att välja ut 3 delar av benchmarksbanan för att mäta. (sen om detta är rättvisande det vet jag inte... )

Vad tror du om mina funderingar? Eller är jag ute på villfarelse? kom gärna med konstruktiv kritik!

3 sekvenserna i https://www.youtube.com/watch?v=jrlLgbqqEpQ&t=153s

1) 0.34-0.42
2) 0.48-0.53
3) 1.02-1.12

---

Det konstigaste är att esportal / faceit känns segare än publiclir / brutalcs publicserverar för warmup, trots att pingen kan vara lägre på esportal.... hmmm så jävla konstigt. och ja, jag har prövat alla olika "Internet-kommandon" i konsol, ingen skillnad.

Mvh

Niklas

Lägg av, du har tittat alla guider som existerar och fortsatt problem, dragit ned saker så som cache i Windows och vunnit kanske 5 fps på det?
Min polare sitter med gammal i7 920 + gtx680 med samma settings som dig och samma fps. (ingen större skillnad allt Max eller Low i settings)
Jag sitter med i5 4670k med Gtx 770 och de fungerar bättre än polarns gamla i7, sätter jag på SLI med mina 770 och tar upp GO så droppar det betydligt mer och jag får STUTTERING.

Jag har bytt configs med polarn likväl, sökt och provat olika - vissa har bättre fps än andra - andra fungerar bra med bottar och MM men inte public alls.
Våran nuvarande config har underbar FPS mot Bottar & MM men t.ex. i publika Deathmatch är det hopplöst att lira - pendlar 70-200fps.
Ditt problem är:
Dåligt optimerat spel.

Polaren formaterade om från 8.1 till 10 fick grov fps boost och då hade han gjort som dig:
Förstört sitt windows för ynka 10% höjning i prestanda för just GO - När BF3+4+1 och Warframe flöt på med högre inställningar med bättre FPS?

Så prova andra spel och se hur de presterar men uppgradering för enbart GO kommer inte hjälpa - börjar misstänka att de har "bäst prestanda" med val av just XX Cpu-familje.
Mitt 4670k flyter på fint. Köpte ett till 770 fick problem - gjorde allt fram tills jag upptäckte att SLI var orsaken - vilket jag inte ens VILLE MISSTÄNKA.

CSGO är lite halvkrasst. Sen kör detta, individuellt anpassa Nvidia till GO:
https://www.google.se/search?q=nvidia+cs+go+control+panel&rlz...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@Niivpzi: Yes jag kör nvidia profile inspector (det som du länkar till...) men det hjälper tyvärr inte.

Det som retar mig är att spelet flyter bra på publicservrar såsom brutalcs och publiclir men inte faceit / esportal. Så jävla frustrerande!

Processorn jobbar för fullt (4 cores på 98%) så det är där det strular när spelet känns hackigt men den är inte för varm. Frågan är bara om det blir bättre med en annan CPU eller om det blir samma problem. Det känns mest logiskt om det är någon inställning i Windows eller processorn eller grafikkortsdrivrutin men jag fattar inte hur jag ska felsöka mer än vad jag gjort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwd:

@Niivpzi: Yes jag kör nvidia profile inspector (det som du länkar till...) men det hjälper tyvärr inte.

Det som retar mig är att spelet flyter bra på publicservrar såsom brutalcs och publiclir men inte faceit / esportal. Så jävla frustrerande!

Processorn jobbar för fullt (4 cores på 98%) så det är där det strular när spelet känns hackigt men den är inte för varm. Frågan är bara om det blir bättre med en annan CPU eller om det blir samma problem. Det känns mest logiskt om det är någon inställning i Windows eller processorn eller grafikkortsdrivrutin men jag fattar inte hur jag ska felsöka mer än vad jag gjort...

Har man inte råd att uppgradera så har man 2 alternativ:
-Acceptera förutsättningarna och vara nöjd med det man har.
-Skaffa ett jobb så man kan förbättra.

Permalänk

CS:GO är ett av de konstigaste spelen som finns, rent prestandamässigt.
Man tycks inte kunna utläsa någonting då likadana riggar presterar olika.

Bara fråga folk när ni spelar faceit och dylikt vad de har för riggar och hurdan deras fps är.
Det är ju inte helt ovanligt att folk med 8700k och 1080ti klagar på stuttering, fpsdrop och hur deras spel inte känns smooth.

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk
Medlem

4.4 GHz är nog för lite. Hade 7700k och hade upp den i 4.8 GHz. Märkte att jag inte kunde fragga med 4.6 GHz. Så prova överklocka maximalt. Rekommenderar att skaffa 8700K och överklocka till 5.2 GHz eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwd:

@Niivpzi: Yes jag kör nvidia profile inspector (det som du länkar till...) men det hjälper tyvärr inte.

Det som retar mig är att spelet flyter bra på publicservrar såsom brutalcs och publiclir men inte faceit / esportal. Så jävla frustrerande!

Processorn jobbar för fullt (4 cores på 98%) så det är där det strular när spelet känns hackigt men den är inte för varm. Frågan är bara om det blir bättre med en annan CPU eller om det blir samma problem. Det känns mest logiskt om det är någon inställning i Windows eller processorn eller grafikkortsdrivrutin men jag fattar inte hur jag ska felsöka mer än vad jag gjort...

Well, mitt brotip - kör in en Windows 7 för skojs skull på en gammal ssd och kör upp GO där, kommer flyta på
Något är doomed med din dator som GO inte gillar.
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=108188...
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=727114...
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1090458...
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=693471...

Om inte dessa guider gör något och alla andra spel flyter på - gör 1+1 så vet du vet felet är, som Ubisoft servers, de är ju inte våran uppkoppling som är dålig till dem

Edit:
Garanterad lösning är väl Adaptive VSync i Nvidia Controlpanel - bör ge dig ett smort spel utan hack och glapp - dock med delay men stabil FPS.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@kwd: Klickar du på "Gå till Server" på faceit/esportal eller kopierar du IP och klistrar in i konsollen? För trycker man bara på "gå till server" så finns där stor risk att man får FPS-drops.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Skäggig legend

Alltså jag är helt realistisk: CSGO är paj. Det är ett lotto om spelet fungerar med viss hårdvara jämt emot annan hårdvara som på pappret är bättre.

Jag hade 300+ FPS ett tag, sen går det ner till 190-230 ish och verkar hålla sig där oavsett vad för inställningar och presets jag kör med.

irriterande - but... what to do..

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Well, mitt brotip - kör in en Windows 7 för skojs skull på en gammal ssd och kör upp GO där, kommer flyta på
Något är doomed med din dator som GO inte gillar.
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=108188...
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=727114...
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1090458...
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=693471...

Om inte dessa guider gör något och alla andra spel flyter på - gör 1+1 så vet du vet felet är, som Ubisoft servers, de är ju inte våran uppkoppling som är dålig till dem

Edit:
Garanterad lösning är väl Adaptive VSync i Nvidia Controlpanel - bör ge dig ett smort spel utan hack och glapp - dock med delay men stabil FPS.

Menar du att jag ska installera om datorn igen, men installera windows 7 istället?

Kan dubbelkolla ikväll om jag testat allt i de guider du länkat! Återkommer kring det.

Skrivet av Weuffelhjaern:

@kwd: Klickar du på "Gå till Server" på faceit/esportal eller kopierar du IP och klistrar in i konsollen? För trycker man bara på "gå till server" så finns där stor risk att man får FPS-drops.

Detta har jag besvarat i tidigare skede av tråden; men tål att upprepas. Jag ansluter alltid, av gammal 1.6-vana, genom att kopiera in IP:n i konsolen och skriva connect.

Skrivet av XHI:

Alltså jag är helt realistisk: CSGO är paj. Det är ett lotto om spelet fungerar med viss hårdvara jämt emot annan hårdvara som på pappret är bättre.

Jag hade 300+ FPS ett tag, sen går det ner till 190-230 ish och verkar hålla sig där oavsett vad för inställningar och presets jag kör med.

irriterande - but... what to do..

Ja, det är störigt... man vill ju att spelet ska flyta på när man har 5 i ping på en svensk server och inte totalt sega ihop sig bara för att det är 5 terrorister i bilden samtidigt (cpu-usage 98% på alla 4 cores)

Så jävla oklart...

Någon nämnde tidigare i tråden tips om att installera äldre grafikkorts-drivrutiner. Vad tror ni om det? Det verkar inte som att mitt grafikkort används särskilt mycket någonsin, varken %-usage, eller grafikkortsminnet, så jag ställer mig kritisk till detta tips innan jag testar det.

Tack igen för all hjälp!!

Mvh

Kwd

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwd:

Menar du att jag ska installera om datorn igen, men installera windows 7 istället?

Kan dubbelkolla ikväll om jag testat allt i de guider du länkat! Återkommer kring det.

Guiderna kommer inte hjälpa
Du kanske missat inaktivera in-game-help-browser eller vad den heter, hjälpte polarn och få 10 fps mer.
Det jag menar med W7 är om du har en äldre disk liggande hemma så kan du TESTA. Och jag TROR att de kommer flyta på bra. Alt. kör in förra årets April Nvidia Drivers.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Kan inte se att någon har nämnt detta ännu men. Har du sett till att din XMP profil är satt i BIOS/UEFI? annars sitter minnerna och kör i 1333MHz. Då CS:GO är ett CPU intensivt spel och kan då vara ganska beroende av att minnerna är snabba nog.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem

Hej. Sprang på tråden och blev nyfiken.

Med min dator (inget prestandamonster direkt som ni ser nedan) får jag 170-180 fps min när det är en massa gubbar på skärmen samtidigt. Annars ligger jag på 250-300. (i mindre aimmaps med okappad fps kan jag få en bra bit över 300).

Kör 1024x768 stretched med min på allt utom shadows, vad jag kan se är aldrig min GPU maxad vilket borde tyda på att processorn och minneshastigheter är begränsade. Upplevde en viss ökning av min-fps som tidigare låg på 160-170 efter att jag klockat mitt minne från 2666 MHz till 2800 och då ryzen gillar höga minneshastigheter så sammanfaller ju detta med ökningen av fps om det är CPUn som är begränsande.

Som referens: min bror som har en i3-8100 i stock med ett 1060 3gb ligger sällan under 300.

Om detta hjälper vet jag inte. men min känsla är att CS GO inte är direkt CPU-optimerat för tillfället. Ingen av våra processorer borde ha några problem att köra ett såpas gammalt spel som CS GO.

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorerk:

Kan inte se att någon har nämnt detta ännu men. Har du sett till att din XMP profil är satt i BIOS/UEFI? annars sitter minnerna och kör i 1333MHz. Då CS:GO är ett CPU intensivt spel och kan då vara ganska beroende av att minnerna är snabba nog.

Såhär står det i BIOS/UEFI

BCLK Freqyency: DRAM frequency Ratio - Auto

DRAM Frequency: DDr3-1600MHz

Verkar det ok?

Jag har inte överklockat min CPU manuellt, utan har endast valt "preformance mode" i BIOS/UEFI, och om jag kollar värdena enligt cpu_frequency_monitoring 1 i konsol säger den att CPU:n går på 4.5 GHz, (113%), samma GHz står i aktivitetshandlaren under fliken "prestanda".

Som sagt tidigare; jag har 16GB ram. Det är inte ramminne datorn använder för mycket av när spelet känns segt, inte heller minnet på grafikkortet används i någon större utsträckning.

Mvh

Kwd

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwd:

Såhär står det i BIOS/UEFI

BCLK Freqyency: DRAM frequency Ratio - Auto

DRAM Frequency: DDr3-1600MHz

Verkar det ok?

Jag har inte överklockat min CPU manuellt, utan har endast valt "preformance mode" i BIOS/UEFI, och om jag kollar värdena enligt cpu_frequency_monitoring 1 i konsol säger den att CPU:n går på 4.5 GHz, (113%), samma GHz står i aktivitetshandlaren under fliken "prestanda".

Som sagt tidigare; jag har 16GB ram. Det är inte ramminne datorn använder för mycket av när spelet känns segt, inte heller minnet på grafikkortet används i någon större utsträckning.

Mvh

Kwd

Den processorn är designad för 4 GHz med "boost" upp till 4.5 GHz. Verkar som att Performance mode i BIOS gör så att prollen alltid kör i Boost-mode vilket den inte nödvändigtvis mår så bra av. Jag fick själv problem med detta med en annan dator jag hade. Jag skulle rekommendera att ställa av Performance mode och köra "normal mode" eller vad det nu kallas. På min dator fick jag till och med gå in i avancerade energiinställningarna och kappa maximalt processor-läge till 99%. detta gjorde att jag aldrig gick upp i Boost-mode och mina lag-spikar försvann.

"maximal prestanda"-läget i windows har också en tendens att tvinga upp prollen på max så ibland kan man få jämnare gång med "balanserat läge" Din processor är ändå så bra så du skall inte behöva gå upp i maxläge ticker jag.

Och BCLK Frequency skulle jag låta stanna på Auto. Om jag inte minns fel (rätta mig någon om jag har fel) så är det typ systemets bas-frekvens, i mitt fall för min AMD Ryzen är den på 100 MHz, min prolle arbetar på 3.6 GHz allt som oftast vilket då alltså är 100 x 36. Så om man inte kan öka multipeln så skulle man kunna öka BCLK-frekvensen och på så sätt överklocka processorn. Om du ändrar den ration kan du med andra ord överklocka minnena.

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Medlem

Okej, så du råder mig att köra BIOS/UEFI på "normal mode" istället? Jag trodde det var som en slags "standard-inställning" och att överklockning var när man manuellt mixtrade med separata inställningar för att få ut mer än vad som egenteligen är tänkt att processorn ska klara av. Jag är dock helt grön när det kommer till överklockning; har aldrig gjort det.

Finns här någon på forumet som har en i7 8700k (eller någon annan processor med 6 kärnor i den serien), och ett grafikkort som är lika bra, (eller bättre), som skulle kunna pröva att spela en match på esportal eller faceit och se om ni upplever kraftiga drops vid en B-site-hold som CT på inferno? Kanske snacka med mig på teamspeak samtidigt och så kan vi jämföra hur våra datorer klarar av olika situationer? (det förstnämna förslaget är mer än vad jag kan begära (!) och hjälper mig otroligt mycket, men om någon är socialt lagd är det senare också ett alternativ.)

Vore nice med någon indikation på att en 6-kärnig processor kan vara lösningen på problemet innan man byter upp... kostar en hel del i förhållande till att jag bara tänker använda datorn för CSGO.

Tack igen folks!

Mvh

Niklas

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwd:

Okej, så du råder mig att köra BIOS/UEFI på "normal mode" istället? Jag trodde det var som en slags "standard-inställning" och att överklockning var när man manuellt mixtrade med separata inställningar för att få ut mer än vad som egenteligen är tänkt att processorn ska klara av. Jag är dock helt grön när det kommer till överklockning; har aldrig gjort det.

Finns här någon på forumet som har en i7 8700k (eller någon annan processor med 6 kärnor i den serien), och ett grafikkort som är lika bra, (eller bättre), som skulle kunna pröva att spela en match på esportal eller faceit och se om ni upplever kraftiga drops vid en B-site-hold som CT på inferno? Kanske snacka med mig på teamspeak samtidigt och så kan vi jämföra hur våra datorer klarar av olika situationer? (det förstnämna förslaget är mer än vad jag kan begära (!) och hjälper mig otroligt mycket, men om någon är socialt lagd är det senare också ett alternativ.)

Vore nice med någon indikation på att en 6-kärnig processor kan vara lösningen på problemet innan man byter upp... kostar en hel del i förhållande till att jag bara tänker använda datorn för CSGO.

Tack igen folks!

Mvh

Niklas

Jo precis. Boost mode är en typ av temporär överklockning som infördes för ett antal år sedan. Processorerna var inte tänkta att köras på de läget hela tiden, om man inte har ordentlig kylning som är anpassad för det. Så jag skulle råda till att köra med normal mode ja. Speciellt om det var så att du upplevde laggen först efter ett tag.

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB