Vad letar ni i ett RPG-spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jag vill ha karaktärs och storydrivna spel. Jag vill ha strength, dexterity, intelligence, charisma, constitution och välja själv hur karaktären ska bli. Jag vill ha så många val och möjligheter som möjligt som påverkar karaktärens utveckling och öde. Jag vill skapa min egen gubbe och göra den precis som jag vill även visuellt.
I många senare RPG-spel får man en färdig gubbe och kan inte göra mycket annat än att hänga med på resan.
Man väljer hårfärg och har 10 skills att välja på typ.

Håller med, en rejäl character customization är en riktig grundpelare för ett bra rpg.

Skrivet av PermafrostDev:

Jo men läs min kommentar om skillsystemet så ser du att det är stort sett vad som händer

Skickades från m.sweclockers.com

Min kommentar är mer riktad mot specifika hästar än hästar i allmänhet, ett starkt band till just sin egna bundsförvant är vad jag menar.
Även möjligheten att ta med sig andra djur på sin resa är väldigt uppfriskande.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk

Ja men detta är ett spel där man spelar en specifik historisk person.
Därför är det kanske bäst beskrivet som ett Äventyrs-rpg, där friheten för spelets utveckling ligger i de olika historiska tolkningarna av denna person.

Skrivet av Storage Jar:

Jag vill ha karaktärs och storydrivna spel. Jag vill ha strength, dexterity, intelligence, charisma, constitution och välja själv hur karaktären ska bli. Jag vill ha så många val och möjligheter som möjligt som påverkar karaktärens utveckling och öde. Jag vill skapa min egen gubbe och göra den precis som jag vill även visuellt.
I många senare RPG-spel får man en färdig gubbe och kan inte göra mycket annat än att hänga med på resan.
Man väljer hårfärg och har 10 skills att välja på typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fallout: New Vegas och Witcher 3 är mina favoritspel i genren. De lyckades skapa en egen atmosfär som man verkligen sugs in i. Jag tror att det är viktigt att karaktärerna i spelet är minnesvärda och får egna personligheter. Spelet måste också belöna nyfikenhet det vill säga uppmuntra till upptäcktsfärder och att bekanta sig med folk man stöter på.

Permalänk

Kolla nu mitt galleri för en inblick över den inriktingen spelgrafiken och spelmiljön har.

Detta är fortfarande WIP så har lite saker att förbättra och optimera i shadern. Men i sluändan kommer det nästan se identiskt ut.
Kanske lite mer färg som blöder igenom shadern.

Permalänk
Medlem

@PermafrostDev

Ser intressant ut. Ni skulle kunna kika på https://www.fig.co/

Det kan vara rätt smart att göra delvis crowdfunding eftersom man får ganska mycket gratis marketing när man lägger upp dev diaries där och på youtube etc.

Permalänk
Medlem

Handling ska bestå. Om jag kastar en fireball mitt i stan så ska folk springa därifrån och undvika mig. Om jag väntar ett tag så ska ryktet spritt sig till nästa stad.

Samma sak fast tvärtom. Om jag räddat en hel **** by så är jag en hjälte. Då vill jag inte ha en fetch quest som om jag vore en betjänt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

@talonmas: inga fetch quests skrivna för spelet. Inga planer för det heller
Rykten sprids, bybor flyttar om det behövs.

@CFSsss: Vi har kikat på det, men vi är lite oense där. Fig.co har inte byggt det bästa ryktet hitills för investerare och vi har tvekat för att fig uppenbart lurar sina investerare på hur investeringen går till. Om vi använder Fig.co kommer det endast vara genom donationer och inte genom investeringar

Permalänk

Enl. Hänvisan av en annan medlem tog jag bort galleriet och ska starta en tråd istället.
Jag har inte tillgång till arbetsdatorn nu men jag är hemma igen senare på dagen och fixar det då

Permalänk
Medlem

Använda save points och hardcore mode. Jag gillade Div 2 på svåraste men tycker att den saven man fick användes för ofta. Det ska svida ordentligt om man dör men inte så pass hårt att man inte vill spela igen. Detta tycker jag är det viktigaste i spel överlag. Kan man spara hur man vill så tar man bort en stor del av spänningen.

Permalänk

Savepoints

@SexMachine:
Ok så gällande savepoints, hur många håller med om detta? Jag tycker det låter vettigt och har själv märkt att för fritt sparande kan verkligen inlevelsen oftare än inte. Men samtidigt så vet jag att om man inte får spara när man behöver ibland så kan det förstöra lite för mycket.

Kanske det bästa hade varit en sorts "token" eller "biljett" för att spara ett spel så att spelaren inte kan förstöra spelupplevelsen genom att spara för mycket men även låta spelaren spara där det behövs.

Det jag tänkte då var att göra en klass som meddelar savesystemet och denna klass instantieras och har en enkel variabel som håller ett max antal saves i en array, och detta kan gälla varje större grupp av uppdrag.
Sedan då man går in i nästa grupp av uppdrag så får man fler "save-objekt" så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rman:

Fallout: New Vegas och Witcher 3 är mina favoritspel i genren. De lyckades skapa en egen atmosfär som man verkligen sugs in i. Jag tror att det är viktigt att karaktärerna i spelet är minnesvärda och får egna personligheter. Spelet måste också belöna nyfikenhet det vill säga uppmuntra till upptäcktsfärder och att bekanta sig med folk man stöter på.

Håller med ovan . Trovärdiga karaktärer med personligheter. Personligen uppskattar jag uppdrag som kanske börjar som något enklare men utvecklar sig till något mer storslaget. När förutsägbarheten är för påtaglig tröttnar man fortare.

Witcher 3 har ju ritat om kartan lite när det gäller RPG. Finns många små finesser i detta spel som går att använda även i enklare budget RPG:s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PermafrostDev:

@SexMachine:
Ok så gällande savepoints, hur många håller med om detta? Jag tycker det låter vettigt och har själv märkt att för fritt sparande kan verkligen inlevelsen oftare än inte. Men samtidigt så vet jag att om man inte får spara när man behöver ibland så kan det förstöra lite för mycket.

Kanske det bästa hade varit en sorts "token" eller "biljett" för att spara ett spel så att spelaren inte kan förstöra spelupplevelsen genom att spara för mycket men även låta spelaren spara där det behövs.

Det jag tänkte då var att göra en klass som meddelar savesystemet och denna klass instantieras och har en enkel variabel som håller ett max antal saves i en array, och detta kan gälla varje större grupp av uppdrag.
Sedan då man går in i nästa grupp av uppdrag så får man fler "save-objekt" så att säga

Som casual gamer blir jag galen på låsta save points då jag ofta behöver sluta rätt abrupt. Detta gör att man nästa gång bara får en negativ meh-känsla när man måste börja med att spela om från senaste point.

Token låter ju smart, det är inte det konstanta behovet jag har utan istället valfriheten att sluta var som.