Permalänk
Medlem

Mycket datatrafik - Zitius fiber

Hejsan!
I lägenheten där jag bor har vi haft fiberanslutning via Telia Fiber (endast tjänster från Telia) men för ett par månader sedan meddelade bostadsbolaget att man skulle göra om nätet till ett öppet stadsnät med Zitius som kommunikationsoperatör. Efter att övergången var klar har jag märkt att trafikindikatorn på fiberomvandlaren (Orexis FTH-3) börjat blinka frenetiskt dygnet runt, oavsett om jag har min router inkopplad eller inte. Tidigare när nätet opererades av Telia blinkade mediaomvandlaren mer i takt med min router. Kan till tillägga att jag behållit Telia som leverantör även efter övergången till Zitius-nät.

Hur som helst, nyfiken som man är började jag undersöka vad detta berodde på och kopplade därför datorn till mediaomvandlaren och började analysera datatrafiken med Wireshark. Resultatet var följande:

1. En genomsnittlig trafikmängd om ca 900 paket/sek.

2. Av ovanstående utgjordes ca 600 paket/sek av inkommande broadcast (ARP) från totalt ca 4500 olika enheter med MAC-adress tillhörande företaget Technicolor (vet att detta tekniskt sett inte bör kallas paket). Gissar att det är Telias standardrouter som de delar ut till sina kunder.

3. Ca 300 paket/sek bestod av unicast UDP-paket från flera olika IP men alla med destination 90.226.42.213, en adress som aldrig någon av mina enheter fått tilldelat från Telia. Detta var kanske det mest underliga av resultatet...

EDIT 4: Totalt blir det en trafikmängd om ca 170 KB/s (~1,4 mbps).

Jag upplever inget bekymmer i övrigt med min internetanslutning, det fungerar bra och jag får OK hastighet mot bredbandskollen. Misstänksamheten kring alltihop kommer delvis från att många grannar haft minst sagt oproffsiga upplevelser av de tekniker som varit runt i området och bytt ut mediaomvandlare osv. Det har förekommit allt från slarviga installation, böjda fiberkablar och allmänt stor förvirring.

Kanske finns det någon här på Sweclockers med yrkesmässig erfarenhet av installation och konfiguration av fibernät som kan svara på om detta är normalt? Över 4500 inkopplade kunder i samma broadcast-domän låter för mig lite mycket, eller?

Fridens!

Visa signatur

A computer once beat me...

Permalänk
Medlem

Ja lite väl mycket skräp där. Block av unkown unicast på switch edgeportarna kanske vore en ide för zitius. Mycket sådan trafik kan påverka cpen. Skulle kunna ge störningar på iptv tex. Detta har jag sett hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Ja lite väl mycket skräp där. Block av unkown unicast på switch edgeportarna kanske vore en ide för zitius. Mycket sådan trafik kan påverka cpen. Skulle kunna ge störningar på iptv tex. Detta har jag sett hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker du det kan vara läge att göra en felanmälan på det då och förklara samma sak för dem?

Visa signatur

A computer once beat me...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bytelab:

Tycker du det kan vara läge att göra en felanmälan på det då och förklara samma sak för dem?

Nja, men jag skulle helt klart gjort fela och begärt en kommentar från en nätverkstekniker på din dump.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Ska ta kontakt med Zitius och be dem titta på det Tack för input!

Visa signatur

A computer once beat me...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bytelab:

Ska ta kontakt med Zitius och be dem titta på det Tack för input!

Egen erfarenhet av Zitius så verkar det inte som dom smartaste personerna i burken där. Har själv jobbat som fibertekniker och hade en del att göra med dom. Och varje gång dom skulle konfigurera switchar manuelt då den inte ville ta autoconfig. Det var en madröm att se.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Egen erfarenhet av Zitius så verkar det inte som dom smartaste personerna i burken där. Har själv jobbat som fibertekniker och hade en del att göra med dom. Och varje gång dom skulle konfigurera switchar manuelt då den inte ville ta autoconfig. Det var en madröm att se.

Spännande att höra! Tycker det är illa att det får förekomma så mycket slarv (eller kanske inkompetens) hos en så stor nätverksleverantör som Zitius. Men men...tack för svaret i alla fall!

Visa signatur

A computer once beat me...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bytelab:

Spännande att höra! Tycker det är illa att det får förekomma så mycket slarv (eller kanske inkompetens) hos en så stor nätverksleverantör som Zitius. Men men...tack för svaret i alla fall!

Skulle tippa på att dom får en guide av Telia så här bygger ni nätet. Sen om något inte fungerar sitter dom där och felsöker och hittar säkert något fel och tänker vi stänger av den här funktionen den behövs inte som är säkerhetsfunktion. Sen kör dom Huawei. Inget jag rekomederar då dom beter sig konstigt som ändrar konfig lite random.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Skulle tippa på att dom får en guide av Telia så här bygger ni nätet. Sen om något inte fungerar sitter dom där och felsöker och hittar säkert något fel och tänker vi stänger av den här funktionen den behövs inte som är säkerhetsfunktion. Sen kör dom Huawei. Inget jag rekomederar då dom beter sig konstigt som ändrar konfig lite random.

Haha inga höga tankar om Zitius hör jag känns ju sådär stabilt att vårt bostadsbolag bestämt sig för att satsa på dem....suck. Får se om det bär någon frukt att skriva ett mail.

Visa signatur

A computer once beat me...