Permalänk

Avstånd till 34" datorskärm (1440p)

Jag är intresserad av att köpa en 34" monitor i upplösningen 3440x1440. Jag har ännu inte bestämt mig för tillverkare eller modell.

Eftersom jag har funderingar kring betraktningsavståndet (viewing distance) undrar jag nu från er som redan har en 34" datorskärm, hur långt ifrån sitter ni och vad har ni för kurvatur på skärmen?

Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi Fractal Design Node 304 | Moderkort Asus Z97I-Plus | Processor Intel Core i7 4790K | CPU Kylare Noctua NH-U12S | Grafikkort MSI Geforce GTX 970 Gaming | RAM Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | SSD Samsung 850 EVO 2x250GB | Hårddisk WD Green 1TB | Nätaggregat Corsair CX600M 600W | Monitor AOC 32" AGON AG322QCX Curved 144Hz | Tangentbord Corsair Vengeance K70 Cherry MX Brown | Headset Kingston HyperX Cloud Gaming

Permalänk
Medlem

Asus PG348Q (du får ta reda på kurvatur själv)

Mätte skärm till ögon med en tumstock:
45-55 cm ish när jag sitter framlutad, oftast med fokus på bara ena skärmhalvan
60-70 cm när jag sitter normalt
80-110 cm när jag lutar mig tillbaks extra mycket och har kvar skärmen i sin vanliga position, till exempel ibland när jag kollar på film
Men ibland när jag kollar på film och är riktigt tillbakalutad med fötterna på subwoofern eller uppe på skrivbordet så brukar jag dra ut skärmen någon decimeter och vinkla den lite mer åt mitt håll. Det går på ett par sekunder med gas-arm.

Permalänk
Medlem

Jag har en Dell UltraSharp U3415W. Stod inget om hur pass krökt den är på Dells hemsida men det är en ganska snäll krökning iaf så man ska sitta väldigt långt bak innan man kommer utanför dess origo. Hur som, sitter en armlängd ifrån vanligtvis. Inga problem på något sätt, tillräckligt hög upplösning för det.

Permalänk
Hedersmedlem

Asus PG348Q - Radie på 3,8m
Dell UltraSharp U3415W - Radie på 3,8m
Samsung S34E790C (som jag själv använder) - Radie på 3m

Jag har ca 50 cm till skärmen vanligtvis. Har även en xbox360kontroll till datorn för witcher och liknande och då lutar jag mig tillbaka lite mer. Ca 80 cm.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marmend:

Njaa. Den är inte så bra i just det här sammanhganget för den grafen är endast anpassad för skärmar med aspect ratio på 16:9.
En 34" 21:9 med 1440 pixlar p höjden är lika pixeltät som en 27" 16:9 mewd 1440 pixlar på höjden vilket innebär att lämpligt avstånd för dessa är precis samma. Ändå har de olika storlek i tum och skulle således hamna på olika ställen i den grafen som använts. Men det blir alltså lite fel.

För att det ska fungera för alla olika skärmformat bör man använda bågsekunder som mått. Alltså hur stor vinkel en pixel tar upp i ens synfält. Men ja, det här måttet bågsekund är folk inte nå vidare vana vid ännu och inputen man behöver ge är PPI vilket hos gemene man är en krångligare och mer okänt mått på sin skärm än dess tum och upplösning ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Tack för alla svar!

Jag har tidigare haft ett 80 cm djupt skrivbord för min 24", men på grund av platsbrist får jag bara plats med 60-65 cm dit jag planerar att flytta min spelhörna. Hur djupt skrivbord har ni för era 34"?

Visa signatur

Chassi Fractal Design Node 304 | Moderkort Asus Z97I-Plus | Processor Intel Core i7 4790K | CPU Kylare Noctua NH-U12S | Grafikkort MSI Geforce GTX 970 Gaming | RAM Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | SSD Samsung 850 EVO 2x250GB | Hårddisk WD Green 1TB | Nätaggregat Corsair CX600M 600W | Monitor AOC 32" AGON AG322QCX Curved 144Hz | Tangentbord Corsair Vengeance K70 Cherry MX Brown | Headset Kingston HyperX Cloud Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyselehrt:

Tack för alla svar!

Jag har tidigare haft ett 80 cm djupt skrivbord för min 24", men på grund av platsbrist får jag bara plats med 60-65 cm dit jag planerar att flytta min spelhörna. Hur djupt skrivbord har ni för era 34"?

61 cm, 7 cm ut från väggen. Skärmen kommer betydligt närmre väggen och sparar väldigt mycket plats på skrivbordet tack vare armen jag har istället för orginalfoten.

Permalänk
Hedersmedlem

Tror jag har 60 CM djupt skrivbord också. En meter brett kanske? Med ett litet vitt pok3r tangentbord framför

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Svaren du har fått här folk som googlar.
Allt är bara rekommendationer och det är mycket olika för vad som funkar för var och en.

Testa dig fram, det är det enklaste och blir bäst

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Svaren du har fått här folk som googlar.

Förstår inte vad du säger, men det verkar som att du säger att vi som svarat har googlat svaren? Hur kan man googla fram hur långt man sitter framför sin egen skärm? Det kan ju bara personen i fråga mäta på egen hand.

Permalänk
Medlem

Acer z35. 2500cr. Sitter ca en halv meter ifrån som närmast. Kurvaturen känns lagom. Kanske skulle haft mer om man suttit närmare.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Förstår inte vad du säger, men det verkar som att du säger att vi som svarat har googlat svaren? Hur kan man googla fram hur långt man sitter framför sin egen skärm? Det kan ju bara personen i fråga mäta på egen hand.

Vad jag försöker få fram är att ingen har svaren för OT då det är väldigt individuellt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakd:

Vad jag försöker få fram är att ingen har svaren för OT då det är väldigt individuellt.

Hmm. Det är inte riktigt vad jag sett i tråden. Låter som vi läst olika trådar. Eller olika fråteställningar från TS iaf ;).

"hur långt ifrån sitter ni och vad har ni för kurvatur på skärmen?"

Det är det här vi har svarat på. Hur stor krökningen är vilket jag antar är helt OK om man googlar fram. Ser ingen mening med att man måste kunna dessa siffror utantill. Samt avståndet vi använder till våra skärmar och hur djupa skrivbord vi använder. Det är ju faktiskt svar på TS frågor rakt av. Eller?
Vad jag kan se har folk inte lagt någon närmre värdering kring vad som anses vara rätt/fel/bra/dåligt här utan det är bara enkla svar på frågor om siffror.

Om frågan däremot var utformad så att man skulle skriva vad man trodde var det rätta/optimala /korrekta avståndet för respektive skärm baserat på storlek och böjning så hade jag varit inne på din linje i svarsväg. "Testa dig fram, det är det enklaste och blir bäst". Låter väldans vettigt.
Men så såg ju inte frågan ut riktigt så det är väl inte heller det folk svarat på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Jag har ställt allmänt hållna frågor eftersom jag inte förväntar mig ett svar om vad som kommer passa mig bäst (precis som ni säger är det inte möjligt). Däremot kan jag bilda mig en god uppfattning om vad som kan tänkas vara en bra lösning för mig och mina behov utifrån svaren som jag får i den här tråden. Jag uppskattar därför alla sorters svar för att få ett så stort bedömningsunderlag som möjligt innan jag går till köp. Än en gång, tack för alla synpunkter och svar!

Visa signatur

Chassi Fractal Design Node 304 | Moderkort Asus Z97I-Plus | Processor Intel Core i7 4790K | CPU Kylare Noctua NH-U12S | Grafikkort MSI Geforce GTX 970 Gaming | RAM Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | SSD Samsung 850 EVO 2x250GB | Hårddisk WD Green 1TB | Nätaggregat Corsair CX600M 600W | Monitor AOC 32" AGON AG322QCX Curved 144Hz | Tangentbord Corsair Vengeance K70 Cherry MX Brown | Headset Kingston HyperX Cloud Gaming