Permalänk
Medlem

Får inte under 15 i Ping?

Hallå! Jag fick precis 100/100 från Bredband2, men kommer inte under 15 Ping på Csgo. Det laggar inte men det är irriterande, väntade på att ha 5 i ping flera månader så detta är väldigt störigt haha. Folk med sämre internet ligger på 5 stabilt medans jag ligger på MINST 15. Och om jag tabbar ut så sänks pingen ner emot 9-10, någon som vet om det går att fixa på nått sätt, jag kan inte så mycket om just nätverk och så men känns ju väldigt skumt att pingen sänks när man tabbar. Och min bror med ADSL, dock väldigt bra för att vara adsl, har samma ping som mig. Ofta bättre till och med.

Hjälp miig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobreee:

Hallå! Jag fick precis 100/100 från Bredband2, men kommer inte under 15 Ping på Csgo. Det laggar inte men det är irriterande, väntade på att ha 5 i ping flera månader så detta är väldigt störigt haha. Folk med sämre internet ligger på 5 stabilt medans jag ligger på MINST 15. Och om jag tabbar ut så sänks pingen ner emot 9-10, någon som vet om det går att fixa på nått sätt, jag kan inte så mycket om just nätverk och så men känns ju väldigt skumt att pingen sänks när man tabbar. Och min bror med ADSL, dock väldigt bra för att vara adsl, har samma ping som mig. Ofta bättre till och med.

Hjälp miig

Det är inte bara bredbandets hanstighet som sätter ping utan också prestandan på datorn.

Vad får du för resultat om du kör: http://www.bredbandskollen.se/

Visa signatur

got root?

Permalänk
Rekordmedlem

Latensen beror på avståndet till servern och inte hastigheten på abonnemanget, flytta närmar servern så sjunker latensen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Latensen beror på avståndet till servern och inte hastigheten på abonnemanget, flytta närmar servern så sjunker latensen.

*drar omedvetet stolen närmare skrivbordet*

Permalänk
Medlem

@tjobreee: Hej!
Varför är du så besatt av din ping? 15ms är riktigt bra, och det kommer vara otroligt svårt att märka någon skillnad.

Din ping beror på vart servern är belagd i förhållande till dig.
Få hopp och kort väg är vad som skapar en bra ping.
Om du alltså bor granne med lokalen som har Counter-strikes servrar så kommer du få en bra ping, även om du bara har en 8/1 uppkoppling.
Hastighet har alltså inte någon betydelse alls egentligen.
Det kan däremot bli stora skillnader mellan ADSL och andra alternativ i vissa fall.

Om du hittar en typisk IP till en Counter-strike server så kan du pröva att dra en "tracert" i kommandotolken för att se antal hopp och fördröjning i ms.

Permalänk
Medlem

@tjobreee: vart bor du?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Kör servern lokalt på datorn.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Rekordmedlem

Grace Hoppers förklaring är legendarisk och nått alla borde se, hon har gjort mycket för vetenskapen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Chiffer: Jag bor i småland, spelar med vänner i stockholm och i en by i norrland. OCH med en som bor här nere. Alla dom har 5 i ping när vi t.ex lirar faceit och inte lirar svenska servrar ens.

https://imgur.com/a/EAAO8 Här i från bredbandskollen.

Och jag förstår att de inte kommer bli nån skillnad knappt, är mer bara att de är irriterande när norrlänningar utan fiber har 5 i ping när servern är i typ tyskland, medans jag har 15+.

Ingen som vet varför pingen sjunker när jag tabbar ur till skrivbordet? Och höjs till 15 igen när jag kommer in på cs.

Permalänk
Medlem

Har också bredband2 100/100 och har också alltid 14-15 i ping till svenska servrar i csgo. Oavsett wifi eller kabel. Vore intressant och veta varför. Men bra mkt bättre än adsl!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@tjobreee: så du märker inte av något när du har 15 i ping, men vill ändå ha lägre? som att lämna in en ny bil på verkstaden för att jag vill att dom ska laga den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpca:

Har också bredband2 100/100 och har också alltid 14-15 i ping till svenska servrar i csgo. Oavsett wifi eller kabel. Vore intressant och veta varför. Men bra mkt bättre än adsl!

Skickades från m.sweclockers.com

Tvivlar att det är bundet till Bredband2 om det är det du syftar på Har Bredband2 och bor i Stockholms området med 5 ping i de flesta fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobreee:

@Chiffer: Jag bor i småland, spelar med vänner i stockholm och i en by i norrland. OCH med en som bor här nere. Alla dom har 5 i ping när vi t.ex lirar faceit och inte lirar svenska servrar ens.

https://imgur.com/a/EAAO8 Här i från bredbandskollen.

Och jag förstår att de inte kommer bli nån skillnad knappt, är mer bara att de är irriterande när norrlänningar utan fiber har 5 i ping när servern är i typ tyskland, medans jag har 15+.

Ingen som vet varför pingen sjunker när jag tabbar ur till skrivbordet? Och höjs till 15 igen när jag kommer in på cs.

Polarn gav mig ett galet tips när jag hade dålig uppkoppling och det var att sätta Prio 1 på CS GO/Steam portarna under QoS i routern.
Hjälpte faktiskt.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Din ISP kanske routar din trafik ur landet. Kör en traceroute och se vart din trafik går

Permalänk
Medlem

@tjobreee: Enligt mina beräkningar så tar det ljuset 10-15ms att åka från norrland till tyskland och tillbaka, så isåfall har han lyckas fått en datasignal som är snabbare än ljuset.

Kan skilja en del mellan olika internetleverantörer också.
Som jag sa, kör en tracert och räkna hopp.
Be dina polare att göra samma sak om du vill jämföra.
Kan mycket väl vara så att du är oturligt placerad och måste göra onödiga hopp för att komma fram just dit du vill.

Men som sagt, förstår fortfarande inte varför det spelar någon roll. Tror det är lättare att sänka din egen reaktionstid med lite träning, än att försöka sänka din ping med 10ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobreee:

@Chiffer: Jag bor i småland, spelar med vänner i stockholm och i en by i norrland. OCH med en som bor här nere. Alla dom har 5 i ping när vi t.ex lirar faceit och inte lirar svenska servrar ens.

https://imgur.com/a/EAAO8 Här i från bredbandskollen.

Och jag förstår att de inte kommer bli nån skillnad knappt, är mer bara att de är irriterande när norrlänningar utan fiber har 5 i ping när servern är i typ tyskland, medans jag har 15+.

Ingen som vet varför pingen sjunker när jag tabbar ur till skrivbordet? Och höjs till 15 igen när jag kommer in på cs.

Jag vet inte riktigt vad ping värdet i CS skall föreställa, men det är knappast signal fram och tillbaka mellan server och klient om någon har 5ms mellan norrland och tyskland, det är fysiska begränsningar som förhindrar det.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Som sagt anledningen till att du kan ha sämre ping är för att din isp kan ha sämre routingväg mellan dig och servern än vad dina vänners isp har.

Visst är det kul att reta p12 på servern när man sitter med 5-6 i ping, men sluta försöka skylla dina dåliga resultat på pingen

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Pingen är inte hela världen och 15 är bra. Men om vi ändå ska gå in på det så spelar hastigheten ingen roll utan det är svarstiden som många redan skrivit. Uppenbarligen är det din leverantör där du bor som spelar roll och hur din trafik går som sätter pingen. 15 är bra och inget bry sig om, spela och va glad

Här är min från bredbandskollen nyss (skit i hastigheten, men du ser svarstiden skiljer endel mot din. Jag har Telia och bättre ping än när jag hade Comhem):

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Rekordmedlem

Så här ändras latensen om man mäter på olika avstånd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Norrland till tyskland tar 4.5ms enkel väg i ljusets hastighet så personen som påstod att den hade 5ms i ping dit från norrland ljög helt enklet för dig.

Permalänk
Medlem

Varför skulle inte dom i norrland kunna ha 5 ping? sitter med en från umeå och en från en by i västerbotten, 120 mil norr från mig. Båda har 5 i ping, den ena har inte ens fiber. Kör på tyska servrar. Men jag bad dom ladda ner en fil och se hur snabbt de gick, vi var 4st som laddade ner samtidigt och min blev klar betydligt snabbare än deras, 1 som bor vid mig som INTE har fiber, 24mbit adsl har han. Dom andra har 100/100 fiber, men alla dom har 5 i ping. Det verkar som att det är fler som inte kommer under 15 i ping även om dom har bra internet, kör på svenska servrar osv.

Tänkte mer att de kunde vara någon inställning eller nått sånt, typ ping filter eller vad det heter. Vet inte riktigt vad det är men var en som nämde det förut.

15 är bra, hade 50 innan så alltså jag klagar inte. Jag vet att de inte kmr bli någon skillnad på 15 och 5 heller, MEN, jag vill liksom veta VARFÖR jag inte kan ha under 15. Och VARFÖR den sänks när jag tabbar ut.

Tack för alla svar, ska testa köra traceroute och se.

Permalänk
Inaktiv

Pajala till Stuttgart = ~2700 km (om man följer vägar).
Det tar ljuset 9,006 ms (18,012 ms fram och tillbaka) att färdas 2700 km.
Just saying.

Räknar man på en av Norrlands sydligaste hålor (Ockelbo) till en av Tyslands nordligaste (Flensburg). Så tar det ljuset 4,003 ms enkel väg (8,006 ms fram och tillbaka)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Pajala till Stuttgart = ~2700 km (om man följer vägar).
Det tar ljuset 9,006 ms att färdas 2700 km.
Just saying.

Plus all latens i utrustningen på vägen dit!

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Medlem

@tjobreee: Dom kan inte bo i Umeå och ha 5 ping till tyska servrar. Fysisk omöjligt.
Tid det tar ljuset att färdas från punkt A till punkt B * 2 * 2 = ping.

Inte äns ljuset kan åka från Umeå till tyskland på den tiden.
Dom har förmodligen 15-25 i ping.

EDIT: 15-25 som bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobreee:

Varför skulle inte dom i norrland kunna ha 5 ping? sitter med en från umeå och en från en by i västerbotten, 120 mil norr från mig. Båda har 5 i ping, den ena har inte ens fiber. Kör på tyska servrar. Men jag bad dom ladda ner en fil och se hur snabbt de gick, vi var 4st som laddade ner samtidigt och min blev klar betydligt snabbare än deras, 1 som bor vid mig som INTE har fiber, 24mbit adsl har han. Dom andra har 100/100 fiber, men alla dom har 5 i ping. Det verkar som att det är fler som inte kommer under 15 i ping även om dom har bra internet, kör på svenska servrar osv.

Tänkte mer att de kunde vara någon inställning eller nått sånt, typ ping filter eller vad det heter. Vet inte riktigt vad det är men var en som nämde det förut.

15 är bra, hade 50 innan så alltså jag klagar inte. Jag vet att de inte kmr bli någon skillnad på 15 och 5 heller, MEN, jag vill liksom veta VARFÖR jag inte kan ha under 15. Och VARFÖR den sänks när jag tabbar ut.

Tack för alla svar, ska testa köra traceroute och se.

Sigh...

1. Latens har inget med den hastighet du köper.
2. Eftersom vad du får i PING beror på hur snabbt en signal kan traversera avståndet. Är det fysiskt omöjligt enligt vår förståelse för ljus färdas....Vad CSGO eller något annat spel visar och vad fysiskt är möjligt är lite... Tror knappast att utvecklarna har kontrollerat att deras latens grafer är vetenskapligt säkerhetställda, utan det skall ge någon bas helt enkelt.

3. Den sänks förmodligen för att spelet inte gör lika många kontroller när den är nertabbad och då fokuserar endast att behålla uppkoppling och då sänks latensen för att belastningen och beräkningarna blir mindre (Teori). Kanske det är en bugg.... Kontakta en CSGO utvecklare för att få bättre svar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Tvivlar att det är bundet till Bredband2 om det är det du syftar på Har Bredband2 och bor i Stockholms området med 5 ping i de flesta fallen.

Hehe, var mer tänkt att vi är fler med samma leverantör och samma ping. Bor på mindre ort med nybyggt stadsnät.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tjobreee:

Varför skulle inte dom i norrland kunna ha 5 ping? sitter med en från umeå och en från en by i västerbotten, 120 mil norr från mig. Båda har 5 i ping, den ena har inte ens fiber. Kör på tyska servrar. Men jag bad dom ladda ner en fil och se hur snabbt de gick, vi var 4st som laddade ner samtidigt och min blev klar betydligt snabbare än deras, 1 som bor vid mig som INTE har fiber, 24mbit adsl har han. Dom andra har 100/100 fiber, men alla dom har 5 i ping. Det verkar som att det är fler som inte kommer under 15 i ping även om dom har bra internet, kör på svenska servrar osv.

Tänkte mer att de kunde vara någon inställning eller nått sånt, typ ping filter eller vad det heter. Vet inte riktigt vad det är men var en som nämde det förut.

15 är bra, hade 50 innan så alltså jag klagar inte. Jag vet att de inte kmr bli någon skillnad på 15 och 5 heller, MEN, jag vill liksom veta VARFÖR jag inte kan ha under 15. Och VARFÖR den sänks när jag tabbar ut.

Tack för alla svar, ska testa köra traceroute och se.

Inget går snabbare än ljuset och ljus i optofier är betydligt långsammare än både ljushastigheten (och alltså även radio), fiber är oftast långsammare än koppar också, det är inte latens som är fiberns styrka.
Hursomhelst så spelar avståndet stor roll för nätverkslatensen, här har du en kalkylatorsida http://wintelguy.com/wanlat.html
Jag antar att du mäter "ping i spelet" och det är inte exakt samma sak som nätverkslatensen och att det påverkas av hur du belastar din dator med spelet eller inte tyder på att den inte orkar med fullt ut.
Att ha 5 ms i nätverkslatens till Tyskland från Norrland är inte fysiskt möjligt då sträckan är för lång, möjligen om man räknar från Gävle och att signalen går i 1C till närmaste ställe typ Putgarten men det är inte realistiskt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobreee:

Hallå! Jag fick precis 100/100 från Bredband2, men kommer inte under 15 Ping på Csgo. Det laggar inte men det är irriterande, väntade på att ha 5 i ping flera månader så detta är väldigt störigt haha. Folk med sämre internet ligger på 5 stabilt medans jag ligger på MINST 15. Och om jag tabbar ut så sänks pingen ner emot 9-10, någon som vet om det går att fixa på nått sätt, jag kan inte så mycket om just nätverk och så men känns ju väldigt skumt att pingen sänks när man tabbar. Och min bror med ADSL, dock väldigt bra för att vara adsl, har samma ping som mig. Ofta bättre till och med.

Hjälp miig

Byt till telia om du vill ha bra responstid.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

bredband2 är troligtvis boven i det "stora" pingdramat

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Cs go är tokigt som vanligt. Scoreboarden visar latensen till servern (enkel väg) medan net_graph visar ping (fram och tillbaka), be vännerna aktivera den för att se rätt värde. Du kan skriva "status" i konsolen för att se servermedlemmarnas ping.

Till råga på allt får man lägre ping av högre fps, anledningen till det kan jag inte förstå. Värdena skiljer sig inte tillräckligt för att mina teorier ska stämma:

http://www.youtube.com/watch?v=tXVR02Fciro

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10