FreeNAS Server problem...

Permalänk
Medlem

FreeNAS Server problem...

Tjeina alla sweclockers!

Nu är det så att min gamla fina FreeNAS server har bajsat ned sig. Det hände igår kväll och symptomen är följande.

Den startar och fungerar normalt, och i windows på datorn som är ansluten till servern så kommer min SMB share upp och jag kan komma åt den och se alla mina filer. Men när jag försöker göra något med filerna, till exempel spela upp en video, eller kopiera en fil, slutar servern överföra data efter bara några sekunder, det går inte att avbryta kopieringen, och det står i windows att fönstret slutar svara. efter cirka 2 sekunder så verkar det som att servern låser ihop sig och inte vill överföra några filer mer. Jag har försökt med olika datorer, men det är samma visa på alla. Servern slutar skicka data och det enda som går att få den att överföra data i cirka 2 sekunder igen är att starta om den. Just nu är jag väldigt irriterad eftersom att jag vill kunna överföra alla filer till externa diskar så jag kan bygga en helt ny server för den här är helt värdelös, den drar alldeles för mycket ström, och det är alla möjliga fel på den. Det största problemet är att jag har byggt den med bara skräpdatordelar, så i den sitter 8 olika storlekar och olika hårddiskar. Jag är helt säker att det inte är fel på mina diskar, jag har redan kollat med en disk check och dem är alla okej.

Fillagringsservern är konfigurerad med en RaidZ array med alla mina olika 8 diskar i. De minsta av diskarna är konfigurerade i en liten stripe som används endast för att hålla konfigurationsdata, men tyvärr skulle jag behöva den också Så just nu ser det ut som jag kan inte bara sätta över diskarna i en annan dator och överföra filerna. Jag önskar dock att det skulle vara möjligt, så om någon vet hur jag skulle kunna göra det och kunna kopiera alla mina filer skulle jag bli helnöjd. Jag har cirka 115Gb av outbytbara filer på den, så det skulle vara lite bra om jag kunde få dem över på mina externa diskar.

Jag skulle aldrig ha gett mig in i detta helvete om jag visste att det skulle bli så här xD

/En frustrerad Dennis55 som saknar sin data och vill ha den tillbaka

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem

Utan felmeddelanden från FreeNAS kan vi bara gissa..

Vad blir resultatet av zpool status -v?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Dennis55:

Kör med webdav och prova ladda ner.

Jag antar att du kör den nyas version på FreeNAS jag har läst att det är lite problem med SMB.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@Garmzon: Den säger att min bootdrive är korrupt (vliket den varit riktigt länge, flera månader), och att vissa konfigfiler saknas! Det skrämmer mig mer än en korrput bootdrive. en bootdrive kan jag göra en ny och importera min array i, men konfigfiler som saknas är inte bra. Hoppas jag på nåt sätt kan få mina filer till flera externa diskar nu blir jag rädd

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem

@superegg: FreeNAS-11.1-RELEASE är den version jag kör. Inte nyaste Uppdatera vågar jag inte ftersom jag riksrer att förlora alla mina data just nu. Webdav vte jag inte vad det är och hur man konfigurerar tyvärr, jag är liten newbie

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Avstängd

@Dennis55:

Webdav är superenkel tar inte mer än en minut.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Har du fler ignorerade felmeddelanden? Kör du scrub? S.M.A.R.T tester?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dennis55: Update! Jag har på nåt sätt lyckats konfigurera WebDAV (typ konfigurerat) anyway, nu vill den ha ett användarnman och lösenord när jag mappar nätverksdriven i windows. men jag vet inte vad jag ska skriva för jag har inte fått välja något användfarnamn/lösen

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dennis55:

@Dennis55: Update! Jag har på nåt sätt lyckats konfigurera WebDAV (typ konfigurerat) anyway, nu vill den ha ett användarnman och lösenord när jag mappar nätverksdriven i windows. men jag vet inte vad jag ska skriva för jag har inte fått välja något användfarnamn/lösen

Om du går till WebDav settings där kan du sätta ett lösenord och port och sen så skriver du in ip adress i din webbläsare med port så kan du logga in där och sen prova ladda ner och se om det funkar bättre.

Så username: webdav password: det väljer du själv.

Det går självklart ändra använder namn om man vill det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: Det är inte alls lätt ju! jag har valt användarnamn/lösen men det sparas inte och det står bara access denied i windows

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dennis55:

@superegg: Det är inte alls lätt ju! jag har valt användarnamn/lösen men det sparas inte och det står bara access denied i windows

Vilken gui använder du den nya eller den gamla?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: Hmm av någon anledning går det inte logga in, Har kollat i freenas under users settings där jag har försökt ändra användarnmna och lösenord på webdav kontot, men av någon dum anledning sparas ingeting (lösenordet jag väljer sparas inte, och det går inte att använda passwordless login heller)

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem

@superegg: Good ol' one Den nya ogillar jag

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte få åtkomst till WebDav verkar det som, har ingen aning om vad jag gör för fel. Just nu förbereder jag mig för det värsta av det värsta - att koplla in alla diskar i min stationära dator och hitta ett program som kanske kan läsa min raidZ array så jag kan få bort mina filer från den så jag kan skrota den här jävla filservevn. Den har ställt till med alldeles för mycket problem för mig, så nu ska jag bygga om. Jag vill gå tillbaks så som jag hade det förr i tiden - alla diskar i min stationära dator och köra ett file sync program för att göra mina bakcups. Det krångalde aldrig, filserver var bara dålig ide'.

EDIT: denna filserver är väldigt opålitlig. nu fungerar den lite i alla fall. Nu ska jag passa på att ta bort mina filer och det fort!

/en dennis55 som tappar sitt tålamod

uppdateringar
Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem

En korrupt boot drive måste lösas innan du aktiverar nya tjänster eller gör någon vidare felsökning. Alla skrivningar mot disk riskerar data i den situation du hittills beskrivit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att ZFS hittar fel på data som annars hade skett obemärkt. Att efter en sådan situation du nu befinner dig i välja att byta till ett annat filsystem är för mig förbluffande. Lycka till med dina framtida äventyr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ju sjukt. Nu fungerar servergrejen igen! Den låser sig inte, och jag kan tydligen komma åt alla mina filer. Vafasen?! nu fattar jag ingenting. Hur som helst nu måste filkopieringen börja!

EDIT: nu slutade den fungera igen. Ni märker ju själva hur opålitlig den är, fasen nu börjar jag bli nervös.

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem

Nu krashade servern eller vad man ska säga igen. Helt unresponsive. Kan inte ens komma åt webgui'n längre. Jag tror jag har lite mer felsökning att göra

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Avstängd

@Dennis55:

Koppla upp den till en skärm och se vad som händer?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

@Dennis55 Testat med en ny installation av freenas på ett annat usb-minne och sedan importera arrayen? Om det står att din bootdrive är korrupt så är det ju troligen så, vilket troligen är orsaken till att det strular så mycket.

Permalänk
Medlem

bootar du freeNASen på en flash sticka? är zfs poolen okay? ta en ny flashsticka och installera freenas på, importera din pool, lägg upp filsharen igen.

ett tips är att köra mirror på bootpoolen med två billiga stickor.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Du borde kunna installera FreeNAS på en ny server sen flytta diskarna (importera ZFS).

Vid varje boot så sker ju en ZFS-import och jag har själv gjort clean install flera gånger och diskarna har dykt upp. Har dock aldrig testat att flytta diskarna, men borde funka rent logiskt så länge samma diskar används i samma ordning.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Läxan här borde vara att inte bygga en "server" av skrot hårdvara. Och framförallt inte med 8 random diskar i raidz och tro att det ersätter backup.

Ledsen, men vill du ha fördelarna med en server och bra säkerhet så får du investera i vettig hw och vettiga diskar samt backuplösning. Tyvärr kostar det ju en hel del pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Läxan här borde vara att inte bygga en "server" av skrot hårdvara. Och framförallt inte med 8 random diskar i raidz och tro att det ersätter backup.

Ledsen, men vill du ha fördelarna med en server och bra säkerhet så får du investera i vettig hw och vettiga diskar samt backuplösning. Tyvärr kostar det ju en hel del pengar.

Jag tycker inte det framgår att problemet är annat är usb stickan kass,men läser från mobilen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

@moire: Borjar tro mer o mer att problemet ligger pa USB stickan faktiskt. Det verkar som om freenas laser ihop sig sa fort den forsoker lasa nagat fran boot stickan. Men jag undrar fortfarande om det finns nagat program som kan pussla ihop arrayen i min vanliga windows dator for i sa fall skall jag koppla in alla diskar dar och ;verfora alla filer sa jag kan skrota skitservern.

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk

@Dennis55: Testa en ny install på ett annat minne,det tar inte så lång stund och det är bara att importera de andra diskarna sen.

Det är ju ingen bra ide att försöka kopiera data om den blir korrupt iallafall.

Permalänk
Medlem

@BABOON_ASS: Jajamen! Blir mer o mer saker pa att det har vart bootdriven hela tiden. Jag verkar kunna g;ra vissa saker med servern nu utan problem. Ska skaffa en ny bootdrive, det ar enda dags att uppgradera till senaste version av freenas. Och du har helt ratt, det ar ingen ide o kopiera om det bara junkar sig anda.

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennis55:

@BABOON_ASS: Jajamen! Blir mer o mer saker pa att det har vart bootdriven hela tiden. Jag verkar kunna g;ra vissa saker med servern nu utan problem. Ska skaffa en ny bootdrive, det ar enda dags att uppgradera till senaste version av freenas. Och du har helt ratt, det ar ingen ide o kopiera om det bara junkar sig anda.

Kör mirror på två billiga stickor! Kan vara värt en hunka för att slippa dessa problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Lugna nu ner dig ett par hekto och lyssna på de råd som personerna i tråden försöker ge dig.
Att stressa upp sig hjälper ingenting i den här situationen.
Att du helt klart är van vid Windows och troligtvis har minimal erfarenhet av *nix system hjälper dig inte heller om du panikar och vill flytta över diskarna till en Windowsinstallation.
Som du säger är det säkert USB-stickan som är skit, prova att skaffa en annan USB-sticka och lägg in FreeNAS på den, funkar det inte så har du iaf. inte förlorat något på det försöket.

I annat fall finns det flera sätt att rädda din data på t.ex. boota via en Linux live-cd/USB installera ZFS stödet, mounta din zfs-array och dela ut via Samba alt. föra över via Linux GUI till en SMB utdelning på din Windows burk. (Detta förutsätter givetvis att du inte har förbisett en massa diskkrascher så att arrayen är kaputt, men jag tror förr att det handlar om ett ruttet USB-minne i ditt fall)

FreeNAS är inget skitsystem, har däremot hårdvaran strejkat tidigare men du enbart ignorerat felsignalerna och kört vidare blir det lite som att göra jämförelsen med att du kört Volvo hela ditt liv för den bilen kan du serva själv, för att sedan prova en BMW, du kör ett tag och varningslampor tänder sig en efter en men du skiter i dem för "det ska ju bara funka" och "BMW ska ju va så bra och så..." sedan när du en dag inte får bilen att starta eller uppföra sig säger du "jävla skitbil" skickar den till skroten och börjar köra Volvo igen.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Håller just nu på o laddar ned nya version av freenas och det är en plåga att ladda ned i knappt en halv megabit i sekunden för det verkar som deras servrar för nedladnningar är överbelastade. min internet enligt speedtest är 20/20 nu så det kan inte vara felet

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!