Samsung förlorar 11 procent av månadens NAND-tillverkning efter strömavbrott

Permalänk
Proffsmobbare

Summerat senaste veckan för den som legat efter:

SwecJonas jobbar åt AMD, som anlitat Intel för att anlita CTS mot AMD, så att aktievärdet sjunker och AMD kan köpa fler av sina egna aktier innan det svänger upp igen. Jonas släppte in CTS genom fel dörr och råkade snubbla över en av sladdarna till produktionsband 11 hos Samsung.

#followthemoney

Permalänk
Medlem

Om en wafer får ett dammkorn på sig...är det omöjligt att få bort dammet då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Cool:

Om en wafer får ett dammkorn på sig...är det omöjligt att få bort dammet då?

Skickades från m.sweclockers.com

Lite som att sortera nålar ur en höstack.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equilibrium:

Har svårt att tro att ett bolag så stort som Samsung inte skulle ha så kallade backup generators eller ens något slags UPS system för en fabrik.

Dom hade det, men inte för alla system, skulle kosta miljarder att ha heltäckande lösningar.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Du kan ju länka till en lämplig 100 MW generator åt samsung då? Eller varför inte en kärnreaktor? Haha, kostnaden för att hålla dom servade är löjligt hög...Samsung kunde ju då lika bra bli ett elbolag då i samma veva?

Så du menar att Samsung har enbart en generator? Hur tror du kärnkraftverken arbetar för att se till att det alltid finns ström till kylningspumparna? Där snackar vi mellan 300-700 MW per generator.

USP&E leverar t.ex. 330 MW generatorer som går på diesel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Tur att avbrottet inte varade en hel timma .. då kanske Samsung skulle konka😉

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle tippa på att förstörelsen är likvärdig oavsett om det är 30 eller 60min.

Permalänk
Medlem

Ni som skriver syrliga kommentarer och mycket 'borde' verkar inte ha varit så mycket i industrin.

När man har sådana processer så försöker man förutse sådana problem, men man lyckas inte alltid. Och detta kommer vara en ekonomisk förlust även för Samsung då ingen annan kommer att gå in med pengar för att kompensera detta.

Men det är väldigt svårt att prova sådana saker mitt under en produktion och den dagen det skiter sig på riktigt så är det ofta händelsekedjor som man inte har förutsatt... eller att det har ändrat sig med tiden - tänker osökt på en trafikledningscentral där man faktiskt gjorde prov en dag och det enda som fungerar av all utrustning som burits in under åren vid testet - var kaffemaskinen...

Annan fall på ett sjukhus när reservkraften provades enligt plan - men en dag bestämde man sig för ett utökat prov där hela fastighetsområdena där sjukhusen låg - gjordes strömlösa och generatorerna startades då som tänkt - men stannade kort efter då motorerna plötsligt skar, och en utredning efteråt visade att det berodde på att kylvattenpumparna för motorerna inte var kopplade till generatorerna egna strömutgångar och hela tiden i alla prover tidigare hängde på strömmen utifrån till fastigheten.

Det finns hur mycket sådana saker som helst som inte fungerar som tänkt den dagen det blir skarp situation - hur mycket man än tänkt och deltestat innan.

Det är detta som kärnkraftverken har problem med - hur hanterar man situationer när det inte går alls som tänkt (tänk fukushima, och hade någon tagit beslutet att inte starta hälften av dieselgeneratorerna innan den till just den tidpunkten otänkbara vågen slog in så hade situationen varit helt annorlunda i konsekvens idag)

Vi hade en situation med någon av Sverigens Kärnkraft för ett antal år sedan som utlöste en händelskedja som ingen ens föreställde sig kunde hända och det blev lite väl nära en farlig situation och som innebär att våra kärnkraftverk fick byggas om till stor kostnad i konsekvens av detta.

Som sagt det finns hela tiden sådant som kan ge betydlig värre konsekvens än att priserna på flash-minne inte faller i önskad takt för somliga. Trots allt håller inte samsung på med kärnkraft i det här fallet och produkterna som den nu gällde - är inte på något sätt livsnödvändiga utan det handlar enbart konsumtionsvaror som folk 'vill ha' och helst inte behöva betala något för det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så du menar att Samsung har enbart en generator? Hur tror du kärnkraftverken arbetar för att se till att det alltid finns ström till kylningspumparna? Där snackar vi mellan 300-700 MW per generator.

USP&E leverar t.ex. 330 MW generatorer som går på diesel.

Lägg till några stora svänghjulsanläggningar för att ta upp smällen någon minut innan man får igång generatorerna och så får man ett hyffsat stabilt system.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

"Strömavbrott"... Det kan ju också vara så att någon tyckte det började bli lite för billigt och "råkade" rycka en sladd.

Är det sant så är det oclså sjukt egentligen. Hur jävla dålig planering har man om ett 30 minuter ¨långt avbrott orsakar ett bortfall på 11% av produktionen? Man skulle nästan kunna tro att de lägger alla ägg i samma korg med flit.

Jo, jag måste erkänna att tappa 50000-60000 wafers på 30 min, och sedan påstå att de ska vara ca 10% av månadens produktion, låter som att de har en relativt dålig effekt på sin produktion, vilket i sig, låter skumt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Undrar hur Samsung kan ge bäst priser på Nand? Kanske för att dom minskat utgifterna/krets? Du borde istället vara arg på elbolaget som tabbat sig och skapat elavbrott.

Tror du på fullaste allvar att Sydkoreas största företag inte står själva för sin egen strömförsörjning?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Ni som skriver syrliga kommentarer och mycket 'borde' verkar inte ha varit så mycket i industrin.

När man har sådana processer så försöker man förutse sådana problem, men man lyckas inte alltid. Och detta kommer vara en ekonomisk förlust även för Samsung då ingen annan kommer att gå in med pengar för att kompensera detta.

Men det är väldigt svårt att prova sådana saker mitt under en produktion och den dagen det skiter sig på riktigt så är det ofta händelsekedjor som man inte har förutsatt... eller att det har ändrat sig med tiden - tänker osökt på en trafikledningscentral där man faktiskt gjorde prov en dag och det enda som fungerar av all utrustning som burits in under åren vid testet - var kaffemaskinen...

Annan fall på ett sjukhus när reservkraften provades enligt plan - men en dag bestämde man sig för ett utökat prov där hela fastighetsområdena där sjukhusen låg - gjordes strömlösa och generatorerna startades då som tänkt - men stannade kort efter då motorerna plötsligt skar, och en utredning efteråt visade att det berodde på att kylvattenpumparna för motorerna inte var kopplade till generatorerna egna strömutgångar och hela tiden i alla prover tidigare hängde på strömmen utifrån till fastigheten.

Det finns hur mycket sådana saker som helst som inte fungerar som tänkt den dagen det blir skarp situation - hur mycket man än tänkt och deltestat innan.

Det är detta som kärnkraftverken har problem med - hur hanterar man situationer när det inte går alls som tänkt (tänk fukushima, och hade någon tagit beslutet att inte starta hälften av dieselgeneratorerna innan den till just den tidpunkten otänkbara vågen slog in så hade situationen varit helt annorlunda i konsekvens idag)

Vi hade en situation med någon av Sverigens Kärnkraft för ett antal år sedan som utlöste en händelskedja som ingen ens föreställde sig kunde hända och det blev lite väl nära en farlig situation och som innebär att våra kärnkraftverk fick byggas om till stor kostnad i konsekvens av detta.

Som sagt det finns hela tiden sådant som kan ge betydlig värre konsekvens än att priserna på flash-minne inte faller i önskad takt för somliga. Trots allt håller inte samsung på med kärnkraft i det här fallet och produkterna som den nu gällde - är inte på något sätt livsnödvändiga utan det handlar enbart konsumtionsvaror som folk 'vill ha' och helst inte behöva betala något för det...

V-NAND används i enterprise så kan ju hända att cloud industrin kommer känna smällen då i stort sett allt NAND kommer öka i pris för alla.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inaktiv

Ursäkterna för dessa produktionsbortfall blir bara sämre och sämre. Inte konstigt att Intel nu vill säkerställa sin egen produktion av minneskretsar.

Permalänk
Skrivet av Equilibrium:

Har svårt att tro att ett bolag så stort som Samsung inte skulle ha så kallade backup generators eller ens något slags UPS system för en fabrik.

UPS? Nej, backup generator? Jo, förhoppningsvis och mest troligen. Men de finns nog inga MW UPSer

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

V-NAND används i enterprise så kan ju hända att cloud industrin kommer känna smällen då i stort sett allt NAND kommer öka i pris för alla.

Måhända - men det är fortfarande lyxkonsumtion och konsumtion av spekulativ karaktär i förhoppning att tjäna mer pengar - läs cloud-tjänster - de har fortfarande alternativet att använda snurrdiskar och använda existerande flash-infrastruktur på effektivare sätt - privatpersonen behöver inte köpa sig S9 eller en apple-phone den här månaden utan kan köra på sina gamla järn ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo, jag måste erkänna att tappa 50000-60000 wafers på 30 min, och sedan påstå att de ska vara ca 10% av månadens produktion, låter som att de har en relativt dålig effekt på sin produktion, vilket i sig, låter skumt.

50000 - 60000 12" stora Waffers är faktisk ganska mycket och det kan vara mycket väl vara så att de åker in och ur ugnarna med olika gaser och ytbeläggningar i batcher om 3 dagar och kanske inte i så kontinuerlig flöde som många tror.

det finns andra processer som är precis lika känsliga och tar åtskillig tid att starta upp igen om de avbryts på fel ställe.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

"Strömavbrott"... Det kan ju också vara så att någon tyckte det började bli lite för billigt och "råkade" rycka en sladd.

Är det sant så är det oclså sjukt egentligen. Hur jävla dålig planering har man om ett 30 minuter ¨långt avbrott orsakar ett bortfall på 11% av produktionen? Man skulle nästan kunna tro att de lägger alla ägg i samma korg med flit.

Jag jobbar inom tillverkningsindustrin (livsmedel dock) och 1 sekunds avbrott orsakar 2-5 timmars driftstopp. Är för dyrt med backup på elen. Så jag tycker inte det verkar för orimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Jag jobbar inom tillverkningsindustrin (livsmedel dock) och 1 sekunds avbrott orsakar 2-5 timmars driftstopp. Är för dyrt med backup på elen. Så jag tycker inte det verkar för orimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

"Är för dyrt med backup på elen". Du är väl medveten om att Samsung är världens största tillverkare av minnen? Samma minnen som sitter i stort sett all elektronik i någon form. Med andra ord.. Vad den elen kostar är en spottstyver av vad de tjänar. Framförallt om man kör med diselgeneratorer.. Då kostar bara disel och underhållet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

Snart kommer prishöjningen. Samtliga aktörer passar nog på, även om det inte var "deras" strömavbrott

Permalänk
Skrivet av Nasra:

Damm???? Utredningen får visa sig vad som har orsaka felet.

jag minns denna nyhet som om det vore igår
Toshiba hade ett strömavbrott på 0,07 sekunder som resulterade i att damm kom in i fabriken och dom förlorade 20% produktion dom kommande två månaderna

https://www.sweclockers.com/nyhet/13197-minimalt-stromavbrott...

Quote:
Power outages frequently cause damage to chips, which are fabricated on silicon wafers about the size of dinner plates that may take eight to 12 weeks to process, Mr. Hutcheson said. Wafers that are inside processing machines at the time of an outage are often ruined, he added, though many that are in storage or in transit among those machines are not.

In some cases, a shutdown of the air-purifying and conditioning system that keeps air in a chip factory free of dust also could contaminate chips.

Quote:
Toshiba estimated that its shipments of NAND flash memory could decline by as much as 20% through February as a result of the outage. Based on the company's share of the market, such a reduction would translate into a 7.5% cut in world-wide shipments over that period, but a much smaller percentage for all of 2011, estimated Michael Yang, an analyst at the technology market research firm iSuppli.

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

UPS? Nej, backup generator? Jo, förhoppningsvis och mest troligen. Men de finns nog inga MW UPSer

Jodå, finns upp till 3 MW i samma system med hot swap enheter. Sen kan du ju teoretiskt sätta dit flera sådana system.
Men när det rör sig om sådan kraft så är roterande ups smidigare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Även fabriker utan systemkritiska moment har nödgeneratorer som backup precis som sjukhus som kan vara ett bra tag. Känns lite flummigt att Samsung skulle skippat detta i en påkostad fabrik där allt förstörs vid ett elavbrott?

Det är inte många industrier som har råd att täcka sitt hela egna effektbehov med reservgeneratorer.
Jag har faktiskt aldrig stött på en sådan själv men det finns säkert några i världen som faktiskt tjänar så stora pengar.

Permalänk
Medlem

Här florerar helt absurda konspirationsteorier.

Permalänk
Inaktiv

Ni får hoppas att kineserna börjar producera NAND, för handen på hjärtat så är det priset ni bryr er om ändå. =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Jag jobbar inom tillverkningsindustrin (livsmedel dock) och 1 sekunds avbrott orsakar 2-5 timmars driftstopp. Är för dyrt med backup på elen. Så jag tycker inte det verkar för orimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk typ att 30 minuter avbrott + några timmar driftstopp kastar bort motsvarande 3 fulla dagar av produktion (i den totala mängden som kontinuerligt produceras). Draget ur luften kostar kanske en wafer $2000, den totala kostnaden av de 50000-60000 wafers som har helt/delvis förstörts kommer då gå upp emot 100-120 miljoner usd (0.8 till 1 miljarder svenska kronor).

Grova gissningar skulle ett fungerande backupnät vara billigare än att tappa motsvarande 1 miljard svenska riksdaler pga ett 30 minuters avbrott.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Ni får hoppas att kineserna börjar producera NAND, för handen på hjärtat så är det priset ni bryr er om ändå. =P

Nej då. Tror nog de flesta anser att det är prestanda och tillförlitlighet per krona som är det viktiga. Om ett kinesiskt företag lyckas producera NAND i närheten av samma kvalité som Samsung men till billigare pris så är det självfallet är priset som bestämmer vad som säljer bäst.. däremot vet både du och jag att priset som de tar för NAND och minnen generellt idag inte skalar väl med produktionspriser. Därav kommentarfält som dessa..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Så du menar att Samsung har enbart en generator? Hur tror du kärnkraftverken arbetar för att se till att det alltid finns ström till kylningspumparna? Där snackar vi mellan 300-700 MW per generator.

USP&E leverar t.ex. 330 MW generatorer som går på diesel.

Kylpumparna i ett kärnkraftverk är på några MW...högst...Värdens största motor spräcker inte ens 100MW sträcket...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag hade ett strömavbrott en gång. Smöret i kylen började mjukna lite men sen kom strömmen tillbaka så det var lugnt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zidious G:

Jag hade ett strömavbrott en gång. Smöret i kylen började mjukna lite men sen kom strömmen tillbaka så det var lugnt.

Skickades från m.sweclockers.com

Gissar att du inte tillverkar 10 nm stora smörgåsar i ditt kylskåp där dampartiklar skulle kortsluta lipiderna.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Jag jobbar inom tillverkningsindustrin (livsmedel dock) och 1 sekunds avbrott orsakar 2-5 timmars driftstopp. Är för dyrt med backup på elen. Så jag tycker inte det verkar för orimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Samsung är ett företag med miljarders miljarder kronor i omsättning. Jag tror att de har råd med utrustning som mildrar effekterna av ett strömavbrott.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Esseboy: Vet inte vad du menar med motor men GE har en gasturbin som levererar strax över 500MW ensam.