Ska de va så svårt o få tag i en i7 4790k va ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

I och med att den har högre IPC ger varje Mhz mer prestanda, även vid överklockning.
Helt enkelt så kan man summera det så här.
5775C är MYCKET bättre för spel, medans 4790k är marginellt bättre vid arbete.

det stämmer, är inte dig jag menade att säga emot mest
men oliver91 har lite att förklara kring sitt resonemang i mina ögon

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Stämmer att den har högre IPC, dock är det bara en liten del av sanningen.
Den stora grejen med 5775C är ju att den har L4 cache vilket ger den ett övertag i spel.

5775C har 6MB L3 cache samt 128MB L4 cache vilket ger den massiva 134MB cache-minne, detta jämfört med 4790k som endast har 8MB L3 cache att tillgå.

Finns flera saker 4790k är snabbare på, men i spel hamnar den efter så beror ju på om man prioriterar 20fps mer i BF1 eller om man hellre vill det ska gå 1 sekund snabbare att packa upp en stor .rar-fil

Det är rätt intressant det där. Men om spel kan gynnas så pass rejält så borde väl andra program osv också kunna gynnas av ett stort cache minne?

När gynnas program av att ha ett stort cache minne? Varför gör inte intel alltid stora minnen i kretsen? Jag antar att det är en kostnadsfråga men 128mb låter ju inte så dyrt.

Ja som du märker är jag novis på detta men jag blev nyfiken på hur det fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Det är rätt intressant det där. Men om spel kan gynnas så pass rejält så borde väl andra program osv också kunna gynnas av ett stort cache minne?

När gynnas program av att ha ett stort cache minne? Varför gör inte intel alltid stora minnen i kretsen? Jag antar att det är en kostnadsfråga men 128mb låter ju inte så dyrt.

Ja som du märker är jag novis på detta men jag blev nyfiken på hur det fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Cache minne är både enormt snabbt och enormt dyrt. Därför är det inte mkt minne. CPUn jobbar så att den plockar upp instruktioner, genomför och därefter plockar nästa. För det mesta kan den plocka instruktioner från cache. Finns det inte där måste den hämta från RAM, vilket är superslött i jämförelse. Cache kan även användas för att lagra temporära variabler, mycket likt ram fast man får vara noga med vad man sparar undan

Cache minne gynnar beviserligen spel. Kan tänka mig att det kan bero på att mycket instruktioner körs om och om igen och inte behöver hämtas ur RAM så ofta. I andra applikationer, där det händer något "nytt" hela tiden, kan det eventuellt vara mycket långsammare då man måste plocka upp nya instruktioner ur RAM ofta, då gynnas förstås en processor med högre klockfrekvens då båda begränsas av hur snabbt intruktionerna kan genomföras och inte hur snabbt de kan hämtas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

bilderna är från speltest med stock-setting , alltså inte helt jämförbara med mitt påstående, i stock verkar 5775C dock vara bättre för spel

hur motiverar du det med tanke på att 4790k presterar bättre i alla lägen utom QC float i den benchmark-suit jag länkade till?
LÄNK SOM INTE GÅR ATT MISSA

i7 5775c är fortfarande den snabbaste CPU'n för socket 1150 för gaming.

Högre IPC, nyare arkitektur, 128mb eDRAM som fungerar som blixtsnabbt ram inbyggt i CPU'n

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Du kan få köpa min om 10 år när den inte längre håller måttet.
Tittar tillbaka 7 år på 2600k och CPU utvecklingen går långsammare nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Du kan få köpa min om 10 år när den inte längre håller måttet.
Tittar tillbaka 7 år på 2600k och CPU utvecklingen går långsammare nu.

Min CPU fyller snart 6 år och ser inget behov att uppgradera än

Dock så börjar datorn vara lite småknepig från tid till tid så misstänker att moderkortet är påväg att gå.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Letade 4770k/4790k i flera månader utan att lyckas. Trodde slutligen att jag kommit över en, och fick den för 1500. Visade sig vara en 4790 när den kom fram, så fick en 5hundring tillbaks. i7 4790 för 1000 kronor verkar gå att hitta på diverse sidor (tradera, blocket, facebook etc.) o presterar inte så långt efter 4790k

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Letade 4770k/4790k i flera månader utan att lyckas. Trodde slutligen att jag kommit över en, och fick den för 1500. Visade sig vara en 4790 när den kom fram, så fick en 5hundring tillbaks. i7 4790 för 1000 kronor verkar gå att hitta på diverse sidor (tradera, blocket, facebook etc.) o presterar inte så långt efter 4790k

Du kan prova aktivera "Enhanced turbo" i BIOS och ställa den på högsta frekvensen, om det fungerar ska alla kärnor köras i 4 Ghz.

Ditt moderkort har ju även MSI:s egen överklockningsfunktion OC Genie, som kan vara värt att prova.

Permalänk

@dunis90: me enhanced turbo boost så körs en kärna i 4ghz, alla körs antingen på 3,9 eller 3,8 ghz. Tack för tipsen iaf (:. Oc genie klockade min gamla 4670k till 4ghz o ramet till 1600mhz (xmp), men me 4790:n i så klockas bara ramet till xmp hastighet

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Inte så ofta man ser sån het debatt mellan två Intel processorer, oftast är det ju mellan AMD och Intel/Nvidia.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

i7 5775c är fortfarande den snabbaste CPU'n för socket 1150 för gaming.

Högre IPC, nyare arkitektur, 128mb eDRAM som fungerar som blixtsnabbt ram inbyggt i CPU'n

Ja, fast det var inte "snabbaste för gaming" du sa, du sa bara nej till påståendet att 4790k var snabbare både i stock och i "peak oc", dessutom verkar det ju som att dess bättre gamingpotential beror på dess 128mb L4 snarare än IPC/clock (då 4790k uppenbarligen är snabbare i en mängd olika workloads både stock och OC).
Man måste skilja på prestanda i enskilda sorters test och prestanda över många olika, och enligt det jag sett är 4790k bättre hands down, om inte huvudsyftet är gaming (och där saknar jag tester med processorerna överklockade)

EDIT: TS har inte uttryckligen sagt att gaming är huvudsyftet med CPUn (även om det är troligt), och vilket användningsområde man menar är ju uppenbarligen väldigt viktigt för hur prestandan är.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har en 4790K i min HTPC som kör på 5ghz

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Jag har en 4790K i min HTPC som kör på 5ghz

Antar att du använder den till lite mer än "HT" då.
Annars är det ju en grym overkill

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Det är grymt overkill, men hade min gamla burk kvar efter jag köpte en ny så varför inte ha lite overkill när man skall kolla på film

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||