Permalänk

Värt att använda/uppdatera

Hej!
Jag har lyckats komma över en dator som min son ska få men är lite osäker på vad den klarar av och vad som eventuellt skulle behöva uppgraderas för att vara användbar.
Sonen är 8år och kommer att spela typ Minecraft, Scrap Mechanic möjligtvis ARK och andra liknande spel.
Setupen är
Processor: Intel Xenon W3550 3,05 GHZ
Grafik: Nvidia Quadro 4000
Ram: 12 GB
Är det något mer man är intresserad av?
Har egentligen ingen större koll på datorer så all input är uppskattad.

Permalänk
Medlem

Du verkar ha fått tag på en workstation dator, alltså en dator som använts för modeller/simulationer/CAD och liknande. Hårdvaran är alltså ganska kraftfull men inte anpassad för spelande och saknar förmodligen drivrutiner till detta. Jag gissar på att minecraft och scrap mechanic flyter på men ARK och andra grafikkrävande spel kommer gå tungt om ens alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@n0rman Jo det stämmer bra att det är en sådan dator.
Räcker det att fixa ett nytt grafikkort eller är det helt enkelt fel sortsdator så att det inte är någon mening alls att använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roberi331:

Räcker det att fixa ett nytt grafikkort eller är det helt enkelt fel sortsdator så att det inte är någon mening alls att använda?

Processorn är i stort sett en Core i7 950 med lite extra serverfunktioner. Gammal, med inte jättedålig. i7 950 brukar överklocka väldigt bra, men jag misstänker att den möjligheten inte finns på den datorn.

Den stora svagheten är just grafikkortet, som ungefär verkar motsvara ett GeForce GTX 450. Ett ~8år gammalt budgetkort med andra ord. Byter man ut grafikkortet mot något modernare så kan det bli en hyffsad speldator. Det finns dock en risk att nyare grafikkort inte fungerar i en så gammal dator, då grafikkort nyare än NVIDIAs 600-serie och AMDs 200-serie brukar kräva att moderkortstillverkaren släppt ett nytt BIOS med stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roberi331:

@n0rman Jo det stämmer bra att det är en sådan dator.
Räcker det att fixa ett nytt grafikkort eller är det helt enkelt fel sortsdator så att det inte är någon mening alls att använda?

Ja ett annat grafikkort är ju på tapeten om man ska spela. Du bör kunna få en slant för det du har och införskaffa ett begagnat gamingkort t.ex gtx 770/780/960/970/980. Starkare grafikkort än så kommer troligen flaskhalsas av CPU/minne... inga garantier på att grejerna kommer samspela utan problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är det någon som har lust att guida mig fram till ett grafikkort som skulle kunna inhandlas begagnat som passar mina behov? Vad kostar det kontra vad gör det för skillnad?
Vad skulle man kunna få för Nvidia Quadro 4000? Själv har jag inte en aning...

Permalänk
Skrivet av roberi331:

Är det någon som har lust att guida mig fram till ett grafikkort som skulle kunna inhandlas begagnat som passar mina behov? Vad kostar det kontra vad gör det för skillnad?
Vad skulle man kunna få för Nvidia Quadro 4000? Själv har jag inte en aning...

https://www.tradera.com/search?itemStatus=Ended&q=Nvidia+Quad...

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

Prova och installera och kolla hur spelen du vill spela fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Elektron
ARK är ett spel som sonen snackat mycket om. Tänkte jag skulle kolla kraven och körde can i run it på www.systemrequirementslab.com och där uppfyllde den i alla fall minimikraven för allt utom CPU speed. 3,07 GHz på min men minimikravet var 3,1 GHz.
Innebär detta att det inte är möjligt att spela överhuvudtaget eller att det kommer att gå segt och lite hackigt?
Har inte koll på vad de olika grejerna betyder och tycker det känns onödigt att köpa ett spel och sedan inse att det inte funkar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av roberi331:

@jimemy
ARK är ett spel som sonen snackat mycket om. Tänkte jag skulle kolla kraven och körde can i run it på www.systemrequirementslab.com och där uppfyllde den i alla fall minimikraven för allt utom CPU speed. 3,07 GHz på min men minimikravet var 3,1 GHz.
Innebär detta att det inte är möjligt att spela överhuvudtaget eller att det kommer att gå segt och lite hackigt?
Har inte koll på vad de olika grejerna betyder och tycker det känns onödigt att köpa ett spel och sedan inse att det inte funkar...

Kan du inte installera spelet på datorn och prova?
Oj nu missade jag sista raden ^^

Jag hittade systemkrav på steam för ARK: Survival Evolved
Processor: Intel Core i5-2400/AMD FX-8320 or better
Minne: 8 GB RAM
Grafik: NVIDIA GTX 670 2GB/AMD Radeon HD 7870 2GB
Så ett gtx 760-770 räcker och de går loss på 5-700kr ifall nu inte ditt kort fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tänkte mer på om ett minimikrav verkligen innebär att det är helt kört @Elektron
Eller är det dags att ge sig in i datornsvärld på riktigt och börja klocka eller vad det heter

Permalänk

@Elektron: fast grafiken verkar den inte klaga på utan det är Processorns hastighet om jag fattar rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av roberi331:

@Jimemy: fast grafiken verkar den inte klaga på utan det är Processorns hastighet om jag fattar rätt

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Xeon-W3550-vs-Inte...

Din cpu verkar likvärdig med i5 2400 på ett ungefär. Den duger nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Elektron: Tackar för hjälpen!
Då är det bara att köra!

Permalänk

Jag har lyckats fåtag på ett likadant grafikkort till, låst något om att man kunde köra med dubbla grafikkort. Hur vet man om ens processor stödjer detta? Crossfire? Hur funkar det?
Någon som vet hur man går tillväga för att få det att funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roberi331:

Jag har lyckats fåtag på ett likadant grafikkort till, låst något om att man kunde köra med dubbla grafikkort. Hur vet man om ens processor stödjer detta? Crossfire? Hur funkar det?
Någon som vet hur man går tillväga för att få det att funka?

Crossfire är för AMD-kort, för NVIDIA heter tekniken SLI. För att det ska fungera behöver du både ett moderkort med stöd för SLI, och SLI-kompatibla grafikkort. I det här fallet är inte Quadro 4000 kompatibelt med SLI, så om du köpt ytterligare ett är det tyvärr bortkastade pengar.

SLI är överlag något man vill undvika eftersom inte alla spel har stöd för SLI, och det inte alltid fungerar särskilt bra. Det är mest när man behöver mer grafikkraft än vad det snabbaste enskilda grafikkortet på marknaden kan erbjuda som SLI blir en bra idé, och därför är det också mest bara de bättre grafikkorten som har stöd för SLI.

Permalänk

@perost: okej tack för svaret, som tur var har jag inte köpt något utan bara hittade ett likadant. Men då är det ingen mening att börja krångla med sånt.
Jag kör på med det som finns istället

Permalänk

[quote postid="17318722" userid="104587" name="perost"]
Processorn är i stort sett en Core i7 950 med lite extra serverfunktioner. Gammal, med inte jättedålig. i7 950 brukar överklocka väldigt bra, men jag misstänker att den möjligheten inte finns på den datorn.

Den stora svagheten är just grafikkortet, som ungefär verkar motsvara ett GeForce GTX 450. Ett ~8år gammalt budgetkort med andra ord. Byter man ut grafikkortet mot något modernare så kan det bli en hyffsad speldator. Det finns dock en risk att nyare grafikkort inte fungerar i en så gammal dator, då grafikkort nyare än NVIDIAs 600-serie och AMDs 200-serie brukar kräva att moderkortstillverkaren släppt ett nytt BIOS med stöd.
[/quote"
@perost

Hur kollar man upp BIOS och sånt? Och om det funkar med ett visst grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roberi331:

Hur kollar man upp BIOS och sånt? Och om det funkar med ett visst grafikkort?

Du kan använda t.ex. CPU-Z för att ta reda på vad moderkortet heter, och kolla upp om tillverkaren har någon BIOS-uppdatering till det moderkortet. Men det kan vara svårt att ta reda på om ett moderkort stödjer nyare grafikkort, man brukar få google runt och se om man hittar någon annan som testat. Börja med att ta reda på vad moderkortet heter, så kan vi hjälpa till att luska vidare.