AMD Ryzen "Pinnacle Ridge" listas på Prisjakt

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen "Pinnacle Ridge" listas på Prisjakt

Om cirka en månad lanserar AMD nya processorer i Ryzen-familjen, och nu dyker modellerna upp på prisjämförelsesajten Prisjakt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ointressant tills priserna dyker upp...

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad de svenska priserna hamnar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Ointressant tills priserna dyker upp...

Skrivet av skodie:

Ska bli intressant att se vad de svenska priserna hamnar på.

Skickades från m.sweclockers.com

MSRP på 2700x är lägre än 1700x och den gick på 3990kr på releasedagen (droppade några hundra snart därefter).

Så dag 1 lär det vara 3990kr. Runt och fint tal.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

MSRP på 2700x är lägre än 1700x och den gick på 3990kr på releasedagen (droppade några hundra snart därefter).

Så dag 1 lär det vara 3990kr. Runt och fint tal.

Är det så alltså? Av det man kunnat läsa så ska ju 2700X gå lös på 3000Kr ungefär. Och det får det se till att göra så att det stämmer med min skatteåterbäring. Annars skiter det sig.

Så jag vill se 1700X för 3000Kr på releasedagen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det så alltså? Av det man kunnat läsa så ska ju 2700X gå lös på 3000Kr ungefär. Och det får det se till att göra så att det stämmer med min skatteåterbäring. Annars skiter det sig.

Så jag vill se 1700X för 3000Kr på releasedagen.

Kul att se att fler än jag skatteplanerar 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

It's all about the money, Pinnacle Ridge framgång beror i princip helt på priset. Så hur konkurrenskraftigt pris de sätter blir intressant och Intel kan svara med en prissänkning.

Permalänk
Medlem

Uhh, man är ju bra sugen på en uppgradering. Även om jag inte spelar såmycket mer, är de alltid kul och skruva dator.

Har sagt till mig själv och invänta Ryzen 3, men man kanske skulle uppgradera i sommar och sen bara byta ut cpun kanske när ryzen 3 kommer. Om de ens behövs.

Verkar ju vara lite högre turboclocks nu, så man kan ju hoppas att man kan klämma ur lite extra.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Ska bli spännande att se om det blir intel i5 8400 eller Amd ryzen 2600 i nästa burk!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heffaklumpmamma:

Ska bli spännande att se om det blir intel i5 8400 eller Amd ryzen 2600 i nästa burk!

Skickades från m.sweclockers.com

du kan inte överklocka en i5 8400 så andra handsvärdet kasst. Ryzen 2600 är för mig det klara valet med 12 trådar och överklockning.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Pryl dyker upp på prisjämförelsesite.. utan pris.

Nyhetstorka?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Nyhetstorka, samt tycker jag mig ha sett dessa på prisjakt i några dygn nu?
Oh well, bevakning på 2700X inlagd.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Processorer har blivit som mobiltelefoner, det uppgraderas så fort nya Iphone X kommer, fast den äldre Iphonen som införskaffades förra året duger alldeles utmärkt : )

Om ni har en Ryzen idag så kommer ni märka noll skillnad mot dessa, och sannolikt även mot Ryzen 3.

Att skruva och sätta ihop delar är dock väldigt roligt, och det är en annan femma ; )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv

Trevligt, ett av alla tecken på att produkten faktiskt närmar sig marknaden. Nu är det ju inga stora förändringar i Zen+ men det som skymtar ser bra nog ut i mitt tycke. Lutar ganska starkt mot en 2700X runt lön i april.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

Processorer har blivit som mobiltelefoner, det uppgraderas så fort nya Iphone X kommer, fast den äldre Iphonen som införskaffades förra året duger alldeles utmärkt : )

Om ni har en Ryzen idag så kommer ni märka noll skillnad mot dessa, och sannolikt även mot Ryzen 3.

Att skruva och sätta ihop delar är dock väldigt roligt, och det är en annan femma ; )

Mvh

Beror lite på vad man ska göra också förstås. För mig så blir nästa CPU den som körs i speldatorn. CPUn som sitter i den hamnar i min Ncase M1. Då jag upplever att min gamla 2700K inte är speciellt trevlig att använda efter alla Meltdown och Spectre-uppdateringar så lutar det åt någon form av pensionering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det så alltså? Av det man kunnat läsa så ska ju 2700X gå lös på 3000Kr ungefär. Och det får det se till att göra så att det stämmer med min skatteåterbäring. Annars skiter det sig.

Så jag vill se 1700X för 3000Kr på releasedagen.

Vet inte vad du läst men prislistan jag sett står det $379 ($1 under 8700k).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@_Merc_: Att du kan överklocka hjälper inte mycket om du redan är 0.2Ghz från taket.....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Processorer har blivit som mobiltelefoner, det uppgraderas så fort nya Iphone X kommer, fast den äldre Iphonen som införskaffades förra året duger alldeles utmärkt : )

Om ni har en Ryzen idag så kommer ni märka noll skillnad mot dessa, och sannolikt även mot Ryzen 3.

Att skruva och sätta ihop delar är dock väldigt roligt, och det är en annan femma ; )

Mvh

Nej, det känns inte meningsfullt att uppgradera från Ryzen "1". Kanske om man har en oklockat 1700 eller liknande, då skillnaden i ren klockhastighet är ganska märkbar mot en oklockat 2700X. Annars rör det sig troligen om en skillnad på ca. 10-15%.
Sedan ryktas det om att det krävs ett moderkort med X470 för att kunna nyttja XFR 2.0 fullt ut (helt dynamisk boostfrekvens istället för baserat på antal aktiva kärnor). Är detta sant verkar det ännu vettigare att vänta på Zen 2 (Ryzen 3?).

Men visst är det kul att uppgradera bara för uppgraderandets skull Ska personligen dock försöka behärska mig och spara pengarna.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Vet inte vad du läst men prislistan jag sett står det $379 ($1 under 8700k).

Det är det här jag läst: "Flrst ut har vi flaggskeppsprocessorn Ryzen 7 2700X vars produkt ID listades som: YD270XBGAFBOX. Amazons produktsida bekräftade att det rör sig om en processor med 8 kärnor och 16 trådar, ett TDP-värde på 105 watt (W) och klockfrekvenser på 3,7 gigahertz (GHz) och 4,35 GHz för bas respektive turbofrekvens.

Processorn kommer att skeppas med en kylare i form av Wraith Prism och priset listades som 369,99 dollar. I runda slängar omkring 3 000 svenska kronor."

https://www.nordichardware.se/nyheter/ryzen-2000-serien-prisl...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är det här jag läst: "Flrst ut har vi flaggskeppsprocessorn Ryzen 7 2700X vars produkt ID listades som: YD270XBGAFBOX. Amazons produktsida bekräftade att det rör sig om en processor med 8 kärnor och 16 trådar, ett TDP-värde på 105 watt (W) och klockfrekvenser på 3,7 gigahertz (GHz) och 4,35 GHz för bas respektive turbofrekvens.

Processorn kommer att skeppas med en kylare i form av Wraith Prism och priset listades som 369,99 dollar. I runda slängar omkring 3 000 svenska kronor."

https://www.nordichardware.se/nyheter/ryzen-2000-serien-prisl...

Klumpigt att droppa ett pris i kr som bara är en valuta omvandling. Ska ju på moms och så också. Skulle gissa på 3699 eller något i den stilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

@_Merc_: Att du kan överklocka hjälper inte mycket om du redan är 0.2Ghz från taket.....

jag betivlar att ryzen 2600 är 0.2 ifrån taket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Processorn kommer att skeppas med en kylare i form av Wraith Prism och priset listades som 369,99 dollar. I runda slängar omkring 3 000 svenska kronor."

Eftersom det är dollar så antar jag att det är Amazon USA som priset kommer ifrån, så då tillkommer förstås 25% moms för oss. Då landar man på ca. 3800kr, men de svenska priserna brukar vara aningen högre. NordicHardware säger t.ex. också att 2600X ska kosta 250$, men visar sen en bild från tyska Amazon där 2600X kostar ~250€, d.v.s. ~2500kr. Och då ligger väl den tyska momsen på 19% om jag inte misstar mig, så det lär bli lite dyrare i Sverige.

Men man kan väl hoppas på att priserna blir lägre än så. 1700X kostar ju i dagsläget 2990kr, så en ökning på en tusenlapp till 2600X känns ganska svårsmält med tanke på att skillnaden i prestanda inte lär blir direkt jättestor. Fast AMD brukar väl gå in högt för att sen sänka priserna allt eftersom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Klumpigt att droppa ett pris i kr som bara är en valuta omvandling. Ska ju på moms och så också. Skulle gissa på 3699 eller något i den stilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Att man gjort så har väl att göra med att det är MSRP som läckt, och då är väl moms osv inräknat. Sedan är det klart att MOMS ligger lite högre än SALES TAX i USA så det kanske inte stämmer ändå. Fasen... Det får bli nudlar till mitten av April om det här ska gå ihop!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att man gjort så har väl att göra med att det är MSRP som läckt, och då är väl moms osv inräknat. Sedan är det klart att MOMS ligger lite högre än SALES TAX i USA så det kanske inte stämmer ändå. Fasen... Det får bli nudlar till mitten av April om det här ska gå ihop!

Moms/sales tax brukar aldrig vara inräknat i MSRP. Sales tax i USA brukar heller inte läggas på priset i nätbutikerna, eftersom det är olika skatt i olika delstater. Så priser angivna i dollar brukar så gott som alltid vara utan några skatter pålagda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att man gjort så har väl att göra med att det är MSRP som läckt, och då är väl moms osv inräknat. Sedan är det klart att MOMS ligger lite högre än SALES TAX i USA så det kanske inte stämmer ändå. Fasen... Det får bli nudlar till mitten av April om det här ska gå ihop!

Som tidigare sa, moms är aldrig inräknat i msrp.

Tidigare släpp kan ju ge en fingervisning kring vad den hamnar på i förhållande till msrp.

”Det rekommenderade priset för modellen är 499 dollar, vilket i svenska butiker motsvarar 5 699 kronor inklusive moms.”

”Pris vid publicering: 5 699 kronor”

(Från 1800x / 1700x släppet)

Det var ganska exakt valutaomräknat plus moms, så med dagens dollarkurs så borde det bli 3799kr om msrp är 369 dollar.

Om några hundralappar är ett problem, så kan man ju undra varför det ska uppgraderas alls om du sitter på en 1700? Vi vet inte än hur det ser ut med ipc ökning, så ända skillnaden från en överklockad 1700 och 2700x kanske bara är 200Mhz all core Clock eller nått. Verka mest vara xfr singel core boosten blir ett större steg här (iaf från 1700, 1700x).

Hur som, blir spännande att se frekvenser när testerna kommer. Personligen tror jag det kommer vara samma som 1800x att det inte kommer gå att komma förbi xfr-frekvensen med manuell all core överklock.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@_Merc_: Att du kan överklocka hjälper inte mycket om du redan är 0.2Ghz från taket.....

Afan, var ligger taket på dem?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@kelthar: Zen1 var det taket mellan 3.9-4.1Ghz vid OC. Finns vissa som klarar hela 4.3Ghz men det är väldigt svårt. Gissar 4.3-4.4Ghz som tak för de flesta Zen+ modeller.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Processorer har blivit som mobiltelefoner, det uppgraderas så fort nya Iphone X kommer, fast den äldre Iphonen som införskaffades förra året duger alldeles utmärkt : )

Om ni har en Ryzen idag så kommer ni märka noll skillnad mot dessa, och sannolikt även mot Ryzen 3.

Att skruva och sätta ihop delar är dock väldigt roligt, och det är en annan femma ; )

Mvh

Många Ryzen 1xxx stannar ju på 3,8-3,9ghz så det kan ju bli en bra uppgradering ifall dessa går överklocka bättre. Jag hoppas på att man kan nå 4,4,4,5 om man får ett ok exemplar. Och köper man AM4 ska man ju nyttja att man kan återanvända moderkortet flera generationer som det tjatas om.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Väntar otåligt på o få byta ut ugnen man har som processor ja jag vet man kan delida den men vill inte lägga ut 400kr till för att ev förstöra processorn med min tur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Processorer har blivit som mobiltelefoner, det uppgraderas så fort nya Iphone X kommer, fast den äldre Iphonen som införskaffades förra året duger alldeles utmärkt : )

Om ni har en Ryzen idag så kommer ni märka noll skillnad mot dessa, och sannolikt även mot Ryzen 3.

Att skruva och sätta ihop delar är dock väldigt roligt, och det är en annan femma ; )

Mvh

För mig handlar det om det sista kan jag erkänna. Jag kommer göra hoppet bara för att 😂

När jag gick med här för dryga 15 år sedan var det därför man var medlem, att tala om spel var inte speciellt välkommet även om man kanske spelade.

Den skolan tillhör jag 👌

Skickades från m.sweclockers.com