Permalänk
Medlem

Överklocka i7 8700k Riktig nybörjare

Hej har precis byggt mig en ny dator. i7 8700k med 16gb vengence LPx 3200mhz.
Moderkortet är ett Asus Z370-F Gaming och cpu’n kyls med Noctau NH-D15.
Har kollat en jävla massa videos och kollat forum men blir fan inte klock på det.
Jag är lite nojig att jag ska paja nått dock så har jag fattat att om jag inte går över 1,45v på Vcore så är det lugnt. Jag hade inte tänkt att göra nån värsting klickning då jag inte kör med vatten. Men tänkte att jag skulle prova med 48x. Men jag får inte till det. Vad exakt måste jag stänga av och göra för att det ska funka. Typ om någon som har liknande grejer kan skriva steg för steg vad jag ska göra. Tack på förhand // Maykan

Permalänk
Medlem

@Maykan81: Har själv följt denna guiden med gott resultat

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Medlem

@Trött: tack. Verkar funka skit bra. Håller på nu att köra Prime95 26,6
Ligger på ca 68grader i snitt på 4800mhz med topp på 73 än så länge. Ska köra en timme så får vi se. Kör med 1.280 volt.

Permalänk
Medlem

Vcore på max hela tiden vid överklockning.

Hej, precis som rubriken säger så har jag hittat rätt balans på min överklockning.
Kör en 8700k i 4800mhz med 1.280. Tycker det är mycket men drar jag ner så crashar den. Kan ha lite otur. För när jag läser andra så verkar jag behöva ca 0.030 mera. Men men. Grejen är den att jag har vCore på manuell. Då går ju skiten hela tiden på max. Men jag vill att Vcore ska gå ner när man inte gör nått. Processorn blir matad med max ström hela tiden. Jag fattar inte hur jag ska ställa in skiten. Har ett Asus Z370-f. Har försökt att googla på det men får inte upp nått.
Vad jag förstår ska man ställa in adaptive eller ? Men hur räknar man ut det. Tror ni jag behöver nå LLC på 48x?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maykan81:

Hej, precis som rubriken säger så har jag hittat rätt balans på min överklockning.
Kör en 8700k i 4800mhz med 1.280. Tycker det är mycket men drar jag ner så crashar den. Kan ha lite otur. För när jag läser andra så verkar jag behöva ca 0.030 mera. Men men. Grejen är den att jag har vCore på manuell. Då går ju skiten hela tiden på max. Men jag vill att Vcore ska gå ner när man inte gör nått. Processorn blir matad med max ström hela tiden. Jag fattar inte hur jag ska ställa in skiten. Har ett Asus Z370-f. Har försökt att googla på det men får inte upp nått.
Vad jag förstår ska man ställa in adaptive eller ? Men hur räknar man ut det. Tror ni jag behöver nå LLC på 48x?

Har du slagit av MCE?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mataren:

Har du slagit av MCE?

Vad är MCE?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mataren: förlåt, seg i huvudet. Aaa absolut, har stängt av multi Core enchantment. Skulls vilja veta hur man ställer in/ skriver så Vcoren kör max när det väl behövs. Inte att den kör max hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maykan81:

@Mataren: förlåt, seg i huvudet. Aaa absolut, har stängt av multi Core enchantment. Skulls vilja veta hur man ställer in/ skriver så Vcoren kör max när det väl behövs. Inte att den kör max hela tiden.

LLC: 4-5
adaptive mode: testa med -0.05 först sen kollar du vad du får för volt i windows, sen går du därifrån. Det blir ju stock volt och sen + eller - på det beroende vad du behöver.
AC/DC Load Lines: 0.01 eller kör auto.
SVID behavior : best-case scenario, eller standard case.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@Maarus: tack ska prova. Men det jag inte förstår är det här + - på stock när jag stressar den så drog den som mest 1.264. Alltså behöver jag ca 0.016 till. Borde det inte bli då + 0.016? Eller har jag fattat det helt fel?

Permalänk
Medlem

Vad hade du för max temp efter 1 timma?

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maykan81:

@Maarus: tack ska prova. Men det jag inte förstår är det här + - på stock när jag stressar den så drog den som mest 1.264. Alltså behöver jag ca 0.016 till. Borde det inte bli då + 0.016? Eller har jag fattat det helt fel?

Nej, det är offset(förskskjutning) från processorns VID tabell/kurva

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Nej, det är offset(förskskjutning) från processorns VID tabell/kurva

Skickades från m.sweclockers.com

Ok så om jag behöver mera ström ska jag ta fylla i på + ? Antar jag eller? Och sen börja med 0,05.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Vad hade du för max temp efter 1 timma?

Körde in så långt, efter 15-20m i Prime95 26,6 så crashar den. Dock på maxade inställningar. När man löser mer så verkar ju Prime95 var överdrivet. Crashar ofta för folk. Aida64 körde jag och där hamnar jag i snitt på 68grader. Har kört max ca 30min där. Klickningen verkar funka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Heinel: du får ursäkta frågorna. Är ju okunnig inom just överklockning. Har precis blrjat läsa om det och nu när man har en K processor med bra kylning så vill man klocka lite. Min fråga är, om jag vill öka strömmen i adaptive. Då ör det väl + fliken jag ska fylla i eller?

Permalänk
Medlem

Ja precis. Om datorn inte är stabil ökar man med några millivolt i taget tills det blir stabilt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Avstängd

Grejen är att hitta lägsta möjliga cpu core volt,och att den ändå är stabil.
Jag brukar köra på optimized defaults i Bios till att börja med.
Då går även dina ramminen ner i stocksettings.
Skriv ner cpu vcore volten.(Har du nytta av när du hittat 1 stabil överklock,och ska välja adaptive mode.
Pressa inte cpu frekvencen för högt till 1 början.
Nöj dig med 200 mhertz överklock,till du blir mer klok på hur man gör.
När din cpu är stabil,höjer du ramminnena,och stresstestar igen.
Och när du är nöjd med överklocken,räknar du ut adaptive volten.
Säg att din stocksettings på volten är 1,024 volt.
Och din volt på överklocken är 1,230 volt.
Då räknar du ut vad minus värdet blir.1,230-1,024 .
I mitt ex.0,206volt.
Och du ska välja plus.
Stresstesta dock inte i adaptive mode.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maykan81:

@Maarus: tack ska prova. Men det jag inte förstår är det här + - på stock när jag stressar den så drog den som mest 1.264. Alltså behöver jag ca 0.016 till. Borde det inte bli då + 0.016? Eller har jag fattat det helt fel?

Du har fattat rätt.
Jag kör förvisso med offset mode istället för adaptive på min 8600k, men principen är väl ungefär samma. Adaptive lägger endast på volt på när processorn går i turbo mode, offset lägger på under alla olika frekvenser processorn kan hoppa mellan. Personligen kör jag offset eftersom jag är van vid det sen äldre dagar, då körde man offset samt turbo voltage, adaptive fanns ej.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@Maarus: ok men då måste jag köra med samma med antar jag. Eftersom jag tar bort turbon och sätter klockan på 48x. Men när man kör i offset mode. Ska jag skriva in då 1.280 i offset? Eller ska man också lägga till 0.018? Förstår inte riktigt det där. För jag skrev in på offset mode 1.280. Visserligen hade jag LLC på 6. Startade datorn och satte på CPU-z. Såg att volten var uppe i 1,5. Stängde av datorn fort som fan och ändrade tillbaka. Tänkte först att jag hade bränt skiten men den funkar som vanligt. För när man har kollat videos på offset mode så har man ju skrivit tex 1.280 och då ska inte volten över. Är det pga LLC som den stack?

Permalänk
Medlem

@Mange43: ok, men tex nu. Jag stänger ju av turbon och sätter en klocka på 48x som jag vill att den alltid ska gå på när den ska tänka till nått. Ska man köra adaptive eller offset mode? För vad jag förstår nu så ska man göra med adaptive om man vill köra med turbo och offset om man lägger en klocka som i mitt fall. Eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maykan81:

@Maarus: ok men då måste jag köra med samma med antar jag. Eftersom jag tar bort turbon och sätter klockan på 48x. Men när man kör i offset mode. Ska jag skriva in då 1.280 i offset? Eller ska man också lägga till 0.018? Förstår inte riktigt det där. För jag skrev in på offset mode 1.280. Visserligen hade jag LLC på 6. Startade datorn och satte på CPU-z. Såg att volten var uppe i 1,5. Stängde av datorn fort som fan och ändrade tillbaka. Tänkte först att jag hade bränt skiten men den funkar som vanligt. För när man har kollat videos på offset mode så har man ju skrivit tex 1.280 och då ska inte volten över. Är det pga LLC som den stack?

Nej du kan köra med vilken som, offset eller adaptive, spelar ingen större roll. Du ska inte skriva in din volt, det gör du ju med fixed. Du ska välja + eller - och så adderar du eller subtraherar du spänning. t.ex är ditt stock värde 1.15 och du väljer + 0.01 så blir det 1.16v etc. Det brukar dock stå vad ditt stock värde är.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Farligt att köra max på Vcore hela tiden?

Hej. Har hittat stabil klocka på 1.280v på lin i7 8700K. Får inte till det i adaptive mode eller offset. Hur mycket jag än hållit på. Min fråga är är det farligt att processorn står och drar max hela tiden fast den inte behöver? Eller blir det bara lite dyrare elräkning? Tänker att max ska ju ligga runt 1,45 på dom här och jag skickar 1.280.

Permalänk
Avstängd

@Maykan81:
Jag är ingen expert,
Men gissar att turbo stängs av när man väljer manuell i auto clock tuner.
Du har ju skrivit in ett eget max värde,i core ratio limit.
Det där med offset har jag ingen aning om.
Är helt övertygad att du ska välja adaptive mode.(för att volten ska gå ner när den ej används typ.)
Installera annars aida 64,Man har 1 gratis månad.
välj osd och klicka i vad du vill övervaka,volten i det här fallet.
och prova offset mode.
lägger dock min röst på adaptive.
Skriv gärna hur det gick,ifall du testar.
Aida 64 är med bra att stresstesta med.
Lycka till.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@Mange43: Det är just Aida64 jag har använt. fick ordning på allt på adaptive trodde jag eller kan det vara nån liten inställning bara. När jag startar stresstestet kör den i 4800mhz i typ 1 minut sen går den ner till 4500mhz. Tillräckligt med ström har den. Har 0 i värde på avx så det är inte det. För när jag kör manuellt så kör den 4800 hela tiden Utan problem.

Permalänk

Adaptive ska du ha. Där skriver du in hur mycket spänning din CPU ska ha, exempelvis 1.3v. Offset måste du antagligen knappa in, så den sätter du på lägsta möjliga (kanske +0,01 v).
Sedan ska du kolla så speed step är aktiverat, samt att du ändrar energiplan i windows så lägsta frekvens är typ 5% och högsta 100%.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Adaptive ska du ha. Där skriver du in hur mycket spänning din CPU ska ha, exempelvis 1.3v. Offset måste du antagligen knappa in, så den sätter du på lägsta möjliga (kanske +0,01 v).
Sedan ska du kolla så speed step är aktiverat, samt att du ändrar energiplan i windows så lägsta frekvens är typ 5% och högsta 100%.

Speed step är det en funktion i biosen? Har ett asus Z370-f

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Maykan81:

Japp, och det som gör att processorn hoppar mellan olika frekvenser. Är troligen aktiverad som default, men kan vara värt att kolla ändå.
Sedan sätter du också frekvensen (multipel) som turbo, inget annat (x48 eller vad du nu ska ha).

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd

@Maykan81:
Som jag skrev tidigare,ska du ej stresstesta i adaptive mode.
Prova dra igång ett cpu krävande spel istället.Typ bf1.
Nu vet jag ju inte vad du har för skärm uplösning,grafikkort.
Så har du klena prylar,,har jag väldigt svårt att tro att cpun gå upp till 4800 Mhhertz?
Är verkligt användande som gäller i slutändan.
Helt meningslöst att överklocka,om man inte behöver den extra boosten som det ger.
Sen är det 1 annan sak att överklocka för att se hur långt man kan gå.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@Mange43: ok så det går inte att stressa i adaptive mode? Har ett asus rog Strix 1080 kopplat till asus PG279Q kör i 1440p

Permalänk
Medlem

@Mange43: aaa verkar funka iaf. När jag sätter igång ett spel. Kingdom come Deliverance så kör den konstant i 4800mhz. Men varför klockar den ner när man stressar. Antar att adaptive mode inte är till för utan att man ställer in det när man hittat en stabil klockning ? I sånt fall så funkar allt som det ska. Volten ligger stabilt på 1.280 när jag spelar spel och sen går det tillbaka i Windows. Tack som fan

Permalänk
Avstängd

@Maykan81:
När man är i adaptive mode kan datorn fläska på lite mer volt om det behövs.
Därför ska man ej stresstesta i adaptive läget.
Stresstesta i manuellt läge.
Sen njut av en snabb dator.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.