En ny bank kommer skaka om på bolånemarknaden

Permalänk
Avstängd

En ny bank kommer skaka om på bolånemarknaden

Det har redan börjat skrivas en hel del om den nya banken som endast tar över befintliga lån men gör allt automatiserat och till en fast ränta på 0,95% i tre år.

Jag har iallafall skickat in en förfrågan på mitt lån. Ska enligt mina egna uträkningar spara ca 13 000 kr per år när man ser hur räntan står idag. Räknar man sen på planerad ränta enligt Ingves och grabbarna så lär det bli mer.

Deras krav
Du har ett lån beviljat av en bank idag.
Du har en belåningsgrad på max 85%.
Du får låna max 5 milj. kr.
Amortering du har idag fortsätter på samma sätt under dessa 3 år.

Du får
0,95% ränta (effektiv ränta 0,96%) fast i 3 år. Efter det så är det förhandling eller så får man byta bank.

Mer information finns på deras hemsida även om den känns lite torftig.
www.enkla.com

Vad tror ni om detta koncept?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Intressant! Dock så brukar det ju vara så när något verkar för bra för att vara sant - så är det ofta det. Men följer!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheMuffinMan:

Intressant! Dock så brukar det ju vara så när något verkar för bra för att vara sant - så är det ofta det. Men följer!

Fast här finns det iallafall lite kända personer bakom som jag litar på inte bara hittar på detta.
Det skulle tydligen ta ett par veckor innan man får svar på sin förfrågan och samtidigt får de inte göra något förrän 1/5 då reglerna ska ändras.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Samtidigt en nisch-spelare eftersom de verkar leva på att andra banker gör grovjobbet med att kreditpröva, bevila och lägga upp lånet. För att därefter snylta och ta över de.
Men spännande vart detta tar vägen oavsett.

Permalänk
Medlem

Spännande! Ruskigt bra ränta också.
Fick ett meddelande från Swedbank häromdagen där de nämnde att marknaden "låsts upp" efter direktiv från EU vilket innebär fler aktörer får slåss om kunderna. Enkla.com kanske är början på detta?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Minst sagt intressant, men lite som @TheMuffinMan säger tycker även jag att är inte detta lite för bra för att vara sant? Man kanske får dessa villkor under 3 år men vad händer sen? Även om de skriver att man kan byta osv så känns det lite risky tycker jag...

Men jag kan inte allt om lagar och det som ska hända 1'a Maj. Men jag förhandlar själv med min bank nu och en annan om bolån och får ner 3år till ca 1,5% så vad enkla.com erbjuder är ju väldigt mycket bättre.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GizZm0:

Minst sagt intressant, men lite som @TheMuffinMan säger tycker även jag att är inte detta lite för bra för att vara sant? Man kanske får dessa villkor under 3 år men vad händer sen? Även om de skriver att man kan byta osv så känns det lite risky tycker jag...

Men jag kan inte allt om lagar och det som ska hända 1'a Maj. Men jag förhandlar själv med min bank nu och en annan om bolån och får ner 3år till ca 1,5% så vad enkla.com erbjuder är ju väldigt mycket bättre.

Vill du bida dig längre än 3 år får du väl helt enkelt välja en annan bank. Gillar du inte räntan enkla erbjuder efter 3 år för du väl helt enkelt välja en annan bank?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Samtidigt en nisch-spelare eftersom de verkar leva på att andra banker gör grovjobbet med att kreditpröva, bevila och lägga upp lånet. För att därefter snylta och ta över de.
Men spännande vart detta tar vägen oavsett.

Buhu? Skall vi vara ledsna för bankchefernas skull eller vad är du ute efter?

Konkurrensen på den svenska bankmarknaden är alldeles för liten idag, det är bara bra om det kommer någon och försöker skaka om den ibland. Tyvärr är det alldeles för många som tror att det är en massa jobb att byta bank eller som tror att det lönar sig att vara "trogen" (tips: det gör det inte).

Bankerna gör miljardvinster på våra bolån men gråter krokodiltårar varje gång man försöker förhandla: det finns minsann inte ett öre marginal på den erbjudna räntan och man skall egentligen vara glad att man överhuvudtaget får låna (trots att det är det som bankerna tjänar mest på). Sist jag förhandlade mina lån blev jag erbjuden en ny ränta som var nära 60 punkter över den gamla, trots att marknadsräntorna var lägre än någonsin. Behöver jag nämna att jag blev förbannad? Trots det fanns det ingenting att hämta förrän jag hotade med att byta bank, då gick det plötsligt att halvera höjningen?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Vill du bida dig längre än 3 år får du väl helt enkelt välja en annan bank. Gillar du inte räntan enkla erbjuder efter 3 år för du väl helt enkelt välja en annan bank?

Nej nej jag menar inte att jag vill binda mig längre än 3 år men menar bara att man vill ju försäkra sig att man kan förhandla om / byta bank efter 3 år så man inte automatiskt för en betydligt högre ränta, alltså att det inte finns något shady i avtalet.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

Ah... synd att det är två år kvar på min bindningstid annars hade jag lätt bytt. Jag ser bolån som bensinpris, man går dit där det är billigast o tanka. Inte så att banker erbjuder något speciellt när man är deras kund och allt vad "privat rådgivning" heter så är det bara försäljning klätt i annan skrud.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GizZm0:

Nej nej jag menar inte att jag vill binda mig längre än 3 år men menar bara att man vill ju försäkra sig att man kan förhandla om / byta bank efter 3 år så man inte automatiskt för en betydligt högre ränta, alltså att det inte finns något shady i avtalet.

Ja, man får läsa igenom avtalet. Men jag har mycket svårt att tro att det står att du binder dig på 10 år i hemlighet när du binder dig på 3 år till en mycket högre ränta. Står det inget sådant är det väl bara att testa, det tänkte jag göra, för att se hur avtalet ser ut!

Permalänk
Medlem

Anmälde mitt intresse också. Tack för tipset

från hemsidan
-------------------------------------------------------

VAD HÄNDER NÄR BINDNINGSTIDEN LÖPER UT?
Vi kommer att kontakta dig i god tid före bindningstiden löper ut. Vi gör då en enskild bedömning av din ekonomiska situation. Beroende på din situation diskuterar vi en eventuell förlängning, alternativt om du önskar att flytta ditt bolån till en annan aktör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

Buhu? Skall vi vara ledsna för bankchefernas skull eller vad är du ute efter?

Konkurrensen på den svenska bankmarknaden är alldeles för liten idag, det är bara bra om det kommer någon och försöker skaka om den ibland. Tyvärr är det alldeles för många som tror att det är en massa jobb att byta bank eller som tror att det lönar sig att vara "trogen" (tips: det gör det inte).

Bankerna gör miljardvinster på våra bolån men gråter krokodiltårar varje gång man försöker förhandla: det finns minsann inte ett öre marginal på den erbjudna räntan och man skall egentligen vara glad att man överhuvudtaget får låna (trots att det är det som bankerna tjänar mest på). Sist jag förhandlade mina lån blev jag erbjuden en ny ränta som var nära 60 punkter över den gamla, trots att marknadsräntorna var lägre än någonsin. Behöver jag nämna att jag blev förbannad? Trots det fanns det ingenting att hämta förrän jag hotade med att byta bank, då gick det plötsligt att halvera höjningen?

Samma sak för mig, förhandlade med min bank men de var inte så intresserade tills jag beställde ut ett lånebevis, ett par timmar senare så ringde chefen på låneavdelningen upp mig och började fråga om jag tittade på annan bank och berättade att de absolut kunde sänka räntan. Jag fick ner min ränta ca 0,3 punkter.

Jag har nu rörlig ränta så kan jag nu låsa den i 3 år till 0,95% så gör jag vinst även om jag sen måste byta bank igen efter tre år. Då bankerna idag gör enorma vinster på våra bolån så är detta vad som behövs.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Samtidigt en nisch-spelare eftersom de verkar leva på att andra banker gör grovjobbet med att kreditpröva, bevila och lägga upp lånet. För att därefter snylta och ta över de.
Men spännande vart detta tar vägen oavsett.

Det är ju dock normalt vad bankerna gör själva idag. De flesta har ju bolån i måååånga år. Det är ren inkomst gris för dem, för folk orkar aldrig titta på alternativ.

Skrivet av GizZm0:

Nej nej jag menar inte att jag vill binda mig längre än 3 år men menar bara att man vill ju försäkra sig att man kan förhandla om / byta bank efter 3 år så man inte automatiskt för en betydligt högre ränta, alltså att det inte finns något shady i avtalet.

Lite detta jag tänkte också... 3år år och vad sker sen?
Spara 13kkr, fine, men om det sedan kostar dig 20kkr i räntor extra varje år, så är det ju plötsligt dumt tänkt. Säger inte att de måste ha alla räntor redo för 30 år framöver redo, men man måste ju veta vf som sker iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det är ju dock normalt vad bankerna gör själva idag. De flesta har ju bolån i måååånga år. Det är ren inkomst gris för dem, för folk orkar aldrig titta på alternativ.

Lite detta jag tänkte också... 3år år och vad sker sen?
Spara 13kkr, fine, men om det sedan kostar dig 20kkr i räntor extra varje år, så är det ju plötsligt dumt tänkt. Säger inte att de måste ha alla räntor redo för 30 år framöver redo, men man måste ju veta vf som sker iaf.

Vad händer när bindningstiden löper ut?

Vi kommer att kontakta dig i god tid före bindningstiden löper ut. Vi gör då en enskild bedömning av din ekonomiska situation. Beroende på din situation diskuterar vi en eventuell förlängning, alternativt om du önskar att flytta ditt bolån till en annan aktör.

https://www.enkla.com/faq/

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Lite detta jag tänkte också... 3år år och vad sker sen?
Spara 13kkr, fine, men om det sedan kostar dig 20kkr i räntor extra varje år, så är det ju plötsligt dumt tänkt. Säger inte att de måste ha alla räntor redo för 30 år framöver redo, men man måste ju veta vf som sker iaf.

Innan tre år har gått så ska de kontakta dig och se över ditt ekonomiska läge och förhandla om lånet. Vill du byta och hoppa till annan bank så ska inte det vara några problem.
De har lagt till lite mer text på deras hemsida nu iallafall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Vad händer när bindningstiden löper ut?

Vi kommer att kontakta dig i god tid före bindningstiden löper ut. Vi gör då en enskild bedömning av din ekonomiska situation. Beroende på din situation diskuterar vi en eventuell förlängning, alternativt om du önskar att flytta ditt bolån till en annan aktör.

https://www.enkla.com/faq/

Skrivet av Stefflo:

Innan tre år har gått så ska de kontakta dig och se över ditt ekonomiska läge och förhandla om lånet. Vill du byta och hoppa till annan bank så ska inte det vara några problem.
De har lagt till lite mer text på deras hemsida nu iallafall.

Hehe ni skriver om varandra.

Såg att @Svantesson666 hade Svarat precis innan jag tryckte "svara" och skrev mitt.
Är det så då är det ju inte fel.

Tyvärr är jag låst i 2,5 år nu, så för mig är det inte mycket att göra.

Permalänk
Medlem

Intressant, efter perioden byter man eventuellt bank och med största sannolikhet ligger räntan kvar, något högre, än vad den gör idag. Idag borde även 0,95% ränta vara en vinstmaskin för vilken bank som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Intressant! Dock så brukar det ju vara så när något verkar för bra för att vara sant - så är det ofta det. Men följer!

T ex Avanza erbjuder ju liknande ränta, eller t o m lägre, dock med högre krav.
Så för bra för att vara sant låter det ju inte

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

T ex Avanza erbjuder ju liknande ränta, eller t o m lägre, dock med högre krav.
Så för bra för att vara sant låter det ju inte

Jo, på Avanza så krävs det att du har en mindre förmögenhet på banken och inte så högt belånad.
Jag vet inte exakt vad bankerna idag lånar till för ränta men de gör garanterat vinst på 0,95% också.

Edit:
De ser ut att i dagsläget betala under 0,5% ränta så även på 0,95% så gör Enkla vinst.
https://www.sbab.se/1/privat/kundservice/service/betala_ditt_...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem

En relevant fråga i sammanhanget är också hur de hanterar att man flyttar och vill göra ett säkerhetsbyte, d.v.s. flytta sitt bolån från ett objekt till ett annat. Risken är annars att man får en onödig inlåsningseffekt i sitt befintliga boende om man byter till dem och har planer på att flytta inom närtid.

Har ställt frågan till dem, får se vad jag får för svar.

Permalänk
Medlem

Vad kostar det om man löser lånet i förtid? Tex vid flytt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Vad kostar det om man löser lånet i förtid? Tex vid flytt?

Jag har skickat en förfrågan om specifikt det, samt ansökt om att få ta del av lånet så jag kan titta på kontraktet. Uppdaterar om / när jag får svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Samma sak för mig, förhandlade med min bank men de var inte så intresserade tills jag beställde ut ett lånebevis, ett par timmar senare så ringde chefen på låneavdelningen upp mig och började fråga om jag tittade på annan bank och berättade att de absolut kunde sänka räntan. Jag fick ner min ränta ca 0,3 punkter.

Jag har nu rörlig ränta så kan jag nu låsa den i 3 år till 0,95% så gör jag vinst även om jag sen måste byta bank igen efter tre år. Då bankerna idag gör enorma vinster på våra bolån så är detta vad som behövs.

Ja, det var suck och stön, stånk och pust en lång stund utan att de sänkte med mer än några punkter. Till slut blev jag förbannad och sa rakt ut att "då byter jag till Danske och får 1,29 utan snack", då blev det plötsligt annat ljud i skällan och det skulle inte vara några problem att matcha det. Egentligen skulle man ju bytt ändå, bara för att markera, men det blev inte så. I höst är det dags igen, jag har redan lagt in en påminnelse i kalendern.

Skrivet av Stefflo:

Jo, på Avanza så krävs det att du har en mindre förmögenhet på banken och inte så högt belånad.
Jag vet inte exakt vad bankerna idag lånar till för ränta men de gör garanterat vinst på 0,95% också.

Edit:
De ser ut att i dagsläget betala under 0,5% ränta så även på 0,95% så gör Enkla vinst.
https://www.sbab.se/1/privat/kundservice/service/betala_ditt_...

Enligt ett inlägg på Flashback i julas låg SEB:s upplåningsränta på 0,01% då. (https://www.flashback.org/sp62726002)

Tyvärr gick ju SEB ifrån sitt gamla sätt att beräkna räntorna för 1,5-2 år sedan, officiellt för att det blev för krångligt för kunderna när de var den enda banken som räknade på det sättet men jag har svårt att tro att skälet var något annat än att det blev för genomskinligt för kunderna att vi blev skinnade.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag slängde iväg en ansökan iaf! Får vi se hur allt verkar innan jag godkänner det

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Spännande! Ruskigt bra ränta också.
Fick ett meddelande från Swedbank häromdagen där de nämnde att marknaden "låsts upp" efter direktiv från EU vilket innebär fler aktörer får slåss om kunderna. Enkla.com kanske är början på detta?

Detta hänvisar dock troligast till PSD2-direktivet som inte säger mycket om bolån, utan snarare om att bankerna måste öppna API:er mot kundernas privatkonton för att kunna göra betalningar och överföringar. Det är alltså ett betaltjänstdirektiv, och bör således inte ha någon större inverkan på bolånemarknaden (även om vissa effekter självklart blir svåra att undvika)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vad kostar det om man löser lånet i förtid? Tex vid flytt?

Denna är jag också ganska intresserad av att veta.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Åker man på nya amorteringsreglerna om man byter bank?
Eller blev det ett undantag för det?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Övriga avgifter? Vad är den effektiva räntan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Åker man på nya amorteringsreglerna om man byter bank?
Eller blev det ett undantag för det?

https://www.compricer.se/nyheter/artikel/du-far-nya-amorterin...

Så nej och väldigt sällan ja

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>