HTC Vive Pro lanseras den 5 april – kostar 8 999 kronor

Permalänk
Melding Plague

HTC Vive Pro lanseras den 5 april – kostar 8 999 kronor

Nu avslöjar HTC både pris och lanseringsdatum för kommande Vive Pro, där det senare sätts till den 5 april i år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men argh, dessa priser!

Någon som har erfarenheter från wireless-adaptern och kan recensera hur bra det funkar?

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se hur de förväntar sig att marknaden för VR ska bli större när priset för en smärre uppdaterad modell är högre än den ursprungliga modellen som släpptes för 2 år sedan.

Har själv en Oculus Rift och har haft riktigt kul i VR, men sanningen är att instegspriset är alldeles för högt för de flesta och detta avhjälper inte situationen.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk

Alldeles för dyrt. Punkt.

För det priset ska det minst vara 2x 4k-skärmar som Pimax.

Visa signatur
Permalänk

Ockerpriser! Tror dom att jag är gjord av pengar? För det är jag inte, men har gott om pengar på banken så det blir nog ett köp endå

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Dyrt!

Väntar ivrigt på Oculus Go

Permalänk
Inaktiv

Hade nog kunnat köpa en om tillbehören ingick, nu vet ifan.

Permalänk
Medlem

Tänkte köp direkt, sen såg jag att det bara var headset. Bättre att vänta och se hur oculus nya ser ut, den visas antagligen i maj.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det betalade jag när Vive släpptes. Inte superkonstigt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Nice! blir ett köp! Var väldigt nöjd med min vanliga Vive men såldes inför denna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det betalade jag när Vive släpptes. Inte superkonstigt.

Fast det här är ett headset utan tillbehör, så det går inte att använda om man inte redan har en Vive.

Sedan har det gått ett par år, och marknaden har utvecklats; nyss kunde man köpa ett Samsung Odyssey-headset (samma upplösning och förmodligen exakt samma skärmpanel som i Vive Pro) INKLUSIVE handkontroller för 3250 kr i USA.

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad dom tar betalt för och varför inte det går att ligga på samma "låga" prisnivå som med det gamla och fasa ut det istället?

Jag svarar på min egen fråga. För att det går...

En annan tanke är att om nu de som var intresserade av den förra generationen redan har köpt, vad är det för grupp människor som ska köpa den här nya generationen? Hoppas de på att samma grupp köper igen eller tror de att det är många som väntat in högre upplösning? Det måste väl bara vara entusiaster som köper sånt här, knappast den stora massan.

Om man tänker på alla nya dyrare skärmar som börjar komma nu så känns iofs priset inte helt galet.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv

Tänk på att detta räknas som en premiumlösning. Priset är på sätt och vis inte orimligt men kommer nog vara få som väljer denna med tanke på vad som finns på marknaden men också vad som är på väg. Bra med en lite bättre modell för de få som vill ha det, övriga lär köpa en annan lösning istället bara.

Dessa produkter, speciellt när Valve är inblandad, borde vara subventionerad med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Jag har svårt att se hur de förväntar sig att marknaden för VR ska bli större när priset för en smärre uppdaterad modell är högre än den ursprungliga modellen som släpptes för 2 år sedan.

HTC Vive Pro är ju i alla fall ca. 500kr billigare än vad ursprungliga Vive kostade under det första året innan de sänkte priset förra sommaren. Så på så sätt går ju utveckligen åt rätt håll i alla fall, även om det går långsamt.

Men det gäller nog att de raskar på lite, så inte VR går samma öde till mötes som 3D-TV som i stort sett dog ut samtidigt som tekniken blev mogen bara för att alla redan hunnit avfärda det som en flopp. Får de inte ner priserna på de "riktiga" VR-headseten så finns risken att alla kommer börja associera VR med Google Cardboard och liknande billigare lösningar.

Permalänk
Medlem

Köpte PSVR på mellandagsrean för 3k (hedset och kamera). Tyckte det var lagom pris.
Även fast jag älskar VR och spelar relativt ofta skulle jag aldrig lägga 9k på det :S

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag håller mig, tills ännu bättre upplösning och ögon-spårning är standard.

Permalänk
Medlem

Ujujuj... Dessa priser alltså. Visionen att VR ska slå på bred front kommer inte bli verklighet innan priset är såpass lågt som folk förväntar sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av perost:

HTC Vive Pro är ju i alla fall ca. 500kr billigare än vad ursprungliga Vive kostade under det första året innan de sänkte priset förra sommaren. Så på så sätt går ju utveckligen åt rätt håll i alla fall, även om det går långsamt.

Men det gäller nog att de raskar på lite, så inte VR går samma öde till mötes som 3D-TV som i stort sett dog ut samtidigt som tekniken blev mogen bara för att alla redan hunnit avfärda det som en flopp. Får de inte ner priserna på de "riktiga" VR-headseten så finns risken att alla kommer börja associera VR med Google Cardboard och liknande billigare lösningar.

Nej, du jämför ett komplett kit med endast ett headset. Det är ~9000 spänn för ENDAST ett headset, vilket är betydligt dyrare än originalet. För att ens kunna använda det så behöver du antingen det gamla Vive-paketet eller köpa grejerna separat för typ 5000 spänn till.

Det som säljs nu är endast en uppgradering av headsetet. Längre fram så kommer det säkerligen bli ett kit med 2.0 stationerna och kontrollerna, men då når priset minst 11k.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ujujuj... Dessa priser alltså. Visionen att VR ska slå på bred front kommer inte bli verklighet innan priset är såpass lågt som folk förväntar sig.

Jag äger själv en HTC Vive och har lagt cirka 13K på min VR-setup men sett till vad du får med en Oculus Rift för ett par tusenlappar så är VR väldigt billigt. Det är dessutom första generationen vilket alltid är dyrt inom ny teknologi.

Permalänk
Medlem

Vilket skämt med prissättningen... Försöker de slänga sig själva i graven eller?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med de flesta: Priset är helt enkelt för högt för vad man får. Borde varit ett komplett paket för de pengarna.
Möjligen hade jag kunna köpa det priset om de även gjort påtagliga förbättringar på optiken (inga "fresnelringar" och bredare sweetspot mm) samt höjt upplösningen ännu ett snäpp...

Det lär väl bli reor förr eller senare antar jag, men tycker nog VIVE-priserna är lite världsfrånvända med tanke på konkurrenternas priser. (Oculus mfl)

Skrivet av perost:

HTC Vive Pro är ju i alla fall ca. 500kr billigare än vad ursprungliga Vive kostade under det första året innan de sänkte priset förra sommaren. Så på så sätt går ju utveckligen åt rätt håll i alla fall, även om det går långsamt.

Men då ingick som sagt lighthouse och wands mm.. Går inte att jämföra rakt av!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Låga priser är det viktiga för att VR ska slå.
Använd den låga pixeldensiteten i designen av spelet, så att det inte gör så mycket. Gör grafiken pixlig och enkel - då kan det se bra ut även i låg upplösning och det kräver dessutom inte en monsterdator att driva runt det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Vilket skämt med prissättningen... Försöker de slänga sig själva i graven eller?

Folk har pengar bara att man väljer att lägga de på olika områden 9000kr är inte så mycket att lägga för en uppgradering efter två år om man uppskattar vr blir inte ens 400kr/månad. Vet många som lägger mer än det på att ha tv kanaler eller snusar. Många köper en ny smart telefon efter 24 månader för nästan 10 000 trots att den gamla fungerar utmärkt.
Jag kommer överväga en uppgradering så fort jag fått i orning Vr ytan i min nya lägenhet men tror jag stannar på original vive och hoppas på att nästa blir 4k.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wranz:

Jag håller mig, tills ännu bättre upplösning och ögon-spårning är standard.

Samma här.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Undrar om vi får se en nysatsning på vrgeeks.se nu då?

Eller varför inte "Hemma hos".

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Vänta... 9000kr för:

"Priset är endast för själva headsetet, och varken rörelsekontroller eller fyrar följer med vid köp."

Permalänk
Medlem

Mer än vad HTC Vive kostade på launch day, utan bas-stationerna och kontrollerna.

Vad i helvete?

Permalänk
Medlem

9 papp utan tillbehör. Som hittat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trodde att det skulle bli billigare utan tillbehör.
Hade tänkt köpa det nya headsetet löst och valves nya handkontroller, men nu blir det nog bara handkontrollerna.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk

8990 kr är på tok för dyrt, köpte min vive för 9500 och de hade jag inget imot, jag hade kunnat betala typ max 5000 för nya panelen men 8990 glöm jag klarar mig, köper mig trådlösa enheten sen när den kommer om inte den också kommer kosta 5990kr

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround