Lenovo Mirage Solo får pris och lanseringsdatum

Permalänk
Melding Plague

Lenovo Mirage Solo får pris och lanseringsdatum

Lenovo visade det fristående VR-headsetet Mirage Solo under CES, vilket skulle bygga på Googles Daydream-koncept. Nu hittar prisuppgifter och lanseringsdatum ut på webben.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fler och fler headsets, och fortfarande efter flera år ingen "killer app".
Dags för nästa fluga snart tycker jag, kanske nånting vi konsumenter efterfrågar rent av !

Permalänk
Medlem

Det här formatet efter ytterligare 5-6 års teknikutveckling, så har vi kanske något riktigt intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@mkk: tror det kommer gå snabbare en folk tror. de nya led skärmarna är på ingång och om 2 år finns nog redan rickigt bra oled 4-8k 120hz skärmar.

Permalänk
Skrivet av Elcentralen:

@mkk: tror det kommer gå snabbare en folk tror. de nya led skärmarna är på ingång och om 2 år finns nog redan rickigt bra oled 4-8k 120hz skärmar.

Med tanke på att dom har hållit på med att försöka släppa OLED data-skärmar i över 10 år, så tror jag inte det kommer hända på ytterligare 10 år.

Jag tror att riktig QLED kommer bli det som används i framtiden, men det är ett bra tag kvar innan den teknologin blivit tillräckligt bra för att användas vardagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Med tanke på att dom har hållit på med att försöka släppa OLED data-skärmar i över 10 år, så tror jag inte det kommer hända på ytterligare 10 år.

Jag tror att riktig QLED kommer bli det som används i framtiden, men det är ett bra tag kvar innan den teknologin blivit tillräckligt bra för att användas vardagligen.

Är det nånting som är "riktigt" så är det ju OLED, inte QLED som ju bara är ytterligare ett sätt att försöka maskera LCD'ers inbyggda svagheter.
QLED kommer aldrig att matcha OLED.

Permalänk
Medlem

Hertzen och pixlarna måste upp. Punkt slut finito.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Är det nånting som är "riktigt" så är det ju OLED, inte QLED som ju bara är ytterligare ett sätt att försöka maskera LCD'ers inbyggda svagheter.
QLED kommer aldrig att matcha OLED.

OLED har ju dock sina egna svagheter som inbränning/image-retention och livslängd. Frågan är om dom problemen kan lösas innan en annan teknik såsom microled börjar att bli ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

OLED har ju dock sina egna svagheter som inbränning/image-retention och livslängd. Frågan är om dom problemen kan lösas innan en annan teknik såsom microled börjar att bli ett alternativ.

Tror mer det handlar om att OLED som koncept är mer lyckat. Dvs, varje enskild pixel är en individuell lampa (eller 3-4 men du fattar). Svagheterna som finns just nu är är barnsjukdomar och sånt som kan arbetas bort, men konceptet består.

OT: Tycker den här känns lite "meh". Dålig VR är dålig VR. Man måste ha massa pixlar, massa hertz, och för guds skull, inte nån inbyggd gyro-tracking som laggar och är oprecis! Trackingen måste vara PERFEKT för att VR ska va gött. Och helst roomscale och i alla dimensioner. Släng in eye-tracking och jag tror inte nån som testar kommer tvivla på att det är #framtiden

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tror mer det handlar om att OLED som koncept är mer lyckat. Dvs, varje enskild pixel är en individuell lampa (eller 3-4 men du fattar). Svagheterna som finns just nu är är barnsjukdomar och sånt som kan arbetas bort, men konceptet består.

Det kan argumenteras för att "barnsjukdomarna" hos OLED har visat sig väldigt mycket svårare att lösa än vad man först trodde. I den här takten är det inte omöjligt att vi får se microled för mindre displayer innan problemen med OLED har blivit lösta.

Permalänk
Avstängd

Lägg ner utvecklingen av VR och löp linan ut med ett Holodeck som i Star Trek. Det är vad jag vill se.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Lägg ner utvecklingen av VR och löp linan ut med ett Holodeck som i Star Trek. Det är vad jag vill se.

Och släng in lite warp-drive när du ändå är i farten. Och varför ska vi dras med värdelösa kylskåp och mikrovågsungnar när det skulle vara så mycket enklare med en replikator i köket?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

Och släng in lite warp-drive när du ändå är i farten. Och varför ska vi dras med värdelösa kylskåp och mikrovågsungnar när det skulle vara så mycket enklare med en replikator i köket?

Skulle räcka att få tag på en Hollywood micro som man ställer in maten i och den plingar till fem sekunder senare och allt är perfekt varmt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Är det nånting som är "riktigt" så är det ju OLED, inte QLED som ju bara är ytterligare ett sätt att försöka maskera LCD'ers inbyggda svagheter.
QLED kommer aldrig att matcha OLED.

Dessa "QLED" dataskärmar och TV-apparater vi har just nu är inte riktig QLED, och bör igentligen kallas QDLED, riktig QLED behöver inte backlight, och är just nu ett marketing-trick för samsung.

Riktig QLED kommer bli lika bra, om inte bättre än OLED, och kommer hålla mycket längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Riktig QLED kommer bli lika bra, om inte bättre än OLED, och kommer hålla mycket längre.

Är utslitningen av OLED verkligen ett så stort problem med tanke på teknikprylars livslängd i övrigt? Jag tror inte man kan förvänta sig att ett VR-headset av idag fortfarande ska vara relevant om tio år. Det vore som att använda en första generationens iphone idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fler och fler headsets, och fortfarande efter flera år ingen "killer app".
Dags för nästa fluga snart tycker jag, kanske nånting vi konsumenter efterfrågar rent av !

VRChat är killer appen. Oculus och HTC har redan sålt tusentals headsets tack vare det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vingtner:

VRChat är killer appen. Oculus och HTC har redan sålt tusentals headsets tack vare det.

Så internet tog fart också! Hur många här minns inte Aftonbladet-chatten i begynnelsen?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Dessa "QLED" dataskärmar och TV-apparater vi har just nu är inte riktig QLED, och bör igentligen kallas QDLED, riktig QLED behöver inte backlight, och är just nu ett marketing-trick för samsung.

Riktig QLED kommer bli lika bra, om inte bättre än OLED, och kommer hålla mycket längre.

Om inget annat så blir det troligtvis lika bra som OLED fast billigare.
OLED har ju tampats med sina barnsjukdomar i ett decennium nu, problemen går ju snart 5te klass, och vi vet ju alla att 5te-klassare är smartare än oss. (om man ska döma av alla videos och tester när dom skriver om vi-i-femman)

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Är utslitningen av OLED verkligen ett så stort problem med tanke på teknikprylars livslängd i övrigt? Jag tror inte man kan förvänta sig att ett VR-headset av idag fortfarande ska vara relevant om tio år. Det vore som att använda en första generationens iphone idag.

Det är bara ett utav problemen, det största problemet är kostnaden, det kostar helt enkelt alldeless för mycket att göra OLED skärmar för att det ska vara värt det. Att det är en mycket mindre livslängd hjälper ju inte till.

Här är en länk till den enda OLED skärmen som har släppts för konsumenter

http://www.dell.com/en-us/shop/accessories/apd/210-aiei

Knappt ett år senare och dom har slutat tillverka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vingtner:

VRChat är killer appen. Oculus och HTC har redan sålt tusentals headsets tack vare det.

Haha

Permalänk
Hedersmedlem

har vi några användare här som faktiskt använder sig av dessa mobila VRlösningar? Alltå utöver än de första minuterna när man hade skaffat/testat dem eller som uppvisning för besökare?

För jag får känslan av att det är mer snack än faktisk verkstad i stugorna för de mobila VRplattformarna. Eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

har vi några användare här som faktiskt använder sig av dessa mobila VRlösningar? Alltå utöver än de första minuterna när man hade skaffat/testat dem eller som uppvisning för besökare?

För jag får känslan av att det är mer snack än faktisk verkstad i stugorna för de mobila VRplattformarna. Eller?

Testat VR-porr? ;D

Nej, men i ärlighetens namn tror jag nog att mobilt vr har potential. Jag använder nog mitt daydream med jämna mellanrum, men problemen är många. Plattformen är inte enhetlig, och man måste ibland ut ur VR. De flesta appar är halvdana, och driften kräver om centrering med några minuters mellanrum. Upplösningen på min telefon lämnar även att önska (1080x1920)...

Några års utveckling och två separata kontroller med ordentlig tracking (inside out) så blir det nog riktigt attraktivt.

Med det sagt tror jag inte riktigt på standalones, då jag redan ha all teknik i min mobil. Jag vill helt enkelt inte betala dubbelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sando:

Testat VR-porr? ;D

Nej, men i ärlighetens namn tror jag nog att mobilt vr har potential. Jag använder nog mitt daydream med jämna mellanrum, men problemen är många. Plattformen är inte enhetlig, och man måste ibland ut ur VR. De flesta appar är halvdana, och driften kräver om centrering med några minuters mellanrum. Upplösningen på min telefon lämnar även att önska (1080x1920)...

Några års utveckling och två separata kontroller med ordentlig tracking (inside out) så blir det nog riktigt attraktivt.

Med det sagt tror jag inte riktigt på standalones, då jag redan ha all teknik i min mobil. Jag vill helt enkelt inte betala dubbelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar för infon!
Det är himla intressant att höra alltså för som sagt, man ser sällan av att någon pratar om faktisk användning av de mobila VRprylarna utan det syns mest i tekniknyheter och där nämner någon något om framtida möjligheter och sedan är det slut.
Utöver first contact med google cardboard typ men det informationsfönstret är ju lite daterat nu så lägesrapporten uppskattas.

Låter som att det skulle vara nyttigt med en konsolstandard för de mobila varianterna. I teorin iaf.
Det är väl visserligen ungefär det google gjort med daydream, men allt med google är på tok för mycket beta och halvövergivna projekt. Hmm. Intressant är det iaf

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt använt VR gear på en smärtrehabiliteringsklinik för nack o ryggpatienter.
Det är något företag som gjort ett "spel" där man utför nackrörelser enligt olika mönster. Man följer med en markör som rör sig och visar hur man skall röra nacken med blicken fixerad rakt framåt.
Ev. släpps appen till försäljning beroende på hur stor förbättring patienterna visar.

VR = Inte bara gejming o porr

Permalänk
Medlem

Tycker den påminner en del om EVE från Wall-E.

Visa signatur

Main Fractal R5, 6700K, GTX 980 Ti, 32 GB DDR4 (4x8 GB), 2x240GB SSD, MSI Z170-A-G45
Old Fractal R3, 2500K, GTX 970, 16 GB DDR3 (2x8 GB), 120GB SSD, 2TB HDD, ASUS P8Z68-V Pro/Gen3
Lap Lenovo T440, 4300U, HD4400, 12 GB DDR3, 240 GB SSD
Htpc Mac mini Server (mid 2011), HD3000, 4 GB DDR3, 2x500 GB HDD