Sämre ljud i en av mina högtalare

Permalänk
Medlem

Sämre ljud i en av mina högtalare

Hej jag har ett par Klipsch rp 160. I måndags flyttade jag mina högtalare från ett rum till ett annat. Efter detta slutade en av högtalarna att fungera. Jag kopplade då om alla högtalarsladdar och testade igen. Då fungerade ljudet men det låter mycket märkligt. Jag kan inte ljud särskilt bra men högtalaren lät mycket sämre än den andra. Det låter som man spelar upp en låt från en konsert som man filmat genom mobilen och sedan kopplat in i högtalarna. Högtalaren "brummar" mer och det låter som man har något filter typ.

Jag har inte spelat särskilt högt och har inte hört några konstiga ljud som indikerar att jag spelat sönder dem.

Högtalarna står ca 2m ifrån varandra med en högtalarsladd på 15m, spelar det någon roll?

Mvh

edit: Stereon är en onkyo A9010

Permalänk
Medlem

@Damm:
Prova koppla in kabeln från den högtalare som låter bra till den som inte gör det, för att kontrollera om det är högtalaren det är fel på eller om felet ligger någon annanstans.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Samma ljud tyvärr...

Permalänk
Medlem

@Damm:
Då finns det två andra orsaker till detta, antingen är högtalaren sönder, eller om du har riktigt otur slutsteget i förstärkaren, eller vad för källa du har.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

spontant låter det som att baselementet i den skumma högtalaren har lagt av, eller att delningsfiltret har någon kass komponent

Permalänk
Medlem

@Belzader: Vad innebär det? Alltså slutsteget. Spontant känns det väl bäst att min billigaste komponent är trasig( stereon). Är ju även enklast att shippa?

Kan man på något sätt kolla om det är högtalaren eller stereon som är trasig?

Permalänk
Medlem

En observation jag gjorde. När jag dra balansen längst till vänster de vill säga så bara den fungerande högtalaren ska spela hörs det fortfarande ljud från den trasiga/illaljudande högtalaren. När jag drar balansen helt till höger så slutar musiken spela på den vänstra precis som den ska. Märkligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Kan man på något sätt kolla om det är högtalaren eller stereon som är trasig?

Koppla in högtalaren till en annan stereo som du vet fungerar.

Vad ett Slutsteg är.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Kan man på något sätt kolla om det är högtalaren eller stereon som är trasig?

Koppla den strulande högtalaren till "fel" kanal på förstärkaren. Alltså är det höger högtalare som strular kopplar du den till vänster kanal, och vice versa. Kvarstår felet i samma högtalare ligger felet där, byter det högtalare ligger felet i förstärkaren.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns många möjligheter för fel men en som inte nämnts ännu är högtalarterminalerna, de har biwireterminaler, har du kollat att byglarna är ordentligt anslutna ?
Och som sagt skifta h och v från förstärkaren så du vet om felet ligger i elektroniken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Koppla den strulande högtalaren till "fel" kanal på förstärkaren. Alltså är det höger högtalare som strular kopplar du den till vänster kanal, och vice versa. Kvarstår felet i samma högtalare ligger felet där, byter det högtalare ligger felet i förstärkaren.

Och det skiljer sig från att göra samma sak på högtalaren som TS redan har provat?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Och det skiljer sig från att göra samma sak på högtalaren som TS redan har provat?

Ja, om TS bytte kabel i både högtalar- och förstärkarändan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@twit: Har dels testat att byta kabel rakt av. De vill säga byta vänster kabel mot höger kabel rakt av utan resultat. Har även testat att byta som du kommenterade, utan resultat.

Permalänk
Medlem

När jag byter högra högtalare till vänster kanal får jag inget ljud alls. I den högra högtalaren. Vänstra fungerar oavsett kanal och sladd.

Permalänk
Medlem

du kanske har fel på både en högtalare och din förstärkare

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

När jag byter högra högtalare till vänster kanal får jag inget ljud alls. I den högra högtalaren. Vänstra fungerar oavsett kanal och sladd.

Har du testat alla andra variabler blir slutsatsen att högtalaren är trasig. Balansproblemet som du beskrev ovan är antagligen separat och ligger i förstärkaren.
Menar du att den strulande högtalaren spelar ljud, men dåligt enligt vad du beskriver ovan, när den är kopplad till höger kanal men inget ljud alls kopplad till vänster kanal, samtidigt som den fungerande spelar lika bra oberoende av kanal den är kopplad till? Då har du sannolikt gjort något när du testat den strulande högtalaren, som en felkoppling, missat ratta tillbaka balansreglaget eller dylikt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Har du testat alla andra variabler blir slutsatsen att högtalaren är trasig. Balansproblemet som du beskrev ovan är antagligen separat och ligger i förstärkaren.
Menar du att den strulande högtalaren spelar ljud, men dåligt enligt vad du beskriver ovan, när den är kopplad till höger kanal men inget ljud alls kopplad till vänster kanal, samtidigt som den fungerande spelar lika bra oberoende av kanal den är kopplad till? Då har du sannolikt gjort något när du testat den strulande högtalaren, som en felkoppling, missat ratta tillbaka balansreglaget eller dylikt.

Yes, det stämmer bra. har fipplat med alla kablar in och ut med samma resultat. Balansen är alltid lika dan. Det mystiska är att den högra högtalaren aldrig stänger av, trots att balansen är helt på den vänstra högtalaren.

Permalänk
Medlem

Helvete ser nu att båda byglarna är borta på den trasiga högtalaren. Är det något som kan påverka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Helvete ser nu att båda byglarna är borta på den trasiga högtalaren. Är det något som kan påverka?

Med tanke på att byglarna kopplar ihop de två elementen i högtalaren när du inte bi-wirar eller bi-ampar så lär det definitivt påverka. Du kan fulkoppla med en snutt högtalarkabel eller annan vettig kabel temporärt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@twit: Hittade byglarna och satte dit dem, ingen skillnad... Antar att den är trasig. Låter som att ljudet är instängt på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Låter som att ljudet är instängt på något sätt.

Det är alltid svårt att tolka beskrivningar av ljud, det är inte bara så enkelt att ena elementet (diskanten eller basen) inte låter medan det andra gör det? Isåfall kan det fortfarande vara byglarna som spökar, testas enkelt genom att koppla kabeln från förstärkaren till den andra terminalen på samma högtalare, alltså de övre terminalerna om de nu är kopplade till de undre och vice versa. Det går naturligtvis lika bra att testa med en enkel ledningsmätare om du har en multimeter till hands. Annars kan någon kabel ha lossnat internt i högtalaren, vilket inte är helt orimligt om flytten vad såpass våldsam att byglarna försvann i yran

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@twit: Inget fel med högtalaren! När jag koppla in högtalarkabeln i den övre fungerar den prima.

Nu har jag dock problemet att den vänstra inte hörs något. Varken om jag kopplar nedre eller övre...

Skönt att veta att högtalarna iallafall fungerar.

Permalänk
Medlem

Ska testa att klippa om högtalarkablarna litegrann, de har blivit lite slitna av allt bytande.

Permalänk
Medlem

Update, det "dåliga ljudet" har nu försvunnit när jag kopplade in högtalarna i den övre utgången på högtalaren.

Däremot måste jag ha problem med min stereo, eftersom ljudet på den högtalare som är inkopplad till att vara vänster högtalare har ett mycket lägre ljud. De vill säga att både vänster och höger högtalare fungerar fint om de är inkopplade i höger ingång och kör ensamma. Men när jag kopplar in en högtalare i den vänstra ingången är ljudet mycket svagt.

Beställde från Tyska amazon så det kan bli lite knepigt att skicka tillbaks.

Permalänk
Medlem

Båda högtalarna fungerar bra separat, när de är ensamt inkopplade till att vara vänster högtalare. Däremot blir ljudet lågt på den högtalare som är inkopplad som höger-högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Båda högtalarna fungerar bra separat, när de är ensamt inkopplade till att vara vänster högtalare. Däremot blir ljudet lågt på den högtalare som är inkopplad som höger-högtalare.

Sanity check: Har du återställt balansen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abxy:

Sanity check: Har du återställt balansen?

Haha, ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Båda högtalarna fungerar bra separat, när de är ensamt inkopplade till att vara vänster högtalare. Däremot blir ljudet lågt på den högtalare som är inkopplad som höger-högtalare.

Det där låter som om det har blivit fel på ena kanalen i stereo'n.

Bara som information.
Lägre Ohm på högtalare än vad förstärkaren klarar och man förstör förstärkare/slutsteg, detta behöver inte visa sig direkt utan det kan ta tid, och ja man kan förstöra bara den ena kanalen.

Meditations on Speaker Impedance

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd

Låter som rca-kabeln alternativt kontakten till förstärkaren är paj.

Vad heter förstärkaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleidoskop:

Låter som rca-kabeln alternativt kontakten till förstärkaren är paj.

Vad heter förstärkaren?

Onkyo A9010