Permalänk
Medlem

Fylla med dubbelseende - myt?

Hej

Jag håller kurser i YKB (Yrkeskompetensbevis för tung trafik) och i läroböckerna står att det vid kraftig fylla kan man få dubbelseende. Detta har man ju hört sedan gammalt, och skämtats med i otaliga (dåliga) filmer och serier. Dock känner inte jag någon som faktiskt upplevt detta och inte heller någon av de 200 personer jag haft på kurs har någonsin faktiskt upplevt detta. Att ögon inte hinner med snabba rörelser håller i princip alla med om men att man skulle ha upplevt dubbelseende som om man skelar kraftig stämmer inte för någon.
Så ärade medlemmar på SweClockers. Har någon faktiskt upplevt detta eller kan vi klassa det som en myt?
Skål!

Permalänk
Medlem

Du har aldrig varit så full att du måste kisa med ögonen för att se "rakt" asså? Kan garantera dig att det inte är en myt iaf.

Permalänk
Medlem

Man har avsevärt sämre reaktionsförmåga efter 6-8 öl/drinkar.
Jag har även upplevt att mitt synfel varit lindrigare i fullt tillstånd.
Dock aldrig upplevt dubbelseende.

Kanske att man får sämre kontroll över musklerna som styr ögonen och för en del går det över i att de ser lite i kors, varpå dubbelseende upplevs?

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Inte som jag minns....

Och det är väl i den nivån eventuellt dubbelseende etc uppträder..
Svårt med fokus kan det vara ibland, och jag blundar på ett öga när jag skall läsa i det stadiet, kanske inte direkt dubbelseende, men svårt att se är det.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Behövs inte ens alkohol för att komma dit för mig, trötthet räcker mer än väl. Vad gäller alkohol så kommer dubbelseendet när mängden blivit sån att man börjar somna, iaf för mig.

Så min slutsats är att jag ser hellre lite lätt påverkade människor, fast pigga köra bil än som det är idag där dom flesta håller på att somna bakom ratten spik nyktra...

Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200

Permalänk
Medlem

Alternativt att hjärnan blir sämre på att lägga ihop de två bilderna som kommer från vart öga, att det kan upplevas som dubbelseende.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Haha vad säger man, 200 pers och ingen haft det, kanske inte rätt kurs du går på då...

Kan ju säga direkt att det är ingen en myt!

Permalänk
Medlem

Det är ingen myt. Antingen blir folk på din kurs aldrig så berusade eller så är jag rätt ovanlig.

Jag kan få dubbelseende om jag blir riktigt full. Senast för !½ månad sedan faktiskt. Å andra sidan kan jag få det även när jag är nykter om jag får "en knäpp" i skallen. Då brukar det gå över efter några minuter men om jag är full sitter det i ända tills jag nyktrat till/sovit ruset av mig. Bägge två händer extremt sällan kan jag väl tillägga.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSWEDEx:

Haha vad säger man, 200 pers och ingen haft det, kanske inte rätt kurs du går på då...

Kan ju säga direkt att det är en myt!

Det är ingen myt. Får själv det vid rediga fyllor.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Ingen myt

sätt upp en omröstning så kan vi studera hur vanligt det är

Permalänk
Medlem

När man sett dubbelt pga alkohol kan det vara svårt att komma ihåg att man sett dubbelt...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är ingen myt. Får själv det vid rediga fyllor.

Jag skrev fel pga just detta tror jag Ska stå INGEN myt, hahaha

Permalänk

Jag va redigt full och fick för mig att läsa Bibeln, de gick inte, jag såg dubbelt så enligt mig är det ingen myt

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

@Svantesson666: Kan bekräfta att jag har fått det,fast då svepte jag ren sprit ganska fort med;)
men det gick över ganska fort med,Va en fredag efter jobbet så jag tror att trötthet kan ha lite med i spelet också:)

Permalänk
Entusiast

Såg dubbelt senast idag. Sjukt trött efter retroLanet i helgen.
Har även inträffat otaliga gånger när man varit avsevärt mindre nykter.

Permalänk
Medlem

Om man är så full att man ser dubbelt när man kör tung trafik är nog själva dubbelseendet ett mindre problem än allt det andra (för man kan fortfarande blunda med ett öga för att bli av med det).

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Definitivt, men inte mer än 2 gånger under tunga fyllor. Minnesluckor följde vilket inte är så roligt dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Efter lite för mycket går ju ögonen åt varsitt håll så dubbelt ser man ju helt klart

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det är ingen myt. Antingen blir folk på din kurs aldrig så berusade eller så är jag rätt ovanlig.

Jag kan få dubbelseende om jag blir riktigt full. Senast för !½ månad sedan faktiskt. Å andra sidan kan jag få det även när jag är nykter om jag får "en knäpp" i skallen. Då brukar det gå över efter några minuter men om jag är full sitter det i ända tills jag nyktrat till/sovit ruset av mig. Bägge två händer extremt sällan kan jag väl tillägga.

Så du kanske har ett latent synfel som din hjärna inte orkar korrigera när du är full?

Permalänk
Medlem

Det är iaf uppenbart att det inte är en myt även om det definitivt inte gäller alla. Verkar som om de som drabbas även kan få det när de är trötta. Märkligt att det hänt så många här på SweC aldrig för någon som deltagit på mina kurser. Kan det vara så att nördar har ovanligt dåliga ögon?

Permalänk
Medlem

Jag skelar lite i min syn, en normal dag är det inga problem, men om jag stirrat mycket på nära håll (mobil/bok/dator) eller druckit mycket så kan jag börja skela och se dubbelt.

Har tidigare haft glasögon med lite prisma som motverkat detta, men efter jag gjorde laserbehandling så får jag leva med det.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag kan helt klart intyga att om det är riktigt illa så snurrar ögonen! @alling kan intyga detta gäller för mig.
Var iof efter ett tjugotal öl...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har råkat ut för det en gång (vad jag minns) i en taxiresa på landsväg. Jag tyckte att det var konstigt med mötande trafik och fick sitta och koncentrera mig hårt för att få ihop de fyra ljusen till två. Minsta tvekan och de gled isär igen. Mycket obehagligt och för mig så hade det krävt ganska mycket alkohol.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Slappnar man bara av ögonen så kommer ju dubbelseendet även när man är helt nykter. Tror nog alla som varit ordentligt fulla nog haft det. Fast de inte riktigt tänkt på det. Att se suddigt och inte fokusera blicken till 100% känns ju närmast så naturligt när man är riktigt tankad så man reflekterar nog inte ens över det. Och även om man skulle tänka på det i fyllan så kanske man inte minns det som dubbelseende.

Permalänk
Medlem

Alltså nuförtiden så är det ju rätt ovanligt för mig iallafall. Men kommer ihåg när man va typ 18-20 och varit ute på krogen en hel kväll till stängning, när man sedan skulle till fyllekäket och man sprang runt, sprang mot varandra men missade varandra med typ 1 meter för man inte såg riktigt.

Kommer ihåg många sådana fyllor när man va yngre och yrade runt på torget och sprang mot varandra, missade varandra och ramlade ner på kullerstenen. Även att man satt och snackade vid bordet, face to face, utan att faktiskt titta på varandra XD

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Dubbelsyn vid fylla är inte en myt, men å andra sidan är jag bara pixlar på din skärm.

Två gånger har det hänt mig, och första gången krävdes en så stark fylla att det närmast lamslog resten av kroppen. Första gången var jag närmast AFK i hjärnan, kunde knappt lyfta armar för att byta position där jag låg, och andra gången var efter jag nära nog svepte en flaska sprit (kan varit över en halvtimma eller så, vi snackar om kanske 15 år sedan och minnet är vad den är av den kvällen). Andra gången kunde jag inte bara gå men också någorlunda duktigt smyga, vansinnigt långsamt dock, men vilket kräver en viss nivå av finmotorik.

Efter övre halvan av mina "tweens" kickade illamående (och vad som följer, ni vet) innan dubbelsynen så tror konceptet är ämnat för generation yngre som pallar brutalt mer stryk.

Permalänk
Medlem

De gånger man fått direkt dubbelseende har väl varit kvällar i ungdomen (kanske 15 år sedan eller så) där det gått ner huvudsakligen starksprit, alternativt att man friskt blandat olika typer av alkoholhaltiga drycker.
Drack man huvudsakligen öl med kanske en-två whisky en kväll var det ytterst sällan eller aldrig som man blev alkoholpåverkad till den nivån att man såg dubbelt.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Farssan fick dubbelseende i samband med en blodpropp i hjärnan. Så om man får så mycket alkohol/gift i blodomloppet så kan man få dubbelseende eller inget seende alls... Ögonens samspel eller fokus drabbas och bilden blir dubbel eller oklar.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA