Datorn tar längre och längre tid att nå post

Permalänk

Datorn tar längre och längre tid att nå post

Hej.

Har en problem som har börjat uppenbara sig under det senaste veckorna och det är att min burk verkar ta längre och längre tid att posta.
Trycker på burk och skärm men får ingen signal till skärmen och tangentbord samt mus lyser inte upp men alla fläktar snurrar.
Det tar någonstans mellan 1-2 minuter för datorn att visa splashscreenen på skärmen och då lyser även tangentbord och mus upp, därefter fungerar allt som det ska.

Sitter på ett MSI z97-g45 moderkort, en i5 4670k, asus gtx780, 16 gb kingston ram, en samsung ssd som boot drive och 1tb WD Red för masslagring.

Systemet har ungefär 4 år på nacken och har inte haft ett liknande problem tidigare.

All hjälp uppskattas och tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@Hairymale:
Koppla bort allting som inte behövs för att starta moderkorket, som diskar, CD/DVD, externa enheter etc., för att se om den beter sig på samma vis.
Gör den inte det koppla in saker en & en, tills du hittar felkällan.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Hairymale
Normalt sätt enligt min erfarenhet brukar det ske antingen om där är något fel med någon disk inkopplad eller något fel med något inkopplat i usb portarna.

Så börja med att koppla ur allt ur usb portarna för att utesluta det och om du har någon extra disk i datorn förutom os disken testa koppla ur den och se om problemet kvarstår.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@Hairymale:
Koppla bort allting som inte behövs för att starta moderkorket, som diskar, CD/DVD, externa enheter etc., för att se om den beter sig på samma vis.
Gör den inte det koppla in saker en & en, tills du hittar felkällan.

Skrivet av BaZZe:

@Hairymale
Normalt sätt enligt min erfarenhet brukar det ske antingen om där är något fel med någon disk inkopplad eller något fel med något inkopplat i usb portarna.

Så börja med att koppla ur allt ur usb portarna för att utesluta det och om du har någon extra disk i datorn förutom os disken testa koppla ur den och se om problemet kvarstår.

Hejsan tack för tipsen!

Har tyvärr redan testat att köra utan någon USB inkopplad och det verkar inte ha påverkat detta.
Om jag ska testa att koppla loss allt utom det nödvändigaste, vad är det jag måste ha kvar?
Gissar på att fläktar,cpu,cpu kylare samt minnen måste sitta kvar åtminstone?
Ursäkta min okunskap!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hairymale:

Om jag ska testa att koppla loss allt utom det nödvändigaste, vad är det jag måste ha kvar?

CPU (och dess kylare), minst en RAM sticka, grafik-kort om moderkort/CPU inte har integrerat, inget annat behövs för att kunna starta upp moderkortet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

CPU (och dess kylare), minst en RAM sticka, grafik-kort om moderkort/CPU inte har integrerat, inget annat behövs för att kunna starta upp moderkortet.

Gjorde en omstart för att se om problemet kvarstår och då fick jag tyvärr inte ens någon post ens efter 10 minuter, testade då att koppla loss allt utom CPU och en ramsticka och körde på moderkortets displayutgång men även det var fruktlöst.
Får göra en redigare genomgång imorgon men mottager gärna fortsatta tips. Tack för hjälpen än så länge!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Hairymale
Då skulle min rekommendation vara att göra en bios uppdatering och sedan en clear cmos och se om det hjälper.

Annars känns det väll som att det är moderkortet som håller på att ge upp.

Du kan ju även köra memtest86 och testa ramminnena se om dom uppvisar några problem.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

@Hairymale
Då skulle min rekommendation vara att göra en bios uppdatering och sedan en clear cmos och se om det hjälper.

Annars känns det väll som att det är moderkortet som håller på att ge upp.

Du kan ju även köra memtest86 och testa ramminnena se om dom uppvisar några problem.

Tog ut cmos batteriet nu och tänkte låta det vara ute tills efter jobbet imorgon, räcker det för att cleara cmos?
Tack återigen för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Hairymale
Japp det räcker, kan också va värt med bios update jag råkade precis utför ett moderkort som började bete sig konstig efter fungerat i 6år och efter bios update så flöt det på igen av ingen logisk anledning alls.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

@Hairymale
Japp det räcker, kan också va värt med bios update jag råkade precis utför ett moderkort som började bete sig konstig efter fungerat i 6år och efter bios update så flöt det på igen av ingen logisk anledning alls.

Ska testa att starta systemet ikväll annars är väl som du säger en bios update sista chansen, men hur gör jag en bios update om man inte får någon post? Är det bara att skapa en updatefil på en usb och koppla in och hoppas på det bästa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Hairymale
Skulle nog ge mig på det oavsett bara för att se om det hjälper.
Som du säger får du se om moderkortet har så kallad biosflashback via usb och isf kan du ju flasha bios genom ett usb minne, min personliga erfarenhet genom åren med Msi och bios är inte speciellt bra så håller tummarna för dig.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

@Hairymale
Japp det räcker, kan också va värt med bios update jag råkade precis utför ett moderkort som började bete sig konstig efter fungerat i 6år och efter bios update så flöt det på igen av ingen logisk anledning alls.

Förmodligen har de släppt lite på tidsinställningarna i systemet. När ett kort släpps vill man ju ha så bra prestanda som möjligt och då ställer man ju in så aggressiva timings det går.

Sen efter ett tag kanske det visar sig att alla kort inte klarar det i längden och då kan man släppa en biosuppdatering för att fixa det.

Permalänk

Tack för tipsen allihopa.
Kom på en möjlig anledning till att den inte postar alls nu, körde tidigare med msi command center för att styra fläktarna inne i Windows men installerade av det igår för att jag trodde att command centers inställningar kanske störde bios fläktinställningarna och orsakade den långa posten, med lite tur så kanske clear cmos rensar eventuella störningar där och ger mig en post, men kanske bara greppar efter halmstrån.
Vi får se ikväll, håller er uppdaterade

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem. Tog en jävla tid och ofta så startade datorn om sig själv flera gånger innan jag äntligen lyckades komma in i Windows. Väl inne så gick det problemfritt. Sedan blev det bara svårare och svårare och till slut så började den hänga sig direkt när jag kommit in i Windows. Köpte eventuellt defekt moderkort och 4790k här på marknaden och med den nya processorn så funkar det kanon (än så länge, kört snart en vecka). Känns som jävligt orimligt att processorna skulle ha lagt av (en 4690k) men det verkar ju som det eftersom jag kör på mitt gamla moderkort.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Jag hade liknande problem. Tog en jävla tid och ofta så startade datorn om sig själv flera gånger innan jag äntligen lyckades komma in i Windows. Väl inne så gick det problemfritt. Sedan blev det bara svårare och svårare och till slut så började den hänga sig direkt när jag kommit in i Windows. Köpte eventuellt defekt moderkort och 4790k här på marknaden och med den nya processorn så funkar det kanon (än så länge, kört snart en vecka). Känns som jävligt orimligt att processorna skulle ha lagt av (en 4690k) men det verkar ju som det eftersom jag kör på mitt gamla moderkort.

Ah låter ju onekligen som processorn i det fallet, får se vad en clear csmos åstadkommer ikväll. Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

@Hairymale
Japp det räcker, kan också va värt med bios update jag råkade precis utför ett moderkort som började bete sig konstig efter fungerat i 6år och efter bios update så flöt det på igen av ingen logisk anledning alls.

Detta är ju pga det som ligger lagrat i EEPROM minnet tappar sin laddning det med efter många år. Att flasha om det, är lite som att färska upp SSDn eller HDDns data, och är något man kan behöva göra efter 5+ år

Så datorn kan mao fungera klockrent, men han ha svårt att läsa BIOS chippet bara. Då hjälper en omflashning. Enklare är så klart att göra detta medan den fortfarande kan POSTa normalt (även om det tar 1 min+). Väntar man tills den inte kan POSTa längre måst man ju ha en EEPROM programmerare och i värsta fall lödda av BIOS kretsen, vilket inte direkt är kul.

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

@Hairymale
Japp det räcker, kan också va värt med bios update jag råkade precis utför ett moderkort som började bete sig konstig efter fungerat i 6år och efter bios update så flöt det på igen av ingen logisk anledning alls.

Skrivet av SAFA:

Förmodligen har de släppt lite på tidsinställningarna i systemet. När ett kort släpps vill man ju ha så bra prestanda som möjligt och då ställer man ju in så aggressiva timings det går.

Sen efter ett tag kanske det visar sig att alla kort inte klarar det i längden och då kan man släppa en biosuppdatering för att fixa det.

Skrivet av Paddanx:

Detta är ju pga det som ligger lagrat i EEPROM minnet tappar sin laddning det med efter många år. Att flasha om det, är lite som att färska upp SSDn eller HDDns data, och är något man kan behöva göra efter 5+ år

Så datorn kan mao fungera klockrent, men han ha svårt att läsa BIOS chippet bara. Då hjälper en omflashning. Enklare är så klart att göra detta medan den fortfarande kan POSTa normalt (även om det tar 1 min+). Väntar man tills den inte kan POSTa längre måst man ju ha en EEPROM programmerare och i värsta fall lödda av BIOS kretsen, vilket inte direkt är kul.

Sucess allihopa, efter att ha stoppat i batteriet igen nu efter jag kom hem så tog det en stund men sen postade datorn och jag sitter nu och skriver vid den och allt verkar fungera som förut.

Nu är frågan ska jag prova att starta om igen för att se om problemet kvarstår eller tror ni det är bäst att flasha bios direkt?
Tack för all hjälp!

Edit:Värt att notera är allt jag aldrig flashat bios på datorn så kör fortfarande på bios från 2014-04-21

Permalänk

Försökte skapa en USB för att flasha bios men måste ha gjort något fel för när jag startade om så hittade jag ingen USB att flasha ifrån, såg då att min ssd låg långt ner i boot priority, flyttade den till första plats.
Fick en mkt lång post ca 10 minuter och sen ett meddelande om att ingen boot device hittades.
Känns ju på något sätt som att nånting är fel med boot prioriteten, kan det påverka posten?
Planen är nu att cleara cmos igen genom att ta bort batteriet och försöka fixa en flash ifrån usb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hairymale:

Försökte skapa en USB för att flasha bios men måste ha gjort något fel för när jag startade om så hittade jag ingen USB att flasha ifrån, såg då att min ssd låg långt ner i boot priority, flyttade den till första plats.
Fick en mkt lång post ca 10 minuter och sen ett meddelande om att ingen boot device hittades.
Känns ju på något sätt som att nånting är fel med boot prioriteten, kan det påverka posten?
Planen är nu att cleara cmos igen genom att ta bort batteriet och försöka fixa en flash ifrån usb.

Skickades från m.sweclockers.com

Antingen är det ju SSDn som inte hittas korrekt (enkelt att testa genom att dra ut den), POSTar maskinen utan problem, är det ju SSDn. Annars så ja... uppdatera BIOS. 10 min låter lite väl lång tid för SSD problem dock. Det ska göra timeout på minut, max (ofta mindre).

Finns olika sätt att göra detta, allt beroende på vilken tillverkare och moderkort du har.
MSI kan du göra både via BIOS till USB minne, eller via Live Update har jag för mig. (• Online update BIOS/Driver/Firmware/Utility.)
Så du kan ju ta det via verktyget direkt i Windows. Tänk bara på att du måste stänga av AV skyddet för att inte riskera få problem, bara tillfälligt tills du flashat och startat om igen. Stäng även av alla andra saker du har i bakgrunden, så långt du kan.

Permalänk

Hej en liten uppdatering.
Kopplade loss allting utom CPU, kylaren och ett ramminne och tog ur cmosbatteriet i onsdagskväll och lät det stå så över natten.
Kopplade in skärmen och satte i batteriet i torsdags efter jobbet och fick efter någon minut en post där där det stod, CPU or memory changed ( hade tagit bort 1 ramsticka), och alternativen run setup eller load optimized defaults, valde run setup och kom in i bios.
Tittade lite efter något som såg galet ut i bios men såg inget och testade att starta om, efter omstart så lös tangentbord och mus upp men inte skärmen.
Kan det hjälpa att byta cmosbatteri tro?
Mottager alla tips, tack för hjälpen och trevlig helg!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hairymale:

Kan det hjälpa att byta cmosbatteri tro?

Nej, om CMOS batteriet är slut, så de ända problem man får är att inställningar i UEFI/BIOS inte sparas och att datum/tid kan vara fel.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.