Permalänk
Medlem

Mediadator

Hejsan!

Jag funderar på att bygga en mediadator.
Alltså som jag bara ska ha till att se film i tv-rummet även till att ha som emulator så jag kan spela nes snes n64 mm.

Vill gärna att den tar så lite plats som möjligt. Kostnaden har inte större betydelse men så billigt som möjligt är ju alltid roligt, gärna runt 5 000 kr eller billigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Potan:

Hejsan!

Jag funderar på att bygga en mediadator.
Alltså som jag bara ska ha till att se film i tv-rummet även till att ha som emulator så jag kan spela nes snes n64 mm.

Vill gärna att den tar så lite plats som möjligt. Kostnaden har inte större betydelse men så billigt som möjligt är ju alltid roligt, gärna runt 5 000 kr eller billigare.

Köp en Nvidia shield tv v2, finns bra Android baserade emulatorer.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Tack så mycket för tipset, det blir nog en sån!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potan:

@Peppar2014: Tack så mycket för tipset, det blir nog en sån!

Jag och min sambo är otroligt nöjda med vår. Blir en hel del android co-op spel och även emulator med retroarch och dolphin!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

enda nackdelen är väl att den har bara 2 usb uttag. @Sweex: @Peppar2014 har någon av er koll på ifall det finns någon hubb som kan ha ingång alla uttag samtidigt? jag har 4 hdds fyllda med serier och filmer som jag skulle vilja ha igång samtidigt då jag har tänkt att använda Kodi på Shielden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potan:

enda nackdelen är väl att den har bara 2 usb uttag. @Sweex: @Peppar2014 har någon av er koll på ifall det finns någon hubb som kan ha ingång alla uttag samtidigt? jag har 4 hdds fyllda med serier och filmer som jag skulle vilja ha igång samtidigt då jag har tänkt att använda Kodi på Shielden.

Valfri strömmatad hub ska fungera. Med vad har du för filsystem på diskarna? Osäker om shielden läser ntfs eller apfs/hfs(+).

Kanske kan vara dags att investera i en NAS?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Kan man inte köra med en Raspberry Pi?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

@Sweex: jag tror att alla diskar är ntfs.

Jag har funderat på det men känns lite ovärt då jag har 16tb totalt. alla i olika storlekar 2tb 3tb 5tb och 6tb

Permalänk
Medlem

@Yooriitzz: kör med det just nu men har haft så mycket problem med den, plus att den inte kan läsa 10bit filer

Permalänk
Avstängd

@Potan: Är ju betydligt säkrare att köra diskarna i en NAS istället för HDD kabinett. Kabinetten går ju sönder med jämna mellanrum.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

för just media skulle jag gått på en wetek play 2, då kan du även köra vanlig tv i den, samt fungerar dom bra för spel. (ger netflix i 4k och dts ljud vilket är rätt ovanligt på boxar)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potan:

@Sweex: jag tror att alla diskar är ntfs.

Jag har funderat på det men känns lite ovärt då jag har 16tb totalt. alla i olika storlekar 2tb 3tb 5tb och 6tb

De flesta nasar stödjer diskar I olika storlekar. Du får ju fördelen att kunna komma åt dina filer från allt uppkopplat i nätverket.

Men hur som ska nvidia shield tv stödja ntfs.
Tex denna från Kjell borde fungera bra med shielden.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

@aragon: tack för tipset men jag kommer nog köra på en shield

Permalänk
Medlem

@Sweex: Tackar! Det får bli en sån tills vidare. @Peppar2014 Får bli en nas i framtiden