Hur Bredband2 sedan 2015-03-31 lurar kunder som önskar nyttja sin ångerrätt

Permalänk
Medlem

Hur Bredband2 sedan 2015-03-31 lurar kunder som önskar nyttja sin ångerrätt

Hej!

För er som funderar på att teckna abonnemang hos Bredband2 så vill jag utfärda en varning.

Någon på detta företag som har skrivit eller ansvarar för villkoren gällande ångerrätt har varit
så finurlig och gjort en liten "oskyldig" modifiering i standardtexten gällande ångerrätt som många bredbandsföretag använder vilket gör att man blir debiterad månadsavgiften dubbla gånger om man önskar nyttja sin 14-dagars ångerrätt.

Man har helt sonika valt att ta bort parenteserna och ersätta den första parentesen med "samt" vilket får konsekvensen att man får betala ersättningen (som inkluderar startavgift samt en hel månadsavgift) PLUS startavgift och proportionell andel av den löpande avgiften. Liten oskyldig dubbelavgift

Bredband2s formulering:
Ångerrätt, 1.6
Om Bredband2 har levererat Tjänsten och kunden därefter utövar sin ångerrätt så har Bredband2 rätt till ersättning _samt_ eventuell startavgift och proportionell andel av den löpande avgiften för den tid som tjänsten har varit tillgänglig. Bredband2:s ersättning beräknas alltid utifrån ordinarie pris för tjänsten utan hänsyn till om ångerrätten utövats för ett avtal som innehåller rabatter och andra tillfälliga kampanjerbjudanden.

Standardformulering:
Ångerrätt, 1.6
Om ABC AB har levererat/XXXXX Tjänsten och kunden därefter utövar sin ångerrätt så har ABC AB rätt till ersättning (eventuell startavgift och proportionell andel av den löpande avgiften för den tid som tjänsten har varit tillgänglig). ABC AB:s ersättning beräknas alltid utifrån ordinarie pris för tjänsten utan hänsyn till om ångerrätten utövats för ett avtal som innehåller rabatter och andra tillfälliga kampanjerbjudanden.

Detta gör att om man t.ex tecknar ett 1000/1000 abonnemang hos Bredband2 för 799:-/mån, 0:- startavgift, 0 månads bindningstid och väljer att utnyttja sin ångerrätt efter 10 timmar så får man betala följande:

ersättningen: 799:- (1 st full månadsavgift)
startavgiften: 0:-
proportionell andel av löpande avgift: 27:- (1 dag av månadsavgiften, 799:-/30dagar)
totalsumma: 826:-
(Hos de andra operatörerna så blir totalsumman 27:- om startavgiften samt månadsavgiften är likvärdig)

Om man ångrar sig efter 14 dagar så blir totalsumman 1171:-. (799:- + 372:-) där 372 är den löpande avgiften för att tjänsten varit aktiv i 14 dagar och 799:- är månadskostnaden.
(Hos de andra operatörerna så blir totalsumman 372:- om startavgiften samt månadsavgiften är likvärdig)

Om man vänder sig till kundtjänst för att nyttja ångerrätten, så får man direkt två alternativ.
"
1. Säga upp abonnemanget och låta det löpa månaden ut (då drabbas du ej av ångervillkorens extra avgifter)
2. Utnyttja ångerrätten
Vi rekommenderar att du väljer alternativ 1 och låter abonnemanget löpa månaden ut då detta blir billigare för dig.
"

Om man frågar personen som har hand om ångerrätt om villkoren verkligen stämmer då de avviker från lagen som reglerar ångerrätten så får man till svar att personen ej har läst företagets villkor utan lärt sig på utbildningen att det är dessa två alternativ man skall ge kunden.

Jag har i en veckas tid utan resultat försökt få tag på någon av de 125 st anställda på Bredband2 för att höra om deras formulering är ett misstag eller inte. Det finns dock ingen som vill säga namnet eller koppla mig vidare till någon som har ansvar för villkoren. VDn Daniel K lyser också med sin frånvaro.

Alla på Bredband2 jag kommit i kontakt med bekräftar dock att det är på detta sätt kunden debiteras om man nyttjar sin ångerrätt, alltså att det blir högre kostnad att nyttja ångerrätten än att låta abonnemanget löpa ut.

Om man talar med avtalsansvariga hos de stadsnät/accessnät där Bredband2 tecknat avtal för att erbjuda sina tjänster så blir dessa fundersamma över Bredbands2 villkor då dessa ej är förenliga med praxis inom branschen. De jag talat med vill undersöka om dom kan ställa några krav gentemot Bredband2 gällande villkoren så att kunder som tecknar tjänster i deras öppna nät ej blir lurade.

Då jag inte kommer vidare i detta ärende med Bredband2 för att kunna diskutera med någon ansvarig om detta upplägg så tänkte jag istället att vi kan diskutera det här. Någon som har erfarenhet av något annat bredbandsbolag som medvetet eller omedvetet lurar kunder på detta sätt?

Permalänk
Medlem

Gäller verkligen distansköpslagen för tjänster som har utförts?

Eller vad är det som de gör fel..?
Vet att andra företag har mer generös ”ångerrätt” än vad lagen kräver men det är ju en marknadsföringsstrategi/tjänst i sig som kunden köper indirekt.

Ex elgiganten har 30 dagar öppet köp (vid köp i butik) men det betyder inte att hifi klubben också måste ha det.

Så otydlig vad du anser är fel? Annat än att du hävdar att det skulle finnas något praxis?

Man bör läsa avtalet innan köp och om det är något man ej håller med om bör man förhandla eller strunta i att ingå avtalet... eller teckna avtalet pch vara medveten om ev nackdelar.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte hur du lyckas få dubbelavgift. Jag har bredband2 men detta gäller för alla leverantörer att det är 1 månads uppsägningstid. Så direkt från när du säger upp det är det 30dagar du betalar minst och kan låta bredbandet vara på dem 30dagarna.

Att du blir debiterad mer än en månadsavgift om du ångrat köpet inom de 14dagarna tror jag inte på förens jag får se faktura... ditt konto är skapat idag. Vi får väl se om du har mer bevis o framföra.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Det hade varit lämpligt att belägg för B2s ståndpunkt läggs fram i tråden.
I DAL kan läsas:

Citat:

15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för
...
3. en proportionell andel av det avtalade priset, i den mån priset är skäligt, för en tjänst som delvis utförts innan konsumenten utövade ångerrätten, under förutsättning att konsumenten uttryckligen har begärt att tjänsten skulle börja utföras under ångerfristen och näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 och 11 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket, och
..

Om det inte fanns någon startavgift när avtalet ingicks så har jag svårt att se att dom skulle kunna åberopa denna kostnad vid senare tillfälle. Man skall tänka på att DAL är tvingande och avtalsvillkor som är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen. Lag (2014:14).

Det är inte heller skäligt för B2 att debitera ytterligare en månad, jag anser inte heller att deras avtalsvillkor ger stöd för detta. Det står att dem har rätt till ersättning, men det specificeras ej vilken ersättning dem har rätt till. Anser ej att en konsument har fog att förvänta sig att ersättningen ifråga är en hel debiteringsperiod om en månad för den tidigare avtalade tjänsten.

Vidare så tror jag inte dem kommer långt i sin formulering om ersättning kalkylerat på ordinarie pris om avtalet avser tjänst till annat pris.

Permalänk
Medlem

De har hållit på med samma metoder i snart 10 års tid
Skulle skaffa internet när jag flyttade till malmö och valde då bredband 2 tack vare bra pris via kampanj.

Efter "inkoppling" så tappar jag anslutningen var 30e minut och har extremt höga svarstider överlag.
Kontaktar kundtjänst (som är så inkompetent att de ber mig att återkomma en annan dag så fort jag ställer lite tekniska frågor) vid ett antal tillfällen och meddelar att jag vill häva mitt köp/säga upp abonnemanget i mitt sista samtal.

Har då varit inkopplad som "kund" i mindre än 48 timmar.
Resultatet blir att jag får betala inkopplingsavgift och fakturan för de 2 första månaderna (2 månaders uppsägning) för en tjänst jag inte har kunnat nyttja.

Vänder mig till ARN för att få vidare hjälp men hos Bredband 2 så hänvisar man till att jag aldrig ringt deras tekniska support för att få felsökning utan de säger "vi kan se att du har ringt men det finns inga bevis på problemen du beskriver".

Hänvisar då till att Bredband 2 meddelar att de spelar in alla samtal och får då till svar från deras kundtjänst att de "bytt" sina telefonsystem under dessa datum och tack vare detta så finns det inga inspelningar på samtalen.

Har efter detta varit nöjd kund hos Bahnhof i 8 års tid!

Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem

Är inte förvånad. Jag kör själv B2 då dom genom en kampanj hade överlägset lägst pris.
Som tur är så har linan fungerat bra.

Däremot så:
* tog det 2 månader för dom att få till efaktura pga nått ”fel” i registreringsprocessen
* man blev automatiskt lagd på carrier nat utan info om detta och enda sättet att bli av med det var att ringa kundtjänst, som först knappt förstod vad jag ville (håller man på med dessa sattyg kan ju iaf minsta grejen vara att utbilda sin personal om det?)
* horribla väntetider när man väl behöver ringa
* den enda gången det strulat, så var det pga stadsnätet. Problemet var att när man ringde så hade dom noll möjlighet till att i realtid felsöka detta så när dom väl återkom hade problemet redan löst sig. Fine, kanske samma hos alla med ändå dåligt. Levererar man en tjänst i ett stadsnät så förväntar jag mig att dom har tillräckligt bra ”kontakter” internt för att kunna ta reda på driftstatus när kunder ringer och säger att linan inte funkar.

Helt enkelt, bra pris och linan fungerar bra när den väl fungerar, men allt ”runtomkring” i detta bolag verkar rätt vilda västern.

Permalänk
Medlem

@ChaosClocker:

Uppsägningstid är en annan sak. Där stämmer det att de flesta har en månads uppsägningstid såvida kunden ej har bundit i x antal månader.

Mitt inlägg handlar om ångerrätten, som man har 14 dagar på sig att nyttja om man av någon orsak ångrar beställningen.

Praxis i branschen, och reglerat i lag är att om en kund nyttjar ångerrätten så debiteras startavgiften + så många dagar som tjänsten har varit aktiv.

Lagen detta är reglerat i är Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, 2 kap. 15 §, tredje stycket. Se inlägg av LemurenSwe

Problemet med Bredband2s modifiering av villkoren är att vad "ersättning" skall bestå av inte längre specificeras när man ersätter "(" med ordet "samt".

Detta gör att Bredband2 har rätt att ta ut en ospecificerad avgift "ersättning" plus abonnemangets startavgift + proportionell del av månadsavgiften.

Detta i sig skulle kunna vara ett oskyldigt slarvfel av den som skrev villkoren, och att det just var ett slarvfel som inte utnyttjades av Bredband2.

Problemet är att Bredband2 utnyttjar detta "slarvfel". Och att personalen har lärt sig på utbildningen att "ersättning" består av minst en månadsavgift till ordinarie pris. Bredband2 är ensamma om att göra såhär vad jag hittat, vilket är förståeligt då det går emot lagen som reglerar ångerrätt vid distansavtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stdout:

Detta gör att Bredband2 har rätt att ta ut en ospecificerad avgift "ersättning" plus abonnemangets startavgift + proportionell del av månadsavgiften.

Jag håller inte med, av anledningar redovisade i tidigare inlägg. Jag hade dragit det via ARN om jag vore du. En icke specificerad ersättning, som översätts till en extra månad - är inte en skälig ersättning.

Permalänk
Medlem

@LemurenSwe:
Jag håller med dig och jag kan inte heller se att B2 har något lagligt stöd för detta
.
Dock så lyckas dom nog lura en hel del kunder som av någon anledning önskar nyttja ångerrätten.

För egen del så känns tyvärr som något bortkastad tid att dra det till ARN då det är en tämligen långsam process och som även ej upplyser andra personer om B2s beteende. Jag kan ju för egen del bara bestrida fakturan och sen får B2 visa vilket lagligt stöd som finns för att fakturera beloppet om dom önskar dra det vidare.

Jag tycker det är mer intressant att varna andra för vilken typ av riktigt sunkiga metoder som Bredband2 använder, speciellt då jag inte lyckats hitta någon annan av de större bredbandsoperatörerna som agerar såhär.

Bredband2 tolkar DAL tämligen intressant, se nedan.

Då startavgiften är 0 kr så önskar B2 istället baka in kostnader för att aktivera tjänsten i månadsavgiften och debitera full månadsavgift enligt grundprislistan.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SVAR:
Den 21 mars 2018 10:32 skrev Bredband2 <helpdesk@bredband2.se>:
[BB2-EE#11056]
Hej igen Viktor,

Tack för ditt svar.

Den proportionella andelen avser de uppkomna kostnaderna vi har haft vid aktiveringen, alltså en månadskostnad. I och med detta rekommenderar vi alltid istället att man säger upp tjänsten, då det blir mindre kostnad för dig som vår kund.

Tveka inte att återkomma om du har andra frågor eller funderingar.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
FRÅGA:
Den 2018/03/20 17:11, skrev Viktor (xxxxxx@gmail.com):
Hej!

Ni hänvisar mig till Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, 2 kap. 15 §, tredje stycket.

Denna ger er rätt att ta ut en proportionell andel av det avtalade priset vid nyttjande av ångerrätten.

Det avtalade priset är 399:-/mån (kampanj, 0 mån bindningstid). Grundprislistan är 798:-/mån. Startavgift 0 kr (både i kampanj och grundpris)

Tjänsten var aktiv i 9 timmar. Detta blir 10 kr baserat på grundprislistan om 798:-/mån.

Dessa 9 timmar avrundar ni neråt till 0 dagar och ni önskar debitera 798:-. Denna summa härrör varken till en proportionell andel av det avtalade/löpande priset eller startavgiften som är 0 kr.

Vänligen hänvisa mig till var ni har lagstöd för att debitera dessa 798:- då lagtexten ni refererar till ej ger er rätt till detta.

Mvh
Viktor
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag hade bytt ISP, bestridit kravet och tagit upp ärendet hos ARN. Då får det vara hur segt det vill, för du sitter ändå med annan ISP.

Ditt yrkande bör vara att slippa betalkrav på det oskäliga belopp som av B2 fakturerats.

Skrivet av stdout:

@LemurenSwe:
Jag håller med dig och jag kan inte heller se att B2 har något lagligt stöd för detta
.
Dock så lyckas dom nog lura en hel del kunder som av någon anledning önskar nyttja ångerrätten.

För egen del så känns tyvärr som något bortkastad tid att dra det till ARN då det är en tämligen långsam process och som även ej upplyser andra personer om B2s beteende. Jag kan ju för egen del bara bestrida fakturan och sen får B2 visa vilket lagligt stöd som finns för att fakturera beloppet om dom önskar dra det vidare.

Jag tycker det är mer intressant att varna andra för vilken typ av riktigt sunkiga metoder som Bredband2 använder, speciellt då jag inte lyckats hitta någon annan av de större bredbandsoperatörerna som agerar såhär.

Bredband2 tolkar DAL tämligen intressant, se nedan.

Då startavgiften är 0 kr så önskar B2 istället baka in kostnader för att aktivera tjänsten i månadsavgiften och debitera full månadsavgift enligt grundprislistan.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SVAR:
Den 21 mars 2018 10:32 skrev Bredband2 <helpdesk@bredband2.se>:
[BB2-EE#11056]
Hej igen Viktor,

Tack för ditt svar.

Den proportionella andelen avser de uppkomna kostnaderna vi har haft vid aktiveringen, alltså en månadskostnad. I och med detta rekommenderar vi alltid istället att man säger upp tjänsten, då det blir mindre kostnad för dig som vår kund.

Tveka inte att återkomma om du har andra frågor eller funderingar.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
FRÅGA:
Den 2018/03/20 17:11, skrev Viktor (xxxxxx@gmail.com):
Hej!

Ni hänvisar mig till Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, 2 kap. 15 §, tredje stycket.

Denna ger er rätt att ta ut en proportionell andel av det avtalade priset vid nyttjande av ångerrätten.

Det avtalade priset är 399:-/mån (kampanj, 0 mån bindningstid). Grundprislistan är 798:-/mån. Startavgift 0 kr (både i kampanj och grundpris)

Tjänsten var aktiv i 9 timmar. Detta blir 10 kr baserat på grundprislistan om 798:-/mån.

Dessa 9 timmar avrundar ni neråt till 0 dagar och ni önskar debitera 798:-. Denna summa härrör varken till en proportionell andel av det avtalade/löpande priset eller startavgiften som är 0 kr.

Vänligen hänvisa mig till var ni har lagstöd för att debitera dessa 798:- då lagtexten ni refererar till ej ger er rätt till detta.

Mvh
Viktor
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------