Hur Bredband2 sedan 2015-03-31 lurar kunder som önskar nyttja sin ångerrätt
Hej!
För er som funderar på att teckna abonnemang hos Bredband2 så vill jag utfärda en varning.
Någon på detta företag som har skrivit eller ansvarar för villkoren gällande ångerrätt har varit
så finurlig och gjort en liten "oskyldig" modifiering i standardtexten gällande ångerrätt som många bredbandsföretag använder vilket gör att man blir debiterad månadsavgiften dubbla gånger om man önskar nyttja sin 14-dagars ångerrätt.
Man har helt sonika valt att ta bort parenteserna och ersätta den första parentesen med "samt" vilket får konsekvensen att man får betala ersättningen (som inkluderar startavgift samt en hel månadsavgift) PLUS startavgift och proportionell andel av den löpande avgiften. Liten oskyldig dubbelavgift
Bredband2s formulering:
Ångerrätt, 1.6
Om Bredband2 har levererat Tjänsten och kunden därefter utövar sin ångerrätt så har Bredband2 rätt till ersättning _samt_ eventuell startavgift och proportionell andel av den löpande avgiften för den tid som tjänsten har varit tillgänglig. Bredband2:s ersättning beräknas alltid utifrån ordinarie pris för tjänsten utan hänsyn till om ångerrätten utövats för ett avtal som innehåller rabatter och andra tillfälliga kampanjerbjudanden.
Standardformulering:
Ångerrätt, 1.6
Om ABC AB har levererat/XXXXX Tjänsten och kunden därefter utövar sin ångerrätt så har ABC AB rätt till ersättning (eventuell startavgift och proportionell andel av den löpande avgiften för den tid som tjänsten har varit tillgänglig). ABC AB:s ersättning beräknas alltid utifrån ordinarie pris för tjänsten utan hänsyn till om ångerrätten utövats för ett avtal som innehåller rabatter och andra tillfälliga kampanjerbjudanden.
Detta gör att om man t.ex tecknar ett 1000/1000 abonnemang hos Bredband2 för 799:-/mån, 0:- startavgift, 0 månads bindningstid och väljer att utnyttja sin ångerrätt efter 10 timmar så får man betala följande:
ersättningen: 799:- (1 st full månadsavgift)
startavgiften: 0:-
proportionell andel av löpande avgift: 27:- (1 dag av månadsavgiften, 799:-/30dagar)
totalsumma: 826:-
(Hos de andra operatörerna så blir totalsumman 27:- om startavgiften samt månadsavgiften är likvärdig)
Om man ångrar sig efter 14 dagar så blir totalsumman 1171:-. (799:- + 372:-) där 372 är den löpande avgiften för att tjänsten varit aktiv i 14 dagar och 799:- är månadskostnaden.
(Hos de andra operatörerna så blir totalsumman 372:- om startavgiften samt månadsavgiften är likvärdig)
Om man vänder sig till kundtjänst för att nyttja ångerrätten, så får man direkt två alternativ.
"
1. Säga upp abonnemanget och låta det löpa månaden ut (då drabbas du ej av ångervillkorens extra avgifter)
2. Utnyttja ångerrätten
Vi rekommenderar att du väljer alternativ 1 och låter abonnemanget löpa månaden ut då detta blir billigare för dig.
"
Om man frågar personen som har hand om ångerrätt om villkoren verkligen stämmer då de avviker från lagen som reglerar ångerrätten så får man till svar att personen ej har läst företagets villkor utan lärt sig på utbildningen att det är dessa två alternativ man skall ge kunden.
Jag har i en veckas tid utan resultat försökt få tag på någon av de 125 st anställda på Bredband2 för att höra om deras formulering är ett misstag eller inte. Det finns dock ingen som vill säga namnet eller koppla mig vidare till någon som har ansvar för villkoren. VDn Daniel K lyser också med sin frånvaro.
Alla på Bredband2 jag kommit i kontakt med bekräftar dock att det är på detta sätt kunden debiteras om man nyttjar sin ångerrätt, alltså att det blir högre kostnad att nyttja ångerrätten än att låta abonnemanget löpa ut.
Om man talar med avtalsansvariga hos de stadsnät/accessnät där Bredband2 tecknat avtal för att erbjuda sina tjänster så blir dessa fundersamma över Bredbands2 villkor då dessa ej är förenliga med praxis inom branschen. De jag talat med vill undersöka om dom kan ställa några krav gentemot Bredband2 gällande villkoren så att kunder som tecknar tjänster i deras öppna nät ej blir lurade.
Då jag inte kommer vidare i detta ärende med Bredband2 för att kunna diskutera med någon ansvarig om detta upplägg så tänkte jag istället att vi kan diskutera det här. Någon som har erfarenhet av något annat bredbandsbolag som medvetet eller omedvetet lurar kunder på detta sätt?